ورزش در تبریز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

شهر تبریز دارای حدود ۱۰۰ مکان ورزشی شامل سالن‌های آمادگی جسمانی، اسکواش، باستانی، بدمینتون، بدنسازی، بوکس، پینگ‌پنگ، تکواندو، تنیس روی میز، تیراندازی، جودو، رزمی، ژیمناستیک، شطرنج، شمشیربازی، فوتسال، کاراته، کشتی، والیبال، وزنه‌برداری و ووشو، میدان‌های تنیس، فوتبال، والیبال و هاکی، زمین‌های اسکیت و تیراندازی با کمان، پیست‌های اسکی و دوومیدانی، چمن‌های طبیعی و مصنوعی و استخرهای سرپوشیده و روباز است.[۱] از نظر تعداد ورزشکار نیز، بر اساس آمار شش‌ماهه نخست سال ۱۳۹۳، شهر تبریز دارای ۵۸ هزار و ۲۷۶ ورزشکار سازمان‌یافته‌است.[۲] همچنین طبق آمار سال ۱۳۹۵ تبریز دارای ۳۳۵ باشگاه ورزشی است که در رشته‌های مختلف ورزشی به فعالیت می‌پردازند.[۳]

رشته‌های ورزشی[ویرایش]

فوتبال[ویرایش]

فوتبال یکی از محبوب‌ترین رشته‌های ورزشی در نزد مردم تبریز است. بازی‌های خانگی باشگاه فوتبال تراکتورسازی در این شهر برگزار می‌شود که در بیش‌تر بازی‌ها، ورزشگاه ۷۰ هزار نفری یادگار امام، مملو از هواداران این تیم می‌شود؛ به‌طوری‌که این باشگاه در هر سه فصل حضور خود در لیگ برتر در فصل‌ها ۸۹–۱۳۸۸، ۹۰–۱۳۸۹ و ۹۱–۱۳۹۰، بیشترین تعداد تماشاگر را در بازی‌های خانگی داشته‌است.[۴][۵][۶][۷]

تبریز در سال ۱۳۹۲ خورشیدی با داشتن ۳ تیم در لیگ برتر فوتبال و لیگ برتر فوتسال ایران، به عنوان قطب فوتبال و فوتسال کشور شناخته می‌شود.[۸][۹][۱۰]

فوتبال ساحلی[ویرایش]

تبریز شهری ساحلی نیست؛ اما در رشته فوتبال ساحلی، شهرداری تبریز با داشتن عنوان قهرمانی در لیگ برتر فوتبال ساحلی ایران، یکی از تیم‌های قدرتمند ایران بوده[۱۱] و بیشتر بازیکنان تیم ملی فوتبال ساحلی ایران در عضویت شهرداری تبریز هستند.[۱۲]

دوچرخه‌سواری[ویرایش]

طبق اعلام کنفدراسیون دوچرخه‌سواری آسیا، تبریز قطب دوچرخه‌سواری این قاره به‌شمار می‌رود. این شهر دارای دو تیم دوچرخه‌سواری است که در اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری ثبت شده‌اند. همچنین بزرگترین پیست دوچرخه‌سواری کشور پس از تهران در تبریز به بهره‌برداری رسیده‌است. نخستین مدرسه دوچرخه‌سواری ایران نیز در تبریز تأسیس خواهد شد.[۱۳]

تیم دوچرخه‌سواری پتروشیمی تبریز به عنوان نخستین تیم کونتیننتال ایران، یکی از قدرتمندترین تیم‌های دوچرخه‌سواری آسیا بوده و به مدت ۳ فصل متوالی مقام نخست تمام رده‌های تیمی و انفرادی تورهای آسیایی ۲۰۰۷-۲۰۰۸، ۲۰۰۸-۲۰۰۹ و ۲۰۰۹-۲۰۱۰ را به دست آورده‌است.[۱۴]

تور دوچرخه‌سواری بین‌المللی آذربایجان به عنوان قدیمی‌ترین تور دوچرخه‌سواری آسیا در خردادماه هرسال در سطح استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل (با مبدأ و مقصد تبریز) با نظارت فدراسیون بین‌المللی دوچرخه‌سواری (UCI) برگزار می‌شود. نخستین دوره از این رقابت‌ها در سال ۱۳۶۵ با حضور تیم‌های داخلی برگزار شد.[۱۵][۱۶]

هندبال[ویرایش]

تبریز در لیگ برتر هندبال ایران، دارای تیم است. هم‌اکنون شهرداری تبریز به عنوان نماینده این شهر در رقابت‌های لیگ برتر هندبال حضور دارد.[۱۷]

والیبال[ویرایش]

باشگاه شهرداری تبریز، در رشته والیبال نیز در لیگ برتر والیبال ایران، فعالیت می‌کند.[۱۸]

ورزشکاران برجسته[ویرایش]

فوتبال[ویرایش]

تبریز در سال‌های دهه ۱۳۷۰، یکی از بازیکن‌سازترین شهرهای ایران در رشته فوتبال به حساب می‌آمد. در آن سال‌های، بیشتر بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران را بازیکنان تبریزی تشکیل می‌دادند[۱۹]

ورزشگاه‌ها[ویرایش]

دهکده المپیک[ویرایش]

دهکده المپیک تبریز، دارای مساحت ۳۶۰ هکتار بوده و پس از بهره‌برداری امکان میزبانی از مسابقات بزرگ بین‌المللی را خواهد داشت.[۲۰][۲۱] طرح این مجموعه ورزشی دارای ۱۴ ورزشگاه شامل استخر قهرمانی، پیست دوچرخه‌سواری، استادیوم فوتبال، سالن شش هزار نفری، سالن ژیمناستیک، پیست دو و میدانی، سه سالن تیراندازی و دریاچه قایقرانی می‌باشد. هم‌اکنون تنها ۲ مورد از آن‌ها شامل پیست دوچرخه‌سواری و ورزشگاه فوتبال یادگار امام به بهره‌برداری رسیده‌اند.[۲۲][۲۳]

استادیوم فوتبال یادگار امام[ویرایش]

استادیوم فوتبال یادگار امام، یکی از ۱۴ زیرمجموعه دهکده المپیک می‌باشد. ظرفیت این استادیوم فوتبال ۶۶،۸۳۳[۲۴] می‌باشد.[۲۵] عملیات احداث این ورزشگاه در سال ۱۳۶۸ آغاز شده و در سال ۱۳۷۵ به بهره‌برداری رسید. با صعود باشگاه تراکتورسازی به لیگ برتر، به منظور آماده‌سازی ورزشگاه برای میزبانی از بازی‌های لیگ برتر، این ورزشگاه در سال ۱۳۸۸ بازسازی شد. در سال ۱۳۹۱ نیز پس از حضور تراکتورسازی در لیگ قهرمانان آسیا، برخی از امکانات و تجهیزات یادگار امام، نوسازی شد. این ورزشگاه دارای گواهی درجه A ضوابط و استانداردهای کنفدراسیون فوتبال آسیا است.[۲۶]

پیست دوچرخه‌سواری[ویرایش]

پیست دوچرخه‌سواری فجر یادگار امام تبریز، یکی از ۱۴ مکان دهکده المپیک این شهر بوده و به عنوان دومین پیست دوچرخه‌سواری بین‌المللی و استاندارد ایران پس از پیست دوچرخه‌سواری تهران مطرح است.[۲۷] برای ساخت این پیست که در ۲۱ بهمن ۱۳۸۹ افتتاح شده‌است، مبلغ ۴۰ میلیارد ریال از محل بودجه دولت هزینه شده‌است.[۲۸] این پیست مجهز به سکوی مسقف تماشاگران و صندلی بوده و یک زمین تنیس نیز در مرکز آن تعبیه شده‌است.[۲۹]

استخر قهرمانی[ویرایش]

استخر یادگار امام تبریز، یکی از ۱۴ مکان دهکده المپیک تبریز است.[۲۳] این استخر در حال ساخت بوده و دارای ظرفیت ۷٬۰۰۰ نفر خواهد بود. در طراحی استخر قهرمانی تبریز، از «استخر المپیک مونیخ» الگوبرداری شده‌است.[۳۰][۳۱]

منابع[ویرایش]

  1. «لیست اماکن ورزشی تبریز». شهرداری تبریز. بایگانی‌شده از اصلی در ۸ مه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۰ مارس ۲۰۱۲.
  2. «رشد 16 درصدی ورزشکاران سازمان یافته تبریز در شش‌ماهه نخست امسال». ایرنا. ۷ مهر ۱۳۹۳. دریافت‌شده در ۱ اکتبر ۲۰۱۴.
  3. «فعالیت 583 باشگاه در آذربایجان شرقی». باشگاه خبرنگاران جوان. ۳۱ فروردین ۱۳۹۵. دریافت‌شده در ۲۰ آوریل ۲۰۱۶.
  4. «میانگین تماشاگر در بازی‌های خانگی؛ تراکتور بیشترین و صبا کمترین». سایت گل. بایگانی‌شده از اصلی در ۸ مه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۰ مارس ۲۰۰۹.
  5. «عزیزمحمدی: تراکتور رکوردار تماشاگران لیگ برتر است». عصر ایران. ۲۸ فروردین ۱۳۸۹. دریافت‌شده در ۳۱ تیر ۱۳۹۱.
  6. «تراکتورسازی پرتماشاگرترین تیم لیگ برتر فوتبال شد». مهر. ۷ خرداد ۱۳۹۰. دریافت‌شده در ۳۱ تیر ۱۳۹۱.[پیوند مرده]
  7. «تراکتور پرتماشاگرترین تیم لیگ برتر». برترین‌ها. ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱. دریافت‌شده در ۳۱ تیر ۱۳۹۱.
  8. «تبریز در آستانه 3 تیمه شدن در لیگ برتر فوتبال / این بار «فراز» با تبریزی‌هاست». خبرگزاری فارس. ۲۶ فروردین ۱۳۹۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ آوریل ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۸ فروردین ۱۳۹۲.
  9. «تبریز پایتخت فوتبال ایران». خبرگزاری فارس. ۲۸ فروردین ۱۳۹۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ آوریل ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۸ فروردین ۱۳۹۲.
  10. «آقای خسوس اصلاً بازی‌های قطب فوتسال ایران را ندید». خبرگزاری فارس. ۱۴ اسفند ۱۳۹۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ ژوئن ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۸ فروردین ۱۳۹۲.
  11. «اقتدار فوتبال ساحلی باشگاه شهرداری تبریز بی‌نظیر بود». خبرگزاری فارس. ۲۴ بهمن ۱۳۹۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ ژوئن ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۱ خرداد ۱۳۹۲.
  12. «پنج بازیکن فوتبال ساحلی شهرداری تبریز به تیم ملی دعوت شدند». وبگاه باشگاه شهرداری تبریز. ۱۹ فروردین ۱۳۹۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ آوریل ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۱ خرداد ۱۳۹۲.
  13. «تبریز قطب جدید دوچرخه‌سواری آسیا». صدا و سیمای مرکز تبریز. بایگانی‌شده از اصلی در ۸ مه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۰ مارس ۲۰۱۲.
  14. «History». وبگاه تیم دوچرخه‌سواری پتروشیمی تبریز. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ ژانویه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۰ مارس ۲۰۱۲.
  15. تور دوچرخه سواری آذربایجان، ۲۳ سال طلایه داری در عرصه ورزش بین‌المللی بایگانی‌شده در ۲۰ مه ۲۰۱۳ توسط Wayback Machine (خبرگزاری ایرنا)
  16. «انتصاب مشاور فنی بیست و هفتمین دوره تور دوچرخه سواری بین‌المللی آذربایجان». فدراسیون دوچرخه‌سواری ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ مه ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱۰ مارس ۲۰۱۲.
  17. «پیروزی هپکوی اراک وتوقف شهرداری تبریز». وبگاه فدراسیون هندبال ایران. ۲۷ بهمن ۱۳۹۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ مه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۱ خرداد ۱۳۹۲.
  18. «رئیس هیأت والیبال استان آذربایجان شرقی». وبگاه رسمی باشگاه شهرداری تبریز. ۱۹ فروردین ۱۳۹۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۴ نوامبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۱ خرداد ۱۳۹۲.
  19. «دکترعلی رضا نیکمهر به عنوان بهترین دروازه بان نیم قرن فوتبال تبریز معرفی شد». گل داتکام. دریافت‌شده در ۲۱ خرداد ۱۳۹۲.
  20. «استادیومی‌که افتتاح نشده فرسوده شد!». تابناک. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ آوریل ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۳۰ آوریل ۲۰۱۲.
  21. «دستور علی آبادی برای ساخت و تکمیل دهکده المپیک یادگار امام (ره) تبریز». مهر. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ دسامبر ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۳۰ آوریل ۲۰۱۲.
  22. «دهکده المپیک تبریز سال ۹۰ افتتاح می‌شود». شبکه ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ ژوئن ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۳۰ آوریل ۲۰۱۲.
  23. ۲۳٫۰ ۲۳٫۱ «دهکده المپیک تبریز تا سه سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد». مهر. دریافت‌شده در ۳۰ آوریل ۲۰۱۲.[پیوند مرده]
  24. «تماشاگر شاید ۶۶۸۳۳ نفر». گلداتکام. ۲۴ بهمن ۱۳۹۱. دریافت‌شده در ۲۴ بهمن ۱۳۹۱.
  25. «استادیومی که افتتاح نشده، فرسوده شد». خبرگزاری تابناک. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ آوریل ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱۵ سپتامبر ۲۰۰۹.
  26. «ورزشگاه یادگار امام تبریز برای انجام بازی تراکتورسازی و الشباب آماده است». ایرنا. ۱۹ فروردین ۱۳۹۲. دریافت‌شده در ۱۹ فروردین ۱۳۹۲.
  27. «پیست دوچرخه سواری تبریز آماده بهره‌برداری است». ایرنا. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ ژوئن ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۹ آوریل ۲۰۱۲.
  28. «افتتاح دومین پیست استاندارد دوچرخه‌سواری کشور در تبریز». مهر. دریافت‌شده در ۲۹ آوریل ۲۰۱۲.[پیوند مرده]
  29. «افتتاح پیست دوچرخه‌سواری فجر یادگار امام در تبریز». فارس. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ آوریل ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۹ آوریل ۲۰۱۲.
  30. «ساخت بی نظیرترین استخر کشور». باشگاه خبرنگاران جوان. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ ژوئن ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۳۰ آوریل ۲۰۱۲.
  31. «استخر المپیک مونیخ در تبریز شبیه‌سازی می‌شود». ۳ نسل. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ آوریل ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۳۰ آوریل ۲۰۱۲.

پیوند به بیرون[ویرایش]