مدهوبالا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مدهوبالا
زادهٔ۱۴ فوریهٔ ۱۹۳۳
دهلی، هند بریتانیا
درگذشت۲۳ فوریهٔ ۱۹۶۹ (۳۶ سال)
بمبئی، هند
ملیتهند
سال‌های فعالیت۱۹۴۲–۱۹۶۴

مدهوبالا (انگلیسی: Madhubala؛ ۱۴ فوریهٔ ۱۹۳۳ – ۲۳ فوریهٔ ۱۹۶۹) با نام اصلی ممتاز جهان دهلوی یک هنرپیشه زن اهل هند بود.[۱][۲] وی از پتهان‌های هند (پشتون هندوستان) است وی بین سال‌های ۱۹۴۲ تا ۱۹۶۴ میلادی فعالیت می‌کرد.

وی که بازیگری را از سن ۹ سالگی (۱۹۴۲ میلادی) شروع کرده بود تا سال ۱۹۶۴ در بیش از هفتاد فیلم سینمایی نقش‌آفرینی کرده‌است.

از جمله فیلم‌هایی که او در آن بازی کرده‌است می‌توان به مغل اعظم اشاره کرد.

عشق و ازدواج[ویرایش]

اولین رابطه مدهوبالا با همبازی اش، پرم نات در فیلم انتقام سال 1951 بود.آنها به مدت شش ماه با هم رابطه داشتند اما به دلیل اختلافات مذهبی از هم جدا شدند و تصمیم گرفتند تا دوست معمولی باقی بمانند.اما با این وجود تا پایان عمر با مدهوبالا و پدرش عطاالله خان نزدیک بود. درهمان سال مدهوبالا عاشقانه‌ای را با بازیگر مسلمان دیلیپ کومار (با نام اصلی محمد یوسف خان)، که قبلاً در ست فیلمبرداری جزر و مد (فیلم ۱۹۴۴) (اولین فیلم دیلیپ کومار) ملاقات کرده بود، آغاز کرد. در واقع آن دو در سال 1944 همدیگر را ملاقات کرده بودند اما فرصت صحبت نیافتند. این آشنایی سر ست فیلمبرداری فیلم ترانه1951 شکل گرفت. رابطه آنها در طول دهه مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. این رابطه عاشقانه تأثیر مثبتی بر زندگی مدهوبالا داشت و دوستانش چند سال بعد را به عنوان شادترین سال زندگی او به یاد می آورند. رابطه آنها پیشرفت کرد و مدهوبالا و دیلیپ نامزد کردند اما نتوانستند ازدواج کنند زیرا عطاالله خان، پدر مدهوبالا با دیلیپ اختلافاتی داشت. خان می خواست دیلیپ و مدهوبالا تمام فیلم ها را دراستدیو بمبئی ضبط کنند اما این کار میسر نبود. کومار در بیوگرافی که از خود به اشتراک گذاشت عنوان کرد که برخلاف تصور رایج، پدر مدهوبالا(عطاالله خان)، مخالف پیوند آنها نبوده، اما درعوض می خواست این ازدواج را به یک سرمایه گذاری تجاری تبدیل کند که موفق نشد. همچنین طبق منابعی، دیلیپ که با خان اختلاف داشت به مدهوبالا گفته بود که اگردوست دارد او شوهرش باشد باید رابطه خود را با خانواده اش قطع کند .در اینصورت دیلیپ حاضر است با او ازدواج کند. مدهوبالا در قبول این پیشنهاد دو دل بود زیرا شخصیت مذهبی داشت و به شدت به پدرش عطاالله خان وابسته بود. مدهوبالا و دیلیپ کومار در سال 1957 طی حواشی پرونده شکایت علیه پدر مدهوبالا بر سر تولید فیلم (عصر جدید (فیلم ۱۹۵۷)) رسما جدا شدند. دیلیپ علیه او و خان در دادگاه شهادت داد، که این موضوع احساسات مدهوبالا را ویران کرد. در همان سال، مدهوبالا توسط سه نفر از همبازی هایش پیشنهاد ازدواج گرفت: بهارات بوشان که همسرش مرده بود ، پرادیپ کومار و کیشور کومار، هر دو که قبلاً ازدواج کرده بودند.

مادوبالا در ست فیلمبرداری فیلم (آنچه که حرکت می‌کند یک ماشین است)، دوستی خود را با کیشور کومار، همبازی دوران کودکی‌اش و دوستش روما گوها تاکورتا، همسر سابقش شروع کرد.پس از یک خواستگاری دو ساله، مادوبالا در 16 اکتبر 1960 با کیشورکومار ازدواج کرد. اما ازدواجشان موفق نبود زیرا اختلافاتی داشتند.

دیلیپ کومار و مدهوبالا در سال 1951 سر ست فیلمبرداری فیلم ترانه

فیلم‌شناسی[ویرایش]

فهرست برخی از فیلم‌هایی که مدهوبالا در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته‌است:

منابع[ویرایش]

  1. Bhagat, Rasheeda (31 May 2011). "Madhubala's timeless beauty". Business Line. Archived from the original on 26 December 2016. Retrieved 27 December 2014.
  2. "Poll: Most Popular Actress". filmfare.com. 30 April 2013. Archived from the original on 12 July 2018. Retrieved 9 March 2018.

پیوند به بیرون[ویرایش]