سعید ثابت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سعید ثابت
سعید ثابت سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر ۲۷ بهمن ۱۳۹۷
سعید ثابت سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر ۲۷ بهمن ۱۳۹۷
اطلاعات پس‌زمینه
زاده۱۳۳۸
تهران
ژانرموسیقی کلاسیک ایرانی
ساز(ها)سنتور
اعضاگروه پایور
سازهای اصلی
سنتور
تحصیلاتکارشناسی ارشد
دانشگاهدانشگاه هنر تهران
استاد(ها)فرامرز پایور
ارفع اطرایی
اسماعیل واثقی
اسماعیل تهرانی
بنیانگذارگروه موسیقی ثابت

سعید صدق‌گوی ثابت (زادهٔ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۳۸ در تهران) مدرس و نوازندهٔ سنتور است. او از شاگردان فرامرز پایور بود و هم‌اکنون سرپرست گروه پایور است.[۱][۲]

زندگی هنری[ویرایش]

سعید ثابت در سال ۱۳۳۸ در تهران متولد شد. از سن ۱۱ سالگی فراگیری موسیقی را در هنرستان موسیقی ملی آغاز کرد و پس از آن نوازندگی سنتور را نزد «فرامرز پایور» آموخت. از دیگر استادان او می‌توان به «ارفع اطرایی»، «اسماعیل واثقی» و «اسماعیل تهرانی» اشاره نمود. وی تحصیلات عالی خود را با دریافت مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه هنر تهران به پایان برد.[۳]

در اردیبهشت ۱۳۹۳ از سعید ثابت به همراه «هوشنگ ظریف» و «محمد اسماعیلی» در فرهنگسرای ارسباران تجلیل شد.[۴]

فعالیت‌های هنری[ویرایش]

از جمله فعالیت‌های هنری سعید ثابت به این موارد می‌توان اشاره نمود:

عضویت در «ارکستر ژونس موزیکال» از ۱۳۵۰، همکاری با مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایران از ۱۳۵۹، عضویت در گروه موسیقی «پایور»، سرپرستی گروه موسیقی ثابت،[۵] همکاری با ارکستر ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی،[۶] انتشار دوره‌های سنتور، ردیف ابوالحسن صبا، دوره ابتدایی سنتور فرامرز پایور، انتشار مجموعه پیش‌درآمد و رنگ فرامرز پایور، تدریس در دانشگاه هنر تهران، تدریس در دانشگاه جامع علمی کاربردی، تدریس در هنرستان موسیقی پسران[۷][۳]

پانویس[ویرایش]

  1. «ایرنا - دستان هنرمند "سعید ثابت" شور عشق را به یاد پایور نواخت». خبرگزاری ایرنا. ۷ بهمن ۱۳۹۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ آوریل ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۰۵.
  2. «گروه پایور نباید هرگز خاموش بماند». خبرگزاری فارس. ۳۰ شهریور ۱۳۹۴. دریافت‌شده در ۱۳ ژانویه ۲۰۱۹.[پیوند مرده]
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ «سعید ثابت». نوا یاب. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ ژانویه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۳ ژانویه ۲۰۱۹.
  4. «هوشنگ ظریف، سعید ثابت و محمد اسماعیلی تجلیل شدند». خبرگزاری فارس. ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ ژانویه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۳ ژانویه ۲۰۱۹.
  5. «سعید ثابت سرپرست گروه موسیقی ثابت: سهم عمده را در اشاعه موسیقی درست، صدا و سیما و متولیان امر بر عهده دارند». خبرگزاری ایسنا. ۲۲ بهمن ۱۳۷۹.
  6. بهاره اسدی (۳۱ مرداد ۱۳۹۴). «ارکستر موسیقی ملی ایران». آژانس عکس همشهری. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ ژانویه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۳ ژانویه ۲۰۱۹.
  7. «گفتگو با سعید ثابت». جام جم آنلاین. ۲۳ مهر ۱۳۸۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ ژانویه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۳ ژانویه ۲۰۱۹.

منابع[ویرایش]