فرداد فرحزاد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فرداد فرحزاد
فرحزاد در سال ۲۰۱۶
زادهٔ۱۲ فروردین ۱۳۶۵ ‏(۳۸ سال)
بندر انزلی، ایران
محل تحصیل
پیشه
  • روزنامه‌نگار
  • مجری تلویزیون
تلویزیونایران اینترنشنال
وبگاه

فرداد فرحزاد (زادهٔ ۱۲ فروردین ۱۳۶۵) روزنامه‌نگار، مجری تلویزیونی و کارآفرین ایرانی است. او مجری برنامه ۲۴ با فرداد فرحزاد در شبکه ایران اینترنشنال است. وی پیش از پیوستن به ایران اینترنشنال و طی سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ در بی‌بی‌سی فارسی مجری و روزنامه‌نگار بود. فرحزاد همچنین بنیان‌گذار کانال تلویزیونی ماهواره‌ای یورتایم (YourTime TV) است. کاربران این شبکه می‌توانند ویدئوهای تولیدی خود را در این شبکه به‌صورت ماهواره‌ای و در زمان تعیین شده منتشر کنند.[۱][۲]

زندگی شخصی[ویرایش]

فرحزاد متولد ۱۲ فروردین ۱۳۶۵ است.[۳] او در ۱۷ سالگی از ایران به امارات متحده عربی مهاجرت کرد.[۳] اولین کار روزنامه‌نگاری او، تهیه و نشر یک هفته‌نامه دانش‌آموزی به نام «طرح نو» بود. فرحزاد در دانشگاه علم و صنعت عجمان و دانشگاه دبی تحصیلات خود را گذراند. او از سال ۲۰۰۸ در لندن زندگی می‌کرد و در سال ۲۰۲۱ به آمریکا رفت.

فعالیت حرفه‌ای[ویرایش]

فعالیت‌های رسانه‌ای فرحزاد پس از مهاجرت او به امارات شروع شد. کارهای او با ساخت آگهی‌های تجاری و برنامه‌های مستند برای چند رسانه در دبی و آمریکا شروع شد. او از اعضای مؤسس اولیه تلویزیون ویند بود، شبکه‌ای آموزشی که برنامه‌های علمی و خبر پخش می‌کرد. در همان شبکه او مجری برنامه‌های خبری هم بود. در سال ۱۳۸۳ او مستندی با عنوان «ابودلقکان کمانچه‌کش»، در نقد رسانه‌های فارسی‌زبان ساخت که بسیار بحث‌برانگیز شد.[۴]

از سال ۲۰۰۶ میلادی همکاری او با بی‌بی‌سی فارسی شروع کرد. گزارش‌های ویدئویی او از امارات و دیگر کشورهای عربی خلیج فارس، اولین سری از گزارش‌های تصویری بی‌بی‌سی فارسی بود.

فرداد فرحزاد با شروع کار در تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی، به لندن مهاجرت کرد.[۵] او در ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ و پس از حدود ۱۰ سال همکاری با بی‌بی‌سی فارسی با انتشار متنی، از پایان همکاری خود با این شبکه خبر داد و چند ماه بعد به شبکه ایران اینترنشنال پیوست. او در این شبکه برنامه جدیدی با نام تیتراول با فرداد فرحزاد را تولید و اجرا کرد. این برنامه خیلی زود تبدیل به پربیننده‌ترین برنامه خبری فارسی‌زبان شد.[۶] در مرداد سال ۱۴۰۰، بعد از بیش از یک‌سال او از این برنامه خداحافظی کرد و راهی دفتر واشینگتن ایران اینترشنال شد. در واشینگتن او برنامه ۲۴ با فرداد فرحزاد را راه‌اندازی کرد که هر شب ساعت ۲۴ به وقت ایران پخش می‌شود.

منابع[ویرایش]

  1. «Conspiracy Theories in Iran Flourish - TIME». web.archive.org. ۲۰۰۹-۰۷-۰۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ فوریه ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۷-۲۶.
  2. «هیچ آدابی و ترتیبی مجو، هرچه می‌خواهد دل تنگت بگو!». IranWire | خانه. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۷-۲۶.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ «ChandShanbeh S2 – EP21- FARSI1 / چندشنبه باسینا – فصل دوم – قسمت بیست و یکم». فارسی۱. ۱۰ آوریل ۲۰۱۵.
  4. آزاده اسدی (۲۸ فروردین ۱۳۸۶). «دستان غیرملموس بر سر تلویزیون‌های لس‌آنجلسی». رادیو زمانه. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ دسامبر ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۸ فوریهٔ ۲۰۱۸. مقدار |dead-url=http://zamaaneh.com/radiocity/2007/04/post_178.html نامعتبر (کمک)
  5. «Who is Fardad Farahzad?». BBC. ۳۱ اکتبر ۲۰۱۶. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ ژوئیه ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۸ فوریه ۲۰۱۸.
  6. «گزارش نظرسنجی «نگرش ایرانیان به رسانه‌ها»» (PDF). GAMAAN ORG.

پیوند به بیرون[ویرایش]