شب سمور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شب سمور
روی جلد، انتشاراتِ عکسِ معاصر، ۱۳۶۶
نویسنده(ها)بهرام بیضایی
کشورتهران
زبانفارسی
گونه(های) ادبیفیلم‌نامه
ناشرعکسِ معاصر
تاریخ نشر
۱۳۶۶
شمار صفحات۸۴
کتابخانه کنگره‏‫‬‭PN۱۹۹۷ /ش۲۲‏‫‬‭ ۱۳۶۶
کتابخانه ملی ایران‭م‌۶۷-۳۲۶

شبِ سمور فیلمنامه‌ای از بهرام بیضایی است از سالِ ۱۳۵۹. بر اساسِ این فیلم‌نامه فیلمِ خطِّ قرمز (۱۳۶۰) ساخته شده است.

متن[ویرایش]

شب سمور به سالِ ۱۳۵۹ نگاشته شد[۱] و نخستین بار در نیمهٔ دوّمِ ۱۳۶۰ در شمارهٔ یکُمِ کتاب چراغ منتشر شد.[۲][۳] سپس‌تر، سالِ ۱۳۶۶، متنِ بازنگری‌شده‌ای از کار به صورتِ کتابی در انتشاراتِ عکسِ معاصر طبع شد.[۴]

داستان[ویرایش]

داستان یک جشن عروسی و شبِ پس از آن را در پاییزِ ۱۳۵۵ نشان می‌دهد.

خلاصه[ویرایش]

جشنِ عروسیِ لاله است با آقای امانی. جشنی کوچک با شرکای امانی و همسرانشان و خواهر و شوهرخواهرش و نیز پدر و مادر و پسرداییِ لاله و دوستش و همسرِ او. در جریانِ جشن تلفن بارها به صدا درمی‌آید و کسی از پشتِ خط امانی را می‌خواهد. پس از مهمانی، امانی لاله را در خانه تنها می‌گذارد و به بهانهٔ کار شبانه بیرون می‌زند. تا برگردد، لاله با چیزهایی که از خانه پیدا می‌کند، کم‌کم گمان می‌برد که امانی مأمور ساواک است و شرکا همانا همکارانش. پس از بازگشت امانی، شب سمور آغاز می‌شود. شب عروسی لاله، شب شکنجه و کشتار می‌شود. ولی در پایان او که زنده می‌ماند لاله است.

فیلم[ویرایش]

سالِ ۱۳۵۹ بیضایی کوشید تا با امکاناتِ محدود این فیلم‌نامه را – که کمابیش از آغاز تا پایان در خانه‌ای می‌گذرد – به فیلم دربیاورد. ولی نشد.[۵]

سالِ بعد مسعود کیمیایی فیلمِ خطِّ قرمز را با پروانهٔ نویسنده با اقتباس از شب سمور ساخت.[۶][۷]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. بیضایی، «سالشمار زندگی و آثار بهرام بیضایی»، ۲۴.
  2. «چراغ. کتابخانه ملّی ایران. گردآورنده: سیما کوبان». بایگانی‌شده از اصلی در ۱ اكتبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۱۸ فوریه ۲۰۱۶. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  3. کوبان، «چراغ»، ۷۰ تا ۱۲۲.
  4. «بیضایی، بهرام. شب سمور. تهران: انتشارات عکس معاصر. ۱۳۶۶». بایگانی‌شده از اصلی در ۱ اكتبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۱۸ فوریه ۲۰۱۶. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  5. بیضایی، «سالشمار زندگی و آثار بهرام بیضایی»، ۲۴.
  6. «نقد کیمیایی بر منتقدانش: گفتگو با روزنامه شرق، صفحه ۸، چهارشنبه، هفتم خرداد ۱۳۹۳». بایگانی‌شده از اصلی در ۱ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۸ فوریه ۲۰۱۶.
  7. روزنامه شرق، هفت خرداد هزار و سیصد و نود و سه.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]