شهرستان گمیشان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شهرستان گمیشان
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانگلستان
مرکز شهرستانگمیشان
سایر شهرهاگمیشان، سیمین شهر
بخش‌هامرکزی، گلدشت
مردم
جمعیت۶۸٬۷۷۳ نفر (۱۳۹۵)
آب‌وهوا
میانگین دمای سالانه۱۸
بارش سالانه۴۰۰ میلی متر
روزهای یخبندان سالانه۱۰

شهرستان گُمیشان یکی از شهرستان‌های استان گلستان در شمال ایران است.[۱] شهرستان گمیشان بین ۵۳ درجه و ۵۴ دقیقه تا ۵۴ درجه و ۲ دقیقه طول شرقی و ۳۶ درجه و ۴۹ دقیقه تا ۳۷ درجه و ۲۱ دقیقه عرض شمالی در قسمت غربی استان واقع شده‌است. این شهرستان از شمال به کشور ترکمنستان، از جنوب به شهرستان ترکمن، از شرق به شهرستان آق قلا و از غرب به دریای خزر محدود می‌شود.

وسعت[ویرایش]

شهرستان گمیشان ۱/۱۲۸۶ کیلومتر مربع (۳/۶ درصد از مساحت استان و رتبه ۶ از نظر وسعت در بین شهرستان‌های استان) می‌باشد.

تقسیمات کشوری[ویرایش]

جمعیت[ویرایش]

بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت بخش گمیشان شهرستان بندرترکمن در سال ۱۳۸۵ برابر با ۵۹۴۱۰ نفر بوده‌است.[۲] این شهرستان در فاصله ۴۵ کیلومتری از مرکز استان گلستان دارای ۶۱۹۸۲ نفر جمعیت و مساحت ۱۲۸۵ کیلومتری مربع می‌باشد.[۳] این شهرستان از دو بخش مرکزی به مرکزیت شهر گمیشان و بخش گلدشت به مرکزیت سیمین شهر تشکیل شده‌است. بر اساس سر شماری سال ۱۳۸۵ جمعیت شهر گمیشان ۱۵۶۳۹ نفر و جمعیت سیمین شهر ۱۳۵۴۵ نفر می‌باشد.[۴]

صنایع دستی شهرستان گمیشان عمدتاً بر تولید قالیچه، قالی، گلیم، نمد، پشتی، روسری ترکمنی، جاجیم و فرش‌های دستباف می‌باشد که علاوه بر ایجاد اشتغال برای زنان و دختران ترکمن نقش مهمی در صادرات کشور دارد. بسیاری از اراضی این منطقه به دلیل شوری آب و خاک و خشکسالی به صورت بلاستفاده و لم یزرع می‌باشد و اراضی قابل کشت عمدتاً به گندم، جو و پنبه اختصاص دارد. دامپروری با وجود بیش از ۱۳۰۰۰۰ انواع دام علاوه بر ایجاد اشتغال، فراورده‌های لبنی این شهرستان را فراهم می‌نماید. وجود آبزیان گوناگون و بالاخص حیات ماهیان خاویاری در سواحل این شهرستان، زمینه فعالیت شرکت‌های تعاونی خاویاری پره را فراهم نموده و با سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری صحیح می‌توان علاوه بر ایجاد فرصتهای شغلی صادرات این محصول را نیز توسعه داد. از مناطق گردشگری و باستانی این شهرستان می‌توان تالاب گمیشان، گل افشان نفت لیجه، بافت قدیم شهر گمیشان، موزه مردم‌شناسی، زیارتگاه بها الدین نقشبندی، دیوار تاریخی گرگان و قیزلر قلعه را نام برد. بازار هفتگی گمیشان چهارشنبه بازار می‌باشد.[۵]

موقعیت جاذبه‌های شهرستان گمیشان

نام جاذبه در مرکز شهر (بافت قدیمی)

تالاب بین‌المللی گمیشان این تالاب در ضلع شمالی شهرستان قرار دارد.

منابع[ویرایش]

  1. اطلس گیتاشناسی استان‌های ایران، تهران: ۱۳۸۳ خ.
  2. «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.
  3. «سامانه جامع اطلاعات مشاغل گرگان و استان گلستان-معرفی شهرستان گمیشان». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ دسامبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱۲ آوریل ۲۰۱۲.
  4. «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.
  5. «پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل میراث فرهنگی استان گلستان - / معرفی استان / معرفی شهرستان‌ها / گمیشان». بایگانی‌شده از اصلی در ۴ مه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۲ آوریل ۲۰۱۲.

پیوند به بیرون[ویرایش]