سیتروئن سی۳

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سیتروئن سی۳
دید کلی
شرکتسیتروئن (گروه پی‌اس‌ای)
تولید۲۰۰۲–اکنون
بدنه و شاسی
کلاسکامپکت کوچک
شکل بدنه۳ یا ۵ در هاچ‌بک
۲ در کوپه کانورتیبل
طرح‌بندیموتور جلو-محور جلو
گاه‌شمار
پیشینسیتروئن ساکسو
سیتروئن سی۲

سیتروئن سی۳ (به انگلیسی: Citroën C3) یک خودروی سوپرمینی است که از سال ۲۰۰۲ بدین سو توسط شرکت سیتروئن عرضه می‌گردد. این خودرو جایگزین مدل سیتروئن ساکسو می‌باشد و اکنون نسل سوم آن که از سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه شده در حال عرضه است که مدتی هم در ایران و توسط سایپا مونتاژ می‌شد.

این خودرو در حالت پنج در هاچ‌بک عرضه می‌شود اما نسخه‌ای از نسل اول این خودرو به نام سی۳ پلوریل یک کانورتیبل دو در بود. نسخه هاچ‌بک سه دری هم از این خودرو با طراحی مشابه با نسل دوم سی۳[۱][۲] تحت نام دی‌اس۳ عرضه شد.

نسخه مینی‌ون این خودرو در ژوئیه ۲۰۰۸ معرفی و به نام سیتروئن سی۳ پیکاسو نام‌گذاری شد و در نمایشگاه خودروی پاریس در سال ۲۰۰۸ از آن پرده برداری شد. در آمریکای جنوبی، نسخه کراس‌اوور آن عرضه و سیتروئن سی۳ ایرکراس نامیده می‌شود که عرضه این خودرو محدود به بازار محلی می‌باشد. در اکتبر ۲۰۱۴، سی۳ به عنوان کارآمدترین سواری کوچک از نظر نشریه وات کار (به انگلیسی: ?What Car) و مشترکاً با دی‌اس۳ انتخاب شد.[۳]

نسل اول (۲۰۰۲–۲۰۰۹)[ویرایش]

نسل اول
سیتروئن سی۳ هاچ‌بک پیش از فیس‌لیفت
دید کلی
تولید۲۰۰۲–۲۰۰۹
مونتاژاولنه سو بوآ، فرانسه
پورتو ریل، برزیل (سیتروئن برزیل)
بارا دو کاراسکو، اروگوئه (اوفرول)
طراحدوناتو کوکو
ژان پیر پلوئه
بدنه و شاسی
شکل بدنه۵ در هاچ‌بک
۲ در کروک
خودروهای وابستهسیتروئن سی۲
پژو ۱۰۰۷
پژو ۲۰۶
پیشرانه
موتور۱٫۱ لیتری تی‌یو۱ آی۴ (بنزینی)
۱٫۴ لیتری تی‌یو۳ آی۴ (بنزینی)
۱٫۴ لیتری ئی‌تی۳ آی۴ (بنزینی)
۱٫۶ لیتری تی‌یو۵ آی۴ (بنزینی)
۱٫۴ لیتری دی‌وی۴ آی۴ (دیزل)
۱٫۶ لیتری دی‌وی۶ آی۴ (دیزل)
جعبه‌دنده۵ دندهٔ دستی
۵ دندهٔ نیمه-خودکار (سنسو درایو)
۴ دندهٔ خودکار
ابعاد
فاصله بین محورها۲٬۴۶۰ میلیمتر (۹۶٫۹ اینچ)
درازا۳٬۸۵۰ میلیمتر (۱۵۱٫۶ اینچ) (هاچ‌بک)
۳٬۹۳۴ میلیمتر (۱۵۴٫۹ اینچ) (کروکی)
پهنا۱٬۶۷۰ میلیمتر (۶۵٫۷ اینچ) (هاچ‌بک)
۱٬۷۰۰ میلیمتر (۶۶٫۹ اینچ) (کروکی)
بلندی۱٬۴۹۰ میلیمتر (۵۸٫۷ اینچ)
وزن خالص۹۵۳–۱٬۰۵۰ کیلوگرم (۲٬۱۰۱–۲٬۳۱۵ پوند)
گاه‌شمار
پسینسیتروئن دی‌اس۳ کابریو (سی۳ پلوریل)
سیتروئن ئی-مهاری (برای مدل کروک)
سیتروئن سی۳ هاچ‌بک پیش از فیس‌لیفت
سیتروئن سی۳ هاچ‌بک پس از فیس‌لیفت
سیتروئن سی۳ هاچ‌بک پس از فیس‌لیفت
نمای داخلی

پس از آن که ژان پیر پلوئه به عنوان مسوول اتاق طراحی سیتروئن در سال ۲۰۰۰ انتصاب شد، طراحی مدل سی۳ را به رهبری دوناتو کوکو، صمت دار سابق اتاق طراحی سیتروئن و طراح مدل سیتروئن سارا پیکاسو انجام داد.

نسل اول سی۳ در نمایشگاه فرانکفورت آلمان سال ۲۰۰۱ و همچنین نمایشگاه خودروی بولونیا ایتالیا در سال ۲۰۰۱ معرفی شد و در ژانویه سال ۲۰۰۲[۴] تولید آن به عنوان یک هاچ بک پنج در آغاز شد. این خودرو با موتورهای بنزینی ۱٫۱، ۱٫۴ و ۱٫۶ لیتری و موتورهای دیزلی ۱٫۴ و ۱٫۶ لیتری عرضه می‌شد.

تقریباً تمام مدل‌ها به استثنای مدل Stop & Start مجهز به جعبه‌دنده دستی پنج سرعته بودند، اما مدل استاپ استارت یک جعبه‌دنده پنج سرعته نیمه اتوماتیک سنسو درایو با تغییر مکان‌های دست و پا و حالت‌های دستی و اتوماتیک به بازار آمد.[۵] فقط نسخه‌های فول آپشن این خودرو بودند که با یک جعبه‌دنده ۴ سرعته اتوماتیک قابل سفارش بودند.[۶][۷]

مطابق با سیاست گروه پی‌اس‌ای، پلتفرم سی۳ برای خودروهای پژو ۱۰۰۷ و پژو ۲۰۷ مورد استفاده قرار گرفت. بسیاری از اجزای سی۳ همانند پژو ۲۰۶ هستند.

برخی از نسخه‌های سی۳ دارای یک سیستم استاپ استارت هستند که در مواقعی مثل ترافیک که موتور روشن ولی خودرو ساکن باشد، موتور را برای عدم اتلاف سوخت خاموش کرده و به محض لمس پدال گاز خودرو دوباره روشن می‌شود.

فیس‌لیفت[ویرایش]

سی۳ در اکتبر سال ۲۰۰۵ یک فیس‌لیفت جزئی به همراه داشت که قسمت جلو آن یک سپر با زهواره‌های همرنگ، کمتری از هوا دریافتی، شکاف ورودی هوا را در زیر مشبک رادیاتور ترتیب داده شده و یک سپر مجزا تشکیل است. عقب خودرو همچنین گوشه‌های خودرو مورد تجدیدنظر طراحان قرار گرفته و تفاوتش با مدل‌های قبلی فلاپ بالای جا پلاکی و زهواره‌ها بود که به رنگ بدنه درآمده بودند

کابین خودرو اما یک داشبورد جدید با کیفیت بالا و همچنین جدیدتر و جدیدتر از خوشه ابزار پیشرفته ساخته شده‌است که اطلاعات راننده را به راحتی خواندن افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، دستگاه‌های سبک خاکستری فلزی خاکستری در اطراف بخش مرکزی فیشی و دریچه‌های هوای داخل سالن به روز شده، همان‌طور که پانل‌های در جلو و عقب طراحی شده بود. فرمان نیز بهبود یافته‌است به طوری که وزن با سرعت. سیتروئن همچنین یک موتور ۱٫۶ لیتری دیزلی HDi با توان ۱۱۰ اسب بخار ترمز (۸۲ کیلووات؛ ۱۱۰ اسب بخار متری) اضافه کرده‌است. پلوریل نیز تغییرات داخلی مشابه دریافت کرد اما در غیر این صورت بدون تغییر بود.

سیتروئن سی۳ لومیر[ویرایش]

سیتروئن سی۳ لومیر
دید کلی
شرکتسیتروئن
تولید۱۹۹۸ (خودروی مفهومی)
بدنه و شاسی
کلاسسوپرمینی (بی)
شکل بدنه۵ در هاچ‌بک
طرح‌بندیموتور جلو-محور جلو
پیشرانه
موتور۱٫۱ لیتری تی‌یو۱ آی۴ (بنزینی)
جعبه‌دنده۵ دندهٔ دستی

سیتروئن سی۳ لومیر خودروی مفهومی بود که پیش از تولید سیتروئن سی۳ معرفی شده بود. این خودرو در سال ۱۹۹۸ به صورت یک خودروی پنج در هاچ‌بک منتشر شد و دارای چهار صندلی در خودکشی برای درهای عرق به منظور تسهیل دسترسی مسافران به این بخش بود. این خودرو از یک جعبه دنده پنج سرعته دستی و یک موتور تی‌یو۱ چهارسیلندر خطی بنزینی در جلو بود.

سی۳ پلوریل[ویرایش]

سیتروئن، سی۳ پلوریل را از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ تولید کرد. خودروساز فرانسوی، ادعا می‌کرد که سی۳ پلوریل یک خودرو با طراحی باز است و از این رو، این مدل پلوریل نام گرفت.[۸]

پلوریل را می‌توان به صورت یک هاچ‌بک با یک لایه عایق چند لایه پیکربندی کرد؛ یک landau full length، که عملاً قابل استفاده است یا به پشت پنجره یا هر مرحله ای بین آن، با یک buffle defibrator باد برای محافظت در برابر شیشه جلو؛ مشخصات ثابت قابل تبدیل، با سقف باز به پنجره عقب، مونتاژ سقف به یک چاه در طبقه تنه می‌چرخد؛ یک مبدل کامل که در آن ریل‌های سقف سمت راست باز و پاک می‌شوند و به عنوان یک اسب سوار برداشتن، جایی که صندلی‌های عقب به یک تیراژ مانند یک تخت با یک در عقب افتاده می‌چرخند.[۹]

سی۳ پلوریل در ژوئیه ۲۰۰۳ معرفی شد و با دو موتور بنزینی ۱٫۴ و ۱٫۶ لیتری و یک موتور دیزلی ۱٫۴ لیتری[۱۰] عرضه می‌شد. در حالت استاندارد، موتور ۱٫۶ لیتری با جعبه دنده نیمه اتوماتیک نصب شده‌است. تولید پلوریل در ژوئیه ۲۰۱۰ متوقف شد

در اکتبر ۲۰۱۳، مجله تاپ گیر، سی۳ پلوریل را در فهرست ۱۳ اتومبیل بدتر ۲۰ سال گذشته قرار داده‌است و این خودرو را مفید به عنوان قوری شکلات توصیف کرده‌است.[۱۱]

موتورها[ویرایش]

  • 1.1 L (1124 cc) TU1 I4, 60 PS (59 hp/44 kW) and 69 lb·ft (94 N·m)
  • 1.4 L (1360 cc) TU3 I4, 75 PS (75 hp/55 kW) and 87 lb·ft (118 N·m)
  • 1.4 L (1398 cc) DV4 HDi diesel I4, 70 PS (69 hp/51 kW) and 118 lb·ft (160 N·m)
  • 1.4 L (1398 cc) DV4 HDi 16-valve diesel I4, 90 PS (89 hp/66 kW) and 147 lb·ft (200 N·m) (discontinued in 2005; could not meet EURO4 compliance)
  • 1.4 L (1360 cc) ET3 16 valve I4, 90 PS (89 hp/66 kW) and 98 lb·ft (133 N·m)
  • 1.6 L (1560 cc) DV6 HDi 16 valve diesel I4, 92 PS (91 hp/68 kW) and 159 lb·ft (216 N·m)
  • 1.6 L (1560 cc) DV6 HDiF 16 valve diesel I4 with Diesel particulate filter, 110 PS (108 hp/80 kW) and 177 lb·ft (240 N·m)
  • 1.6 L (1587 cc) TU5 16 valve I4, 110 PS (108 hp/81 kW) and 108 lb·ft (146 N·m)

نسل دوم (۲۰۰۹–۲۰۱۶)[ویرایش]

نسل دوم
دید کلی
تولید۲۰۰۹–۲۰۱۶
مونتاژپوآسی، فرانسه (کارخانه پی‌اس‌ای در پوآسی)
ویلاورد (مادرید)، اسپانیا
ترناوا، اسلواکی (کارخانه پی‌اس‌ای در ترناوا)
پورتو ریل، برزیل
بدنه و شاسی
شکل بدنه۵ در هاچ‌بک
سکوپلت فرم PF1 پی‌اس‌ای
خودروهای وابستهسیتروئن سی۳ پیکاسو
سیتروئن سی۳ ایرکراس
سیتروئن دی‌اس۳
سیتروئن سی۴ کاکتوس
پژو ۲۰۷
پیشرانه
موتور۱٫۱ لیتری آی۴ (بنزینی)
۱٫۴ لیتری آی۴ (بنزینی)
۱٫۶ لیتری آی۴ (بنزینی)
۱٫۴ لیتری آی۴ (دیزل)
۱٫۶ لیتری آی۴ (دیزل)
جعبه‌دنده۵ دندهٔ دستی
۶ دندهٔ دستی
۵ دندهٔ نیمه-خودکار
۴ دندهٔ خودکار
ابعاد
فاصله بین محورها۲٬۴۶۶ میلیمتر (۹۷٫۱ اینچ)
درازا۳٬۹۴۱ میلیمتر (۱۵۵٫۲ اینچ)
پهنا۱٬۷۲۸ میلیمتر (۶۸٫۰ اینچ)
بلندی۱٬۵۱۰ میلیمتر (۵۹٫۴ اینچ)
وزن خالص۹۴۸–۱٬۰۶۵ کیلوگرم (۲٬۰۹۰–۲٬۳۴۸ پوند)
سیتروئن سی۳ نسل دوم، فاز یک
داشبورد

تصاویری از نسل دوم سی۳ در ماه ژوئن ۲۰۰۹ در رسانه‌ها منتشر شد[۱۲] و این خودرو در سپتامبر ۲۰۰۹ در نمایشگاه خودرو فرانکفورت به نمایش گذاشته شد.[۱۳] این طراحی جدید بدنه با یک پنجره شیشه ای ۱۰۸ درجه ای شبیه به برادر بزرگترش، سی۴ پیکاسو، که در همه نسخه‌ها به جز مدل VT موجود است، طراحی شده‌است.[نیازمند منبع]

سی۳ جدید بر اساس مشخصات فنی مدل قبلی ساخته شده‌است و نیم نگاهی هم به سایر مدل‌های سیتروئن و سی۳ قدیمی‌تر دارد، اگرچه که طویل‌تر و عریض‌تر از مدل قبلی است. چراغ‌های جلو، داشبورد، مکان مونتاژ و سایر اجزاء با دی‌اس۳ مشترک است.

در سی۳ جدید، یک ابزار ترکیبی از شماره‌گیری‌های آنالوگ در زیر یک مدل کابین مدل و یک صفحه نمایش دیجیتال برای کامپیوتر و سوخت است. سنسور دما در این خودرو (بر خلاف دی‌اس۳) وجود ندارد، اما یک چراغ قرمز و آبی برای نشان دادن دمای موتور به صورت آپشن وجود دارد. ضریب پسار این خودرو 0.307 Cd است.

از نظر موتوری، سری موتور PSA TU از ماشین قدیمی برای این خودرو به ارث رسیده، اما سیتروئن یک سری جدید از موتورهای بنزینی کوچک را که PSA Peugeot Citroën در مشارکت با BMW توسعه داده بود معرفی کرد. این موتور که پرنس نام داشت دارای دو شاسی شش سوپاپ ۱۶ سوپاپ، پمپ روغن و پمپ آب و فناوری ثبت اختراع و ثبت اختراع BMW است.

سری پرنس برای انتشار دی‌اکسید کربن کم و عملکرد خوب و اقتصادی طراحی شده‌اند. اقتصادی با کنترل کروز استاندارد و محدودیت سرعت در مدل‌های VTR +, Airdream + و Exclusive در دسترس است.

تمام نسخه‌ها دارای یک استاندارد استاندارد «شاخص بهره‌وری دنده» هستند که به صورت گرافیکی نشان می‌دهد چه وسیله ای باید در چه زمان و چه زمانی تغییر کند تا اقتصاد بهینه شود. آنها ۱٫۴ اسب بخار با قدرت ۹۵ اسب بخار و ۱٫۶ اسب بخار ۱۲۰ اسب بخار با انتشار گازهای گلخانه ای کم و همچنین موتورهای دیزلی جدید که همه با انتشار دی‌اکسید کربن کمتر از 120g / km است، به همراه یک مدل Airdream + با 99g / km با استفاده از جدید 1.6 HDI موتور ۹۰ اسب بخار ترمز (۶۷ کیلووات؛ ۹۱ اسب بخار متری).

سی۳ جدید در نمایشگاه فرانکفورت در سپتامبر ۲۰۰۹ ارائه شد. این خودرو در نوامبر ۲۰۰۹ به عنوان مدل ۲۰۱۰ راه اندازی شد. در سراسر اروپا، شعار تبلیغاتی به نام "Visiospace" شناخته شده بود، بازی بر روی شایستگی شیشه جلو بزرگ و دید کلی بهبود یافته.

فیس‌لیفت[ویرایش]

سیتروئن سی۳ نسل دوم، فاز دو

در نمایشگاه خودروی ژنو در مارس ۲۰۱۳، سی۳ هاچ‌بک در حالی که دچار فیس‌لیفتی در نمای خارجی و داخلی و موتورهای جدید شده بود، معرفی شد. سی۳ فیس‌لیفت مجهز به چراغ‌های دی لایت و ال‌ئی‌دی و شارونده‌های بروز شده در جلو و سپر جدید و خط کرومی زیر صندوق هم در پشت تغییرات نسخه فیس‌لیفت را شامل می‌شوند.[۱۴]

نسخه‌ها[ویرایش]

سیتروئن سی۳ پیکاسو، نسخه عرضه شده در بازار آمریکای جنوبی
سیتروئن سی۳ ایرکراس، این خودرو به‌طور انحصاری برای بازار آمریکای لاتین تولید می‌شود.
نسخه نوع موتور تعداد سوپاپ توان موتور دیگر امکانات
VT 1.1i ۸ ۶۱ اسب بخار (۴۵ کیلووات؛ ۶۲ اسب بخار متری)
VTR+ 1.4i ۸ ۷۵ اسب بخار (۵۶ کیلووات؛ ۷۶ اسب بخار متری)
VTR+ 1.4VTi ۱۶ ۹۵ اسب بخار (۷۱ کیلووات؛ ۹۶ اسب بخار متری)
VTR+ 1.4HDi ۸ ۷۰ اسب بخار (۵۲ کیلووات؛ ۷۱ اسب بخار متری)
VTR+ 1.6HDi ۱۶ ۹۰ اسب بخار (۶۷ کیلووات؛ ۹۱ اسب بخار متری) Airdream+
Airdream+ 1.4i ۸ ۷۵ اسب بخار (۵۶ کیلووات؛ ۷۶ اسب بخار متری)
Airdream+ 1.4VTi ۱۶ ۹۵ اسب بخار (۷۱ کیلووات؛ ۹۶ اسب بخار متری)
Airdream+ 1.4HDi ۸ ۷۰ اسب بخار (۵۲ کیلووات؛ ۷۱ اسب بخار متری)
Airdream+ 1.6HDi ۱۶ ۹۰ اسب بخار (۶۷ کیلووات؛ ۹۱ اسب بخار متری) Airdream+
Exclusive 1.4VTi ۱۶ ۹۵ اسب بخار (۷۱ کیلووات؛ ۹۶ اسب بخار متری)
Exclusive 1.6VTi ۱۶ ۱۲۰ اسب بخار (۸۹ کیلووات؛ ۱۲۰ اسب بخار متری)
Exclusive 1.6VTi ۱۶ ۱۲۰ اسب بخار (۸۹ کیلووات؛ ۱۲۰ اسب بخار متری) Auto
Exclusive 1.6HDi ۱۶ ۹۰ اسب بخار (۶۷ کیلووات؛ ۹۱ اسب بخار متری)
Exclusive 1.6HDi ۱۶ ۱۱۰ اسب بخار (۸۲ کیلووات؛ ۱۱۰ اسب بخار متری)

موتورها و جعبه‌دنده[ویرایش]

موتورهای بنزینی[۱۵]
مدل سال مصرف سیلندر حجم موتور قدرت گشتاور صفر تا صد سرعت نهایی جعبه دنده کربن دی‌اکسید خروجی
(g/km)
1.1i 8V ۲۰۰۹–امروز ۴-خطی 1124 cc ۶۱ اسب بخار متری (۴۵ کیلووات؛ ۶۰ اسب بخار) at 5,500 rpm ۹۵ نیوتن متر (۷۰ پوند نیرو-فوت) at 3,300 rpm 16.5 s ۱۴۵ کیلومتر بر ساعت (۹۰ مایل بر ساعت) ۵ دنده دستی ۱۳۷
1.4i 8V 1360 cc ۷۵ اسب بخار متری (۵۵ کیلووات؛ ۷۴ اسب بخار) at 5,200 rpm ۱۱۸ نیوتن متر (۸۷ پوند نیرو-فوت) at 3,300 rpm 14.2 s ۱۵۵ کیلومتر بر ساعت (۹۶ مایل بر ساعت) ۱۴۰
1.4VTi 16V 1397 cc ۹۵ اسب بخار متری (۷۰ کیلووات؛ ۹۴ اسب بخار) at 6,000 rpm ۱۳۵ نیوتن متر (۱۰۰ پوند نیرو-فوت) at 4,000 rpm 10.6 s ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت (۱۰۶ مایل بر ساعت)
  • 134 (Exclusive)
  • 136 (Airdream+ / VTR+)
1.6VTi 16V 1598 cc ۱۲۰ اسب بخار متری (۸۸ کیلووات؛ ۱۱۸ اسب بخار) at 6,000 rpm ۱۶۰ نیوتن متر (۱۱۸ پوند نیرو-فوت) at 4,200 rpm 8.9 s/10.9 s ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت (۱۱۵ مایل بر ساعت) ۱۳۶
۴ دنده اتوماتیک ۱۵۳
موتورهای دیزلی
مدل سال مصرف سیلندر حجم موتور قدرت گشتاور صفر تا صد سرعت نهایی جعبه دنده کربن دی‌اکسید خروجی
(g/km)
1.4HDi 8V ۲۰۰۹–امروز ۴-خطی 1398 cc ۷۰ اسب بخار متری (۵۱ کیلووات؛ ۶۹ اسب بخار) at 4,000 rpm ۱۶۰ نیوتن متر (۱۱۸ پوند نیرو-فوت) at 2,000 rpm 13.7 s ۱۵۲ کیلومتر بر ساعت (۹۴ مایل بر ساعت) ۵ دنده دستی ۱۱۳
1.6HDi 16V ۲۰۰۹–امروز 1560 cc ۹۰ اسب بخار متری (۶۶ کیلووات؛ ۸۹ اسب بخار) at 3,750 rpm ۲۳۰ نیوتن متر (۱۷۰ پوند نیرو-فوت) at 2,000 rpm 11.3 s/11.5 s ۱۶۸ کیلومتر بر ساعت (۱۰۴ مایل بر ساعت) ۹۸
۲۰۰۹–۲۰۱۵ ۱۱۰ اسب بخار متری (۸۱ کیلووات؛ ۱۱۰ اسب بخار) at 4,000 rpm ۲۷۰ نیوتن متر (۱۹۹ پوند نیرو-فوت) at 2,000 rpm 9.9 s ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت (۱۱۲ مایل بر ساعت) ۶ دنده دستی ۱۱۵

مدل تولید سال ۲۰۱۶ با موتور ۱٫۶ لیتری اچ‌دی‌آی، ۱۰۰ اسب بخار (۷۵ کیلووات؛ ۱۰۰ اسب بخار متری) قدرت تولید می‌کند و از یک جعبه‌دنده پنج سرعته بهره می‌برد.

نسل سوم (۲۰۱۶–امروز)[ویرایش]

نسل سوم
دید کلی
تولید۲۰۱۶–اکنون
مونتاژترناوا، اسلواکی (کارخانه پی‌اس‌ای در ترناوا)[۱۶]
کاشان، ایران (سایپا سیتروئن)
جاکارتا، اندونزی
پوآسی، فرانسه
بدنه و شاسی
شکل بدنه۵ در هاچ‌بک
سکوپلت فرم PF1 پی‌اس‌ای
خودروهای وابستهدی‌اس۳
پژو ۲۰۸
سیتروئن سی۴ کاکتوس
پیشرانه
موتور۱٫۲ لیتری آی۴ (بنزینی)
۱٫۶ لیتری آی۴ (دیزل)
جعبه‌دنده۵ و۶ دندهٔ دستی
۶ دندهٔ خودکار
ابعاد
فاصله بین محورها۲٬۵۴۰ میلیمتر (۱۰۰٫۰ اینچ)
درازا۳٬۹۹۶ میلیمتر (۱۵۷٫۳ اینچ)
پهنا۱٬۷۴۰ میلیمتر (۶۸٫۵ اینچ)
بلندی۱٬۴۷۰ میلیمتر (۵۷٫۹ اینچ)
وزن خالص۹۶۸–۱٬۰۸۰ کیلوگرم (۲٬۱۳۴–۲٬۳۸۱ پوند)
نمای عقب
نمای داخلی

تصاویر رسمی سی۳ جدید در تاریخ ۲۹ ژوئن ۲۰۱۶ به اینترنت درز کرد. سی۳ از نظر طراحی به سیتروئن سی۴ پیکاسو و سیتروئن سی۴ گرند پیکاسو بسیار شبیه است و به مانند مدل سیتروئن سی۴ کاکتوس از Airbump جانبی بهره می‌برد اما برخلاف سی۴ کاکتوس مدل‌های بدون Airbump آن هم به بازار عرضه می‌شوند.

این خودرو با ۹ رنگ برای بدنه و ۳ رنگ برای سقف ارائه می‌شوند، ترمزهای فانوس چراغ، آینه‌های جانبی و Airbump عرضه می‌شود. سیتروئن ادعا می‌کند که این خودرو در مجموع دارای ۳۶ ترکیب رنگ مختلف عرضه می‌شود.

بازارها[ویرایش]

ایران[ویرایش]

پس از عقد قرارداد برجام و در پی آن لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران زمینه‌ساز بازگشت بسیاری از برندهای مطرح خودروسازی از جمله پژو و سیتروئن شد. شرکت سیتروئن پس از احداث شرکت سایپا سیتروئن با شراکت شرکت سایپا آغاز به مونتاژ خودروهای مدرن خود کرد[۱۷] و قرعه به نام سی۳ افتاد که تولیدی نخست سایپا سیتروئن باشد.[۱۸] تولید این خودرو از زمستان سال ۱۳۹۶ آغاز شد.[۱۹] اما در ادامه و فاز جدید تحریم‌ها باعث شد که همه شرکت‌های خارجی از ایران کوچ کنند. سیتروئن هم از این قاعده مستثنی نبود. خروج ناگهانی سیتروئن از بازار ایران باعث شد که تحویل سی۳های پیش فروش به هم بریزد و همراه با اعتراضات و حواشی باشد و نیز گرانی دلار مزید بر علت و ایجاد مشکلاتی برای شرکت و بدعهدی‌هایی برای خریداران گردید؛ و این عوامل باعث شد تا سایپا قیمت سی۳ را برای مشتریان بسیار گران حساب کند.[۲۰][۲۱]

مدتی پس از عرضه سی‌۳ توسط سایپا، دو آپشن "گرمکن صندلی های جلو" و "رینگ نقره‌ای" به شکل سفارشی بر روی خودرو قرار گرفت. برخی از سی‌۳ های عرضه شده، با رینگ مشکی (ساخت ایران) و بدون گرمکن صندلی قابل در بازار موجود هستند.[۲۲] تولید سی‌۳ در ایران در سال ۱۳۹۸ بدلیل تحریم و کمبود قطعه متوقف شد.

تولید و فروش[ویرایش]

سال تولید جهانی فروش جهانی نکات
۲۰۰۹ ۲۳۳٬۴۰۰[۲۳] ۲۲۶٬۷۰۰[۲۳]
۲۰۱۰ ۳۱۱٬۲۰۰[۲۳] ۳۰۸٬۳۰۰[۲۳]
۲۰۱۱ ۳۵۳٬۵۹۳[۱۳] ۲۵۵٬۳۱۲[۱۳] مجموع تولید به ۳٬۱۱۳٬۱۹۲ دستگاه رسید.[۱۳]
۲۰۱۲ ۲۹۳٬۰۰۰[۲۴] ۲۱۵٬۸۰۰[۲۴] مجموع تولید به ۳٬۴۰۶٬۲۰۰ دستگاه رسید.[۲۴]

منابع[ویرایش]

  1. "Citroen C3 at 2009 Frankfurt motor show". Car Magazine Online. 29 June 2009. Retrieved 31 July 2013.
  2. "Citroen 2010 DS3 – First look: Citroen reveals production DS3". GoAuto. 24 August 2009. Archived from the original on 21 February 2016. Retrieved 31 July 2013.
  3. "Citroën C3 and DS3, most efficient small cars". What car ?. 2014-10-27. Retrieved 2014-10-28.
  4. "Citroen C3 to debut at Frankfurt Motor Show". Car Design News. 29 اوت 2001. Archived from the original on 19 October 2008. Retrieved 30 July 2013.
  5. "Citroën C3 SensoDrive gearbox". Citroënët. Retrieved 7 January 2014.
  6. "Citroen C3 models specifications - Auto Types". www.auto-types.com. Archived from the original on 19 May 2017. Retrieved 14 April 2018.
  7. "Citroen C3 models specifications - Auto Types". www.auto-types.com. Archived from the original on 25 March 2019. Retrieved 14 April 2018.
  8. "Citroen C3 Pluriel (2003–) Review". Archived from the original on 5 November 2007.
  9. "Citroen C3 Pluriel". honestjohn.co. 28 May 2003. Archived from the original on 12 January 2010. Retrieved 3 February 2014.
  10. Catalogue de la Revue Automobile 2006 (شابک ‎۹۷۸−۳−۹۰۵۳۸۶−۰۶−۶ by Buechler Grafino AG Berne CH)
  11. "The 13 Worst Cars of the Last 20 Years". Top Gear magazine. 2013-10-31. Archived from the original on 19 اكتبر 2014. Retrieved 2014-10-12. {{cite web}}: Check date values in: |archive-date= (help); Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (help)
  12. "Citroen C3 at 2009 Frankfurt motor show". Car Magazine Online. 29 June 2009. Retrieved 30 July 2013.
  13. ۱۳٫۰ ۱۳٫۱ ۱۳٫۲ ۱۳٫۳ "PSA Annual Report 2012" (PDF). Car manufacturers. PSA. Retrieved 12 April 2013.[پیوند مرده]
  14. Barari, Arman (ed.). "2013 Citroen C3 Facelift". Motorward. Retrieved 2013-02-22.
  15. "Citroën C3 Technical specifications UK site". Retrieved 24 March 2010.
  16. a.s., Petit Press. "Trnava carmaker unveils its new Citroen C3". sme.sk. Retrieved 14 April 2018.
  17. «قرارداد سیتروئن با سایپا نهایی شد». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۳-۲۶.
  18. «اولین محصول سایپا سیتروئن رونمایی شد + عکس- اخبار اقتصادی - اخبار تسنیم - Tasnim». خبرگزاری تسنیم - Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۳-۲۶.
  19. «تولید سیتروئن C3 به‌طور رسمی آغاز شد!». چرخان. ۲۰۱۸-۰۱-۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۳-۲۶.
  20. «با توجه تجمعات اعتراضی احتمال تغییر قیمت خودروی جدید سیتروئن C3 وجود دارد | خودرو». car.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ مارس ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۳-۲۶.
  21. «تجمع و اعتراض خریداران سیتروئن C3 و توقف صدور حواله‌ها + تصاویر». چرخان. ۲۰۱۸-۱۲-۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۳-۲۶.
  22. همراه مکانیک. «C3 در ایران».
  23. ۲۳٫۰ ۲۳٫۱ ۲۳٫۲ ۲۳٫۳ "Engine specs from PSA Peugeot Citroën" (PDF). Creator and designer. PSA Peugeot Citroën. Archived from the original (PDF) on 5 June 2017. Retrieved 21 November 2012.
  24. ۲۴٫۰ ۲۴٫۱ ۲۴٫۲ "Memento Mars 2013" (به فرانسوی). PSA Peugeot Citroën. 21 February 2013: 50. Archived from the original on 14 April 2020. Retrieved 31 July 2013. {{cite journal}}: Cite journal requires |journal= (help)