محسن تنابنده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محسن تنابنده
تنابنده در جشنوارهٔ فیلم فجر ۱۳۹۸
زادهٔ۲۶ فروردین ۱۳۵۴ ‏(۴۸ سال)
تهران، ایران
پیشه
  • بازیگر
  • فیلم‌نامه‌نویس
  • کارگردان
سال‌های فعالیت۱۳۷۴–اکنون[۱]
آثارفهرست کامل
همسر(ها)روشنک گلپا (ا. ۱۳۹۴)[۲]
فرزندان۲[۳]

محسن تنابنده (زادهٔ ۲۶ فروردین ۱۳۵۴) بازیگر، نویسنده و کارگردان ایرانی است.[۴] او ابتدا در تئاتر مشغول به فعالیت بود و چند سال بعد برای بازی و نوشتن فیلم‌نامهٔ استشهادی برای خدا (۱۳۸۳) برندهٔ جایزهٔ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و نامزد دریافت جایزهٔ بهترین فیلم‌نامه از جشنوارهٔ فیلم فجر شد. مدتی بعد نیز برای ایفای نقش در هفت دقیقه تا پاییز (۱۳۸۸) سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد جشنوارهٔ فیلم فجر را کسب کرد.

تنابنده برای بازی در نقش نقی معمولی در مجموعهٔ تلویزیونی پایتخت (۱۳۸۹–۱۳۹۸) شهرت دارد. او طراح و سرپرست نویسندگان این مجموعه بود و برای این نقش و فیلم‌نامه‌اش برندهٔ سه جایزهٔ حافظ شد. او همچنین برای بازی در فیلم ندارها (۱۳۸۹) دیپلم افتخار جشنوارهٔ فیلم فجر را دریافت کرد و برای فراری (۱۳۹۴) بار دیگر برندهٔ جایزهٔ بهترین بازیگر مرد جشنوارهٔ فیلم فجر شد. او در درام تحسین‌شدهٔ قهرمان (۱۴۰۰) حضور داشت و برای نقش‌آفرینی در جنگ جهانی سوم (۱۴۰۱) برندهٔ جایزهٔ بهترین بازیگر مرد بخش افق‌های جشنوارهٔ فیلم ونیز شد.[۵]

زندگی[ویرایش]

محسن تنابنده در ۲۶ فروردین سال ۱۳۵۴ در تهران زاده شد.[۶][۶] او فرزند دوم خانواده است و به جز خودش، سه برادر و سه خواهر دارد، خانواده تنابنده به اقتضای شغل پدر به پیکان شهر می‌روند. پس از مدتی سکونت در آنجا به اسلامشهر رفته و مقیم این شهر در حاشیه تهران می‌شوند. محسن تنابنده مقاطع تحصیلی ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان را در اسلامشهر سپری کرد،[۷] او فارغ‌التحصیل رشته بازیگری است.[۷][۸] تنابنده به‌طور حرفه‌ای فعالیت بازیگری خود را در عرصهٔ تئاتر یک سال قبل از ورودش به دانشگاه، در سال ۱۳۷۴ با بازی در نمایش بارعام و پس از آن نمایش جریان عصبی که هر دو اثر نوشته و کار حسن وارسته است آغاز کرد.[۱][۹][۱۰] پس از تجربهٔ چند نقش در تئاتر با این کارگردان، با بازی در فیلم دانه‌های ریز برف به کارگردانی علیرضا امینی در سال ۱۳۸۲ وارد سینما شد، البته او در طول دوران حرفه‌ای خود همواره علاوه بر بازیگری به نویسندگی و بازیگردانی نیز مشغول بوده‌است.[۱۱]

تنابنده در سال ۱۳۸۸ برای بازی در فیلم‌های سنگ اول و هفت دقیقه تا پائیز و در سال ۱۳۹۵ برای بازی در فیلم فراری سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنوارهٔ فیلم فجر دریافت کرده‌است. او در سال ۱۳۸۶ برای بازی در فیلم استشهادی برای خدا برندهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنوارهٔ فیلم فجر شد.[۱۲][۱۳] تنابنده همچنین موفق به دریافت جوایز مختلفی از دیگر جشنواره‌های داخلی و خارجی شده‌است.

بازی او در مجموعه تلویزیونی پایتخت در نقش نقی معمولی در ذهن‌ها ماندگار شد.[۱۴] او همچنین در سریال شاهگوش در سه نقش با گریم‌های متفاوت ظاهر شد، از دیگر نقش‌های عجیب او بازی در نقش یک پیرزن در سریال ابله است. تنابنده در فیلم محمد رسول‌الله، نقش ساموئل یهودی را بازی کرده که بیشتر دیالوگ‌ها را با زبان عبری بیان می‌کند.[۱۵]

تنابنده در ۱۳۹۷

محسن تنابنده فعالیت خود در عرصهٔ کارگردانی را با ساخت فیلم گینس در سال ۱۳۹۳ آغاز کرد.[۱۶] وی همچنین در دومین تجربهٔ کارگردانی خود، در سال ۱۳۹۷، فیلم قسم را ساخت.

تنابنده در ۲۰۱۹

محسن تنابنده و احمد مهران‌فر هنگامی که در میانه فیلمبرداری پایتخت ۶ بودند، در واکنش به اهانتهای مجری برنامه جهان آرا به رخشان بنی‌اعتماد و باران کوثری که از شبکه افق پخش شد، از همکاری با صدا و سیما برای همیشه انصراف دادند. محسن تنابنده در اظهاراتش گفت: «... هم‌اکنون هم چاره‌ای جز ادامه تصویربرداری پایتخت ۶ نداریم وگرنه می‌خواستم همین الان همکاری ام را با تلویزیون به اتمام برسانم.»[۱۷]

طعنه به سیلی زدن نماینده مجلس[ویرایش]

پس از آنکه سیلی زدن نماینده سبزوار در مجلس به یک سرباز وظیفه بازتاب اعتراض‌آمیز گسترده‌ای در رسانه‌ها و فضای مجازی پیدا کرد، محسن تنابنده به این موضوع واکنش نشان داد و با انتشار سکانسی از سریال پایتخت نوشت:

«حاج آقا مالکی هم نماینده مجلس بود ولی مطیع قانون حتی اگه مأمور به من می‌گفت بچه خوشگل!»[۱۸]

دیپلم افتخار هومن برق‌نورد[ویرایش]

در چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم سینمامتروپل به هومن برق‌نورد اهدا شد. تنابنده با انتشار تصویری از دیپلم افتخار برق‌نورد در حساب اینستاگرام به خط خوردگی جایزه او اشاره کرد.[۱۹] پس از حواشی به‌وجود آمده در مورد تصویر دیپلم افتخار مجتبی امینی دبیر چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر تصویر اصلی دیپلم افتخار هومن برق نورد را منتشر کرد.[۲۰]

فیلم‌شناسی و جوایز[ویرایش]

فیلم‌شناسی[ویرایش]

جوایز و افتخارات[ویرایش]

محسن تنابنده برنده تندیس بهترین فیلمنامه از جشن حافظ (۱۳۹۳)

جوایز از جشنواره فیلم فجر:

سال جایزه فیلم نتیجه
۱۳۹۹ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد روزی روزگاری آبادان نامزدشده
۱۳۹۷ سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه [۲۱] قسم نامزدشده
۱۳۹۵ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد فراری برنده[۲۲]
۱۳۹۳ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد ایران برگر نامزدشده
۱۳۸۹ دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد ندارها برنده
۱۳۸۹ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد ندارها نامزدشده
۱۳۸۸ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد سنگ اول و هفت دقیقه تا پائیز برنده[۲۳]
۱۳۸۶ سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه استشهادی برای خدا نامزدشده
۱۳۸۶ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد استشهادی برای خدا برنده

دیگر جوایز:

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ فیلم نت نیوز. «رئیس‌جمهور باید الگو باشد نه من بازیگر، مشروح گفت‌وگوی محسن تنابنده در برنامهٔ اینترنتی «سی‌وپنج»». بایگانی‌شده از اصلی در ۹ ژوئن ۲۰۱۹.
  2. «محسن تنابنده و همسرش در کاخ جشنواره». خبرگزاری آفتاب. بایگانی‌شده از اصلی در ۴ آوریل ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۳۰ مارس ۲۰۱۸.
  3. «محسن تنابنده دوباره پدر شد+ عکس». جماران. ۱۴۰۰. دریافت‌شده در ۲۰ شهریور ۱۴۰۱.
  4. سوره سینما. «محسن تنابنده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ ژانویه ۲۰۲۲.
  5. «هومن سیدی و محسن تنابنده جوایز افق‌های جشنواره ونیز را گرفتند». ایسنا. ۱۹ شهریور ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۲۰ شهریور ۱۴۰۱.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ «زندگینامه: محسن تنابنده». همشهری آنلاین. بایگانی‌شده از اصلی در ۳۱ مارس ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۳۰ مارس ۲۰۱۸.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ «صفحه سایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکز».[پیوند مرده]
  8. خبرگزاری پانا. «برادران سالور پس از اکران "سه،کام، حبس" در اسلامشهر چه گفتند؟». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ آوریل ۲۰۲۰.
  9. یوتیوب. «محسن تنابنده بازیگر سریال پایتخت در اولین تئاتر حرفه ایش». بایگانی‌شده از اصلی در ۹ اکتبر ۲۰۲۱.
  10. یوتیوب. «محسن تنابنده بازیگر سریال پایتخت هنرمندی ریشه دار در تئاتر». بایگانی‌شده از اصلی در ۹ اکتبر ۲۰۲۱.
  11. سوره سینما. «بیوگرافی محسن تنابنده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ ژانویه ۲۰۲۲.
  12. روزنامه ایران. «محسن طنابنده و سن پترزبورگ».
  13. ویستا. «محسن طنابنده».
  14. پرورش افکار. «زندگینامه محسن تنابنده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ آوریل ۲۰۱۸.
  15. میزان. «محسن تنابنده و مجید مجیدی در پشت صحنه فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» +عکس». بایگانی‌شده از اصلی در ۷ ژوئیه ۲۰۱۸.
  16. سینما تیک. ««گینس» اولین فیلم تنابنده در اکران اردیبهشت». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ اکتبر ۲۰۱۸.
  17. «خداحافظی محسن تنابنده و احمد مهران فر از تلویزیون». تابناک. ۲۵ دی ۱۳۹۸. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۱۷ ژانویه ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۱۷ ژانویه ۲۰۲۱.
  18. «طعنه سنگین محسن تنابنده به ماجرای سیلی زدن نماینده مجلس به یک سرباز+ ویدیو». جماران نیوز. ۶ بهمن ۱۳۹۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ اکتبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰ فوریه ۲۰۲۱.
  19. «کنایه محسن تنابنده به دیپلم افتخار هومن برق نورد از جشنواره فجر: امضا نداره، جعل کردی! (+عکس)». fa. ۲۳ بهمن ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۱۲.
  20. «عکس | جنجال تنابنده و لاک غلط گیر | تصویر اصلی دیپلم افتخار هومن برق‌نورد - همشهری آنلاین». www.hamshahrionline.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۱۲.
  21. ایران، عصر (۱۳۹۷/۱۱/۲۲ - ۲۱:۵۸). «برندگان سیمرغ جشنواره فیلم فجر 37 / «شبی که ماه کامل شد» سیمرغ‌ها را برد، «متری شیش و نیم» آراء مردمی را (+عکس)». fa. دریافت‌شده در 2023-12-08. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  22. هنر آنلاین. «محسن تنابنده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ اوت ۲۰۱۷.
  23. «اسامی برگزیدگان جشنواره فیلم فجر». خبرآنلاین. ۱۵ بهمن ۱۳۸۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ آوریل ۲۰۱۲.
  24. «جواد عزتی و محسن تنابده برنده جایزه شدند». تابناک.
  25. «محسن تنابنده برنده جایزه بهترین کارگردان و فیلم استرالیا برای «قسم»». بایگانی‌شده از اصلی در ۳ مارس ۲۰۲۱.
  26. «گزارش کامل مهر از جشن بیستم». خبرگزاری مهر. ۲۵ مرداد ۱۳۹۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۴ اکتبر ۲۰۲۱.
  27. «از ریاست داریوش مهرجویی تا دو جایزه برای ایران در هندوستان». ایسنا. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ مه ۲۰۲۱.
  28. «معرفی برترین‌های هجدهمین جشن حافظ/ «شهرزاد» و «پایتخت» جوایز را درو کردند». سینماتیکت.
  29. «فهرست 100نقش فراموش نشدنی سینما و تلویزیون ایران». ایسکا نیوز. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ اوت ۲۰۲۰.
  30. «برنده‌های برنامه سه ستاره سال 94 چه کسانی بودند؟». جیم. بایگانی‌شده از اصلی در ۳۰ ژانویه ۲۰۱۸.
  31. «هارمین جشنواره بین‌المللی فیلم یاس با معرفی فیلم‌های برتر در رامسر به کار خود پایان داد». ایرنا. بایگانی‌شده از اصلی در ۸ مه ۲۰۱۸.
  32. «برگزیدگان جشن حافظ معرفی شدند». تابناک.
  33. «برگزیدگان دومین دوره جشنواره جام‌جم». جیم. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ فوریه ۲۰۱۸.

پیوند به بیرون[ویرایش]