ونزدی (مجموعه تلویزیونی)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ونزدی
ژانر
سازنده
بر پایهٔشخصیت‌ها اثر چارلز آدامز
بازیگران
سازنده موسیقی متندنی الفمن
آهنگسازان
کشور سازندهایالات متحده
زبان اصلیانگلیسی
شمار فصل‌ها۱
شمار قسمت‌ها۸
تولید
تهیه‌کننده‌های اجرایی
تهیه‌کنندهکارمن پپلیا
فیلم‌برداری
  • دیوید لانزنبرگ
  • استفان پرسون
تدوین‌گران
  • جی پریکیدنی
  • آنا یاوری
  • پل دی
مدت۴۶–۵۷ دقیقه[۱]
تولیدکننده‌ها
توزیع‌کننده
پخش
شبکهٔ اصلینتفلیکس
انتشار اولیه۲۳ نوامبر ۲۰۲۲ (۲۰۲۲-۱۱-۲۳)
وبگاه

ونزدی (انگلیسی: Wednesday) مجموعهٔ تلویزیونی استریم آمریکایی در ژانر کمدی، ترسناک، ماوراء طبیعی و داستان بلوغ است که بر اساس شخصیت ونزدی آدامز اثر چارلز آدامز ساخته شده‌است. آلفرد گاف و مایلز میلار سازندگان این مجموعه هستند و جنا اورتگا نقش اصلی را ایفا می‌کند. کاترین زیتا جونز، لوئیس گازمن، آیزاک اوردونز، گوئندولین کریستی، ریکی لیندهوم، جیمی مک‌شین، فرد ارمیسن و کریستینا ریچی در نقش‌های مکمل حضور دارند. تیم برتون که یکی از تهیه‌کنندگان اجرایی مجموعه است، چهار قسمت اول را کارگردانی کرده‌است. این مجموعه به ونزدی آدامز می‌پردازد که در تلاش برای حل معمایی هیولایی در مدرسهٔ جدیدش است.

برتون پیش از این برای کارگردانی فیلم ۱۹۹۱ وارد مذاکره شده بود و در ساخت فیلم انیمیشنی استاپ‌موشن از خانواده آدامز دخیل بود که در نهایت لغو شدند. در اکتبر ۲۰۲۰، گزارش شد که او در حال نظارت بر مجموعه‌ای تلویزیونی است که سپس ساخت آن به‌وسیلهٔ نتفلیکس سفارش داده شد. اورتگا تا حدودی برای نشان دادن میراث لاتین این شخصیت انتخاب شد. ریچی که نقش شخصیت اصلی فیلم ۱۹۹۱ و دنبالهٔ آن در ۱۹۹۳ را بازی کرده بود، از سوی برتون درخواست شد تا در نقش مکملی به این مجموعه بپیوندد. فیلمبرداری میان سپتامبر ۲۰۲۱ و مارس ۲۰۲۲ در رومانی به طول انجامید.

ونزدی در ۱۶ نوامبر ۲۰۲۲ به نمایش درآمد و در ۲۳ نوامبر از طریق نتفلیکس منتشر شد. این مجموعه عموماً با نقدهای مثبتی مواجه شد و نقش‌آفرینی اورتگا مورد تحسین قرار گرفت.[۲] ونزدی سه هفته بعد از پخش به دومین مجموعهٔ انگلیسی‌زبان نتفلیکس با بیشترین میزان بازدید تبدیل شد. این مجموعه نامزد دریافت جوایز گلدن گلوب در رشتهٔ بهترین مجموعهٔ تلویزیونی و بهترین بازیگر زن برای اورتگا شد. این سریال در ژانویه ۲۰۲۳ برای فصل دوم تمدید شد.

طرح داستان[ویرایش]

ونزدی آدامز پس از ریختن پیرانیاهای زنده به استخر مدرسه، برای تلافی از تیم واترپلو پسران که برادرش پاگزلی را اذیت می‌کنند، از مدرسه اخراج می‌شود. این باعث می‌شود که والدینش، گومز و مورتیشیا آدامز، او را در دبیرستان خود، آکادمی نِوِرمور در شهر جریکو، ورمانت ثبت نام کنند، که یک مدرسه خصوصی برای طردشدگان هیولایی است. شخصیت سرد و بی عاطفهٔ ونزدی و طبیعت سرکش او، برقراری ارتباط با همکلاسی‌هایش را برای او دشوار می‌کند و باعث می‌شود که او با مدیر مدرسه درگیر شود. با این حال، او متوجه می‌شود که توانایی‌های روانی مادرش را به ارث برده‌است که به او اجازه می‌دهد یک معمای قتل محلی را حل کند.

بازیگران و شخصیت‌ها[ویرایش]

  • جنا اورتگا در نقش ونزدی آدامز، یک دختر ۱۶ ساله[۳] که دارای قدرت‌های فرا حسی است. او به دلیل ایجاد شرارت در مدارس دیگر به آکادمی نِوِرمور فرستاده می‌شود. اورتگا همچنین نقش گودی آدامز، جد متوفی ونزدی را بازی می‌کند که ونزدی او را در رؤیاهای گذشته می‌بیند.
    • کارینا ورادی در نقش ونزدی جوان
  • گوئندولین کریستی در نقش لاریسا ویمز، مدیر آکادمی نِوِرمور و دانشجوی سابق که با مورتیشیا آدامز هم اتاقی بود.
    • اُلیور ویکهام در نقش لاریسا ویمز جوان
  • ریکی لیندهوم در نقش دکتر والری کینبات، درمانگر ونزدی
  • جیمی مک شین در نقش دونووان گالپین، کلانتر جریکو و معاون سابق که به آکادمی نِوِرمور و ونزدی مشکوک است.
    • بن ویلسون در نقش دونوان گالپین جوان
  • هانتر دوهان در نقش تایلر گالپین، یک باریستا در کافی‌شاپ محلی و پسر کلانتر گالپین که علاقه عاشقانه‌ای به ونزدی دارد.
  • پرسی هاینس وایت در نقش اگزویر تورپ، دانشجوی آکادمی نِوِرمور که توانایی زنده‌کردن هنر خود را دارد.
  • اما مایرز در نقش انید سینکلر، هم اتاقی گرگینه ونزدی که تلاش می‌کند با وجود بی‌علاقگی ونزدی با او دوست شود.
  • جوی ساندی در نقش بیانکا بارکلی، دانشجوی سیرن و موفق در آکادمی نورمور که دوست‌دختر سابق خاویر است.
  • جورجی فارمر در نقش آژاکس پتروپولوس، گورگون و دانشجوی آکادمی نِوِرمور
  • نائومی جی اوگاوا در نقش یوکو تاناکا، یک خون‌آشام و دانشجو در آکادمی نِوِرمور
  • کریستینا ریچی در نقش مرلین تورنهیل، معلم گیاه‌شناسی در آکادمی نورمور و مادر خوابگاه ونزدی و انید
  • موسی مصطفی در نقش یوجین اوتینگر، دانشجوی آکادمی نِوِرمور که قدرت کنترل زنبورها را دارد.

تکرارشونده[ویرایش]

  • ویکتور دوروبانتو در نقش چیز، دست بی‌جسم و خویشاوند ونزدی که توسط والدین ونزدی فرستاده می‌شود تا مراقب او در آکادمی نِوِرمور باشند.
  • لویاندا اوناتی لوئیس-نیاوو در نقش ریچی سانتیاگو، معاون کلانتر گالپین
  • تامی ارل جنکینز در نقش نوبل واکر، شهردار و کلانتر سابق جریکو
    • اسماعیل کِسو در نقش نوبل واکر جوان
  • ایمان مارسون در نقش لوکاس واکر، پسر نجیب واکر، که گروهش اغلب با ونزدی مخالفت می‌کنند

مهمان[ویرایش]

  • ایزاک اردونز در نقش پاگزلی آدامز، برادر کوچکتر ونزدی
  • کاترین زیتا جونز در نقش مورتیشیا آدامز، مادر ونزدی که در جوانی در آکادمی نِوِرمور شرکت کرد و دارای قدرت‌های روانی مشابه دخترش است.
    • گوئن جونز در نقش مورتیشا آدامز جوان
  • لوئیس گازمن در نقش گومز آدامز، پدر ونزدی که یک مظنون یک قتل است
    • لوسیوس هویوس در نقش گومز آدامز جوان
  • جورج بورسیا در نقش لورچ، پیشخدمت خانواده آدامز[۴]
  • ویلیام هیوستون در نقش جوزف کراکستون، پدر بنیان‌گذار شهر جریکو که قصد کشتن همه طردشدگان را دارد.
  • کالوم راس در نقش روآن لاسلو، دانشجوی نِوِرمور که دارای قدرت تله‌کینتیکی است و برای ونزدی دردسر ایجاد می‌کند.
  • فرد ارمیسن در نقش عمو فستر، عموی ونزدی و برادر گومز، با قدرت تولید برق از دستان خود

قسمت‌ها[ویرایش]

شم.عنوان [۱]کارگردان [۱]نویسنده [۵]تاریخ پخش اصلی [۶]
۱«کودک چهارشنبه سرشار از پریشانیست[الف]»تیم برتونآلفرد گاف و مایلز میلار۲۳ نوامبر ۲۰۲۲ (۲۰۲۲-۱۱-۲۳)
ونزدی آدامز، دانش‌آموز دبیرستانی، برادرش پاگزلی را در کمد مدرسه می‌یابد که توسط قلدرهای مدرسه زندانی شده‌است. او چشم‌اندازی روانی از قلدرهای مدرسه می‌بیند و سپس برای انتقام سعی می‌کند که آن‌ها را بکشد اما اخراج می‌شود. پدر و مادرش، مورتیشیا و گومز، تصمیم می‌گیرند او را در آکادمی نورمور (مدرسه‌ای برای طردشدگان) ثبت نام کنند. در همین حال، یک کوهنورد توسط موجودی ناشناس در نزدیکی نورمور کشته می‌شود. والدین ونزدی، تینگ (یک دست بی‌جسم حساس) را در مدرسه رها می‌کنند تا مراقب او باشد. او با هم اتاقی‌اش انید که کاملاً بر خلاف اوست ملاقات می‌کند و در حین درگیری با بیانکا، دختر محبوب، با او دوئل انجام می‌دهد. بعداً ونزدی نزدیک بود که توسط مجسمه در حال سقوط کشته شود اما توسط دوست پسر سابق بیانکا، خاویر نجات می‌یابد. ونزدی پس از فرار از جلسه درمانی به دستور دادگاه، با تایلر ملاقات می‌کند، که موافقت می‌کند به او کمک کند تا از نورمور فرار کند. اما او توسط مدیر لاریسا ویمز دستگیر و به مدرسه بازگردانده می‌شود. بعداً، تایلر و ونزدی در نمایشگاه محلی همدیگر را ملاقات می‌کنند و ونزدی چشم‌اندازی از مرگ روون را تصور می‌کند. روون تلاش دارد که ونزدی را بکشد اما توسط هیولا به قتل می‌رسد.
۲«دو تنهاترین عدد است[ب]»تیم برتونآلفرد گوف و مایلز میلار۲۳ نوامبر ۲۰۲۲ (۲۰۲۲-۱۱-۲۳)
ونزدی کلانتر نامطمئن، گالپین، را متقاعد می‌کند که عامل قتل‌ها در واقع یک هیولاست. ناگهان روون سالم ظاهر می‌شود. ونزدی به سلامت عقلش شک می‌کند و تصمیم می‌گیرد خودش دربارهٔ قتل‌ها تحقیق کند. او در محوطه دانشگاه پرسه می‌زند و دربارهٔ روون جویا می‌شود و به او گفته می‌شود که او اخراج شده‌است. در همین حال، ویمز نگران رؤیاهای ونزدی است و از نزدیک او را زیر نظر دارد. ونزدی با روون روبرو می‌شود که قصد دارد مدرسه را ترک کند و تینگ را به دنبال او می‌فرستد. مشخص می‌شود روون ویمز است که دگرپیکر شده و تینگ آن‌ها را گم می‌کند. ونزدی تصویری از کتابی دارد که متعلق به نوعی جامعه دانشجویی قدیمی است. در جستجوی کتاب، او می‌شنود که بیانکا قصد دارد مسابقات دانشجویی آینده را برپا کند. ونزدی به انید می‌پیوندد تا بیانکا را شکست دهد و برنده مسابقات شود. بعداً ونزدی کتابخانه‌ای مخفی در مدرسه پیدا می‌کند اما در آن‌جا اسیر می‌شود.
۳«دوست یا دشمن[پ]»تیم برتونکایلا آلپرت۲۳ نوامبر ۲۰۲۲ (۲۰۲۲-۱۱-۲۳)
ونزدی خود را در محاصره اعضای دانش‌جویان از جمله بیانکا و خاویر می‌بیند. ونزدی خودش را آزاد می‌کند و کتابخانه را ترک می‌کند و یکی از کتاب‌ها را با خود می‌برد. ویمز به ونزدی دستور می‌دهد تا در یک مراسم شهری که توسط شهردار، نوبل واکر برگزار می‌شود، در گروه موسیقی مدرسه بنوازد. نقاشی درون کتاب او را به نمایشگاهی در یک نمایشگاه محلی هدایت می‌کند، که در آن‌جا متوجه نقاشی دختری می‌شود که در رؤیاهایش دیده بود. ونزدی در جنگل دختری را تصور می‌کند که تصور می‌شود اجداد قدیمی اوست که آماده است توسط جوزف کراکستون، نیای شهر که قصد کشتن همه افراد ناهماهنگ داشت، اعدام شود، اما او می‌تواند فرار کند. ونزدی در کمین هیولایی قرار می‌گیرد که متوجه می‌شود انسان است. در بازگشت به شهر، ونزدی مراسم شهردار را خراب می‌کند و توسط ویمز سرزنش می‌شود. در حین بررسی صحنه جنایت در جنگل، پلیس دوربینی را پیدا می‌کند که توانسته از هیولا عکس بگیرد.
۴«وای عجب شبی[ت]»تیم برتونکایلا آلپرت۲۳ نوامبر ۲۰۲۲ (۲۰۲۲-۱۱-۲۳)
ونزدی و تینگ وارد دفتر پزشکی قانونی می‌شوند تا پرونده‌های قربانیان هیولا را کپی کنند. در تلاش برای شناسایی یک الگو، او متوجه می‌شود که اعضای بدن هر قربانی با عمل جراحی برداشته شده‌است. ونزدی به خاویر مشکوک می‌شود و او را تعقیب می‌کند، و در انبار او چندین نقاشی از هیولا را کشف می‌کند. او به لانه هیولا می‌رود و در آنجا، یکی از پنجه‌های هیولا را پیدا و به کلانتر گالپین می‌دهد تا دی‌ان‌ای را با نقاشی بررسی کند. ونزدی و تایلر با هم در یک رقص محلی شرکت می‌کنند. در همین حال، همکلاسی یوجین، که از کار تحقیقاتی ونزدی آگاه است، شاهد انفجار یک چهره پوشیده در غار هیولا است. پسر شهردار واکر، لوکاس، مراسم را برای انتقام از ونزدی خراب می‌کند. ونزدی احساس می‌کند که یوجین در خطر است و به جنگل می‌رود، اما او را می‌بیند که توسط هیولا به شدت مجروح شده‌است.
۵«هر چه بکارید درو می‌کنید[ث]»گانجا مونتیروآپریل بلر۲۳ نوامبر ۲۰۲۲ (۲۰۲۲-۱۱-۲۳)
۳۲ سال پیش، گومز به ظن قتل گرت گیتس در نورمور دستگیر شد. در حال حاضر، خانوادهٔ آدامز در آخر هفته به نورمور می‌روند. جلسه درمانی ونزدی با خانواده با بحث در مورد قتل آغاز می‌شود. در همین حال، کلانتر گالپین متوجه می‌شود که پزشکی قانونی پس از اعتراف به جعل گزارش کالبد شکافی گیتس، خودکشی کرده‌است. گالپین نتیجه می‌گیرد که گومز مقصر است و او را دستگیر می‌کند. در زندان، گومز به ونزدی فاش می‌کند که گیتس به‌طور تصادفی کشته شده‌است، در حالی که مورتیشیا به قتل گیتس اعتراف می‌کند. ونزدی و مورتیشیا قبر گیتس را حفر می‌کنند تا متوجه شوند او قبل از کشته شدن به‌طور مرگبار مسموم شده‌است، اما توسط پلیس یک شب دستگیر می‌شوند. بعداً، آنها با شهردار واکر روبرو می‌شوند که فاش می‌کند که گرت به دلیل نفرت پدرش از طردشدگان، قصد داشت کل مدرسه را مسموم کند. شهردار واکر پس از اعتراف به پنهان کردن انگیزه گیتس با آزادی گومز موافقت کرد. در نورمور، ویمز با اکراه اعتراف می‌کند که مرگ روون را با تغییر شکل در تلاش برای فرار از جنجال در مدرسه پنهان کرده‌است.
۶«این به جای آن[ج]»گانجا مونتیروآپریل بلر۲۳ نوامبر ۲۰۲۲ (۲۰۲۲-۱۱-۲۳)
ونزدی تلاش می‌کند تا گودی، از اجداد قدیمی‌اش را احضار کند. در طول یک جشن تولد غافلگیرکننده، ونزدی تصویری از گودی را می‌بیند که به او دستور می‌دهد تا به دنبال عمارت گیتس بگردد. در آنجا، او شاهد شهردار واکر است که در حال خروج از ساختمان است و مخفیانه وارد ماشینش می‌شود. پس از بازگشت به شهر، شهردار واکر زیر گرفته می‌شود و به شدت مجروح می‌شود. ویمز مدرسه را قفل می‌کند و ونزدی را از آن منع می‌کند. با کمک تایلر و انید، او فرار کرده و به عمارت گیتس بازمی‌گردد. در آنجا، آنها متوجه می‌شوند که لورل گیتس، خویشاوند گرت که مدت‌ها تصور می‌شد مرده‌است، ممکن است هنوز زنده باشد. آنها اعضای بریده شده قربانیان هیولا را در انبار پیدا می‌کنند، اما پس از کمین هیولا مجبور به فرار می‌شوند. ونزدی گالپین را به عمارت می‌برد، اما ناگهان عمارت را خالی می‌بیند. در نورمور، ونزدی ویمز را متقاعد می‌کند که او را اخراج نکند تا بتواند تحقیقاتش را بیشتر دنبال کند. در بیمارستان، یک شخصیت ناشناس شهردار واکر را می‌کشد.
۷«اگر تا الان نروید[چ]»جیمز مارشالآلفرد گوف و مایلز میلار و مت لمبرت۲۳ نوامبر ۲۰۲۲ (۲۰۲۲-۱۱-۲۳)
در مراسم تشییع جنازه شهردار واکر، ونزدی متوجه چهره ای در کمین می‌شود و آن را در جنگل تعقیب می‌کند. معلوم می‌شود که این شخصیت عمو فستر است که به ونزدی توضیح می‌دهد هیولایی که او در حال تحقیق در مورد آن بوده یک هاید است. آنها با هم یک دفترچه خاطرات را از کتابخانه مخفی بازیابی می‌کنند که نشان می‌دهد هاید همیشه باید یک استاد داشته باشد. بعداً، آنها خاویر را دنبال می‌کنند که شاهد ملاقات با دکتر کینبات، درمانگر ونزدی، در جنگل هستند. پس از بازگشت از قرار ملاقات با تایلر، ونزدی متوجه می‌شود که خوابگاه او ویران شده، دفترچه خاطرات به سرقت رفته و تینگ به شدت مجروح شده‌است. تحقیقات روی لورل گیتس نشان می‌دهد که او هم زنده است و هم استاد هاید. ونزدی در ابتدا به دکتر کینبات مشکوک شد، اما او توسط هاید کشته شد. پلیس برای دستگیری خاویر، که ونزدی معتقد است این موجود است، وارد می‌شود. ونزدی با تایلر ملاقات می‌کند و او را می‌بوسد اما ناگهان تصور می‌کند که او هاید است.
۸«قتل دشمنان[ح]»جیمز مارشالآلفرد گوف و مایلز میلار۲۳ نوامبر ۲۰۲۲ (۲۰۲۲-۱۱-۲۳)
ونزدی و همکلاسی‌هایش تایلر را به جنگل می‌کشانند. ونزدی در جستجوی اعتراف، شروع به شکنجه تایلر می‌کند. با مخالفت با روش‌های او، همکلاسی‌هایش به ویمز هشدار می‌دهند و ونزدی دستگیر می‌شود. در ایستگاه پلیس، تایلر در نهایت اعتراف می‌کند که هیولا است. ویمز که از رفتار ونزدی خسته شده‌است، او را از نورمور اخراج می‌کند. ونزدی یوجین را در بیمارستان ملاقات می‌کند، او به ونزدی می‌گوید که شکلی که در غار هیولا دیده‌است، چکمه‌های قرمز رنگی به تن دارد که با خانم تورنهیل همخوانی دارد. ویمز و ونزدی با استفاده از قدرت تغییر شکل خود، تورنهیل را مجبور می‌کنند تا هویت واقعی خود یعنی لورل گیتس را اعتراف کند. با این حال، گیتس می‌تواند ویمز را بکشد و ونزدی را تحت سلطه خود درآورد. گیتس با استفاده از خون ونزدی، کراکستون را زنده و ونزدی را رها می‌کند تا بمیرد، اما گودی او را شفا می‌دهد. انید که در نهایت به شکل گرگینه‌اش تبدیل شده بود، تایلر را در شکل هاید خود شکست می‌دهد و کراکستون وارد نورمور می‌شود. با کمک بیانکا، ونزدی کراکستون را نابود می‌کند و یوجین به شکست گیتس کمک می‌کند. خاویر از زندان آزاد می‌شود، تایلر بازداشت می‌شود و ونزدی نیز در طول پایان ترم از نورمور می‌رود.

تولید[ویرایش]

توسعه[ویرایش]

در طول پیش تولید فیلم سال ۱۹۹۱، تیم برتون به کارگردانی منصوب شد، اما در نهایت به دلیل درگیری‌های برنامه‌ریزی با بازگشت بتمن، آن را از دست داد و در نتیجه بری ساننفلد این کار را به عهده گرفت.[۷] در مارس ۲۰۱۰، اعلام شد که ایلومینیشن اینترتینمنت، با مشارکت یونیورسال پیکچرز، حقوق اساسی طرح‌های خانواده آدامز را به دست آورده‌است.[۸] این فیلم قرار بود یک انیمیشن استاپ موشن بر اساس نقاشی‌های اصلی چارلز آدامز باشد. برتون قرار بود در نویسندگی و تهیه کنندگی این فیلم با امکان کارگردانی همکاری کند.[۹] در ژوئیه ۲۰۱۳، گزارش شد که فیلم کنسل شده‌است.[۱۰]

در اکتبر ۲۰۲۰، ونزدی در ابتدا به عنوان یک پروژه بی‌نام خانواده آدامز اعلام شد که توسط برتون هدایت می‌شود. تولید سریال توسط ام‌جی‌ام تله‌ویژن و کارگردانی برتون انجام شد. آلفرد گاف و مایلز میلار به عنوان مجریان برنامه حضور دارند. در حالی که گاف، میلار و برتون در کنار گیل برمن، جان گلیکمن و اندرو میتمن نیز تهیه‌کنندگان اجرایی خواهند بود.[۱۱] در فوریه ۲۰۲۱، نتفلیکس دستور ساخت سریال را صادر کرد که شامل هشت قسمت بود.[۱۲] در اوت ۲۰۲۱، کایلا آلپرت به عنوان تهیه‌کننده اجرایی اضافه شد و ۱٫۲۱، بنیاد تی و چارلز آدامز و گلیکمانیا نیز تهیه‌کننده سریال بودند.[۱۳] در دسامبر ۲۰۲۱، گزارش شد که دنی الفمن برای ساختن تم اصلی و موسیقی به سریال پیوست.[۱۴]

انتخاب بازیگران[ویرایش]

Christina Ricci
Jenna Ortega
کریستینا ریچی (راست) در سریال به عنوان اشاره‌ای به تصویر قبلی خود از شخصیت اصلی ظاهر می‌شود که این بار توسط جنا اورتگا (چپ) به تصویر کشیده شده‌است.[۱۵]

در ۱۹ می ۲۰۲۱، جنا اورتگا برای نقش اصلی انتخاب شد. در ۶ اوت ۲۰۲۱، لوئیس گازمن به عنوان ستاره مهمان در نقش گومز آدامز انتخاب شد.[۱۶] در ۹ اوت ۲۰۲۱، کاترین زیتا جونز در نقش مورتیشا آدامز در ظرفیت نامعلومی انتخاب شد.[۱۷] در ۲۷ اوت ۲۰۲۱، اعلام شد که تورا برچ، ریکی لیندهوم، جیمی مک‌شین، هانتر دوهان، جورجی فارمر، موسی مصطفی، اما مایرز، نائومی جی اوگاوا، جوی ساندی و پرسی هاینس وایت به عنوان سریال به بازیگران معمولی اضافه شده‌اند.[۱۸] در ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۱، گوئندولین کریستی و ویکتور دوروبانتو برای ایفای نقش‌های اصلی انتخاب شدند، در حالی که آیزاک اوردونز، جورج بورسیا، تامی ارل جنکینز، ایمان مارسون، ویلیام هیوستون، لویاندا اوناتی لوئیس-نیاوو، الیور واتسون، کالوم راس و جانا نقش‌های اصلی را ایفا کردند. بازیگران در نقش‌های تکراری[۱۹] در دسامبر ۲۰۲۱، برچ از سریال خارج شد و وضعیت شخصیت خود، مادر خوابگاه تامارا نواک را نامشخص گذاشت.[۲۰] در ۲۱ مارس ۲۰۲۲، کریستینا ریچی، که نقش ونزدی آدامز را در فیلم ۱۹۹۱ و دنباله آن در سال ۱۹۹۳ ایفا کرده بود به عنوان یک بازیگر معمولی سریال انتخاب شد.[۲۱]

فیلم‌برداری[ویرایش]

فیلم‌برداری این سریال در ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۱ در بخارست، رومانی آغاز شد و در ۳۰ مارس ۲۰۲۲ به پایان رسید.[۲۲][۲۳]

انتشار[ویرایش]

جنا اورتگا و لوئیس گازمن در حال تبلیغ سریال در کامیک کان نیویورک ۲۰۲۲.

ونزدی نخستین بار در ۱۶ نوامبر ۲۰۲۲ در تئاتر هالیوود لیجن در لس آنجلس به نمایش درآمد.[۲۴][۲۵] این مجموعه در ۲۳ نوامبر از طریق نتفلیکس پخش شد و شامل هشت قسمت است.[۶]

بازخورد[ویرایش]

تماشاگران[ویرایش]

طبق داده‌های کاربران تی‌وی تایم که توسط رسانه ویپ گردآوری شده‌است، ونزدی پس از ویچر، پیش از انتشار بیشترین دنبال‌کننده را در میان سریال‌های اصلی پلتفرم نتفلیکس داشت.[۲۶] این مجموعه از طریق نتفلیکس در ۸۳ کشور رتبه اول میزان بینندگان را کسب کرد.[۲۷] ونزدی مجموعاً با ۳۴۱٫۲ میلیون ساعت تماشا در هفته اول انتشار، رکورد بیشترین ساعت تماشا در هفته را برای یک مجموعهٔ انگلیسی‌زبان در نتفلیکس دارد. رکورد قبلی متعلق به چیزهای عجیب ۴ با ۳۳۵٫۰۱ میلیون ساعت بود.[۲۸] سه هفته پس از انتشار، این سریال به دومین سریال انگلیسی‌زبان نتفلیکس با بیشترین تماشا در تاریخ این پلتفرم تبدیل شد در حالی که به‌طور تخمینی توسط ۱۵۰ میلیون خانوار تماشا شد و مجموعاً ۱٫۰۲ میلیارد ساعت تماشا داشت.[۲۹] جیکوب استولورثی در ایندیپندنت محبوبیت این سریال را «بی‌سابقه» خواند و پیشنهاد کرد که می‌توان چندین مجموعه تلویزیونی اسپین‌آف از آن ساخته شود.[۳۰]

منتقدان[ویرایش]

ونزدی در وبگاه نقد و بررسی راتن تومیتوز بر اساس نظر ۹۶ منتقد، امتیاز ۷۱٪ با نمرهٔ ۶٫۸/۱۰ را کسب کرده‌است. اجماع منتقدان این وبگاه می‌گوید: «ونزدی برای تماشاگران در واقع پر از پریشانی نیست، اما بدون حضور جنا اورتگا در نقش اصلی، این مجموعهٔ نزدیک به خانواده آدامز نیز ممکن است درام دیگری از سی‌دابلیو باشد.»[۳۱] این مجموعه در متاکریتیک، که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس نظر ۲۶ منتقد امتیاز ۶۶ از ۱۰۰ را کسب کرده که نشان‌گر «بازبینی‌های به‌طور کلی مطلوب» است.[۳۲]

اد پاور از دیلی تلگراف به ونزدی چهار ستاره از پنج ستاره داد و آن را «یک غوغای معتادکننده روکوکو که مانند صلیبی میان سرخوشی و هتل ترانسیلوانیا آشکار می‌شود» نامید.[۳۳] جان اندرسون از وال‌استریت جورنال، «نقش‌آفرینی کاریزماتیک» اورتگا را ستود و مجموعه را «به‌رغم تاریکی حساب‌شده‌اش، اغلب لذت‌بخش» توصیف کرد.[۳۴] جسی هاسنگر از درپ در مورد لحن آن توضیح داد که چهار قسمت به کارگردانی برتون بیشتر شبیه ورونیکا مارس است تا اسلیپی هالو.[۳۵] مایک هیل از نیویورک تایمز در حالی که متوجه شد این مجموعه «آن چیزی نیست که طرفداران واقعی چارلز آدامز و شخصیت‌هایش به دنبال آن هستند»، ونزدی را «قابل قبول» خواند. او افزود که این مجموعه «فقط در سطح عاشقانه نوجوانانه کلیشه‌ای و رازآلود رضایت‌بخش» است و آن را با فرنچایز هری پاتر مقایسه کرد.[۳۶]

جوایز و نامزدی‌ها[ویرایش]

جایزه سال رده دریافت‌کننده نتیجه منبع
جوایز اکتا ۲۰۲۳ بهترین سریال کمدی ونزدی نامزدشده [۳۷]
جوایز انجمن کارگردانان هنری ۲۰۲۳ برتری در طراحی تولید برای یک دوره یک‌ساعته یا یک سریال تک‌دوربینی فانتزی مارک اسکروتون نامزدشده [۳۸]
جایزه برتر گزینش منتقدان ۲۰۲۳ بهترین سریال ترسناک ونزدی برنده [۳۹]
بهترین بازیگر زن در سریال ترسناک جنا اورتگا برنده
کریستینا ریچی نامزدشده
جوایز انجمن طراحان لباس ۲۰۲۳ برتری در تلویزیون معاصر کالین اتوود و مارک ساترلند برنده [۴۰]
جایزه انجمن کارگردانان آمریکا ۲۰۲۳ دستاورد کارگردانی برجسته در یک سریال کمدی تیم برتون نامزدشده [۴۱]
جوایز گلدن گلوب ۲۰۲۳ بهترین مجموعه تلویزیونی – موزیکال یا کمدی ونزدی نامزدشده [۴۲]
بهترین بازیگر زن – مجموعه تلویزیونی موزیکال یا کمدی جنا اورتگا نامزدشده
جوایز قرقره طلایی ۲۰۲۳ دستاورد برجسته در ویرایش موسیقی - فرم طولانی پخش مایکل تی. رایان نامزدشده [۴۳]
جایزه موسیقی هالیوود ۲۰۲۲ بهترین ترانه عنوان اصلی – نمایش تلویزیونی/سریال محدود دنی الفمن نامزدشده [۴۴]
جوایز انجمن آرایشگران ۲۰۲۳ بهترین آرایش دوره و/یا شخصیت تارا مک دونالد، نیروانا جلالوند، گابریلا کرتان نامزدشده [۴۵]
جوایز انجمن بازیگران فیلم ۲۰۲۳ اجرای برجسته توسط یک بازیگر زن در یک سریال کمدی جنا اورتگا نامزدشده [۴۶]

آینده[ویرایش]

در مورد فصل‌های احتمالی آینده، خالقان سریال آلفرد گاف و مایلز میلار در مصاحبه‌ای با ورایتی گفتند: «وقتی ما برای ساخت یک سریال می‌نشینیم، در حالت ایده‌آل، چندین فصل را بررسی می‌کنیم [...] این امر مورد انتظار نیست، اما یک پیش‌بینی است که امیدواریم سریال موفق باشد». آن‌ها همچنین گفتند که «یک مسیر کاملاً واضح» برای چگونگی گسترش فصل‌های آینده دارند.[۴۷] آماده‌سازی فصل دوم در دسامبر ۲۰۲۲، به‌دنبال تصاحب ام‌جی‌ام توسط آمازون آغاز شد.[۴۸] در ژانویهٔ ۲۰۲۳، این سریال برای فصل دوم تمدید شد.[۴۹]

در فرهنگ عامه[ویرایش]

به دنبال انتشار مجموعه تلویزیونی ونزدی، رقصیدن ونزدی آدامز و طرفداران آن در رسانه اشتراک‌گذاری ویدیویی تیک‌تاک همه‌بین شد.[۵۰] هرچند اجرای رقص در این سریال با ترانه «Goo Goo Muck»، انتشار یافته ۱۹۸۱ از گروه موسیقی «The Cramps» اجرا شده‌است، اکثر طرفداران مفرح آن ترانه‌ای متفاوت از لیدی گاگا به نام «بلادی مری» را استفاده کردند.[۵۱][۵۲] بسیاری از ستاره‌های پاپ از جمله: کیم کارداشیان، آملیا دیمولدنبرگ، مارینا دیاماندیس، مدونا و خود لیدی گاگا در این مسیر شرکت داشته‌اند.[۵۳][۵۴][۵۵] کامیلا والیریونا والیوا اسکیت باز روس این رقص را در جریان مسابقه در دسامبر ۲۰۲۲ انجام داد.[۵۶] دودا خواننده لهستانی رقص را در جریان مراسم شب سال نو میلادی در کانال تلویزیونی پلست لهستان انجام داد.[۵۷][۵۸] این روند منجر به افزایش قابل توجهی در پخش «بلادی مری» گاگا در اسپاتیفای[۵۹] و همچنین در درخواستی‌های پخش آنلاین موسیقی، با افزایش ۴۱۵ درصدی در یک هفته پس از انتشار سریال در آمریکا مواجه شد.[۶۰] این آهنگ ۱۱ سال پس از انتشار آلبومی که ترانه در آن به انتشار رسید: اینگونه زاده شده‌ام در رادیو فرانسه به عنوان تک‌آهنگ فرستاده شد.[۶۱] ترانه «Goo Goo Muck» نیز شاهد افزایش محبوبیت قرار گرفت. به نقل از مجله بیلبورد در درخواستی‌های پخش آنلاین موسیقی، با افزایش ۲٬۵۰۰ تا بیش از ۱۳۴٬۰۰۰ در آمریکا،[۶۲] و از زمان انتشار این سریال ۹٬۵۰۰ درصد افزایش در اسپاتیفای داشته‌است.[۶۳]

این مجموعه تلویزیونی مد گوتیک از خرده‌فرهنگ گوت را احیا کرده‌است.[۶۴]

اسپین‌آف[ویرایش]

در ۱۸ دسامبر ۲۰۲۳ گزارش شد که یک اسپین‌آف درباره عمو فستر در حال توسعه اولیه در نتفلیکس است.[۶۵]

پانویس[ویرایش]

یادداشت‌ها[ویرایش]

  1. Wednesday's Child is Full of Woe
  2. Woe is the Loneliest Number
  3. Friend or Woe
  4. Woe What A Night
  5. You Reap What You Woe
  6. Quid Pro Woe
  7. If You Don't Woe By Now
  8. A Murder of Woes

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ Moore, Casey (October 28, 2022). "'Wednesday' Netflix Episode Titles Revealed". What's On Netflix. Retrieved October 28, 2022.
  2. Fuge, Jonathan (November 18, 2022). "Wednesday Reviews Praise Jenna Ortega as the Titular Addams Family Member". MovieWeb. Archived from the original on November 30, 2022. Retrieved November 24, 2022.
  3. Bahr, Sarah (November 23, 2022). "Jenna Ortega Knows What Wednesday Addams Wants". نیویورک تایمز. Archived from the original on November 30, 2022. Retrieved November 27, 2022.
  4. Campbell, Christopher (November 23, 2022). "Who Plays Lurch In The Wednesday Show?". ScreenRant. Archived from the original on November 28, 2022. Retrieved November 28, 2022.
  5. "Wednesday (2021-2022)". Writers Guild of America West. August 2, 2022. Retrieved May 8, 2022.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ Lash, Jolie (September 23, 2022). "Tim Burton's 'Wednesday' Netflix Series Gets November Premiere Date". درپ. Retrieved September 23, 2022.
  7. Brew, Simon (September 29, 2014). "The huge behind the scenes problems on The Addams Family". Den of Geek. Dennis Publishing. Archived from the original on April 12, 2019. Retrieved October 24, 2021.
  8. Fleming, Mike Jr. (March 18, 2010). "Tim Burton's Next 3D Animated Film? Da Da Da Da, Snap Snap: 'The Addams Family'". ددلاین هالیوود. Retrieved February 17, 2021.
  9. Fleming, Mike Jr. (August 19, 2010). "Tim Burton Reunites With 'Ed Wood' Scribes For 'Addams Family' And 'Big Eyes'". ددلاین هالیوود. Retrieved February 17, 2021.
  10. Debruge, Peter (July 17, 2013). "Illumination Chief Chris Meledandri Lines Up Originals for Universal". ورایتی. Retrieved February 17, 2021. At the same time, Illumination has scrapped a Tim Burton-helmed, stop-motion "The Addams Family".
  11. Kroll, Justin (October 22, 2020). "'Addams Family' Live-Action TV Series From Tim Burton Heats Up TV Marketplace". ددلاین هالیوود. Retrieved February 17, 2021.
  12. Goldberg, Lesley (February 17, 2021). "Wednesday Addams Live-Action Series From Tim Burton Lands at Netflix". هالیوود ریپورتر (به انگلیسی). Retrieved February 17, 2021.
  13. Petski, Denise (August 6, 2021). "Wednesday Addams Netflix Series Casts Luis Guzmán As Gomez". ددلاین هالیوود. Retrieved August 6, 2021.
  14. Grobar, Matt (December 16, 2021). "'Wednesday': Danny Elfman To Pen Original Theme & Score For Tim Burton's Netflix Series". ددلاین هالیوود. Retrieved December 16, 2021.
  15. Perry, Spencer (August 9, 2022). "Wednesday: Christina Ricci "Flattered" to Join Tim Burton's Addams Family Reboot". Comicbook.com. Retrieved November 29, 2022.
  16. Petski, Denise (August 6, 2021). "Wednesday Addams Netflix Series Casts Luis Guzmán As Gomez". ددلاین هالیوود. Retrieved August 6, 2021.
  17. Del Roasario, Alexandra (August 9, 2021). "Catherine Zeta-Jones Tapped To Play Morticia Addams For Netflix 'Wednesday' Series". ددلاین هالیوود. Retrieved August 9, 2021.
  18. Petski, Denise (August 27, 2021). "'Wednesday': Thora Birch, Riki Lindhome, Jamie McShane & Hunter Doohan Among 10 Cast In Tim Burton's Addams Family Netflix Series". ددلاین هالیوود. Retrieved August 27, 2021.
  19. Petski, Denise (September 15, 2021). "'Wednesday': Gwendoline Christie Joins Tim Burton's Addams Family Netflix Series". Deadline Hollywood. Retrieved September 15, 2021.
  20. Andreeva, Nellie (December 9, 2021). "'Wednesday': Thora Birch Departs Netflix's Addams Family Series For Personal Reasons". Deadline Hollywood. Retrieved December 9, 2021.
  21. Andreeva, Nellie (March 21, 2022). "Christina Ricci To Star In Netflix's 'Wednesday' Series In Return To Addams Family Universe". Deadline Hollywood. Retrieved March 21, 2022.
  22. "Tim Burton's 'Wednesday' Series Officially Begins Filming at Netflix [Exclusive]". Midgard Times. September 13, 2021. Retrieved September 13, 2021.
  23. "The Addams Family Series 'Wednesday' Officially Wraps Up Filming at Netflix [Exclusive]". Midgard Times. March 30, 2022. Retrieved March 31, 2022.
  24. Chuba, Kirsten (November 18, 2022). "Events of the Week: Disenchanted,' 'Glass Onion' and More". هالیوود ریپورتر. Retrieved November 24, 2022.
  25. "Jenna Ortega, Christina Ricci, more kooky and spooky fashions from Netflix's 'Wednesday' premiere". یواس‌ای تودی. November 18, 2022. Retrieved November 24, 2022.
  26. "Why 'Wednesday' Could Be Netflix's Next Big Hit". درپ. November 23, 2022. Retrieved November 27, 2022.
  27. Carras, Christi (November 29, 2022). "Netflix wanted to remove this violent line from 'Wednesday.' The creators pushed back". لس آنجلس تایمز. Retrieved November 30, 2022.
  28. Bell, BreAnna (November 29, 2022). "Netflix Top 10: 'Wednesday' Snaps 'Stranger Things 4' Record for Most Hours Viewed in a Week With 341 Million". ورایتی. Retrieved November 30, 2022.
  29. Hailu, Selome; Spangler, Todd (December 13, 2022). "'Wednesday' Surpasses 'Dahmer' on All-Time Netflix Ranking, 'Harry & Meghan' Is Streamer's Biggest Doc Debut Ever". ورایتی. Archived from the original on December 13, 2022. Retrieved December 13, 2022.
  30. Stolworthy, Jacob (December 3, 2022). "Wednesday is a Netflix success story we could come to regret". ایندیپندنت. Archived from the original on December 4, 2022. Retrieved December 4, 2022.
  31. "Wednesday: Season 1". Rotten Tomatoes. Fandango Media. Retrieved December 9, 2022.
  32. "Wednesday: Season 1". Metacritic. Red Ventures. Retrieved November 23, 2022.
  33. Power, Ed (November 23, 2022). "Wednesday, review: Tim Burton gives The Addams Family a Harry Potter makeover". دیلی تلگراف. Retrieved November 23, 2022.
  34. Anderson, John (November 22, 2022). "'Wednesday' Review: Addams Family Adolescence". وال‌استریت جورنال. Retrieved November 23, 2022.
  35. Hassenger, Jesse (November 23, 2022). "'Wednesday' Review: Jenna Ortega Delightfully Seethes in Netflix's Moody YA Mystery". درپ. Archived from the original on November 28, 2022. Retrieved November 30, 2022.
  36. Hale, Mike (November 22, 2022). "'Wednesday' Review: The Strange Girl Is on the Case". نیویورک تایمز. Archived from the original on November 30, 2022. Retrieved November 23, 2022.
  37. Shackleton, Liz (December 15, 2022). "The Banshees Of Inisherin, Everything Everywhere All At Once Head Nominations For Australia's AACTA International Awards". ددلاین هالیوود. Archived from the original on December 15, 2022. Retrieved December 27, 2022.
  38. Giardina, Carolyn (January 9, 2023). "Avatar: The Way of Water, Black Panther: Wakanda Forever and Elvis Among Art Directors Guild Nominees". هالیوود ریپورتر. Archived from the original on January 9, 2023. Retrieved January 10, 2023.
  39. Vlessing, Etan (March 16, 2023). "Everything Everywhere All at Once Wins Big at 2023 Critics Choice Super Awards". هالیوود ریپورتر. Archived from the original on March 16, 2023. Retrieved March 16, 2023.
  40. Pener, Degen; Schmidt, Ingrid (February 28, 2023). "Costume Designers Guild Award 2023 Winners Include Elvis, Wednesday and House of the Dragon". هالیوود ریپورتر. Archived from the original on February 28, 2023. Retrieved February 28, 2023.
  41. Pedersen, Erik; Hipes, Patrick (January 10, 2023). "DGA Awards Sets TV, Documentary And Commercials Nominations For 75th Anniversary Edition". ددلاین هالیوود. Retrieved January 11, 2023.
  42. Nordyke, Kimberly (January 10, 2023). "Golden Globes: Full List of Winners". هالیوود ریپورتر. Archived from the original on January 11, 2023. Retrieved January 11, 2023.
  43. Giardina, Carolyn (January 9, 2023). "Everything Everywhere All at Once Leads Sound Editors' Golden Reel Nominations". هالیوود ریپورتر. Archived from the original on January 9, 2023. Retrieved January 10, 2023.
  44. Anderson, Erik (November 17, 2022). "Rihanna, Billy Eichner, Elvis, Guillermo del Toro's Pinocchio top Hollywood Music in Media Awards (HMMA) winners". AwardsWatch. Archived from the original on November 18, 2022. Retrieved January 10, 2023.
  45. Pedersen, Erik (January 11, 2023). "Make-Up Artists & Hair Stylists Guild Awards Nominations: 'The Batman', 'Elvis', 'The Whale' & More". ددلاین هالیوود. Retrieved January 11, 2023.
  46. Hipes, Patrick (11 January 2023). "SAG Awards Nominations". ددلاین هالیوود. Retrieved 11 January 2023.
  47. Stephan, Katcy (November 28, 2022). "'Wednesday' Showrunners Break Down Finale Twists, Tease Tyler's Return and Reveal Season 2 Plans". ورایتی. Archived from the original on November 30, 2022. Retrieved November 30, 2022.
  48. White, Peter (December 16, 2022). "With 'Wednesday', Paradigm Shift Puts Amazon Behind One Of Netflix's Biggest Hits As Renewal Talks Begin". ددلاین هالیوود. Archived from the original on December 19, 2022. Retrieved December 17, 2022.
  49. Rice, Lynette (January 6, 2023). "'Wednesday' Renewed For Season 2 By Netflix". ددلاین هالیوود. Archived from the original on January 11, 2023. Retrieved January 6, 2023.
  50. Dailey, Hannah (December 2, 2022). "Lady Gaga Reacts to 'Wednesday' 'Bloody Mary' TikTok Dance Trend". بیلبورد (مجله). Archived from the original on December 3, 2022. Retrieved December 2, 2022.
  51. Mercante, Alyssa (21 December 2022). "Netflix Wednesday TikToks Turned The Wrong Old Song Into A New Radio Hit". Kotaku (به انگلیسی). Retrieved 2 January 2023.
  52. Placido, Dani Di. "Netflix's 'Wednesday' Dance Goes Viral With The Wrong Song". Forbes (به انگلیسی). Retrieved 2 January 2023.
  53. Jeffrey, Joyann (December 9, 2022). "Lady Gaga just re-created the Wednesday Addams dance and it's chillingly good". امروز (برنامه کانال ان‌بی‌سی). Archived from the original on December 9, 2022. Retrieved December 9, 2022.
  54. "All The Stars Reenacting Wednesday Addams' Iconic Dance From Kim Kardashian To Amelia Dimoldenberg". Capital. December 8, 2022. Archived from the original on December 8, 2022. Retrieved December 8, 2022.
  55. Rowley, Glenn (2023-02-02). "Watch Madonna Put Her Own Spin on the Viral 'Wednesday' Dance Challenge". Billboard (به انگلیسی). Retrieved 2023-02-03.
  56. Quinn, Dave (December 29, 2022). "Kamila Valieva Recreates Viral 'Wednesday' Dance in Figure Skating Routine Inspired by Netflix Hit". پیپل. Archived from the original on December 30, 2022. Retrieved December 31, 2022.
  57. "Doda - Taniec Wednesday" (به انگلیسی). YouTube. Retrieved 2 January 2023.
  58. "Doda wykonała taniec Wednesday Addams podczas Sylwestra. To wideo jest hitem sieci | Rozrywka Radio ZET". Radio Zet (به لهستانی). 2 January 2023. Retrieved 2 January 2023.
  59. Roberts, Savannah (November 29, 2022). "Netflix's 'Wednesday' Has Everyone Streaming Lady Gaga's 'Bloody Mary'". Capital. Archived from the original on November 30, 2022. Retrieved December 2, 2022.
  60. Lipshutz, Jason; Unterberger, Andrew (December 7, 2022). "Trending Up: 'Wednesday' Has Fans Screaming 'Bloody Mary,' Plus Metro Boomin, Raye & More". بیلبورد (مجله). Archived from the original on December 9, 2022. Retrieved December 11, 2022.
  61. Ruelle, Yohann (December 2, 2022). "Lady Gaga: son titre "Bloody Mary" explose dans les charts grâce à "Mercredi" sur Netflix". Pure Charts (به فرانسوی). Archived from the original on December 2, 2022. Retrieved December 2, 2022.
  62. Dick, Jeremy (December 3, 2022). "Wednesday's Dance Scene Brings Renewed Popularity to The Cramps Song 'Goo Goo Muck'". MovieWeb. Archived from the original on December 3, 2022. Retrieved December 3, 2022.
  63. "'Wednesday' Music Supervisors on Why the Cramps' 'Goo Goo Muck' Was Perfect for Jenna Ortega's Viral Dance Scene". ورایتی. December 8, 2022. Archived from the original on December 9, 2022. Retrieved December 11, 2022.
  64. ««ونزدی» سریالی که دل نوجوانان جهان را دزدید». ایسنا. ۲۷ دی ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۲۷ ژانویه ۲۰۲۳.
  65. Andreeva, Nellie (December 18, 2023). "'Wednesday' Spinoff In Works At Netflix". Deadline Hollywood. Archived from the original on December 18, 2023. Retrieved December 18, 2023.

پیوند به بیرون[ویرایش]