شهر اشباح

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شهر اشباح
千と千尋の神隠し
کارگردانهایائو میازاکی
تهیه‌کنندهتوشیو سوزوکی
نویسندههایائو میازاکی
بازیگران
موسیقیجو هیسایشی
فیلم‌بردارآتسوشی اوکویی
تدوین‌گرتاکشی سیاما
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهتوهو
تاریخ‌های انتشار
  • ۲۰ ژوئیه ۲۰۰۱ (۲۰۰۱-0۷-۲۰) (ژاپن)
مدت زمان
۱۲۵ دقیقه
کشورژاپن
زبانژاپنی
هزینهٔ فیلم۱۹٬۲ میلیون دلار
فروش گیشه۳۹۵٬۸ میلیون دلار

شهر اشباح[۱] (به ژاپنی: 千と千尋の神隠し Sen to Chihiro no Kamikakushi، به معنی ناپدید شدن سِن و چیهیرو) یک انیمه ژاپنی در ژانر خیال‌پردازی درام، محصول سال ۲۰۰۱، به نویسندگی و کارگردانی هایائو میازاکی و یکی از محصولات استودیو جیبلی است. از صداپیشگان این فیلم می‌توان به رومی هیراگی، ماری ناتسوکی، میو ایرینو، یاسوکو ساواگوچی، تاکشی نایتو، و بونتا سوگاوارا اشاره کرد.

شهر اشباح به عنوان یکی از برترین انیمیشن های پویانمایی تمام دوران به حساب می‌آید[۲] که توانسته در هفتاد و پنجمین دوره جوایز اسکار برنده جایزه اسکار بهترین فیلم پویانمایی بهترین فیلم پویانمایی، و همچنین برنده جایزه خرس طلایی در جشنواره بین‌المللی فیلم برلین سال ۲۰۰۲، در کنار فیلم «یکشنبه خونین» شود.

شهر اشباح با فروشی معادل ۳۹۵ میلیون دلار موفق‌ترین فیلم در گیشهٔ تاریخ ژاپن بود، و این رکورد را به مدت ۱۹ سال در اختیار داشت، تا اینکه فیلم شیطان‌کش: فیلم کیمتسو نو یائیبا: قطار موگن با فروشی معادل ۵۰۰ میلیون دلار آمریکا در سال ۲۰۲۰ از این انیمه پیشی گرفت و به دومین فیلم پر فروش تاریخ ژاپن تبدیل شد.

داستان[ویرایش]

این انیمه در مورد دختری ۱۰ ساله به اسم ارمیا چیهیرو است. چیهیرو یک روز تابستانی به همراه والدین خود آکیو (پدر) و یوکو (مادر) به شهر دیگری نقل مکان می‌کنند. در راه چهیرو یک مجسمه عجیب می‌بیند و یک دفعه روی یک عالمه دست انداز میروند و در اخر به جای این که به شهر خودشون برسند به یک دیوار تونل مانند می‌رسند. پدر چیهیرو از ماشین پیاده می‌شود و به همراه مادر چیهیرو به داخل تونل می‌روند. چیهیرو به مادرش التماس می‌کند که داخل تونل نروند اما مادر کار خود را انجام می دهد و چیهیرو با یک دنیا ترس وارد تونل می‌شود و در اخر به انتهای تونل می‌رسد و وارد یک شهر می‌شوند که هیچ کس آنجا نیست. پدر و مادر چیهیرو به یک رستوران که غذاهای متنوعی دارد می‌روند اما هیچ صاحبی وجود ندارد. چیهیرو از این کار پدر و مادر خود بسیار عصبانی می شود و میرود. بعد از مدتی بر می‌گردد و میبیند که پدر و مادرش به خوک تبدیل شده‌اند و از این به بعد چیهیرو تلاش می‌کند که پدر و مادر خود را نجات دهد اما مشکلاتی برای او رخ می‌دهد و ....

پانویس[ویرایش]

  1. «Tehran International Animation Festival (3rd Festival 2003)». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ دسامبر ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۱ نوامبر ۲۰۰۷.
  2. "Top 100 Animation Movies" (به انگلیسی). Rotten Tomatoes. Retrieved January 17, 2016.

پیوند به بیرون[ویرایش]