سونیا شریفی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سونیا شریفی
سونیا شریفی
زادهٔ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۵
آبدانان، استان ایلام، ایران
دیگر نام‌هاسونیا شریفی
شناخته‌شده برایبازداشت در جریان خیزش ۱۴۰۱ ایران

سونیا شریفی (۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۵) نوجوان ۱۷ ساله ایلامی که در جریان خیزش ۱۴۰۱ ایران در آبان ۱۴۰۱ توسط مأموران اطلاعات سپاه دستگیر شد. در زمان دستگیری او را به شدت ضرب و شتم کردند[۱] و در دادگاه به محاربه محکوم شده‌است.[۲][۳][۴][۵][۶] او دانش‌آموز سال دوم دبیرستان بوده‌است و در کانون اصلاح و تربیت ایلام بازداشت است.[۷][۸][۹] او در ۲۴ آذر ۱۴۰۱ و پس از ۲۶ روز با قید وثیقه آزاد شد.[۱۰]

بازداشت[ویرایش]

مأموران سپاه با یورش به منزل مادربزرگش، او را در ۲۸ آبان ۱۴۰۱ دستگیر کردند.[۱۱] به گفته شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، سونیا شریفی بعد از دو ماه از زمان ربوده‌شدن به‌دست مأموران سازمان اطلاعات سپاه، همچنان در بازداشت بود و به‌رغم تعیین وثیقه «یک میلیارد تومانی»، به کانون اصلاح و تربیت فرستاده و خانواده سونیا به‌دلیل عدم توانایی پرداخت وثیقه، موفق به آزادکردن او نمی‌شدند.[۳][۵] او نهایتاً در ۲۴ آذر ۱۴۰۱ از زندان مرکزی ایلام با تودیع وثیقه تا زمان صدور حکم آزاد شد. اهالی شهر آبدانان بعد از آزادی سونیا شریفی از او استقبال گسترده کردند.[۱۰][۱۲]

پس از مرگ مشکوک منصوره سگوند — از اعضای افتخاری نیروی انتظامی در آبدانان که پس از کناره‌گیری اعتراضی از نیروی پلیس روز یکشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ به طرز مشکوکی جان باخت و دلیل مرگ او «ایست قلبی» اعلام شد — سونیا شریفی در اینستاگرام خود نوشت «دوستا آشناها و همشهریای عزیزم از همین‌جا اعلام می‌کنم که همتون در جریان باشید بنده نه قصد خودکشی دارم و نه مشکل قلبی.»[۱۳]

واکنش‌ها[ویرایش]

  • کاتیا لیکرت، نماینده مجلس آلمان کفالت سیاسی او را بر عهده گرفته‌است. او در توییتی گفت «سونیا شریفی یک ماه پیش توسط رژیم ایران بازداشت شد. من کفالت سیاسی او را به عهده گرفتم و متعهد به آزادی او هستم.»[۱۴]
  • محمود فرهمند، نماینده مجلس نروژ، کفالت سیاسی سونیا شریفی را بر عهده گرفته‌است.[۱]
  • مسعود کارگر، دادستان ایلام «اتهام محاربه» به سونیا شریفی را رد کرده و گفته که در حال حاضر برای این نوجوان قرار وثیقه صادر شده و در صورت تأمین وثیقه به «طور موقت» آزاد خواهد شد.[۵]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «اخبار روز». www.radiozamaneh.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۱۵.
  2. «دادستان ایلام بازداشت سونیا شریفی دختر ۱۶ساله را تأیید کرد: «پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است»». BBC News فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۱۵.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ «نگرانی‌ها از صدور حکم محاربه برای سونیا شریفی نوجوان ۱۶ ساله». iranwire.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۱۵.
  4. «نگرانی از اعدام معترضان و پیوستن نمایندگان اروپایی به کارزار پذیرش کفالت برخی از آنان». ایران اینترنشنال. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۱۵.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ ۵٫۲ «گزارش‌ها از صدور «حکم محاربه» برای یک دختر نوجوان در آبدانان». BBC News فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۱۵.
  6. «کاخ سفید: اعدام‌های هولناک اخیر، عزم ما را برای اجماع فزاینده علیه حکومت ایران تقویت می‌کند». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۱۵.
  7. «سونیا شریفی آزاد شده‌است؟ | پایگاه خبری تحلیلی انصاف نیوز». انصاف نیوز. ۲۰۲۲-۱۲-۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۱-۰۵.
  8. «صدور حکم «محاربه» برای دختر نوجوان؛ نماینده پارلمان آلمان «کفالت سیاسی» سونیا شریفی را برعهده گرفت». صدای آمریکا. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۱۵.
  9. «۹۰ روز اعتراض؛ مجیدرضا رهنورد: بر مزارم نه نماز بخوانید و نه قرآن، شادی کنید؛ زندانی ۱۵ ساله آزاد شد». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۱۵.
  10. ۱۰٫۰ ۱۰٫۱ «آزادی موقت سونیا شریفی؛ معترض ۱۶ ساله در حلقه استقبال شهروندان به خانه بازگشت». ایران اینترنشنال. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۱۶.
  11. «بازداشت‌شدگانی که اطلاعات دقیقی از آنها در دست نیست – DW – ۱۴۰۱/۹/۲۴». dw.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۱۵.
  12. «تداوم اعتراضات در تهران؛ تجمع در چیتگر و شعار شبانه در منیریه، قلهک، ستارخان». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۱۶.
  13. «خاکسپاری منصوره سگوند؛ سونیا شریفی: قصد خودکشی و مشکل قلبی ندارم». صدای آمریکا. ۱۶ خرداد ۱۴۰۲. دریافت‌شده در ۷ ژوئن ۲۰۲۳.
  14. «نگرانی از اعدام معترضان و پیوستن نمایندگان اروپایی به کارزار پذیرش کفالت برخی از آنان». ایران اینترنشنال. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۱۵.