نخستین دوره جوایز اسکار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
یکمین جوایز اسکار
Large, ornate room, filled with people in formal dress sitting at different tables.
نخستین دوره مراسم اسکار (در تصویر) در هتل روزولت هالیوود برگزار شد
تاریخ۱۶ مه ۱۹۲۹ (۱۹۲۹-۰۵-۱۶)
مکانهتل روزولت، هالیوود، لس آنجلس، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا
مجریداگلاس فربنکس
نکات برجسته
بهترین فیلمبال‌ها[۱]
بیشترین جوایزسیر در عرش و طلوع: آواز دو انسان (هرکدام ۳)
بیشترین نامزدی‌هاسیر در عرش (۵)

نخستین دوره جوایز اسکار توسط آکادمی علوم و هنرهای سینما، در تاریخ ۱۶ مهٔ ۱۹۲۹، طی یک مهمانی شام خصوصی، در هتل روزولت هالیوود در لس آنجلس، کالیفرنیا برگزار شد و از بهترین فیلم‌های سال‌های ۱۹۲۷ و ۱۹۲۸ تقدیر به عمل آورد. مدیر آکادمی علوم و هنرهای سینما، داگلاس فربنکس مجری این مراسم بود. قیمت بلیت این مراسم ۵ دلار آمریکا بود (که با توجه به تورم در ۲۰۱۹، ۷۴ دلار می‌شود) و ۲۷۰ نفر در این مراسم شرکت کردند و کل مدت زمان این مراسم ۱۵ دقیقه به طول انجامید. جایزه‌های این مراسم توسط لوئیس بی. میر، بنیان‌گذار شرکت لوئیس بی. میر پیکچرز (که بعدها نام این شرکت به مترو گلدوین مایر تغییر یافت) بود، ساخته شد. برعکس دیگر مراسم اسکار، که در سال‌های بعد برگزار شد، برندگان این مراسم، از یک ماه پیش از این مراسم، مشخص شده بودند. این مراسم، تنها مراسم اسکاری بود که به هیچ شکلی منتشر نشد. دوره بعدی جوایز اسکار در رادیو و در سال ۱۹۳۰ منتشر شد.

آکادمی طی این مراسم، جوایز اسکار را به ۱۲ دسته تقسیم کرد. نامزدها سه ماه پیش از رویداد زنده اعلام شدند. برخی از نامزدهای این دوره بدون این‌که در فیلمی کار کرده باشند - مانند رالف همرز و نیوجنت اسلاتر که نامزد بهترین جلوه‌های مهندسی شده بودند - نامزد جایزه شدند.[۲] برخلاف مراسم‌های بعدی، نخستین دوره جوایز اسکار تنها مراسمی بود که یک بازیگر می‌توانست در یک سال تقویمی، برای چندین نقش ترکیبی در رشته‌های مشابه جایزه را کسب نماید. به عنوان مثال، امیل یانینگز، برای دو فیلم راهی که همه می‌روند و آخرین فرمان، جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد. همچنین چارلی چاپلین و برادران وارنر یک جایزه افتخاری دریافت کردند.[۳][۴]

فیلم‌هایی که بیشترین جایزه را بردند، سیر در عرش و طلوع: آواز دو انسان بودند و فیلم بال‌ها برنده دو جایزه شد. طلوع: آواز دو انسان برندهٔ بهترین فیلم هنری و خاص شد و بال‌ها برنده بهترین فیلم شد. این دو بخش در همان زمان به عنوان برترین جایزه‌های شب در نظر گرفته شده بودند، که برای احترام به جنبه‌های مختلف و مهم یک فیلم‌سازی عالی بود. سال بعد، آکادمی جایزه بهترین فیلم هنری و خاص را حذف کرد و اعلام کرد که جایزه‌ای که بال‌ها کسب کرده مهم‌ترین جایزه این مراسم است.[۲]

آغاز[ویرایش]

بال‌ها (۱۹۲۷) اولین فیلمی بود که برندهٔ جایزهٔ اسکار بهترین فیلم شد. همچنین این فیلم برندهٔ جایزهٔ بهترین جلوه‌های مهندسی‌شده نیز شد.[۵]
طلوع: آواز دو انسان (۱۹۲۷) برندهٔ بهترین فیلم هنری و خاص شد، این سال تنها سالی بود که این جایزه به فیلمی اهدا شد. این جایزه به دلیل دادن اعتبار به فیلم‌های هنری جدا از «کرایهٔ تجاری» بود.[۶]

در ۱۹۲۷، آکادمی علوم و هنرهای سینما توسط لوئیس بی. میر، بنیان‌گذار شرکت لوئیس بی. میر پیکچرز (که بعدها به مترو گلدوین مایر پیوست) ایجاد شد. هدف مایر در ایجاد این جایزه اتحاد فعالان پنج شاخه صنعت فیلم از جمله بازیگران، کارگردانان، تهیه‌کنندگان، تکنسین‌ها و نویسندگان بود.[۷] مایر در مورد ایجاد جوایز گفت: «فهمیدم که بهترین راه برای مدیریت [فیلم‌سازان] آویزان کردن مدال بر همه آنها است… ولی اگر من به آنها جام و جایزه می‌دادم، این کار آن‌ها را در راه آنچه که می‌خواستم بسازم، می‌کشت. به همین دلیل جایزه اسکار را به‌وجود آوردم.»[۸] مایر از سدریک گیبنز، کارگردان هنری ام جی ام خواست تا جوایز اسکار را طراحی کند.[۷][۹] نامزدها از طریق تلگراف در فوریهٔ ۱۹۲۸ اعلام شدند. در اوت ۱۹۲۸، مایر برای تصمیم‌گیری در مورد برندگان، با هیئت مرکزی داوران آکادمی تماس گرفت.[۷] با این حال، به گفته کارگردان آمریکایی کینگ ویدور، رأی جایزه اسکار بهترین فیلم در دست بنیانگذاران آکادمی داگلاس فربنکس، سید گراومن، مایر ،مری پیکفورد و جوزف ام. شنک بود.[۱۰]

اطلاعات مراسم[ویرایش]

این مراسم در ۱۶ مهٔ ۱۹۲۹[۵][۳][۴][۱۱] در هتل روزولت هالیوود واقع در لس آنجلس، طی یک مهمانی شام خصوصی به همراه ۳۶ میز برگزار شد.[۳][۱۲] قیمت بلیت این مراسم ۵ دلار آمریکا بود (که با توجه به تورم در ۲۰۱۹ ۷۴ دلار می‌شود) و ۲۷۰ نفر در این مراسم شرکت کردند[۳] و بازیگران با خودروهای لوکس وارد هتل شدند که در آن طرفداران بسیاری برای تشویق افراد مشهور حضور داشتند.[۱۲] کل مدت زمان این مراسم، ۱۵ دقیقه بود،[۱۱] در تلویزیون و رادیو منتشر نشد[۳] و مجری این مراسم مدیر عامل آکادمی، فربنکس بود.[۵][۳][۴][۱۳]

بررسی برندگان این دوره[ویرایش]

برندگان سه ماه پیش از اجرای مراسم مشخص شده بودند.[۳][۴][۱۱] برندگان این دوره: امیل یانینگز، برندهٔ جایزهٔ افتتاح‌کننده مراسم[۳] یعنی بهترین بازیگر مرد (برای راهی که همه می‌روند و آخرین فرمان[۴][۱۱] جنت گینور برندهٔ بهترین بازیگر زن (برای سیر در عرش، فرشته خیابانی و طلوع: آواز دو انسانفرانک بورزیگی برندهٔ بهترین کارگردانی فیلم دراماتیک (برای سیر در عرشلوئیس مایلستون برندهٔ بهترین کارگردانی فیلم کمدی (برای دو شوالیه عرب) و بال‌ها برندهٔ جایزه بهترین فیلم شد (که همچنین پرهزینه‌ترین فیلم سال نیز بود).[۵][۲] دو برنده نیز برای جایزهٔ افتخاری معرفی شدند: چارلی چاپلین که چندبار به خاطر فیلم سیرک نامزد جایزه شد (که این جوایز، بهترین بازیگر مرد، بهترین کارگردانی فیلم کمدی و بهترین نویسندگی بودند) و برادران وارنر برای فیلم خوانندهٔ جاز که تولیدی فوق‌العاده و پیشگامی بارز در ساخت نخستین مجموعهٔ فیلم‌های ناطق است و همچنین انقلابی در این صنعت ایجاد کرد. ۳ دسته نیز برای دوره‌های بعدی حذف شدند: بهترین جلوه‌های مهندسی‌شده، بهترین نویسندگی برای عنوان فیلم و بهترین فیلم هنری و خاص.[۲] کمپانی‌های فیلم‌سازی بزرگی که برنده جایزه شدند، فاکس فیلم، مترو گلدوین مایر، پارامونت پیکچرز، آر.ک.ئو و برادران وارنر بودند.[۷]

برندگان اصلی[ویرایش]

یک ایرادی که در نخستین دورهٔ جوایز اسکار (۱۹۲۷–۱۹۲۸) وجود داشت این بود که هر هنرمندی که نامزد –و برنده نیز شده بود– برای کاری که در یک یا چندین فیلم کرده بود یا بدون اشاره به هیچ فیلم خاصی، نامزد شده بود.

برندگان جایزه در سطر نخست فهرست، به صورت بزرگ نوشته می‌شوند و با یک ستاره (*) نشان داده می‌شوند.

فرانک بورزیگی، برنده بهترین کارگردانی فیلم دراماتیک
A photo on greyscale. On it features many people, including two women, and two men.
امیل یانینگز، برنده بهترین بازیگر مرد
The sepia-toned image of a smiling female. She is wearing a light-colored blouse.
جنت گینور، برنده بهترین بازیگر زن
جایزه اسکار بهترین فیلم هنری و خاص
بهترین نامگذاری فیلم

جوایز افتخاری[ویرایش]

چارلی چاپلین، برنده جایزه افتخاری
First National Studios, Burbank, c. 1928. On it can be appreciate the first company buildings
شرکت برادران وارنر، برنده جایزه افتخاری.

جوایز افتخاری زیر - که پس از آن جوایز ویژه خوانده می‌شدند - به این افراد اعطا شد:

فیلم‌های با چند نامزدی و جایزه[ویرایش]

تغییر در جایزه‌های اسکار[ویرایش]

پس از نخستین دورهٔ جوایز اسکار (۱۹۲۷–۱۹۲۸) تغییراتی در جوایز آکادمی ایجاد شد:

  • دسته‌های مراسم از ۱۲ به ۷ دسته کاهش یافت:
    • جوایز بهترین کارگردانی فیلم کمدی و بهترین کارگردانی فیلم دراماتیک به جایزه بهترین کارگردانی تغییر کردند.
    • جایزهٔ بهترین جلوه‌های مهندسی‌شده حذف شد.
    • جایزهٔ بهترین فیلم هنری و خاص حذف شد.
    • جوایز بهترین نویسندگی اقتباسی و بهترین نویسندگی داستان به جایزه بهترین نویسندگی تغییر کردند.
    • جایزهٔ بهترین نام‌گذاری فیلم حذف شد.

یادداشت[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ سیرک در واقع نامزد ۴ جایزه شد: که یکی از آنها برای بهترین فیلم سه تای دیگر آنها برای بهترین کارگردانی فیلم کمدی، بهترین بازیگر مرد، و بهترین نویسندگی فیلمنامه اصلی بود که درهمه موارد چارلی چاپلین نامزد جایزه بود. – با این حال، آکادمی تصمیم گرفت نام چاپلین را از دسته‌بندی‌های جوایز رقابتی حذف کند و در عوض به او یک جایزه افتخاری "برای بازیگری، نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی سیرک" به او بدهد.
  2. جرالد دافی پس از مرگ نامزد بهترین نامگذاری فیلم شد.

منابع[ویرایش]

  1. "The 1st Academy Awards Memorable Moments". آکادمی علوم و هنرهای سینما. Archived from the original on January 4, 2021. Retrieved February 25, 2021.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ "The Official Academy Awards Database". Academy of Motion Picture Arts and Sciences. Retrieved November 11, 2019. Reader must select "1927/28" in the "Award Year(s):" drop-down menu and press "Search".
  3. ۳٫۰۰ ۳٫۰۱ ۳٫۰۲ ۳٫۰۳ ۳٫۰۴ ۳٫۰۵ ۳٫۰۶ ۳٫۰۷ ۳٫۰۸ ۳٫۰۹ "History of the Academy Awards". Academy of Motion Picture Arts and Sciences. Archived from the original on April 8, 2010. Retrieved May 6, 2010.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ ۴٫۲ ۴٫۳ ۴٫۴ Dirks, Tim. "1927–28 Academy Awards Winners and History". Filmsite. Rainbow Media. Archived from the original on July 24, 2010. Retrieved May 6, 2010.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ ۵٫۲ ۵٫۳ "This day in History". History. A&E Television Networks‎. Archived from the original on March 7, 2010. Retrieved October 5, 2010.
  6. Decherney, Peter (August 14, 2012). Hollywood and the Culture Elite: How the Movies Became American. Columbia University Press. ISBN 978-0-231-50851-3 – via Google Books.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ ۷٫۲ ۷٫۳ (Cosgrave 2007، ص. 1)
  8. (Eyman 2005، ص. 117)
  9. (Eyman 2005، ص. 209)
  10. (Eyman 2005، ص. 138)
  11. ۱۱٫۰ ۱۱٫۱ ۱۱٫۲ ۱۱٫۳ Pawlak, Debra Ann. "The Story of the First Academy Awards". The MediaDrome. Archived from the original on 2005-03-15.
  12. ۱۲٫۰ ۱۲٫۱ (Cosgrave 2007، ص. 4)
  13. "Names make news". Time. Time Inc. مه 27, 1929. Archived from the original on October 27, 2010. Retrieved October 5, 2010.

کتاب‌شناسی[ویرایش]