درگیری طایفه محمدی و محمدموسایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از درگیری در باغملک)
درگیری طایفه محمدی و محمدموسایی
تاریخ۸ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
موقعیت
نتایج کشته شدن ۲۸ نفر از دو طایفه، ویرانی صدها خانه از طرفهای درگیر، اعدام، تبعید و زندانی شدن صدها نفر

درگیری طایفه محمدی و محمدموسایی از ایل بهمئی در منطقه پتک جلالی در شهرستان باغملک بر سر آبیاری زمین‌های کشاورزی و به گفته‌های دیگر بر سر سرقت احشام و مزاحمت‌های تلفنی در ۸ خرداد ۱۳۹۴ در روستای پتک جلالی رخ داد که تا تابستان ۱۳۹۶ باعث کشته شدن ۲۸ نفر شد.

ماجرای دعوا میان دو طایفه محمدی و محمدموسایی مربوط به حدود ۲۰ سال پیش است اما خاکستر این کینه چندسالی است دوباره جان گرفته و آتش به جان روستا و مردم آن انداخته‌است.[۱] در ۲۷ مهر ۱۴۰۰ دو نفر از متهمین به قتل در زندان سپیدار اهواز اعدام شدند.[۲][۳][۴][۵][۶][۷] در تاریخ ۶ آبان ۱۴۰۰ در طی جلسه ای با حضور مسئولان کشوری و استانی و بزرگان دو طایفه صلح و سازش برقرار شد.[۸][۹][۱۰] لازم به ذکر هست که این صلح بصورت کلی پایدار نبود و هر از گاهی درگیری های مختصری صورت می‌گرفت تا اینکه در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ در شهرستان باغملک با حضور خادمان حرم رضوی و بزرگان ایل بهمئی این قضیه به صلح سازش دیگری منجر شد. اما این صلح نیز نتیجه‌ای نداشت و در ۷ آذر ۱۴۰۲ دو نفر دیگر کشته شدند.[۱۱]

منابع[ویرایش]

  1. http://www.qudsonline.ir/news/511895/کینه-جویی-تیشه-به-ریشه-روستای-پتک-می-زند. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  2. «درخواست از وزیران اطلاعات و کشور ایران برای خاتمه دادن به نزاعی که تاکنون ۱۹ کشته بجا گذاشته». BBC News فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۲-۲۷.
  3. «خبرگزاری فارس - درگیری طایفه‌ای در باغ‌ملک خوزستان». خبرگزاری فارس. ۲۰۱۵-۰۹-۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۲-۲۷.
  4. «جزئیاتی از ادامه درگیری‌های طایفه ای باغملک/صلح و سازش درکار نیست». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۱۷-۰۶-۱۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۲-۲۷.
  5. «خبرگزاری فارس - شعله‌ور شدن مجدد درگیری طایفه‌ای در روستای پتک باغملک». خبرگزاری فارس. ۲۰۱۷-۰۶-۰۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۲-۲۷.
  6. «درگیری پتک».
  7. «درگیری پتک۲».
  8. «صلح و سازش».
  9. «صلح و سازش».
  10. «صلح و سازش دو طایفه».
  11. صلح و سازش بین ۲ طایفه در باغملک خبرگزاری ایرنا