ورزشگاه تختی مشهد

مختصات: ۳۶°۱۸′۲٫۵۲″ شمالی ۵۹°۳۵′۲۵٫۳۱″ شرقی / ۳۶٫۳۰۰۷۰۰۰°شمالی ۵۹٫۵۹۰۳۶۳۹°شرقی / 36.3007000; 59.5903639
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ورزشگاه تختي مشهد)
ورزشگاه تختی مشهد
Map
نام سابقورزشگاه زیبنده، ورزشگاه سعدآباد
نام کاملورزشگاه تختی مشهد
محلمشهد
بازگشایی۱۳۳۰
مالکاداره کل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی
گردانندههیئت فوتبال استان خراسان رضوی
نوع زمینچمن طبیعی - چمن مصنوعی
گنجایش۱۵٫۰۰۰ نفر
خانهباشگاه فوتبال ابومسلم خراسان (از ۱۳۴۹ تا ۱۳۸۳)
باشگاه فوتبال سیاه‌جامگان خراسان (از ۱۳۸۳ تا اکنون)


ورزشگاه تختی مشهد که در ابتدا با نام ورزشگاه زیبنده و سپس استادیوم سعدآباد، نامیده می‌شد، ورزشگاهی چند منظوره در شهر مشهد در کشور ایران است. این ورزشگاه در سال ۱۳۳۰ شمسی افتتاح گردید و در حال حاضر ظرفیت تماشاگران این ورزشگاه حدود ۱۵۰۰۰ نفر است.[۱] ورزشگاه تختی مشهد در گذشته و طی سال‌های ۱۳۴۹ تا ۱۳۸۳ و تا پیش از افتتاح ورزشگاه ثامن‌الائمه، زمین خانگی باشگاه فوتبال ابومسلم خراسان بود و دیدارهای این تیم و دیدارهای باشگاه فوتبال پیام مشهد در این ورزشگاه برگزار می‌شد. این ورزشگاه از سال ۱۳۸۳ ورزشگاه خانگی تیم فوتبال سیاه‌جامگان خراسان است.[۲]

ورزشگاه تختی مشهد دارای دو زمین فوتبال است. زمین اصلی آن دارای چمن طبیعی با جایگاه مخصوص و جایگاه پیش‌کسوت‌ها و سکوی تماشاچیان و پیست دوومیدانی همراه با رختکن بازیکنان، داوران فوتبال و دوومیدانی است.

زمین دیگر این مجموعه، دارای چمن مصنوعی است که برای انجام تمرینات و مسابقات تیم‌های نوجوانان و جوانان محلات و باشگاه‌های مشهد استفاده می‌شود.

این ورزشگاه علاوه‌بر زمین‌های یاد شده دارای سالن‌های شمشیربازی، کاراته، کشتی، والیبال نشسته، استخر روباز و استخر سرپوشیده شنا و شیرجه (شامل سه تخته ترکیبی شیرجه ۳، ۱۵ و ۲۷ متری و یک تخته شیرجه ۴ متری) است. علاوه بر آن‌ها دفاتر هیئت‌های مختلف ورزشی استان خراسان رضوی و مشهد در این مجموعه قرار دارند. دفاتر هیئت فوتبال، هیئت دوومیدانی، کوهنوردی، ناشنوایان، شنا و شیرجه از جمله این دفاتر هستند.

منابع[ویرایش]

  1. «World Stadiums - Stadiums in Iran». www.worldstadiums.com. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ اكتبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در 2021-07-22. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  2. «Football stadiums of the world – Stadiums in India | Football stadiums of the world» (به آلمانی). بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۷-۲۲.