نشترود

مختصات: ۳۲°۴۷′ شمالی ۴۸°۴۹′ شرقی / ۳۲٫۷۸۳°شمالی ۴۸٫۸۱۷°شرقی / 32.783; 48.817
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد



نشترود نام یکی از روستاهای اطراف شهر کرج در استان البرز می‌باشد که دارای آب و هوای بسیار خوب و مطبوع و در جوار دره‌ایی زیبا واقع شده‌ است. معبر فرعی منتهی به روستا در میان مردم بومی به نوشتورو تنگه معروف است، علت این نام گذاری فضای کم و باریک مابین دو کوه است که جاده مذکور در آن واقع شده است می باشد. براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۱۸۸ نفر (حدود۵۰ خانوار) بوده‌است. [نیازمند منبع]

اکثر مردم روستا در شهر زندگی می‌کنند اما در فصلهای بهار و تابستان با توجه به اینکه روستا دارای آب و هوای خوش و کم نظیری می‌باشد جمعیت روستا افزونتر می‌گردد.. پیشه اصلی بیشتر مردم روستا باغداری است و محصولاتی از قبیل گیلاس، آلبالو، انواع سیب، گلابی، هلو، گردو، فندق، انواع آلو و بسیاری از میوه جات متنوع و همچنین سایر فراورده های این میوه ها منجمله شیره ، لواشک و... را تولید می‌کنند.

نان های محلی بسیار خوشمزه ای نیز بنام لواش محلی - نان دستی و کال نونک در این روستا پخت می شود که در نوع خود بی نظیر هستند. برای پخت نان دستی از مغز گردو فراوان و برای کال نونک از سبزیجات معطر بومی همچون گزنه پخته شده با سیر تازه استفاده می گردد که مانند سمبوسه در داخل خمیر نان قرار می گیرد. 

بعلاوه روستای نشترود دارای چشمه های آب سرد فراوانی است که بخشی از این آبها بعنوان آب شرب و بخش عمده ای به آبیاری باغات روستا اختصاص می یابد.[نیازمند منبع]

 

روستاهای همجوار[ویرایش]

از روستاها و آبادی‌های همجوار نشترود می‌توان به پل خواب، سیرا، ورزن، هرین، لیلستان، کلوان، اویزر، آیگان و از جنوب به کوه‌های روستای دروان اشاره کرد که بعضاً قرابت فامیلی نیز مابین اهالی این روستا ها وجود دارد.[نیازمند منبع]

جاذبه‌های طبیعی[ویرایش]


آبشار نشترود شهرستان کرج
نمایی از آبشار نشترود
Map
موقعیتروستای نشترود استان البرز
نوعکلاسیک
ارتفاع کلی۱۱۰ متر
سرچشمهسلسله جبال البرز بویژه قله کهار

 

 

آبشار نشترود واقع در کیلومتر ۳۵ جاده کرج _ چالوس و در ضلع شمال غرب روستای زیبای نشترود واقع گردیده است. این آبشار با ارتفاع ۱۱۰ متر یکی از بلندترین آبشارهای ایران می باشد‌. علاقه مندان زیادی در فصول بهار و تابستان برای مشاهده این آبشار به روستای توریستی نشترود سفر می‌کنند.

آبشار نشترود واقع در ضلع شمالغرب روستای نشترود با ارتفاعی در حدود ۱۱۰ متر، یکی از بلندترین و جذاب ترین آبشارهای شناخته شده در ایران به‌شمار می‌رود.علاقه مندان زیادی در فصول بهار و تابستان برای مشاهده این آبشار فوق العاده به روستای نشترود سفر می کنند.

 

قله خونکار[ویرایش]

خونکار نام محلی قله‌ای در ارتفاع ۳۸۰۰ متری از سطح دریا است که یکی از قلل مرتفع و معروف کشور برای صعود کوهنوردان است. این قله در بخش میانی سلسله جبال البرز و در جوار قله کهار قرار گرفته‌است. قله ناز در شرق آن و در شمال آن قلل هفتخوان، کرچان و کلاش ویا واقع شده‌اند. دسترسی به این قله زیبا از طریق روستای نشترود برای علاقه‌مندان به کوهنوردی میسر است. دامنه این قله در گذشته های دور محل ییلاقی ساکنین روستا برای اسکان در چادر و چرای گله گوسفندان و دام سبک در فصول گرم سال بوده است.


قله خونکهار یا خونکار
قله خونکهار یا خونکار

نگارخانه[ویرایش]

آبشار زیبای سمپولک
جاده ورودی به نشترود
نشترود از دور
صخره دیدنی معروف به کمر هرزامرز


نشترود از ارتفاع
کوه صخره‌ای با شکوه دیمادر
فصل بهار و رویش شکوفه ها
رود پر آب نشترود
مسجد نشترود
نشترود رود


پاییز نشترود




جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]