روی بیوکنن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
روی بیوکَنِن
بیکِنِن در حال اجرا با یک فندر تلکستر
بیکِنِن در حال اجرا با یک فندر تلکستر
اطلاعات پس‌زمینه
نام تولدLeroy Buchanan
زاده۲۳ سپتامبر ۱۹۳۹
Ozark، آرکانزاس
درگذشته۱۴ اوت ۱۹۸۸ (۴۸ سالگی)
فیرفَکس، ویرجینیا
ژانربلوز، مدرن الکتریک بلوز، بلوز-راک، کانتری راک، راک اند رول
ساز(ها)گیتار الکتریک
سال‌های فعالیت۱۹۵۸ تا ۱۹۸۸
ناشر(ان)پالیدور، آتلانتیک، الیگیتر
همکاری‌های مرتبطرابی رابرتسن، دنی گاتن، دیل هاوکینز، دنی دیوِر، د اسنیک‌استرچرز
سازهای اصلی
فندر تلکستر

روی بیوکَنِن (به انگلیسی: Roy Buchanan) (زادهٔ ۲۳ سپتامبر ۱۹۳۹ - درگذشتهٔ ۱۴ اوت ۱۹۸۸) گیتاریست و موسیقی‌دان بلوز اهل آمریکا بود.

بیوکنن که یکی از پیشگامان استفاده از گیتارهای تِلکَسْتِر شرکت فندر در موسیقی بلوز بود، آلبوم‌هایش را به‌صورت شخصی منتشر می‌کرد. او در سال‌های آغازین فعالیت‌اش ۲ گواهینامهٔ گُلد دریافت کرده بود و در سال‌های بعد هم ۲ اثرش به جدول پرفروش‌ترین آلبوم‌های ایالات متحده راه یافته بودند.

روی در حرفه خود از تعداد زیادی گیتار استفاده کرد ، اگرچه بیشتر اوقات با یک دستگاه Fender Telecaster 1953 با شماره سریال 2324 ، ملقب به "نانسی" دیده می شد. دو داستان بسیار متفاوت وجود دارد که نحوه تهیه گیتار روی را توضیح می دهد. روی از طریق تقویت كننده Fender گیتار خود را می نواخت. در ۱۴ اوت ۱۹۸۸ بیوکنن به جرم «بدمَستی در ملاء عام» در فیرفَکس ویرجینیا توسط پلیس بازداشت شد. مدتی پس از آن‌که او را به زندان انداختند یکی از مأموران پلیس برای سرکشی به سلول محل نگهداری بیوکنن مراجعه کرد و جسد بی‌جان او را در حالی که خودش را با پیراهن‌اش حلق‌آویز کرده‌بود یافت کرد.

باوجود این‌که بیوکنن هیچ‌گاه «ستاره» نشد اما تا زمان حال به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین نوازندگان گیتار بلوز-راک به‌شمار می‌آید.[۱] مجلهٔ رولینگ استون در سال ۲۰۰۳ و در رده‌بندی «۱۰۰ گیتاریست برتر تمامی دوران» جایگاه ۵۷اُم را به بیوکنن اختصاص داد.[۲]

پانویس[ویرایش]

  1. Greg Prato. "Roy Buchanan" (به انگلیسی). وب‌گاه آل‌میوزیک. Retrieved 24 January 2010.
  2. "The 100 Greatest Guitarists of All Time" (به انگلیسی). وب‌گاه Rolling Stone. Archived from the original on 1 March 2010. Retrieved January 2009. {{cite web}}: Check date values in: |تاریخ بازدید= (help)

منابع[ویرایش]