مایکت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مایکت
(هوشمند گستر هوتن پارس)
گونه شرکتسهامی خاص
در دسترس به زبانفارسی و انگلیسی
نماد معاملاتیمایکت
بنیان‌گذاری‌شده۱۳۹۰
ستاداستان تهران، تهران، میدان آرژانتین، خیابان بخارست، خیابان سیزدهم، پلاک ۱۱، طبقه ۵
مدیروحید رحیمیان
افراد کلیدیکمیل کمال
خدماتنرم‌افزارهای کاربردی آنلاین
وبگاه

مایکت (به انگلیسی: Myket، به معنی مارکت من (My Market)) یک فروشگاه برنامه‌های اندروید ایرانی با بیش از

۳۶۰ هزار برنامه و بازی است که از پاییز ۱۳۹۰ فعالیت خود را آغاز کرده‌است. در حال حاضر بیش از ۲۲ هزار توسعه‌دهندهٔ ایرانی و خارجی با مایکت همکاری می‌کنند و برنامه‌ها و بازی‌های تولید شده توسط آن‌ها، پس از بررسی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. مایکت با بیش از ۴۰ میلیون نصب فعال توانسته‌است جایگاه خود را به عنوان یکی از پرطرفدارترین مارکت‌های ایرانی ثابت کند.[۱][۲] روزانه چندین میلیون جستجو توسط کاربران انجام می‌شود. تمام حقوق مایکت متعلق به شرکت دانش بنیان «هوشمند گستر هوتن پارس» است.[۳]

این استور اندرویدی ایرانی از لحاظ فنی توسط کمیل کمال پشتیبانی می‌شود.

از مزیت‌های مایکت می‌توان به شبکه اجتماعی اشاره کرد که کاربران در آن می‌توانند با یکدیگر در تعامل باشند و تجربیات و نظرات خود را دربارهٔ استفاده از برنامه‌ها و بازی‌ها با یکدیگر به اشتراک بگذارند. همچنین به ازای هر فعالیت (مثل: دانلود برنامه، خرید برنامه و…) به کاربران امتیاز تعلق می‌گیرد.

تاریخچه[ویرایش]

اوایل سال ۱۳۸۹ استفاده از گوشی‌های هوشمند در ایران در حال گسترش بود. از طرفی گوگلی‌پلی به سختی به کاربران ایرانی امکان دسترسی به اپلیکیشن‌ها را می‌داد و وجود تحریم‌ها نیز فضا را برای کاربران اندروید سخت‌تر کرده بود. از این رو نیاز کاربران به اپلیکیشن‌ها هر روز نسبت به روز قبل بیشتر می‌شد.

این امر سبب شد که در اردیبهشت سال ۱۳۹۰ توسعه مایکت رسماً توسط جمعی از نخبگان دانشگاهی آغاز شود. پس از گذشت ۶ ماه در پاییز همان سال، اولین نسخه مایکت عرضه شد. قبل از آن بنیان‌گذاران مایکت تصمیم به خرید کافه‌بازار داشتند اما مذاکرات این موضوع به نتیجه‌ای نرسید.

برنامه‌ها[ویرایش]

در آغاز فعالیت مایکت، حدود ۲۵۰۰ اپلیکیشن (برنامه غیربازی) در این استور اندرویدی حضور یافتند. در حال حاضر مایکت دارای نزدیک به ۲۰۰ هزار برنامه است که روند رو به رشدی از این استور اندرویدی را نشان می‌دهد.

بازی‌ها[ویرایش]

در اولین روزهای آغاز فعالیت مایکت تعداد بازی‌هایی که در این استور اندرویدی حضور داشتند، حدود ۸۰۰ بازی بود. اما رفته رفته همزمان با گسترش و پیشرفت صنعت بازی‌سازی ایران و افزایش تعداد توسعه‌دهندگان و بازی‌سازها و همچنین استقبال کاربران اندروید ایرانی، تعداد بازی‌های موجود در مایکت افزایش یافت تا جایی که اکنون این استور اندرویدی دارای نزدیک به ۱۵۰ هزار بازی است.

فیلم و سریال[ویرایش]

در سال ۱۴۰۰، مایکت با ورود به حوزه VOD، نسبت به پخش فیلم، سریال و انیمیشن نیز اقداماتی را صورت داد و در همین راستا تغییراتی را در استور ایجاد کرد. فیلم‌ها و سریال‌های موجود در مایکت قابلیت پخش با کیفیت‌های منتخب کاربران را داشته و اکثر آن‌ها دوبله فارسی هستند. برخی از آن‌ها نیز به زبان اصلی همراه با زیرنویس فارسی در دسترس کاربران هستند.

لوگو سابق مایکت

ارزش گذاری[ویرایش]

شرکت مایکت در سال ۱۴۰۱ بیش ۴۰ میلیون کاربر داشت ولی مجموعه مالی مشخصی تاکنون این شرکت را ارزش‌گذاری نکرده‌است.[۱][۴]

مالکیت[ویرایش]

در حال حاضر تمام حقوق مایکت متعلق به شرکت دانش بنیان «هوشمند گستر هوتن پارس» است که گواهی‌نامه‌های زیر را دارد:

  • دارای گواهی دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
  • دارای گواهی‌نامه صلاحیت خدمات انفورماتیکی از سازمان برنامه و بودجه
  • دارای مجوز فعالیت در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات از سازمان نظام صنفی یارانه‌ای کشور
  • دارای نماد الکترونیکی از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت
  • دارای مجوز رسانه‌های دیجیتال از وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران

هم‌اکنون مدیرعامل مایکت وحید رحیمیان است که از بنیان‌گذاران مایکت هم بوده‌است.

مدل درآمدی[ویرایش]

مدل درآمدی مایکت، مانند سایر استورهای اندروید، سهم از فروش برنامه‌ها و بازی‌ها است.

مایکت از اردیبهشت ۱۴۰۰ سهم خود از فروش برنامه‌ها و بازی‌ها را نصف کرد و در حال حاضر ۸۵ درصد درآمد فروش به توسعه دهنده، و ۱۵ درصد به مایکت تعلق می‌گیرد.

این تصمیم مایکت در راستای حمایت از توسعه‌دهنده‌ها و رشد اکوسیستم اتخاذ شده‌است.

همچنین یکی از راه‌های کسب درآمد مایکت، درج تبلیغات اپلیکیشن‌ها در بخش‌های پربازدید استور است.

وضعیت فعلی مایکت[ویرایش]

کاربران ایرانی می‌توانند برنامه‌های کاربردی که دانلود آن‌ها از گوگل پلی برای ایرانی‌ها با محدودیت مواجه است، از مایکت دریافت نمایند. همچنین توسعه‌دهندگان نیز می‌توانند برنامه‌های خود را در اختیار کاربران قرار دهند.

قوانین و مقررات[ویرایش]

لازم است توسعه‌دهندگان برای استفاده از پنل کاربری مایکت، «تفاهم‌نامه» این استور اندرویدی را مطالعه کرده و موافقت خود را با آن اعلام نمایند. از این رو هر توسعه‌دهنده متعهد می‌شود که به مواردی که برای مایکت حائز اهمیت است پایبند باشد.

بازی‌های دیتادار[ویرایش]

امکان دانلود آسان بازی‌های دیتادار از استور اندرویدی مایکت برای کاربران فراهم است.

دانلود بازی‌های دیتادار، برای دارندگان دستگاه‌های اندروید کار چندان آسانی نیست. برای مثال یکی از راه‌های دریافت و دانلود این دست از بازی‌ها، دانلود فایل دیتای بازی در قسمت فایل منیجر دستگاه است. سپس لازم است این فایل‌ها از حالت فشرده خارج شده و مواردی از آن در مسیر نصب و اجرای بازی قرار گیرد. این کار معمولاً برای کاربران مبتدی با سختی‌های زیادی مواجه است و در صورتی که درست انجام نشود منجر به عدم اجرای صحیح بازی می‌شود. اما در مایکت این بازی‌ها را می‌توان مانند گوگل پلی به راحتی نصب کرد.

پشتیبانی مایکت[ویرایش]

مایکت دارای پشتیبانی آنلاین و آفلاین برای هر دو گروه کاربران و توسعه‌دهندگان است. پشتیبانی آنلاین در ساعات کاری و پشتیبانی آفلاین در همه ساعت‌های شبانه روز امکان‌پذیر است.

شبکه اجتماعی مایکت[ویرایش]

مایکت با راه‌اندازی یک شبکه اجتماعی برای کاربران خود، فضایی را جهت تعامل آن‌ها با یکدیگر فراهم آورده‌است. به این ترتیب کاربران می‌توانند تجربیات خود را در زمینه استفاده از اپلیکیشن‌ها با یکدیگر به اشتراک بگذارند. و همانند اینستاگرام صفحه هم یکدیگر را دنبال کنند.

انتشار تدریجی[ویرایش]

امکان انتشار تدریجی نسخه جدید اپلیکیشن برای توسعه‌دهنده به منظور جلوگیری از ایجاد تجربه کاربری ناخوشایند برای کاربران آن، یکی از ویژگی‌هایی است که در راستای حمایت از توسعه‌دهنده طراحی شده‌است.

امنیت مایکت[ویرایش]

اولویت اصلی مایکت، محافظت از اطلاعات حساب کاربران و جلوگیری از دسترسی‌های غیرمجاز به این اطلاعات است.

دانلود زمان دار[ویرایش]

با استفاده از این امکان می‌توان برنامه‌های پرحجم را با استفاده از تنظیمات ساده مایکت در زمان کاهش مصرف اینترنت (مثلاً ۲تا ۷ صبح) به صورت خودکار نصب کرد که هم سرعت بالاتر و هم هزینه اینترنت کمتر است.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ https://myket.ir/
  2. https://myket.ir/
  3. «دربارهٔ ما | مایکت». myket.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۰-۰۳.
  4. https://myket.ir/

پیوند به بیرون[ویرایش]