ریوالدو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ریوالدو
اطلاعات شخصی
زادروز ۱۹ آوریل ۱۹۷۲ ‏(۵۱ سال)
زادگاه پائولیستا، برزیل
قد ۱٫۸۶ متر (۶ فوت ۱ اینچ)
پست هافبک، مهاجم
۱۹۹۱–۱۹۹۲ Santa Cruz
باشگاه‌های حرفه‌ای*
سال‌ها باشگاه‌ها بازی (گل)
۱۹۹۱–۱۹۹۲ سانتاکروز ۴ (۶)
۱۹۹۲–۱۹۹۴ Mogi Mirim ۰ (۰)
۱۹۹۳–۱۹۹۴ کورینتیانس(قرضی) ۰ (۰)
۱۹۹۴–۱۹۹۶ پالمیراس ۱۹ (۱۱)
۱۹۹۶–۱۹۹۷ دپورتیوو لاکرونیا ۴۵ (۲۱)
۱۹۹۷–۲۰۰۲ بارسلونا ۱۵۷ (۸۶)
۲۰۰۲–۲۰۰۳ آ.ث میلان ۲۲ (۵)
۲۰۰۴ کروزیرو ۱۱ (۲)
۲۰۰۴–۲۰۰۷ المپیاکوس ۷۰ (۳۶)
۲۰۰۷–۲۰۰۸ AEK Athens ۳۵ (۱۲)
۲۰۰۸–۲۰۱۱ Bunyodkor ۵۳ (۳۳)
۲۰۱۱ سائوپائولو ۳۰ (۵)
۲۰۱۲ Kabuscorp ۲۱ (۱۱)
۲۰۱۳ São Caetano ۷ (۰)
۲۰۱۴–۲۰۱۵ Mogi Mirim ۸ (۱)
مجموع 481 (227)
تیم ملی
۱۹۹۲–۱۹۹۳ زیر ۲۰ سال برزیل ۹ (۱)
۱۹۹۶ زیر ۲۳ سال برزیل ۵ (۰)
۱۹۹۳–۲۰۰۳ برزیل ۷۴ (۳۵)
  • تعداد بازی‌ها و گل‌ها فقط مربوط به بازی‌های لیگ داخلی است و آمار به روز شده در تاریخ ۱۳ ژانویه ۲۰۱۲.
‡ آمار بازی‌ها و گل‌های ملی به‌روز شده در تاریخ ۱۰ آوریل ۲۰۰۸

ریوالدو ویتور بوربا فریرا (به پرتغالی: Rivaldo Vítor Borba Ferreira) (زاده ۱۹ آوریل ۱۹۷۲) که بیشتر با نام ریوالدو (به پرتغالی برزیل: ʁiˈvawdu) شناخته می‌شود، بازیکن فوتبال بازنشستهٔ اهل برزیل و رئیس باشگاه فوتبال موگی موریم در برزیل است. او در بیشتر دوران حرفه‌ای فوتبال خود یک هافبک تهاجمی و مهاجم کاذب بود. او در جام جهانی ۲۰۰۲ به همراه تیم ملی برزیل قهرمان شد و بازی‌های درخشانی را در این جام از خود به نمایش گذاشت.

در سال ۱۹۹۹ او به دلیل فقط استفاده از پای چپ خود توانست با اختلاف عنوان‌ برترین‌ بازیکن‌ سال‌ جهان‌ و برنده‌ توپ‌ طلا بشود.او در این‌ سال‌ به بارسا کمک کرد تا دومین سال‌پیاپی‌لالیگارافتح‌کند‌هرچندتیم‌درلیگ‌قهرمانان‌ناکام‌ماند ،اماریوالدوبابرزیل‌‌بافتح‌جام‌آمریکاجنوبی‌وباکسب‌عنوان‌آقای‌گلی مشترک‌بارونالدووکسب‌عنوان‌بهترین‌بازیکن‌آن‌دوره‌ازجام‌‌ درنهایت‌درلیست‌فیفاجهت‌انتخاب‌به‌عنوان‌برترین‌ بازیکن‌دنیاجای‌گرفت‌رقیب‌سرسخت‌اودیویدبکهام‌بود جوان‌انگلیسی‌که‌دوران‌اوج‌فوتبالی‌خودراسپری‌میکرد،امادرنهایت‌ریوالدو بااختلاف‌این عنوان رابه دست اورد. ریوالدو از محدود بازیکنان تاریخ فوتبال است که بدون دورخیز کردن می‌توانست شوت‌های سهمگین روانهٔ دروازه‌ها کند. او بارها با این شگرد ذاتی بسیاری از دروازه‌بانان‌راتسلیم‌شوت‌هایش‌کرد.دراواسط‌فینال‌ جام‌جهانی۲۰۰۲باشوت‌خاص‌خودکه‌بدون‌دورخیزکردن‌ به‌سمت‌دروازه‌ آلمان‌زده‌شدالیورکان‌دروازبان‌آن‌دوره‌ آلمان‌توان‌دفع‌کامل‌آن‌شوت‌ریوالدو رانداشت‌توپ‌ازدستانش‌خارج‌شده‌وتوسط‌رونالدومنجربه‌یکی‌از گلهای‌برزیل‌درفینال‌آن‌دوره‌ازمسابقات‌شد.

او همچنین در فیلم ایرانی من سالوادور نیستم در سال ۲۰۱۶ ایفای نقش کرده‌است.

افتخارات[ویرایش]

    • قهرمانی جام جهانی ۲۰۰۲ ـ قهرمانی کوپا آمریکا ۱۹۹۹ ـ قهرمانی جام بین قاره‌ها ۱۹۹۷ قهرمانی لیگ برزیل ۱۹۹۴ قهرمانی در جام سائوپائولو ۱۹۹۴ و ۱۹۹۶ قهرمانی لیگ برزیل ۱۹۹۴ قهرمانی در لالیگا ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ جام حذفی اسپانیا ۱۹۹۸ سوپر جام اروپا ۱۹۹۷. قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۰۳ ـ قهرمانی در جام حذفی ایتالیا ۲۰۰۳ ـ قهرمانی سوپر جام اروپا ۲۰۰۳

°شخصی:برنده‌توپ‌طلاوبرترین‌بازیکن‌جهان‌سال۱۹۹۹

سومین‌بازیکن‌‌برترجهان‌درسال۲۰۰۰

توپ‌طلا۱۹۹۸:رتبه‌‌پنجم

توپ‌طلا۲۰۰۰:رتبه‌ششم

توپ‌طلا۲۰۰۱:رتبه‌هفتم

توپ‌طلا۲۰۰۲:رتبه‌هشتم

آقای‌گل‌لیگ‌قهرمانان‌اروپافصل ۰۰_۱۹۹۹

کفش‌طلاوتوپ‌طلاکوپاآمریکا۱۹۹۹

او از فصل ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۲ برای بارسلونا بازی می‌کرد. بهترین دوران او در بارسلونا بود و توانست در بارسلونا در سال ۱۹۹۹ بهترین بازیکن جهان شود. این بازیکن برزیلی همچون بازیکن‌های برزیلی دیگر در بارسلونا موفق بود.

ریوالدو از فصل ۰۵/۲۰۰۴ در باشگاه یونانی المپیاکوس پیروس بازی کرد. در ۱۲ مه ۲۰۰۷ اعلام کرد از آنجایی که این باشگاه قرارداد جدیدی با مبلغی کمتر به وی پیشنهاد داده‌است، قراردادش را با آن‌ها فسخ خواهد کرد.

از ماه مه سال ۲۰۰۷ برای آ.ا. آتن به میدان رفت و در ماه اوت سال ۲۰۰۸ به تیم بنیادکار تاشکند ازبکستان پیوست. بعدها در حالیکه پا به سن ۴۰ سالگی می‌نهاد با تیم کابوس کورپ آنگولا قرارداد امضاء کرد و در ۲ بازی که برای تیم به میدان رفته ۳ گل به ثمر رساند.[۱]

منابع[ویرایش]

  1. زندگینامه ریوالدو زندگینامه مشاهیر ایران و جهان