علی نظری (خواننده)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از علي نظري (خواننده))
علی نظری
اطلاعات پس‌زمینه
زاده۱۳۱۴
اهواز
درگذشتهدی ۱۳۹۵
لس آنجلس آمریکا
ژانرموسیقی کوچه‌بازاری
سازهای اصلی
عود

علی نظری (زادهٔ ۱۳۱۴ در اهواز[۱] – درگذشتهٔ دی ۱۳۹۵ در لس ‌آنجلس) خواننده، ترانه‌سرا و آهنگساز اهل ایران بود.[۲][۳][۴][۵]

زندگی[ویرایش]

علی نظری متولد ۱۳۱۴ در اهواز، آهنگساز، ترانه‌سرا و خواننده که با آهنگ‌های جنوبی و عربی در دههٔ ۱۳۴۰ در لاله‌زار تهران معروف شد، او از معدود خوانندگان موسوم به سبک کوچه بازاری بود که قبل از انقلاب به شوهای تلویزیونی دعوت می‌شد. علی نظری در سال ۱۳۵۰ در فیلمی به نام «خانه به دوشان» ایفای نقش کرد. او بعدها کم‌کم از نظرها پنهان ماند، دیگر نه در محفلی ظاهر شد و نه در رادیو تلویزیون‌ها حضور پیدا کرد تا اینکه سرانجام دی ۱۳۹۵ در سن ۸۱ سالگی بر اثر کهولت سن در لس‌آنجلس درگذشت. از معروف‌ترین ترانه‌های او می‌توان به «ماه آبادان»، «برمزار مادر»، «نماز»، «چشم آبی»، «روزه دارم»، «قسم به آه بی نوایان»، «دختر دردانه من»، «تاپ تاپ نازی نازی»، «سوگند» و «سنگ صبور» اشاره کرد.

تصویر علی نظری بر روی جلد صفحهٔ گرامافون ۴۵ دور ترانهٔ راز آفرینش

پانویس[ویرایش]

  1. «علی نظری درگذشت». بهارنیوز. دریافت‌شده در ۲۹ تیر ۱۳۹۹.
  2. http://baharnews.ir/news/122352/علی-نظری-خواننده-قدیمی-درگذشت
  3. «بیوگرافی علی نظری». مجله اینترنتی استاربینو. ۲۰۱۸-۱۰-۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۲۴.
  4. «علی نظری خواننده محبوب مردمی درگذشت - Javanan Magazine». مجلهٔ جوانان. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۲۴.
  5. «اتاق موسیقی - علی نظری: حلقۀ پیوند میان "خراباتی" و "کوچه‌بازاری"». ار.اف.ای رادیوی فرانس مدیا موند. ۲۰۱۶-۱۲-۲۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۲۴.

منابع[ویرایش]