نخست‌وزیر کانادا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نخست وزیر کانادا
نشان‌واره دفتر نخست وزیر کانادا
متصدی کنونی
جاستین ترودو

از ۴ نوامبر ۲۰۱۵
دفتر نخست وزیر کانادا
لقببسیار محترم
عضوی از
پاسخگوست به
اقامت‌گاه
  • شماره ۲۴ خیابان ساسکس
  • هرینگتون لیک
گمارندهفرماندار کل کانادا
مدت دورهبه رضایت اعلی حضرت
دارندهٔ افتتاحیسر جان ای. مک‌دانلد
بنیادگذاری۱ ژوئیه ۱۸۶۷
حقوق۱۶۳٬۷۰۰ دلار کانادا برای عضویت در پارلمان + ۱۶۳٬۷۰۰ دلار کانادا حقوق نخست وزیر
در مجموع ۳۲۷٬۴۰۰ دلار کانادا
وبگاه

نخست‌وزیر کانادا (به انگلیسی: Prime Minister of Canada) (به فرانسوی: Premier ministre du Canada) وزیر اصلی تاج و رئیس کابینه است و به همین ترتیب به عنوان رئیس دولت کانادا، موظف است تا به فرمانروای کانادا یا نایب السلطنه در مورد استفاده از قدرت اجرایی که توسط قانون اساسی به آن‌ها واگذار شده، مشورت بدهد.[۱][۲]

با وجود اینکه در هیچ‌یک از مدارک قانون اساسی ذکر نشده، بر اساس پیمان‌نامه مقرر - که منشأ آن دورانی است که کانادا مستعمره بریتانیا بوده‌است - دفتر نخست وزیر، تنها تا زمانی وجود خواهد داشت که فرماندار کل به عنوان نماینده فرمانروا بر سر کار باشد. بر همین اساس، فرماندار کل، باید کسی را به عنوان نخست‌وزیر انتخاب کند که با احتمال زیاد بتواند اعتماد مجلس عوام را هدایت کند. ابن شخص معمولاً رهبر حزبی است که بیشترین تعداد کرسی مجلس را در اختیار دارد.[۳][۴] به نخست‌وزیر کانادا منصب «بسیار محترم» (به انگلیسی: The Right Honourable)؛ (به فرانسوی: Le Très Honorable) اهدا می‌شود که مادام‌العمر است.

نخست‌وزیر کنونی[ویرایش]

جاستین ترودو از حزب لیبرال در انتخابات سال ۲۰۱۵ برابر ۲۷ مهر ۱۳۹۴ رقیب خود استیون هارپر را از حزب محافظه‌کار شکست داد و در حال حاضر بیست و سومین نخست وزیر کانادا از حزب لیبرال است.

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Prime Minister of Canada». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۲ فوریه ۲۰۱۵.
  2. Brooks, Stephen (2007). Canadian Democracy: An Introduction (5 ed.). Don Mills: Oxford University Press. pp. 233–234. ISBN 978-0-19-543103-2.
  3. (Brooks 2007، ص. 235)
  4. اکثریت و حکومت ائتلافی را ببینید