جان رمبو (فیلم)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از رمبو ۴)
جان رمبو
پوستر فیلم
کارگردانسیلوستر استالونه
تهیه‌کنندهآوی لرنر
کوین کینگ تمپلتون
جان تامپسون
فیلمنامه‌نویسسیلوستر استالونه
بر پایهکتاب دیوید مورل
بازیگرانسیلوستر استالونه
جولی بنز
متیو مارزدن
گراهام مک‌تاویش
تیم کانگ
پال کلاوس
کن هاوارد
ریچارد کرنا
موسیقیبرایان تایلر
فیلم‌بردارگلن مک فارون
تدوین‌گرشان آلبرتسون
شرکت
تولید
آوی لرنر
Nu Image Films
for Equity Pictures Medienfonds GmbH[۱]
توزیع‌کنندهلاینزگیت
واینستین کمپانی
تاریخ‌های انتشار
  • ۲۵ ژانویه ۲۰۰۸ (۲۰۰۸-0۱-۲۵)
مدت زمان
۹۱ دقیقه
کشور ایالات متحده آمریکا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم$۵۰ میلیون[۲]
فروش گیشه$۱۱۳٬۲۴۴٬۲۹۰

جان رمبو (به انگلیسی John Rambo) که تحت عنوان رمبو یا رمبو ۴ نیز شناخته می‌شود، عنوان فیلمی آمریکایی در ژانر اکشن به نویسندگی و کارگردانی سیلوستر استالونه است که در سال ۲۰۰۸ اکران شد. این فیلم چهارمین قسمت از سری فیلم‌های رمبو به حساب می‌آید. اولین خون (۱۹۸۲)، رمبو: اولین خون قسمت دوم (۱۹۸۵) و رمبو ۳ (۱۹۸۸) فیلم‌های این سری هستند.

داستان فیلم[ویرایش]

برمه غرق در خون و آتش است. کشتار مردم بی گناه به بدترین شکل به بهانه سرکوب شورشیان، تنها دلیل یک سرهنگ ارتشی روانی و پست‌فطرت است. جان رمبو (با بازی سیلوستر استالونه) سرباز بازنشسته ارتش آمریکا، در تایلند به کار صید ماهی و مار مشغول است و زندگی آرامی دارد. گروهی مدافع حقوق بشر و انسان دوست به سرپرستی مردی به نام مایکل (با بازی پال شولتز) از رمبو درخواست می‌کند تا آنها را برای رسیدن به برمه همراهی کند. رمبو مخالفت کرده و به او هشدار می‌دهد که راه آمده را برگردد. رمبو می‌گوید که در برمه چیزی جز مرگ انتظارشان را نمی‌کشد. اما سارا (با بازی جولی بنز) نامزد مایکل اصرار می‌کند تا رمبو آنها را همراهی کند. او می‌گوید که مردم برمه به غذا و دارو شدیداً محتاجند. رمبو در نهایت می‌پذیرد و با آنان همراه می‌شود. در راه آنان با گروهی آدمکش و متجاوز رو به رو می‌شوند. رمبو به ناچار با این گروه درگیر شده و آنها را می‌کشد. مایکل مخالفت خود را نسبت به رفتار خشن رمبو اعلام کرده و در ادامه مسیر از او می‌خواهد که او و دوستانش را ترک کند. سارا بابت کمکهای رمبو از او تشکر کرده و صلیب کوچک را که به گردن دارد به رمبو می‌دهد. مایکل، سارا و دیگر افرادشان به دهکده می‌روند و به یاری مردم می‌شتابند اما دیری نمی‌گذرد که نیروی ارتش برمه از راه می‌رسند و دست به کشتار مردم می‌زنند. سارا و مایکل اسیر شده و بسیاری از دوستانشان همانند مردم برمه کشته می‌شوند … از رمبو درخواست می‌شود که به یاری آنها بشتابد. این در حالی است که گروهی مزدور نیز، جان را در این مأموریت همراهی می‌کنند. اما بیشتر افراد این گروه که چیزی جز پول برایشان مهم نیست، قاعدتاً نمی‌توانند با اندیشه رمبو که هدفش چیزی جز کمک و نجات بیگناهان نیست، کنار بیایند. مزدوران شبانه به اردوگاه حمله می‌کنند و در حالیکه اسرای بازمانده را نجات می‌دهند، افراد بسیاری از دشمن را نیز، غافلگیر کرده و می‌کشند. رمبو نیز به کمک سارا شتافته و او را که در معرض تجاوز قرار دارد، نجات می‌دهد … مزدوران نیز منتظر رمبو و سارا نمانده و از صحنه می‌گریزند. سارا و رمبو در یک قدمی مرگ توسط یکی از مزدوران تک تیرانداز که برخلاف همراهانش صحنه را خالی نکرده، نجات میابند. پس از مدتی کشمکش، مزدوران به چنگ سرهنگ ارتشی و دارودسته اش می‌افتند. سرهنگ دستور می‌دهد که آنها را تیرباران کنند اما یک بار دیگر، رمبو به موقع از را می‌رسد و به کمک یک تیربار به جان دشمن می‌افتد و سرانجام، به کمک شورشیان و البته مزدوران ارتش برمه از هم می‌پاشد. سرهنگ قصد دارد از صحنه بگریزد اما رمبو او را می‌کشد. سارا، مایکل و برخی از مزدوران از این نبرد خونین جان سالم بدر می‌برند …

در پایان، رمبو، خسته و زخمی و اندوهگین به فاجعه جنگ می‌نگرد. و در آخر به مزرعه پدری خود در آریزونا بازمی‌گردد.

بازیگران[ویرایش]

بودجه، فروش[ویرایش]

این فیلم که پانزده تهیه‌کننده داشت و برای ساختش پنجاه میلیون دلار هزینه شد، بیش از صد و سیزده میلیون دلار در گیشه فروش کرد.

حواشی[ویرایش]

به استالونه و گروهش اجازه داده نشد که در برمه فیلمبرداری کنند. آنها به جای دیگری نقل مکان کرده و در واقع برمه را بازسازی کردند.

چند استخوان سیلوستر استالونه حین فیلمبرداری صحنه‌های اکشن، شکست.

استالونه در این فیلم در حالی برای چهارمین بار - و با موفقیت - در هیبت جان رمبو ظاهر شده، که عدد سن او شصت و دو بوده‌است.

استالونه پس از موفقیت این فیلم اعلام کرد که قسمت پنجم این سری را تحت عنوان رمبو: شکار وحشیانه خواهد ساخت اما در حالیکه ماجرای فیلمنامه نیز مطرح شده بود، تولید این فیلم متوقف شد. استالونه مدتی بعد عنوان پنجم رمبو را از شکار وحشیانه به رمبو: آخرین ایستادگی تغییر و از متن و طرح جدیدی برای داستان آن خبر داد اما ساخت این فیلم نیز متوقف شد. و سرانجام در سال ۲۰۱۹ قسمت پنجم با عنوان رمبو: آخرین خون ساخته شد.

جولی بنز (بازیگر نقش سارا) پس از احتمال قسمت پنجم، موافقت خود را برای بازی در این فیلم -در صورتی که اگر نقش سارا در قسمت بعد هم حضور داشته باشد- اعلام کرد . بنتز می‌گوید: از تجربه کار با استالونه و حضور در جان رمبو بی‌نهایت احساس رضایت دارم.

از دیالوگ‌های فیلم[ویرایش]

جان رمبو: یا زندگی کن برای هیچ چیز، یا بمیر برای یک چیز … live for nothing...or die for somthing...

منابع[ویرایش]

  1. http://www.rambothefilm.com/credits.jpg[پیوند مرده]
  2. "Rambo 4 Gets a Budget!". MoviesOnline.

پیوند به بیرون[ویرایش]