سید محمدرضا مدرسی یزدی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سید محمدرضا مدرسی یزدی
نماینده مجلس خبرگان رهبری
دوره‌های پنجم و منتخب ششم
آغاز به کار
۱۷ اسفند ۱۴۰۰
حوزه انتخاباتیاستان خراسان رضوی
عضو شورای نگهبان
دوره‌های پنجم، ششم، هفتم و هشتم
آغاز به کار
۲۵ تیر ۱۳۸۳
گمارندهسید علی خامنه‌ای
پس ازمحمدحسن قدیری
اطلاعات شخصی
زاده
سید محمدرضا مدرسی مصلی

۱۳۳۴ (۶۹ ساله)
یزد، ایران
ملیتایرانی
حزب سیاسیجامعه مدرسین حوزه علمیه قم
خویشاوندانسید روح‌الله صدرالساداتی (داماد)[۱]
سید مهدی صدرالساداتی (داماد) محمدرضامستقیمان (داماد) [۲]
پیشهفقیه
تخصصاجتهاد
خدمات نظامی
وفاداریایران
خدمت/شاخهکمیته انقلاب اسلامی
جنگ‌ها/عملیات‌جنگ ایران و عراق

سید محمدرضا مدرسی مصلی (زاده ۱۳۳۴ یزد) معروف به مدرسی یزدی، مجتهد شیعه، عضو فقیه شورای نگهبان و نماینده مجلس خبرگان رهبری از استان خراسان رضوی است.

وی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است و در کارنامه خود سابقه بیش از سی سال تدریس در حوزه علمیه قم (بیست و پنج سال درس خارج فقه و اصول) را دارد و مدرس دانشگاه و عضو هیئت امناء بنیاد ملی نخبگان است.[۳]

زندگینامه علمی سیاسی[ویرایش]

وی پس از تحصیلات دیپلم علاوه بر تحصیل دروس رسمی حوزه علمیه به فراگیری دروس نجوم، هیئت، فلسفه غرب، اقتصاد و زبانهای خارجی پرداخت و در رشته‌های فلسفه و کلام و تفسیر و حدیث نیز مطالعه و تحصیل کرد. وی تحصیلات حوزوی را تا میانه دوره سطح در مدارس یزد و نزد پدر آغاز کرد و از سال ۱۳۵۱ در قم ادامه داد. وی در دروس هیئت و عرفان حسن حسن‌زاده آملی و فلسفه مرتضی مطهری و عبدالله جوادی آملی شرکت کرد. ضمن ادامه دوره سطح مکاسب را نزد ستوده و کفایه را نزد جعفر سبحانی تحصیل کرد و دروس خارج فقه و اصول را عمدتاً نزد درس کاظم تبریزی، حسین وحید خراسانی و جواد تبریزی فراگرفت رفت؛ و از اساتیدی چون حائری، میرزا هاشم آملی و محمد تقی بهجت نیز استفاده برد. وی علاوه بر تألیف به تدریس از جمله خارج فقه و اصول نیز اشتغال داشته و دارد. وی در سالهای مبارزه در قم سید محمد رضا گلپایگانی را از نقشه ساواک در سوء استفاده از مجلسی که برخی از علما و فضلا قرار بود در آن حضور یابند، آگاه ساخت.[۴] وی نامزد انتخابات ۱۳۹۴ مجلس خبرگان بود که با قرارگیری در جایگاه ۲۵ م استان تهران از راهیابی به این مجلس بازماند.[۵] وی نامزد انتخابات سال ۱۴۰۰ میان دوره‌ای مجلس خبرگان بود که از استان خراسان رضوی به این مجلس راه یافت.[۶] برادر او سید محمد علی مدرسی طباطبایی نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری است.

منابع[ویرایش]