شماره مجازی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

شمارهٔ مجازی (به انگلیسی: Virtual Numberشمارهٔ تلفنی است که وجود حقیقی نداشته ولی می‌تواند بسیاری از کاربردهایی که شمارهٔ واقعی دارد را دارا باشد. به این ترتیب بدون اینکه نیاز داشته باشید تا سیم‌کارت یک اپراتور را تهیه نمایید، می‌توانید به سادگی و با فعال کردن یک اکانت در برنامه‌ها و وبسایت‌های ارائه‌دهندهٔ شمارهٔ مجازی، شمارهٔ مجازی مورد نظر خود را فعال نمایید. معمولاً شرکت‌ها و برنامه‌های ارائه‌دهندهٔ شمارهٔ مجازی، شماره‌های خود را از دو کشور کانادا و آمریکا ارائه می‌دهند و به این ترتیب می‌توان بدون داشتن سیم‌کارت آمریکا یا کانادا، یک شمارهٔ تلفن همراه آنجا را در اختیار داشت. ‏اما برای داشتن شمارهٔ تلفن ثابت در حالت عادی باید مکانی فیزیکی داشت، حال آن که برای کسب و کارهای کوچک تهیه و اجارهٔ دفتر کار هزینه‌ای بسیار بالا و غیرضروری است. اینجاست که فنآوری تلفن مجازی یا ابری به کمک می‌آید. تلفن مجازی به این دلیل که بر بستر اینترنت است، نیازی به یک مکان فیزیکی ندارد؛ یعنی شما می‌توانید با خریداری یکی از بسته‌های ارتباطی «دفتر شما»، از عرضه‌کنندگان پیشتاز خدمات ارتباطی، صاحب شماره تلفن ثابت شوید، بدون این که مجبور باشید برای استفاده از آن در مکان خاصی حضور داشته باشید.

کاربرد شماره مجازی[ویرایش]

در مورد کاربرد‌های شماره مجازی می‌توان از مواردی مثل ثبت‌نام در وبسایت‌هایی که فقط از شماره تلفن کشوری خاص پشتیبانی می‌کنند، ثبت‌نام در وبسایت‌هایی که شماره کشوری را تحریم کرده‌اند و یا ساخت چند حساب در شبکه‌های اجتماعی و ... نام برد.[۱]

روش های تهیه شماره مجازی[ویرایش]

امن‌ترین روش تهیه ، خرید شماره می‌باشد، چراکه اکثر شماره های مجازی رایگان، به شدت ناامن بوده و به راحتی این امکان وجود دارد که اطلاعات شخصی شما در اختیار نفرات بعدی که از شماره مجازی شما استفاده میکنند قرار گیرد.

خطرات استفاده از نسخه رایگان[ویرایش]

به هیچ عنوان از شماره مجازی های رایگان استفاده نکنید. شماره مجازی رایگان، به دلیل اختصاصی نبودن و عمومی بودن، به راحتی اطلاعات شما را تحت اختیار دیگر کاربران قرار می‌دهد، به عنوان مثال اگر از شماره های مجازی رایگان برای ثبت‌نام در اپلیکیشن اینستاگرام استفاده نمایید، خیلی سریع اطلاعات حساب شما به دست نفر بعدی که از همان شماره رایگانی که شما استفاده کرده‌اید می‌رسد. فقط کافیست نفر بعد از شما فراموشی رمز عبور را بزند و درخواست تغییر رمز عبور دهد.

منابع[ویرایش]

  1. «کاربرد های شماره مجازی در کجاست؟». وبسایت نامبرکال. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۲-۰۶.

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Virtual number». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۸.

پیوند به بیرون[ویرایش]