موناکو-ویل

مختصات: ۴۳°۴۳′۵۱٫۲۴″ شمالی ۷°۲۵′۲۶٫۷۶″ شرقی / ۴۳٫۷۳۰۹۰۰۰°شمالی ۷٫۴۲۴۱۰۰۰°شرقی / 43.7309000; 7.4241000
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

موناکو-ویل (به فرانسوی: Monaco-Ville)، (به انگلیسی: Monaco City)، (به اسپانیایی: Mónaco-Ciudad) و (به ایتالیایی: Monaco-Città) به معنای "شهر موناکو"(ویل در زبان فرانسوی معادل شهر است.) پایتخت کشور موناکو و یکی از چهار ناحیه(یا استان) این کشور است. این شهر دارای برج و بارو است و کاخ آلبرت دوم شاهزاده است.(Palais Princier)، کلیسای جامع سنت نیکولاس و موزه اقیانوس‌نگاری در این شهر قرار دارند. جمعیت آن ۱٬۱۵۱ نفر برآورد شده‌است.

Monaco-Ville  (فرانسوی)
Mùnegu Autu  (لیگوری)
موناکو سیتی(انگلیسی)، موناکو-ویل(فرانسوی)، موناکو سیوداد(اسپانیایی)، موناکو چیتا(ایتالیایی)
Monaco-Ville
نمایی از شهر موناکو
نمایی از شهر موناکو
پرچم شهر موناکو
پرچم
نشان رسمی شهر موناکو
مهر
نشان شهر موناکو
نشان
لقب(ها): 
شعار(ها): 
موقعیت مکانی در موناکو
موقعیت مکانی در موناکو
جایگاه موناکو در قاره اروپا با زوم
جایگاه موناکو در قاره اروپا با زوم
مختصات: ۴۳°۴۳′۵۱٫۲۴″ شمالی ۷°۲۵′۲۶٫۷۶″ شرقی / ۴۳٫۷۳۰۹۰۰۰°شمالی ۷٫۴۲۴۱۰۰۰°شرقی / 43.7309000; 7.4241000
کشور موناکو
استانموناکو-ویل
بخشموناکو-ویل
راک-ویل(شهر صخره‌ای یا سنگی)۱۸۵۲
شورای مردمی موناکو-ویلهمه شهروندان عادی که حداقل مدرک فوق‌ دیپلم داشته باشند و بین ۲۰ تا ۶۵ ساله باشند، می توانند عضو این شورا شوند.
مدیریت
 • نوعسلطنت مشروطه
 • شاهزادهآلبرت دوم
 • نخست وزیرپییِر دارت‌اَت
مساحت
 • خشکی۱۹٫۶۴۹۱ هکتار (۴۸٫۵۵۴۰ جریب فرنگی)
 • آب۲٫۱۴۷ کیلومتر مربع (۰٫۸۲۹ مایل مربع)
بلندی
کوه آگِل کوهی در آلپ دریایی در مرز بین فرانسه و موناکو است. قله این کوه در ارتفاع ۱۱۴۸ متری (۳۷۶۶ فوت) از سطح دریا، در سمت فرانسوی قرار دارد، اما بلندترین نقطه موناکو که در مسیری به نام مسیری از رودخانه‌ها قرار دارد، در دامنه آن و در ارتفاع ۱۶۱ متری قرار دارد.
۴۴۰ متر (۱۴۴۳ پا)
جمعیت
 (۲۰۲۴)جمعیت این شهر در سال ۲۰۰۸، فقط ۹۷۵ نفر بود! اما اکنون به دلیل کانون تجارت‌و‌ثروت جمعیت افزایش یافته است.
 • پایتخت کشور۴۱/۳۳۳
 • تراکم۴۵۶۰/کیلومتر مربع (۲۸۳۳/مایل مربع)
 • شهری
۳۶/۸۸۰
 • تراکم شهری۴۹۹۰/کیلومتر مربع (۱۲۹۰۰/مایل مربع)
 • کلان‌شهری
۴۰/۳۱۴
 • تراکم کلان‌شهری۵۷۰۹/کیلومتر مربع (۳۵۴۷/مایل مربع)
 موناکو-ویل بیش از ٪۶۰ جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است.
منطقه زمانییوتی‌سی CET;UTC+۰۱:۰۰ (• تابستانی "زمان اروپای مرکزی")
شماره
+۳۷۷
پیش‌شماره(های) تلفن+۱۲
موناکو-ویل پایتخت سیاسی-اداری کشور کوچک موناکو است، اما بزرگترین شهر این کشور نیست. "مونت کارلو" بزرگترین، ثروتمندترین، توریستی‌ترین، مشهورترین شهر موناکو است. همچنین مراکز فرهنگی-هنری، برخی شرکت‌های چند ملیتی، و سُتون علم و دانش موناکو از مونت کارلو نشات میگیرد.
  • یک کلیسای جامع رویایی در شهر موناکو

جغرافیا[ویرایش]

شهر موناکو یکی از چهار محله سنتی(به فرانسوی:quuartiers)موناکو است. بقیه لا کاندامین، مونت کارلو و فونت-وییل هستند. در 43°43'51" شمالی 7°25'26" شرقی واقع شده است و جمعیت کلانشهری آن حدود ۴۰ هزار نفر تخمین زده می شود.(۲۰۲۴) دارای ۱۹.۶۴ هکتار مساحت و بین مناطق فونت-وییل و لا کاندامین واقع شده است.

تاریخچه[ویرایش]

موناکو-ویل در اصل به یونانی "مونویکوس" نامیده می شد، از معبد هرکول مونویکوس که در یک مستعمره فوکای قرن ششم قبل از میلاد قرار داشت. در طول تاریخ خود، مونویکوس بارها دست به دست شد. در قرون وسطی به موناکو تبدیل شد. برخی از دیوارهای شهر و سازه های اصلی هنوز باقی مانده است. در اینجا بود که فوکایان ماسالیا (مارسیل کنونی) مستعمره مونویکوس را در قرن ششم قبل از میلاد تأسیس کردند. مونویکوس با هرکول مرتبط بود که به عنوان هرکول مونویکوس پرستش می شد. باتوجه به آثار هرکول، و همچنین به گفته دیودوروس سیسیلی و استرابون، یونانیان و لیگوریان گزارش دادند که هرکول از منطقه عبور کرده است. در ۱۰ ژوئن ۱۲۱۵، گروهی از گیبلین ها به رهبری فولکو دل کاسلو ساخت قلعه ای را بر روی صخره موناکو آغاز کردند تا آن را به یک موقعیت نظامی استراتژیک و وسیله ای برای کنترل منطقه تبدیل کنند. آنها همچنین برای پشتیبانی از پادگان ها در پایه صخره خانه هایی ایجاد کردند. برای جذب ساکنان جنوا و شهرهای اطراف، زمینی را پیشنهاد کردند و تازه واردان را از مالیات معاف کردند. در ۸ ژانویه ۱۲۹۷، فرانسوا گریمالدی، از نوادگان اتو کانلا، کنسول جنوا در سال ۱۱۳۳، این قلعه را تصرف کرد. اگرچه او ارتش کوچکی داشت، اما قبل از اینکه دروازه‌ها را به روی سربازانش بگشاید، خود را به شکل یک راهب فرانسیسکن درآورد تا وارد شود. این قسمت باعث ایجاد نام مستعار او، مالیزیا("بدخواهی") شد. به همین دلیل است که امروزه بازوهای موناکو دو فرانسیسکن مسلح به شمشیر را حمل می کنند.

نقاط دیدنی[ویرایش]

علیرغم اینکه شهر موناکو در وسط شهر موناکو-ویل، پرجمعیت ترین مرکز شهری جهان واقع شده است، در قلب موناکو یک روستای قرون وسطایی باقی مانده است که تقریباً به طور کامل از خیابان های عابر پیاده آرام تشکیل شده و با سکوت پس از غروب خورشید مشخص شده است. اگرچه افراد بی‌شماری از شهر موناکو و میدان کاخ بازدید می‌کنند، فقط وسایل نقلیه محلی تا شهر مجاز هستند و موتورسیکلت‌های بنزینی بعد از ساعت ۱۰ شب ممنوع است.

  • کاخ شاهزاده موناکو: تعویض رنگارنگ نگهبان هر روز در خارج از کاخ در ساعت ۱۱:۵۵ صبح رخ می دهد.
  • کلیسای جامع بانوی معصوم: (به فرانسوی: Cathédrale de Monaco) یک کلیسای کاتولیک رومی-بیزانسی که شامل بقایای بسیاری از اعضای خانواده حاکم موناکو است.
  • موزه اقیانوس شناسی: که توسط آلبرت اول، شاهزاده موناکو در سال ۱۹۱۰ تأسیس شد.
  • کلیسای رحمت: ساخته شده در سال ۱۶۳۹، یکی از قدیمی ترین ساختمان های شاهزاده.
  • این شهر: به دلیل اینکه نقطه شروع یک راهپیمایی مذهبی مشعل توسط ساکنان محلی است که هر سال در آستانه بلک فرایدی برگزار می شود، مشهور است.
  • باغ سنت مارتین: پارک کوچکی از مسیرهای صخره‌ای که به هم می‌چسبند.
  • موزه کلیسای جامع: بازدید، کلیسای کوچک کاتولیک رومی قرن هفدهمی و موزه هنر.
  • تئاتر فورت آنتوان: آمفی تئاتری در پایین شهر

ساکنین قابل توجه[ویرایش]

بیاتریس بورومئو، روزنامه نویس ایتالیایی و فعال اجتماعی آندریا کاسیراگی، عضو خاندان سلطنتی شارلوت کاسیراگی، عضو خاندان سلطنتی پییر کاسیراگی، عضو خاندان سلطنتی استفانو کاسیراگی، موسیقی‌دان موسیقی ایتالیایی تاتیانا کاسیراگی سوسیالیست و فعال مدنی کلمبیایی-آمریکایی هیسلین دومانگت، بازیگر فرانسوی و شاهزاده موناکو دنیل داکروت، کارآفرین Louis Ducruet, Monégasque royal Gad Elmaleh, Moroccan actor Philippe Gilbert, Belgian cyclist Camille Gottlieb, Monégasque royal Albert Grimaldi, Prince of Monaco Caroline Grimaldi, Princess of Hanover, Princess of Monaco Gabriella Grimaldi, Princess of Monaco Jacques Grimaldi, Prince of Monaco Rainier Grimaldi, Prince of Monaco Stéphanie Grimaldi, Princess of Monaco Alexandra Hanover, Princess of Hanover Grace Kelly, American actress, Princess of Monaco Charlene Wittstock, South African swimmer, Princess of Monaco Charles Leclerc, Monégasque Formula 1 drive

منابع[ویرایش]

منابع[ویرایش]

ویکی‌پدیای انگلیسی.

پیوند به بیرون[ویرایش]