سنگسار ثریا م.

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از سنگسار ثريا م.)
سنگسار ثریا م.
پوستر رسمی فیلم
کارگردانسیروس نورسته
تهیه‌کنندهاستفان مک‌اویتی
جان استفارد
تاد متیو برنز
نویسندهفیلم‌نامه:
سیروس نورسته
بتسی گیفن نورسته
رمان:
فریدون صاحب جمع
بازیگرانشهره آغداشلو
جیمز کاویزل
مژان مارنو
پرویز صیاد
علی پورتاش
دیوید دیان
واچیک مانگاساریان
موسیقیجان دبنی
فیلم‌بردارجول رنسوم
تدوین‌گردیوید هندمن
جفری رولند
توزیع‌کنندهام‌پاور پیکچرز
تاریخ‌های انتشار
۷ سپتامبر ۲۰۰۸ (TIFF)
مدت زمان
۱۱۴ دقیقه
کشورایالات متحده آمریکا
زبانفارسی
انگلیسی
هزینهٔ فیلم۱٬۰۹۰٬۲۶۰[۱]

سنگسار ثریا م. نام فیلم درام محصول سال ۲۰۰۸ ایالات متحده آمریکا به کارگردانی سیروس نورسته است. این فیلم براساس رمانی به همین نام (سنگسار ثریا م[۲]) (۱۹۹۴) نوشته فریدون صاحب جمع[۳] در مورد سنگسار شدن ثریا منوچهری، ساخته شده که داستان آن در ۱۹۸۶ و در راستای نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی ایران و سنگسار در ایران اتفاق می‌افتد.

خلاصه داستان[ویرایش]

داستان فیلم از اینجا شروع می‌شود که روزنامه‌نگاری فرانسوی در سفرش به روستایی(احتمال داده میشود کوهپایه کرمان) می‌رسد و اتومبیلش را برای تعمیر به هاشم، مکانیک روستا می‌دهد. توقف روزنامه‌نگار فرانسوی در روستا فرصتی است تا او با یک ماجرای هولناک مواجه شود؛ زنی به نام زهرا به محض دیدن روزنامه‌نگار او را به خانه خود دعوت می‌کند و از او می‌خواهد پای حرف‌هایش بنشیند. از این نقطه فیلم وارد یک فلش بک می‌شود و داستان در گذشته روایت می‌شود و خواهر زاده زهرا «ثریا» در مرکز این ماجرا قرار دارد.

شوهر ثریا که یک زندان بان است قصد تجدید فراش دارد اما چون توانایی پرداخت هزینه هر دو زن را ندارد به ثریا پیشنهاد طلاق می‌دهد، ثریا وقتی حق و حقوقش را مطالبه می‌کند مرد نمی‌پذیرد و با کدخدا و روحانی ده تبانی می‌کند، نقشه از این قرار است که ثریا را به خانه هاشم برای کلفتی می‌فرستند، مردی که زنش را از دست داده و به همراه فرزند ناشنوایش زندگی می‌کند و این ویژگی‌ها موقعیت را برای متهم شدن ثریا به رابطه با هاشم فراهم می‌کند.

شوهر ثریا با همدستی کدخدا و ملای ده به زن بی گناه اتهاماتی را نسبت می‌دهند که در نهایت به سنگسار شدن ثریا منجر می‌شود.

بازیگران[ویرایش]

تولید[ویرایش]

شهره آغداشلو در نقش زهرا و جیمز کاویزل -بازیگر فیلم‌های خط باریک قرمز و مصائب مسیح - در نقش خبرنگار فرانسوی ظاهر شده‌ است. فیلمنامه این فیلم بر اساس رمانی از فریدون صاحب جمع است و آن را سیروس نورسته به همراه همسرش بتسی گیفن نورسته نوشته‌است. تهیه‌کننده فیلم، کمپانی ام‌پاورپیکچرز است.

نورسته در مصاحبه‌ای گفت، فیلم سنگسار ثریا میم را در منطقه خاورمیانه ساخته، اما به کشور آن اشاره‌ای نکرد. به گفته آغداشلو فیلم در اردن فیلمبرداری شده‌ است.[۴] سیروس نورسته فارغ‌التحصیل سینما از دانشگاه یو.اس. سی آمریکاست و سابقه بیست سال فعالیت تلویزیونی و سینمایی دارد و فیلم سنگسار ثریا م. نخستین فیلم سینمایی اوست.[نیازمند منبع] بتسی گیفن نورسته فارغ‌التحصیل فیلمنامه‌نویسی از دانشگاه میامی است.[نیازمند منبع]

علاوه بر شهره آغداشلو و جیم کاویزل، پرویز صیاد، ویدا قهرمانی، نوید نگهبان، علی پورتاش و محمد یزدانی نیز در این فیلم بازی دارند. نقش ثریا را مژان مارنو ایفا می‌کند.

دیالوگ‌های فیلم بیشتر به زبان فارسی است و با زیرنویس انگلیسی پخش جهانی می‌شود.

نقد[ویرایش]

  • کارل م. کانون می‌گوید: دیالوگ‌های فیلم نسبت به کتاب سنگسار ثریا م وفادار است. اگر چه کسانی که کتاب سنگسار ثریا م را خوانده‌اند متوجه شده‌اند که ثریا به جای ۴ فرزند (در فیلم) ۷ فرزند داشت. در حقیقت ماجرا، ۲ پسر ارشد عبوسش، هنگام سنگسار ثریا منوچهری ۱۸ و ۱۶ ساله بودند و به خوبی راه پدر آدمکش شان را ادامه می‌دادند. در فیلم آن‌ها کم‌سن‌تر بودند و فرزند دوم از صحنهٔ سنگسار مادرش متأثر شد، اگر چه به فرمان پدرش عمل کرده بود.[۵]

پیوند به بیرون[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. "The Stoning of Soraya M. (2009)". Box Office Mojo. 2009-11-24. Retrieved 2010-05-09.
  2. ISBN 1-55970-233-8
  3. Fereydoun SAHEBJAM , nevisandeh, gozareshgare jahani, tarikhdan, diplomat
  4. مصاحبه آغداشلو با تویس اسمایلی در شبکه پی بی اس، اول ژانویه ۲۰۰۹. لینک[پیوند مرده]
  5. Soraya M., Stoned to Death for Being an "Inconvenient Wife" بایگانی‌شده در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵ توسط Wayback Machine: The dialogue in the movie is faithful to that in the book, although those who have read The Stoning of Soraya M. , will notice that Soraya has four children in the film, instead of seven, for example. In real life, her sullen oldest sons were 18 and 16, and well on their way to repeating their father's thuggish ways. On film, they are considerably younger -- and the younger of the two is deeply troubled by what is happening, even as he follows his father's lead.

منابع[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]