سوفیای یکم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سوفیای یکم
Sofia the First
ژانرفانتزی
ماجراجویی
موزیکال
کمدی
سازندهکریگ گربر[۱]
توسعه‌دهندهکریگ گربر
کارگردانجیمی میچل[۱]
صداپیشگان
سازنده موسیقی متنجان کاوانا
کریگ گربر
آهنگ آغاز«سوفیای یکم!»، اجرا توسط آریل وینتر
آهنگ پایان«سوفیای یکم!» (بی‌کلام)
آهنگسازکوین کلیش
کشور سازندهایالات متحده
زبان اصلیانگلیسی
شمار فصل‌ها۴
شمار قسمت‌ها۱۰۹ (فهرست قسمت‌ها)
تولید
تهیه‌کننده‌های اجراییمارک پلت
جیمی میچل
کریگ گربر[۱]
تدوین‌گرپیتر کافمن
مدت۲۲ دقیقه
تولیدکننده‌هاانیمیشن تلویزیونی دیزنی[۱]
تویون انیمیشن استودیوز[۲]
تیم‌تو (فصل ۳)[۳]
توزیع‌کنندهدیزنی ای‌بی‌سی
پخش
شبکهٔ اصلیدیزنی جونیور[۱]
شبکه دیزنی[۱]
نخستین نمایش۱۸ نوامبر ۲۰۱۲ (آزمایشی)
انتشار اولیه۱۱ ژانویه ۲۰۱۳ (۲۰۱۳-0۱-۱۱) –
۸ سپتامبر ۲۰۱۸ (۲۰۱۸-09-۰۸)
انتشار
نمایش‌های مشابهالنا از آوالور
النا و راز آوالور
پیوندهای بیرونی
وب‌سایت رسمی

سوفیای یکم یا سوفیای اول (به انگلیسی: Sofia the First) یک مجموعه تلویزیونی آمریکایی پویانمایی رایانه‌ای برای کودکان است که اولین بار در ۱۸ نوامبر ۲۰۱۲ پخش شد و توسط انیمیشن تلویزیونی دیزنی برای شبکه دیزنی و دیزنی جونیور تولید شد. جیمی میچل به‌عنوان کارگردان و تهیه‌کننده اجرایی آن و کریگ گربر به‌عنوان خالق، تدوین‌گر داستان و تهیه‌کننده آن فعالیت می‌کنند. این مجموعه ماجراهای دختری به‌نام سوفیا (با صداپیشگی آریل وینتر) را دنبال می‌کند که وقتی مادرش میراندا با رولند دوم پادشاه انچانسیا[الف] ازدواج می‌کند، یک شاهدخت می‌شود. این مجموعه دارای ترانه‌هایی از جان کاواناف و اریکا روتشیلد و یک نت موسیقی از کوین کلیش است.[۴]

تاریخچه[ویرایش]

قسمت آزمایشی مجموعه روزی روزگاری پرنسس، در ۱۸ نوامبر ۲۰۱۲ در شبکه دیزنی پخش شد که در آن سیندرلا را به نمایش گذاشتند. فلورا، فاونا و مری‌وتر از زیبای خفته نیز به‌عنوان مدیران مدرسه سلطنتی معرفی شدند. این مجموعه در ۱۱ ژانویه ۲۰۱۳ در دیزنی جونیور به نمایش درآمد.

دیزنی جونیور سوفیای یکم را برای فصل دوم در ۵ مارس ۲۰۱۳[۵] و سپس برای فصل سوم در ۸ ژانویه ۲۰۱۴ تمدید کرد.[۶]

قسمت دوم این مجموعه، قصر شناور، در ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ با حضور آریل پخش شد.

سومین قسمت، نفرین شاهدخت آیوی، در ۲۳ نوامبر ۲۰۱۴ با حضور راپانزل پخش شد.

در ۱۴ آوریل ۲۰۱۵، این مجموعه برای فصل چهارم توسط دیزنی جونیور تمدید شد.[۷]

کریگ گربر در دسامبر ۲۰۱۶ توضیح داد که فصل چهار در بهار ۲۰۱۷ شروع خواهد شد و دارای ۲۴ قسمت ۲۲ دقیقه‌ای به‌اضافه ۲ قسمت ویژه ۶۰ دقیقه‌ای خواهد بود.[۸]

در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۵، یک مجموعه اسپین‌آف برای سوفیای یکم با عنوان النا از آوالور اعلام شد.

این مجموعه در ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۶ در شبکه دیزنی به نمایش درآمد. علاوه بر این، یک فیلم تلویزیونی در ۲۰ نوامبر ۲۰۱۶ با عنوان النا و راز آوالور، هم بود که شخصیت‌هایی از سوفیای یکم را پوشش می‌داد.[۹][۱۰]

قسمت پایانی مجموعه، برای همیشه سلطنتی در ۸ سپتامبر ۲۰۱۸ پخش شد.[۱۱]

طرح[ویرایش]

دختر جوانی به‌نام سوفیا و مادرش میراندا زندگی دهقانی خود را در پادشاهی انچانسیا[الف] دارند و میراندا به عنوان کفاش کار می‌کند و سوفیا هم به او کمک می‌کند. یک روز، پادشاه انچانسیا، رولند دوم، نیاز داشت کفش‌هایش را تعمیر کند و به این دلیل میراندا و دخترش برای تعمیر کفش‌های پادشاه به قلعه می‌روند. به این ترتیب میراندا و رولند دوم عاشق هم می‌شوند و ازدواج می‌کنند. مشخص نیست که رولند دوم و میراندا از همسرانشان جدا شدند و طلاق گرفتند یا همسرانشان درگذشتند.

حال، سوفیا با ازدواج رولند دوم و مادرش وارد نقش جدید خود به‌عنوان دختر ملکه و شاهدخت می‌شود و سعی می‌کند با خانواده جدید خود که شامل ناپدری‌اش، پادشاه رولند دوم و خواهر و برادر ناتنی‌اش شاهدخت امبر و شاهزاده جیمز می‌شوند سازگار شود و همچنین در مدرسه سلطنتی جدیدش مستقر شود، جایی که فلورا، فاونا و مری‌وتر از زیبای خفته مدیرانش هستند.

ناپدری‌اش به او یک طلسم گردنبند می‌دهد که ناظر اعمال اوست، به‌عنوان پاداش برای کارهای درست به او برکت می‌دهد و به‌عنوان تنبیه برای کارهای غلط او را دچار مشکل می‌کند. از برجسته‌ترین توانایی‌هایی که به‌عنوان پاداش برای کار درست به سوفیا داده شده‌است صحبت با حیوانات است. خرگوش کلوور و پرندگان میا و رابین شخصیت‌های حیوان هستند که در طول سریال زیاد دیده می‌شوند و با سوفیا صحبت می‌کنند. البته یک‌بار این توانایی را طلسم از او برای کار بدش گرفت. از مشکلاتی که می‌توان به آن در زمینه تنبیه برای کار بد سوفیا اشاره کرد این بود که برای کار بد سوفیا طلسم کاری کرد که بین هر چند کلمه‌ای که سوفیا می‌گوید ناخواسته صدای قورباغه در بیاورد. این طلسم همچنین همه شاهزادگان و شاهدختانی را که تا به‌حال بوده‌اند را به هم پیوند می‌دهد و آن‌ها را به پیش همدیگر می‌فرستد. که در همان موقع که سوفیا بین هر چند کلمه‌ای که می‌گفت ناخواسته صدای قورباغه از خودش درمی‌آورد طلسم شاهدخت بل را به پیش سوفیا آورد و بل به سوفیا راه خلاص شدن از شر مشکلش را گفت.

سدریک، جادوگر سلطنتی، آنتاگونیست اصلی مجموعه است که مرتباً سعی می‌کند طلسم گردنبند سوفیا را بدزدد. سدریک قصد دارد از قدرت طلسم برای سرنگونی خانواده سلطنتی و تسلط بر پادشاهی انچانسیا استفاده کند. او طبق سخن خودش در پیش سوفیا دست و پایش را پیش شاه گم می‌کند و همین باعث می‌شود که گاهی جلوی شاه ناخواسته کاری انجام دهد، او در تولدهای شاهدخت امبر به او تاج هدیه می‌دهد که یک‌بار در تولد شاهزاده جیمز و شاهدخت امبر (آن‌ها دوقلو هستند) بنابر خواسته شاهدخت امبر به جای تاج دادن، شاهزاده جیمز را تبدیل به یک نوزاد کرد، او به سوفیا یک‌بار در جهت قبولی در امتحان مدرسه سلطنتی کمک کرده‌است، سوفیا اسم او را در اکثر مواقع اشتباهی سیدریک صدا می‌زند، سوفیا گاهی اوقات به او کمک می‌کند (در زمینه سرنگونی خانواده سلطنتی کاری انجام نداده‌است و خبری از قصد سدریک ندارد).

بیلیویک، از مهم‌ترین پیشخدمت‌ها و مسئولان قلعه است. مسئولیت او این است که مطمئن شود همه‌چیز در قلعه همان‌طوری است که باید باشد، همان‌طور که او در روزی که سوفیا به قلعه می‌آید چیزهایی را به سوفیا توضیح می‌دهد، در روز تولدش او قصد داشت مثل بقیه روزها کارهایش را انجام دهد که شاه به او دستور داد همراه با برادرش نایجل به تفریح بروند و برای این روز استثنا قائل شد، پیشنهادهای نایجل چیدن سیب، خوردن بستنی و ماهیگیری بود که آن‌ها ابتدا موفق نشدند که هیچ‌کدام از این کارها را انجام بدهند به دلایل پیش آمدن مشکلات شکستن قسمتی از کشتی در بازی دزدان دریایی برگذار شده توسط شاهزاده جیمز، صورتی نبودن کلوچه‌ها در مهمانی چای برگذار شده توسط شاهدخت امبر و رفتن پروانه‌ها در برنامه کشیدن نقاشی از پروانه‌ها برگذار شده توسط شاهدخت سوفیا که بیلیویک آمد و کشتی را تعمیر کرد، کلوچه‌ها را به همراه آشپز قلعه به رنگ صورتی درآورد و پروانه‌ها را در یک فضای محدود نگه داشت، ولی در آخر خانواده سلطنتی و اطرافیان آن‌ها برای بیلیویک جشن تولدی در کشتی بازی دزدان دریایی گرفتند و آن‌ها به تفریح رفتند.

صداپیشه‌ها و شخصیت‌ها[ویرایش]

آریل وینتر (راست) و دارسی رز برنز (چپ) به ترتیب صداپیشگی پرنسس سوفیا و پرنسس امبر را برعهده دارند.

صداپیشگان اصلی[ویرایش]

صداپیشگان مهمان در یک قسمت[ویرایش]

پرنسس‌های دیزنی[ویرایش]

قسمت‌ها[ویرایش]

فصل قسمت‌ها پخش اصلی
اولین پخش آخرین پخش
نخست ۱۸ نوامبر ۲۰۱۲ (10/03/2017)
۱ ۲۵ ۱۱ ژانویه ۲۰۱۳ ۱۴ فوریه ۲۰۱۴
۲ ۳۰ ۲۸ فوریه ۲۰۱۴ ۱۲ اوت ۲۰۱۵
۳ ۲۸ ۵ اوت ۲۰۱۵ ۳۱ مارس ۲۰۱۷
۴ ۲۶ ۲۸ آوریل ۲۰۱۷ ۸ سپتامبر ۲۰۱۸

پذیرایی[ویرایش]

در اکتبر ۲۰۱۲، هنگامی که یک تهیه‌کننده در هنگام یک تور مطبوعاتی صحبت کرد، ابتدا سوفیا به‌عنوان اولین شاهدخت اسپانیایی دیزنی شناخته شد.[۱۲] بعداً یکی از مدیران دیزنی جونیور توضیح داد که … سوفیا دختری افسانه‌ای است که در دنیائی افسانه‌ای زندگی می‌کند. همه شخصیت‌های این مجموعه ما از سرزمین‌های فانتزی می‌آیند که ممکن است عناصری از فرهنگ‌ها و قومیت‌های مختلف را منعکس کنند، اما هیچ‌یک قرار نیست به‌طور خاص آن فرهنگ‌های دنیای واقعی را نشان دهند.[۱۳] همان‌طور که سخنگوی دیزنی توضیح داد، سوفیا میراث افسانه‌ای ترکیبی دارد، … مادر سوفیا، ملکه میراندا، در سرزمینی ساختگی، گالدیز، جایی با تأثیرات لاتین به دنیا آمد. میراندا پدر سوفیا، بیرک بالتازار، که از پادشاهی فریزنبرگ آمده بود را ملاقات کرد و ازدواج کردند و با هم به انچانسیا، جایی که سوفیا متولد شد نقل مکان کردند.[۱۴]

گالدیز بر اساس اسپانیا[۱۵] و فریزنبرگ بر اساس اسکاندیناوی هستند.[۱۶] رئیس و مدیرعامل رسانه ملی اسپانیایی پیوستگی دربارهٔ نیمه‌اسپانیایی بودن سوفیا این‌گونه تفسیر کرد که او واجد شرایط لاتین بودن نیست.[۱۷]

کریگ گربر، خالق مجموعه، بعداً مجموعه اسپین‌آف النا از آوالور را ساخت که در آن یک شاهدخت لاتین به‌عنوان قهرمان و شخصیت اصلی داستان بازی می‌کرد. او در مصاحبه‌ای با ای‌بی‌سی نیوز توضیح می‌دهد: «آنچه که تجربه سوفیا به من نشان داد، خواستن وجود یک شاهدخت لاتین بود. این که یک اشتباه که توسط یک تهیه‌کننده انجام شده‌است می‌تواند به صورت ویروسی به این اطلاعیه تبدیل بشود که هرگز اعلام نشده‌است. و سوفیا لاتین نبود و هرگز قرار نبود اولین شاهدخت لاتین باشد. اما واقعاً این واقعیت را نشان می‌دهد که مردم واقعاً یک شاهدخت لاتین را می‌خواهند، و فکر می‌کنم مطمئناً در ذهن من این‌طور شد و بخشی از چیزی بود که من را برای ارائه این ایده ترغیب کرد».[۱۸]

سوفیای یکم: روزی روزگاری پرنسس در ۱۸ نوامبر ۲۰۱۲ در شبکه دیزنی پخش شد و ۸٫۱۷ میلیون بیننده (زمانی که رتبه‌بندی‌های Live+7 جدول‌بندی شد) به دست آورد، که آن را به شماره ۱ تلویزیون کابلی تمام دوران برای کودکان ۲ تا ۵ ساله تبدیل کرد. همچنین رکورد شماره ۱ پخش تلویزیون کابلی پیش‌دبستانی را نیز در کل بینندگان و بزرگسالان ۱۸ تا ۴۹ ساله به ثبت رساند.[۱۹]

رسانه خانگی[ویرایش]

رسانه خانگی سوفیای یکم توسط سرگرمی خانگی والت دیزنی توزیع می‌شود.

یادداشت‌ها[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Enchancia

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ ۱٫۴ ۱٫۵ "Disney Jr's 'Sofia The First' Set To Debut January 11". Deadline Hollywood. Penske Business Media, LLC. November 27, 2012. Retrieved February 18, 2016.
  2. "Toiion-Sofia". Archived from the original on 18 December 2021. Retrieved 18 December 2021.
  3. "Sofia the First".
  4. "Kevin Kliesch talks about composing the score for Disney Junior's "Sofia the First"". Media Mikes. 5 June 2014. Retrieved 2018-09-29.
  5. Andreeva, Nellie (March 5, 2013). "Disney Junior's 'Sofia The First' Renewed For Second Season". Deadline Hollywood. Retrieved October 22, 2013.
  6. Bibel, Sara (January 8, 2014). "'Sofia The First', 'Doc McStuffins' & 'Jake and the Neverland Pirates' Renewed by Disney Junior". TV by the Numbers. Disney Channel. Archived from the original on January 9, 2014. Retrieved February 7, 2014.
  7. Hipes, Patrick (14 April 2015). "'Sofia The First' & 'Doc McStuffins' Renewed At Disney Junior". Retrieved 2015-09-05.
  8. @_CraigGerber (4 December 2016). "@JMRollie 24 22-minute episodes and 2 60-minute specials" (Tweet). Archived from the original on 6 December 2016 – via Twitter.
  9. Evans, Greg (June 9, 2016). "Disney Channel Sets Premiere Date For 'Sofia' Spinoff 'Elena Of Avalor'". deadline.com. Retrieved June 30, 2016.
  10. Keller, Joel (October 11, 2016). "In Elena and the Secret of Avalor, Jane Fonda Plays Sorceress Who Imprisoned Elena". tvinsider.com. Retrieved October 11, 2016.
  11. ""Sofia the First: Forever Royal" Premieres Saturday, September 8, on Disney Junior" (Press release). Disney Channel. July 22, 2018. Retrieved August 28, 2018 – via Futon Critic. a special extended-length finale episode
  12. Rome, Emily; Mitchell, Jamie (16 October 2012). "'Sofia the First': Disney's first Hispanic princess?". انترتینمنت ویکلی. She is Latina, .. It's sort of a matter-of-fact situation rather than an overt thing.
  13. Rodriguez, Cindy; Kanter, Nancy (25 October 2012). "Disney producer 'misspoke': 'First Latina princess' isn't Latina". CNN. Retrieved October 25, 2012.
  14. Rodriguez, Cindy (19 October 2012). "Backlash for Disney's first Latina princess". CNN. Retrieved October 22, 2012.
  15. Sieczkowski, Cavan; Kanter, Nancy (23 October 2012). "Princess Sofia Is Not Latina, Says Disney". هاف‌پست. Sofia's mom comes from a fictitious land, Galdiz, which was inspired by Spain.
  16. Gicas, Peter; Gerber, Craig (22 October 2013). "Disney Backpedal? Mouse House Now Says New Princess Sofia Is Not Latina After Controversy Erupts". ئی!. a mixed-heritage princess in a fairy-tale world. Her mother is originally from an enchanted kingdom inspired by Spain (Galdiz) and her birth father hailed from an enchanted kingdom inspired by Scandinavia
  17. "Alex Nogales', NHMC President & CEO, Statement on "Sofia the First"". 23 October 2012. Yesterday we met with Nancy Kanter, Senior Vice President, Original Programming & General Manager, Disney Junior Worldwide, to discuss Disney Junior's "Sofia the First." She shared that "Sofia the First" is in fact not a Latina
  18. Williams, Angela. "10 Things You Should Know About Disney's Newest Princess, "Elena of Avalor"". Retrieved 18 December 2016.
  19. Kondolojy, Amanda. "Disney Channel's 'Sofia the First' Crowned #1 Cable TV Telecast Ever in Kids 2-5". TV by the Numbers. Archived from the original on November 4, 2013. Retrieved December 4, 2012.

پیوند به بیرون[ویرایش]