مطالعات آمریکا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

مطالعات آمریکا شامل دامنه‌ای وسیع از رشته‌ها است که هر کدام به نحوی به دنبال توضیح فرهنگ(های) ایالات متحده می‌باشند. در سال‌های اخیر مطالعات آمریکا به کشورهای کانادا و آمریکای لاتین نیز متوجه شده‌است و رویکردی بین‌المللی و جهانی در باره فرهنگ آمریکایی از جریانات برجسته اخیر در ابتدای قرن ۲۱ می‌باشد.

برخی مطالعات آمریکا یا مطالعات تمدن آمریکا را مقوله‌ای بین رشته‌ای دانسته‌اند که به مطالعات ایالات متحده مربوط است. اقتصاد، تاریخ، ادبیات، هنر، رسانه، فیلم، زنان و فرهنگ ایالات متحده جزء زمینه‌هایی می‌باشد که در مطالعات آمریکا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مطالعات آمریکا در ایران نیز با ایجاد چنین رشته‌ای در دانشگاه تهران آغاز گردیده و با مراجعه به مراجع اینترنتی و انتشاراتی آن می‌توان با مطالعات آمریکا در ایران آشنا شد.

لازم به ذکر است که مطالعات آمریکا بدلیل منازعه بلندمدت ایران و آمریکا(از انقلاب ۵۷ تا امروز) رشته ای بسیار مهم تلقی می‌شود و فارغ‌التحصیلان این رشته معمولا در پست‌های حساس سیاسی بعنوان کارشناس مشغول به فعالیت هستند. بعنوان مثال سجاد صادقی مجری کارشناس رسانه، متخصص مسائل آمریکا و فارغ‌التحصیل مطالعات آمریکای شمالی از دانشگاه تهران در مصاحبه با روزنامه جام جم، یک سال قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا(۲۰۱۶) پیروزی دونالد ترامپ را پیش‌بینی کرد، موضوعی که موجب اعتبار بیش از پیش رشته مطالعات آمریکا در ایران گردید.[۱]

یکی از کتاب های مناسب برای فهم سیاست و حکومت در ایالات متحده آمریکا کتاب ٬جنبش اشغال وال استریت٬ است که در حوزه مطالعات آمریکای شمالی و توسط سجاد صادقی تالیف شده است.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. جم، Jamejam, جام (۲۰۱۶-۰۹-۱۸). ««وزش باد موافق بر پرچم ترامپ؛ آیا کبوترها شکار بازها خواهند شد»؟!». Jamejam Online (به IR). دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۴-۰۸.
  2. «نبرد اسلام ناب با چهار شاخه‌ اسلام آمریکایی». اسلام تايمز. ۲۰۱۴-۱۰-۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۴-۰۸.