مصطفی هروی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مصطفی هروی
زادهٔ۲۹ آذر ۱۳۵۳ ‏(۴۹ سال)
مشهد، خراسان رضوی، ایران
محل زندگیروتردام، هلند
تحصیلاتآکادمی گریت ریتولد
پیشهفیلم‌ساز، عکاس، هنرمند تجسمی
سال‌های فعالیت۱۳۸۵–اکنون

مصطفی هروی (زادهٔ ۲۹ آذر ۱۳۵۳ در مشهد) یک فیلمساز، عکاس و هنرمند تجسمی ایرانی ساکن هلند است.

اوایل زندگی[ویرایش]

مصطفی هروی در سال ۱۳۵۳ در مشهد متولد شد. وی در خانواده‌ای سنتی و مذهبی بزرگ شد که از همان کودکی او را ترغیب به طراحی، خواندن قرآن و خوشنویسی می‌کردند. هروی نقاشی را در حضور تعدادی از هنرمندان مطرح از جمله حسین طالبی و امیر خواجه امیری دنبال کرد.[۱]

حرفه[ویرایش]

موزیک ویدئو[ویرایش]

وی فعالیت هنری خود را با نقاشی آغاز و در مشهد یک گالری را تاسیس کرد. او سپس برای تجربه تئاتر و همچنین عکاسی به تهران نقل مکان کرد اما هرگز هیچ‌یک از آنها را جدی نگرفت تا اینکه وارد دانشگاه شد و سینما و فیلم‌سازی را به عنوان حرفه اصلی خود انتخاب کرد.

وی از آکادمی گریت ریتولد آمستردام مدرک هنر سمعی و بصری گرفت و از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹، هروی در استودیوهای رادیو زمانه کار می‌کرد.[۲] او اکنون به عنوان فیلمساز، عکاس و هنرمند تجسمی در آمستردام کار می‌کند. هروی به دلیل رویکرد انتقادی اجتماعی اش مشهور است.[۳]

هروی در سال ۱۳۸۸، شروع به ساخت موزیک ویدئوهایی کرد که اولین آنها برای محسن نامجو[۴][۵] به نام «گلادیاتورها» بود[۶][۷][۸] هروی جدا از همکاری با نامجو، برای شاهین نجفی نیز موزیک ویدیو ساخته‌است.[۹][۱۰][۱۱][۱۲][۱۳] در سال ۱۳۹۰، او یک ویدیو موسیقی برای گروه راک خاک به نام تنهام نذار تهیه کرد.[۱۴] مصطفی هروی مدیر عکاسی پروژه «کیوسک: نسلی است که توسط جنون تخریب شده» دز سال ۲۰۱۲ بود.[۱۵] مستندی از آلا محسنی است که مروری بر چهل و یک سال از تاریخ ایران پس از انقلاب اسلامی همراه با تورهای گروه کیوسک است.[۱۶] اولین همکاری هروی با کیوسک در سال ۲۰۰۸ بود که وی در آن موزیک ویدیوی رسمی نسخه خود را از ای یارم بیا ساخت که محسن نامجو به عنوان خواننده مهمان در آن حضور دارد. این فیلم با چند عکس از فیلم سورئالیستی رنگ انار ساخته سرگئی پارادجانوف کارگردان ارمنی همراه است.

او همچنین بدرود، آهنگی از گروه مستقر در آمستردام، پانیدا را در سال ۲۰۱۶ کارگردانی کرد.[۱۷] مصطفی هروی در سال ۲۰۱۷ یک فیلم ویدیویی برای امید نوری، پیشگام موسیقی اپرا در افغانستان، با عنوان «معراج» کارگردانی کرد که در مورد قتل فرخنده ملک است که به سوزاندن قرآن متهم شده‌بود. مجید کاظمی[۱۸] و فرجام[۱۹] از دیگر خوانندگان و گروه‌های موسیقی ایرانی هستند که مصطفی هروی برای آنها ویدیو موسیقی ساخته‌است.

کارگردانی[۲۰][ویرایش]

مصطفی هروی برای پروژه فارغ‌التحصیلی یک فیلم کوتاه ۱۹ دقیقه‌ای به نام شفق را در سال ۲۰۰۷ نوشت و کارگردانی کرد که چندین جایزه از جمله بهترین فیلم‌های دانشجویان سال هلند و جوایز عمومی جوایز TENTAcademy در 2oo7 را از آن خود کرد.[۲۱] Dawn یک فیلم کوتاه در مورد یک میخانه است که فقط یک مشتری متوجه همه تغییرات می‌شود. در حالی که سایر مشتریان خود را نگه می‌دارند، مرد ایرانی سعی می‌کند مشکلات کافه را حل کند.[۲۲]

  • کتیبه یک فیلم کوتاه است که توسط مصطفی هروی در سال ۲۰۰۶ به نویسندگی و کارگردانی با حضور لنا تولونن به عنوان رقصنده / بازیگر ساخته شده‌است. این فیلم در «صدای اکنون زنان» با موضوع «آوازهای زنان از جهان اسلام: جشنواره فیلم کوتاه» به نمایش درآمد و مقام دوم را در بخش تجربی به دست آورد.[۲۳]
  • مستقیم ته خط نام یک برنامه مستقل یکشنبه ۲۰۱۷ به تهیه‌کنندگی مصطفی هروی بود که در ابتدا از یوتیوب پخش می‌شد.[۲۴] در هر قسمت که حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشید، او با یک مهمان (یک هنرمند یا روزنامه‌نگار ایرانی) در مورد یک موضوع هنری مصاحبه می‌کرد در حالی که هروی در خیابان رانندگی می‌کرد. حامد این پروژه در حال حاضر پس از ۱۳ قسمت به دلیل نداشتن حامی مالی متوقف می‌شود.
  • ۵ صبح بود یک فیلم ایرانی ۲۰۱۸ به کارگردانی، نویسندگی و تدوین مصطفی هروی است. در آن چند هنرمند ایرانی نظیر شاهین نجفی، فاطمه اختصاری و شبنم طلوعی به مجازات اعدام در ایران می‌پردازند[۲۵] که غالباً در ساعت پنج صبح اتفاق می‌افتد.[۲۶][۲۷]

ویرایشگر فنی[ویرایش]

  • سخن از هایده (یک فیلم مستند در سال ۲۰۰۹ است که در مورد هایده خواننده برجسته ایرانی، توسط نوازنده و روزنامه‌نگار ایرانی پژمان اکبرزاده در هلند ساخته شده‌است.[۲۸][۲۹] این مستند ۱۰۰ دقیقه ای در فرانسه، آلمان، هلند، انگلستان و ایالات متحده فیلمبرداری شده‌است. مصطفی هروی با همکاری گریگوری ماکوسی این ویرایش را ویرایش کرد. این فیلم در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۰، در بیستمین سالگرد مرگ هایده منتشر شد. این دی‌وی‌دی توسط شبکه پرشین داچ نتوورک (به انگلیسی:Persian Dutch Network) در آمستردام منتشر شد.[۳۰]

عکاس هنرهای زیبا[ویرایش]

وی به عنوان یک هنرمند تجسمی همزمان مشغول عکاسی است[۳۱] و کارهای هنری وی قبلاً در گالری‌های ایالات متحده و هلند به نمایش درآمده بود.[۳۲] این هنرمند ایرانی مقیم هلند در سال‌های اخیر آثاری با محوریت «زن» منتشر کرده‌است که بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته و پاسخ‌های مختلفی دریافت کرده‌است.[۳۳] عکاسی وی همچنین شامل تصاویر سیاسی و فرهنگ پاپ Photoshopped برای ایجاد جملات سورئال و دلخراش است.

در جشنواره «ایران، جاده پیش رو»، عکس‌های هروی به همراه یک فیلم ۱۰ دقیقه ای از او به همان نام جشنواره در مورد تأثیرگذاران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی و پیروان آنها به نمایش گذاشته شد که حقایق تلخی را دربارهٔ الگوهای سطحی در حال ظهور به تصویر می‌کشد.[۳۴]

مصطفی هروی عکس‌های خود را در جشنواره داستان‌ها برای آزادی روتردام در ماه مه و ژوئن ۲۰۱۹ به نمایش گذاشت.[۳۵] موضوع اصلی این عکس‌ها زنان، دین و سیاست است.

منابع[ویرایش]

  1. ""It Was 5 in the Morning"; In Dialogue Mostafa Heravi". Radio Zamaneh website. 5 December 2018. Retrieved 21 August 2019.
  2. "The Life, Wishes and problems of an artist as told by Mostafa Heravi". Tavaana website. Retrieved 14 February 2018.
  3. "The Life, Wishes and problems of an artist as told by Mostafa Heravi". Tavaana website. 14 February 2018. Retrieved 14 February 2018.
  4. "An exiled Iranian musician goes avant-garde". News from Brown University. Retrieved 26 June 2014.
  5. ««مستقیم، ته خط» – گفتگو با محسن نامجو». www.radiozamaneh.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۵-۲۵.
  6. "Gladiators, new music video by Mohsen Namjoo". Radio Zamaaneh: Shahr-e Farang. Retrieved 29 March 2010.
  7. "The Hybrid Poetics of Mohsen Namjoo: Resistance in the Minor Key". Academia Website, unpublished paper by: Anders Widmark. Retrieved 1 January 2015.
  8. "The Life, Wishes and problems of an artist as told by Mostafa Heravi". Tavaana website. Retrieved 14 February 2018.
  9. "Zh-SH". Farhang Foundation Short Film Festival. Archived from the original on 20 August 2019. Retrieved 19 February 2019.
  10. ""Hamun" by Shahin Najafi video by Mostafa Heravi". SoCiArts – Socially Conscious Arts. Retrieved 6 June 2010.
  11. ""Bokonim"Shahin Najafi video by Mostafa Heravi". Retrieved 26 January 2017.
  12. "Rapper Faces Death Threats in Iran Over Song". The New York Times. Retrieved 14 May 2012.
  13. ««مستقیم، ته خط» – گفتگو با شاهین نجفی». www.radiozamaneh.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۵-۲۵.
  14. "khak گروه خاک – Tanham Nazar (Dont't Leave Me Alone)". Retrieved 22 November 2011.
  15. "Kiosk: A Generation Destroyed by Madness (2012)". IMDb: Ratings and Reviews for New Movies and TV Shows. Retrieved 20 August 2019.
  16. "Kiosk: Kiosk, Story of a Burnt Generation". IranWire. Retrieved 29 October 2016.
  17. "Panida – "Bedrood" OFFICIAL VIDEO". Retrieved 29 August 2016.
  18. "Majid Kazemi – Tabeedi (Official Music Video) مجید کاظمی – تبعیدی". Radio Zamaneh: independent Persian-language broadcaster. Retrieved 21 May 2019.
  19. "Naked Protest with Music". Radio Zamaneh: independent Persian-language broadcaster. Retrieved 24 May 2010.
  20. ««زن» از دریچه دوربین مصطفی هروی». www.radiozamaneh.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۵-۲۵.
  21. "REDEFINE THE ENEMY". TENT Rotterdam. Retrieved 20 March 2008.
  22. "Dageraad (2007) Short film by Mostafa Heravi". The Nederlands Film Film Festival. Retrieved 20 August 2019.
  23. "short film "Women's Voices From the Muslim World: Film Festival 2011". Vimeo | We've got a thing for video. Retrieved 18 June 2011.
  24. "Mostaghim tahe khat". Retrieved 20 August 2019.
  25. "About the Movie 'It Was 5 in the Morning'". Zamaaneh Media. Retrieved 11 September 2018.
  26. "It Is Still Five in the Morning". Radio Zamaneh: independent Persian-language broadcaster. Retrieved 15 November 2018.
  27. "It Was 5 in the Morning". Abdee Kalantari's blog; powered by Blogger.com. Retrieved 10 December 2018.
  28. "Hayedeh: Legendary Persian Diva". Culture Unplugged Festival. 15 December 2012. Retrieved 21 August 2013.
  29. «نمایش فیلم مستند "سخن از هایده" در آخن». amp-dw-com.cdn.ampproject.org. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۵-۲۵.
  30. "Release of Hayedeh Documentary by Persian Dutch Network". Gooya News (in Persian). 7 March 2010. Retrieved 21 August 2013.
  31. "Mostafa Heravi's Photography". NEWSoholic.com. Retrieved 20 August 2019.
  32. "Mostafa Heravi's Photography". Zamaneh proudly presents the first solo exhibition of visual artist Mostafa Heravi in the Netherlands. Archived from the original on 7 November 2016. Retrieved 5 August 2019.
  33. "Woman, as seen through Mostafa Heravi's camera". Tavaana website, Iran's premier civic education. Retrieved 14 November 2016.
  34. "Iran: the road ahead ایران راه پیش رو video by Mostafa Heravi 2016". Retrieved 25 October 2016.
  35. "the people's kitchen presents hamed ahmadi (rotterdam – tehran, iran)". Belvédère, Verhalenhuis Rotterdam. Retrieved 28 May 2019.