ساحل صحرا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
منطقه ساحل

ساحل، منطقه ای است با اقلیم و تنوع زیستی مشابه که میان صحرای بزرگ آفریقا و ساوانای سودان قرار گرفته‌است. این منطقه در شمال آفریقا از اقیانوس اطلس تا دریای سرخ کشیده شده‌است. نام ساحل برگرفته از واژه عربی ساحل است و علت نامگذاری اش این است که مراتع این منطقه چون ساحلی در کنار شنزارها می‌مانند.

ساحل مناطقی از (از غرب به شرق) شمال سنگال، جنوب موریتانی، مرکز مالی، جنوب الجزیره و نیجر، مرکز چاد، جنوب سودان، شمال سودان جنوبی و اریتره را در بر می‌گیرد.

امنیت[ویرایش]

این منطقه همواره به علت وجود تروریسم اسلامی و مداخله نظامی فرانسه در کشور های آن یکی از ناامن ترین مناطق جهان بوده است[۱]در سال ۲٠۱۵ داعش در این منطقه اعلام موجودیت کرد. رهبر این گروه در این منطقه تا سال ۲٠۲۱ ابودرد بود که در همین سال کشته شد.پس از کشته شدن آن توسط فرانسه فردی نامعلوم جایگزین او شد.[۲][۳][۴]

منابع[ویرایش]

  1. «جنگ بی‌پایان با نیروهای جهادی؛ ارتش فرانسه در ساحل آفریقا چه می‌کند؟». BBC.
  2. «مکرون کشته شدن رهبر داعش منطقه صحرا را موفقیتی بزرگ خواند». BBC. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۲۵.
  3. «بازداشت یکی از سرکرده‌های "داعش صحرا" در ساحل آفریقا». isna. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۲۵.
  4. ایران، اسپوتنیک (2021-9-16). «سرکرده داعش در صحرای بزرگ آفریقا توسط نیروهای فرانسوی به هلاکت رسید». اسپوتنیک ایران. دریافت‌شده در 2024-01-25. بیش از یک پارامتر |تاریخ بازبینی= و |بازبینی= داده‌شده است (کمک); تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)