راپسودی آو فایر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
راپسودی آو فایر
اجرای زنده در بوئنوس آیرس (۲۰۱۰)
اجرای زنده در بوئنوس آیرس (۲۰۱۰)
اطلاعات پس‌زمینه
ژانرسمفونیک متال
پاور متال
نئو-کلاسیکال متال
سال‌های فعالیت۱۹۹۳ - اکنون
ناشر(ان)لیمب میوزیک
اس‌پی‌وی
مجیک سیرکل میوزیک
نوکلیر بلست
ای‌اف‌ام رکوردز
اعضافابیو لیونه
آلکس استاروپولی
آلکس هولتزوارت
تام هس
اولیور هولتزوارت
روبرتو دی میکلی
اعضای پیشینلوکا توریلی
کریستیانو آداکر
آندریا فورلان
الساندرو لوتا
دانیله کاربونرا
پاتریس گر
بنیانگذارلوکا توریلی
آلکس استاروپولی
وبگاه

راپسودی آو فایر (به انگلیسی: Rhapsody of Fire به‌معنای راپسودی آتش) با نام پیشین راپسودی و در اصل بنیادگذاشته‌شده با نام تاندرکراس (به انگلیسی: Thundercross)، یک گروه سمفونیک پاور متال ایتالیایی است.[۱] این گروه از زمان شکل‌گیریش در سال ۱۹۹۳ تا کنون ۹ آلبوم استودیویی، ۱ آلبوم زنده، ۲ آلبوم چندآهنگه (EP) و یک دی‌وی‌دی از اجراهای زندهٔ گروه در نخستین تورهای آن‌ها در آمریکا و کانادا و در فستیوال اِرث‌شیکر ۲۰۰۵ منتشر کرده‌است.[۱] ترانه‌های راپسودی آو فایر بر پایهٔ اشعاری با تم فانتزی استوار است و داستانی حماسی را روایت می‌کند.[۱]

تاریخچه[ویرایش]

سال‌های نخستین[ویرایش]

لوکا توریلی در سال ۱۹۹۳ تصمیم به ایجاد یک گروه سمفونیک متال با هدف ترکیب المان‌های موسیقی کلاسیک با متال گرفت. آلکس استاروپولی و دانیله کاربونرا نخستین کسانی بودند که با او همراه شدند. آن‌ها گروهی را با نام تاندرکراس تشکیل دادند و بنا به گفتهٔ توریلی، نخستین کارهای آن‌ها تحت عنوان تاندرکراس و بعدتر راپسودی تا حد بسیار زیادی تأثیرپذیرفته از سبک هوی متال منووار بود.

گروه تاندرکراس در سال ۱۹۹۴ نخستین کار دموی خود باعنوان سرزمین جاودانگان یا Land of Immortals را به‌خوانندگی کریستیانو آداکر منتشر ساخت.[۲] شرکت ضبط موسیقی لیمب میوزیک به کارهای گروه علاقه‌مند شد و قراردادی بین دو طرف به‌امضا رسید. دومین دموی گروه با عنوان Eternal Glory در ۱۹۹۵ انتشار یافت و آن‌ها در همین سال به‌منظور برجسته‌تر ساختن ارتباطشان با شعر و موسیقی کلاسیک، نام گروه را از تاندرکراس به راپسودی تغییر دادند.

کمی پس از انتشار شکوه جاودانی، کریستیانو (خواننده) و آندریا (بیسیست) گروه را ترک کردند و فابیو لیونه، خوانندهٔ پیشین گروه‌های لابیرنت و آتنا به‌عنوان خوانندهٔ جدید راپسودی به گروه اضافه‌شد.

گروه ۴نفرهٔ راپسودی کار بر روی نخستین آلبوم استودیویی خود با عنوان Legendary Tales را آغاز نمود و این آلبوم در ۲۷ اکتبر ۱۹۹۷ توسط لیمب میوزیک منتشر شد.[۳] آن‌ها تلفیقی از موسیقی کلاسیک، موسیقی باروک و سبک‌های هوی متال را به‌کار گرفته‌بودند که خود آن را با توجه به شباهتش به موسیقی فیلم، فیلم اسکور متال یا متالِ موسیقیِ فیلم (به انگلیسی: Film score metal) نام‌نهادند.[۴] کار ضبط آلبوم داستان‌های افسانه‌ای در آلمان صورت گرفت. این آلبوم همچنین فصل آغازین از داستانی حماسی موسوم به «حماسهٔ شمشیر زمرد» بود که تا چند آلبوم پس از آن ادامه یافت.[۳] اشعار این آلبوم که توسط توریلی نوشته شده‌بود اشاره‌ای داشت به داستان‌های عامیانهٔ قرون وسطایی و دلاوری‌های قهرمانان آن دوران به‌ویژه موضوع نبرد بی‌پایان خیر و شر.

دومین آلبوم استودیویی راپسودی با عنوان Symphony of Enchanted Lands در ۵ اکتبر ۱۹۹۸ منتشر شد و در این زمان نوازندهٔ گیتار بیس جدیدی به‌نام الساندرو لوتا نیز به ترکیب توریلی، استاروپولی، کاربونرا و لیونه اضافه‌شده‌بود.[۵]

راپسودی نخستین تور خود را در بهار سال ۲۰۰۰ و از سوئد آغاز نمود. همچنین در این زمان درامر جدیدی به‌نام آلکس هولتزوارت به آنان پیوست. با پایان یافتن تور، آن‌ها کار بر روی البوم جدیدشان با نام Dawn of Victory را آغاز کردند. این آلبوم که در ۳۰ اکتبر ۲۰۰۰ منتشر شد روایتگر سومین قسمت از حماسهٔ شمشیر زمرد بود[۶] و ارکستر، هنوز هم نقش مهمی در این آلبوم ایفا می‌کرد. طلوع پیروزی موفقیتی بیشتر از کارهای پیشین گروه به‌دست آورد و جایگاه ۳۲م را در چارت‌های آلمان[۷] و ۲۴م را در جداول ژاپن[۸] به خود اختصاص داد.

با آغاز تابستان ۲۰۰۱، راپسودی اقدام به برگزاری توری در اروپا و آمریکای جنوبی نمود. در دسامبر همان سال آن‌ها آلبومی ۴۲ دقیقه‌ای با نام Rain of a Thousand Flames را منتشر ساختند که پُلی بود بین آخرین بخش از حماسهٔ شمشیر زمرد در آلبوم قبلی و آلبوم بعدیشان باعنوان Power of the Dragonflame. آلبوم باران هزارشعله از سوی برخی یک آلبوم چندآهنگه یا EP تلقی می‌شود اما خود گروه آن را آلبومی کامل می‌داند.[۹] قدرت آتش اژدها که پایانی بود بر حماسهٔ شمشیر زمرد در ۱۸ مارس ۲۰۰۲ منتشر شد[۱۰] و به موفقیتی چشمگیر دست یافت.

آلبوم چندآهنگهٔ جدید گروه با عنوان The Dark Secret در ۲۸ ژوئن ۲۰۰۴ انتشار یافت و شنوندگان می‌توانستند به‌واسطهٔ آن موضوع آلبوم کامل بعدی را حدس بزنند. آلبوم جدید با عنوان Symphony of Enchanted Lands II: The Dark Secret در ۲۷ سپتامبر همان سال توسط مجیک سیرکل میوزیک انتشار یافت و اینبار کریستوفر لی نیز با حضور در آن، به روایت بخش‌هایی از خط داستانی آلبوم پرداخته‌بود.[۱۱] سمفونی سرزمین‌های طلسم‌شده، قسمت دوم خود دنباله‌ای بود بر حماسهٔ شمشیر زمرد ونخستین فصل از داستانی جدید باعنوان «حماسهٔ راز تاریک». این آلبوم همچنین آخرین آلبوم گروه تحت نام راپسودی بود.[۱۱]

تغییر نام و دعوای حقوقی با مجیک سیرکل میوزیک[ویرایش]

گروه راپسودی در سال ۲۰۰۶ به‌دلیل مسائل مربوط به کپی‌رایت و علامت تجاری مجبور به تغییر نام به راپسودی آو فایر شد.[۶] پس از آن گروه در ۲۵ سپتامبر ۲۰۰۶ آلبوم Triumph or Agony را در اروپا منتشر ساخت. در این آلبوم نیز از یک گروه ارکستر ۷۰ نفره همراه با گروه کُر استفاده شده‌بود و دومین فصل از حماسهٔ راز تاریک روایت می‌شد. همچنین نخستین تجربهٔ ترانه‌نویسی فابیو لیونه، خوانندهٔ گروه با ترانهٔ Il Canto del Vento در این آلبوم رقم خورد.

کنسرت راپسودی آو فایر در سال ۲۰۰۷

راپسودی آو فایر در سال ۲۰۰۷ درگیر دعوایی حقوقی با مجیک سیرکل میوزیک و مدیر عامل آن جوئی دی‌مایو شد که نتیجه‌اش ایجاد وقفه در کارهای گروه تا سال ۲۰۰۹ بود.[۱] در این مدت لوکا توریلی بر روی آلبوم‌های سولوی خود متمرکز شد، فابیو لیونه با ویژن دیواین و کملوت همکاری نمود و آلکس هولتزوارت با برادرش اولیور همراه شد. استاروپولی نیز تصمیم به ضبط آلبومی سولو گرفت.

همچنین لیمب میوزیک در اواخر ۲۰۰۹ اقدام به بازنشر کارهای پیشین راپسودی از ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۱ همراه با آلبومی منتخب از کارهای آن‌ها با عنوان Tales from the Emerald Sword Saga در فروشگاه‌های موسیقی دیجیتال نمود.

در ۱۸ نوامبر ۲۰۰۹ اعلام شد که راپسودی آو فایر با نوکلیر بلست رکوردز قراردادی را امضا نموده و جدیدترین آلبوم آن‌ها با نام The Frozen Tears of Angels در ۵ مارس ۲۰۱۰ منتشر خواهد شد. اما نوکلیر بلست اعلام نمود که انتشار آلبوم جدید زودتر از ۳۰ آوریل صورت نخواهد گرفت و این موضوع در ۵ مارس ۲۰۱۰ در سایت رسمی گروه مورد تأیید قرار گرفت. تهیه‌کنندگی آلبوم جدید را لوکا توریلی و آلکس استاروپولی برعهده گرفته بودند و کار میکس و مسترینگ برعهدهٔ ساشا پیت بود. این آلبوم علاوه بر نسخهٔ استاندارد، به‌صورت پک دیجیتال دلوکس ویژه‌ای در تعداد محدود با ۲ ترک اضافه و کتابچه‌ای ۳۲ صفحه‌ای و همچین بر روی صفحهٔ گرامافون منتشر شد.

پس از آن آلبوم چندآهنگه‌ای ۳۵ دقیقه‌ای با نام The Cold Embrace of Fear – A Dark Romantic Symphony در ۱۵ اکتبر ۲۰۱۰ در اروپا و در ۲۵ ژانویهٔ ۲۰۱۱ در ایالات متحده انتشار یافت. داستان روایت‌شده در این EP به‌طور مستقیم در ارتباط با آلبوم اشک‌های یخ‌زدهٔ فرشتگان بود.

آخرین آلبوم راپسودی آو فایر با تم فانتزی[۱۲] با عنوان From Chaos to Eternity در ۱۷ ژوئن ۲۰۱۱ منتشر شد.[۱۳] این آلبوم همچنین آخرین آلبوم راپسودی است که لوکا توریلی (گیتاریست) و پاتریس گر (بیسیست) پیش از جداییشان از گروه در اوت ۲۰۱۱ در آن به نوازندگی پرداخته‌اند و کریستوفر لی نیز برای آخرین بار به عنوان شاه جادوگر به روایت داستان آلبوم پرداخته است.

جدایی لوکا توریلی و تغییر در اعضای گروه[ویرایش]

در ۱۵ آوریل ۲۰۱۱ اعلام شد که تام هس به‌عنوان گیتاریست رسمی جدید به راپسودی آو فایر پیوسته‌است.[۱۴] همچنین در ۱۶ اوت ۲۰۱۱ خبر جدایی دوستانهٔ لوکا توریلی، بنیان‌گذار، گیتاریست و ترانه‌سرای گروه از آلکس استاروپولی، دیگر بنیان‌گذار گروه راپسودی اعلام گردید. بنا بر توافق‌های قانونی بین دو طرف، استاروپولی همچنان به کار خود با راپسودی آو فایر همراه با فابیو لیونه به‌عنوان خواننده، تام هِس به‌عنوان گیتاریست و آلکس هولتزوارت به‌عنوان درامر ادامه می‌داد و لوکا توریلی نیز همراه با پاتریس گر و دومینیک لورکین از دیگر اعضای گروه، با گروه راپسودی جدیدی (که لوکا توریلیز راپسودی نام گرفت) به‌کار خود ادامه خواهند داد. همچنین آلکس هولتزوارت در این گروه نیز به نوازندگی درام خواهد پرداخت.[۱۵] با وچود این بعدتر مشخص شد که حضور هولتزوارت به‌طور همزمان در هر دو گروه می‌تواند مشکل‌آفرین باشد پس او پس از ضبط بخش‌های مربوط به درام آلبوم Ascending to Infinity از لوکا توریلیز راپسودی جدا و درامر جدیدی با نام آلکس لاندنبرگ جانشین او شد.[۱۶] در سپتامبر ۲۰۱۱ اولیور هولتزوارت، برادر آلکس هولتزوارت به‌عنوان نوازندهٔ بیس به راپسودی آو فایر پیوست و در ۲۷ سپتامبر اعلام شد که روبرتو دی میکلی به‌عنوان دومین گیتاریست گروه نیز به آنان پیوسته‌است.[۱۳]

اعضای گروه[ویرایش]

اعضای کنونی[ویرایش]

  • آلکس استاروپولی – کیبورد (۱۹۹۳ - اکنون)
  • فابیو لیونهوکال (۱۹۹۵ - اکنون)
  • آلکس هولتزوارت – درامز (۲۰۰۰ – اکنون)
  • تام هس – گیتار (۲۰۱۱ – اکنون)
  • اولیور هولتزوارت – گیتار بیس (۲۰۱۱ – اکنون)
  • روبرتو دی میکلی – گیتار (۲۰۱۱ – اکنون)

اعضای پیشین[ویرایش]

  • کریستیانو آداکر – وکال (۱۹۹۳ - ۱۹۹۵)
  • آندرئا فورلان – گیتار بیس (۱۹۹۳ - ۱۹۹۵)
  • دانیله کاربونرا – درامز (۱۹۹۳ - ۱۹۹۹)
  • الساندرو لوتا – گیتار بیس (۱۹۹۵ - ۲۰۰۱)
  • لوکا توریلیگیتار لید/ریتم (۱۹۹۳ - ۲۰۱۱)
  • پاتریس گر – گیتار بیس (۲۰۰۳ - ۲۰۱۱)

آلبوم‌شناسی[ویرایش]

آلبوم‌های استودیویی[ویرایش]

آلبوم‌های چندآهنگه (EP)[ویرایش]

آلبوم‌های گردآوری‌شده[ویرایش]

آلبوم‌های زنده[ویرایش]

دی‌وی‌دی‌ها[ویرایش]

  • ۲۰۰۷ - Visions from the Enchanted Lands

دموها[ویرایش]

  • ۱۹۹۴ - Land of Immortals
  • ۱۹۹۵ - Eternal Glory

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ «Rhapsody of Fire». Encyclopaedia Metallum. دریافت‌شده در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۱.
  2. «Thundercross». Encyclopaedia Metallum. دریافت‌شده در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۱.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ «Legendary Tales». Encyclopaedia Metallum. دریافت‌شده در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۱.
  4. «Rhapsody Of Fire». Rhapsody Of Fire. دریافت‌شده در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۱.
  5. «Symphony of Enchanted Lands». Encyclopaedia Metallum. دریافت‌شده در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۱.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ «Dawn of Victory». Encyclopaedia Metallum. دریافت‌شده در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۱. خطای یادکرد: برچسب <ref> نامعتبر؛ نام «RE» چندین بار با محتوای متفاوت تعریف شده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  7. «Rhapsody, Dawn Of Victory». charts.de. دریافت‌شده در ۳۰ اوت ۲۰۱۲.[پیوند مرده]
  8. «ラプソディー・オブ・ファイアのアルバム売り上げランキング». Oricon. دریافت‌شده در ۳۰ اوت ۲۰۱۲.
  9. «Rain of a Thousand Flames». Encyclopaedia Metallum. دریافت‌شده در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۱.
  10. «Power of the Dragonflame». Encyclopaedia Metallum. دریافت‌شده در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۱.
  11. ۱۱٫۰ ۱۱٫۱ «Symphony of Enchanted Lands II - The Dark Secret». Encyclopaedia Metallum. دریافت‌شده در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۱.
  12. «From Chaos To Eternity (2011)». Rhapsody Of Fire. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ آوریل ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۱.
  13. ۱۳٫۰ ۱۳٫۱ «News». Rhapsody Of Fire. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ آوریل ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۱.
  14. «TOM HESS JOINING RHAPSODY OF FIRE». Rhapsody Of Fire. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ ژانویه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۱.
  15. «Rhapsody of Fire's Fiendly Split». Rhapsody Of Fire. ۱۶ اوت ۲۰۱۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ آوریل ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۱.
  16. «Rhapsody Announce the New Drummer Alex Landenburg». Luca Turili's Rhapsody. بایگانی‌شده از اصلی در ۴ مه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۹ اوت ۲۰۱۲.

جستارهای وابسته[ویرایش]