درگاه:ایران/آشپزی ایرانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

آشپزی ایرانی ۱

درگاه:ایران/آشپزی ایرانی/۱

بریانی اصفهان یکی از غذاهای معروف ایرانی است که آوازه‌اش در بسیاری از کشورهای جهان نیز پیچیده است. این خوراک متعلق به شهر اصفهان است و مشهورترین غذای سنتی اصفهان به شمار می‌آید.

بیشتر...

آشپزی ایرانی ۲

درگاه:ایران/آشپزی ایرانی/۲

باقالی‌پلو یکی از انواع پلوها در آشپزی ایرانی است که معمولا در جشن‌ها و مهمانی‌ها از آن استفاده می‌شود و البته در مهمانی آن را با گوشت بر سر سفره می‌آورند و به آن «باقالی‌پلو با گوشت» می‌گویند

بیشتر...

آشپزی ایرانی ۳

درگاه:ایران/آشپزی ایرانی/۳

شیرین‌پلو یکی از انواع پلوها درغذاهای ایرانی و یکی از اجزای رنگین سفرهٔ در جشن‌های عروسی یا مهمانی‌های بزرگ است. تهیه آن از پلوهای دیگر دشوارتر نیست اما برای تهیهٔ آن باید از مواد مرغوب استفاده شود. برای طعم و رنگ و عطر شیرین‌پلو از پوست پرتقال، بادام و پسته، زعفران، کره و نمک و فلفل سیاه بهره می‌جویند.

بیشتر...

آشپزی ایرانی ۴

درگاه:ایران/آشپزی ایرانی/۴

کته یک روش پخت برنج در آشپزی ایرانی و منسوب به استان‌های شمالی ایران و مخصوص شهر آمل است. در این روش برنج با شعله آرام و بدون صاف کردن طبخ می‌شود. کته معموﻷ با کباب و غذاهای اصلی مصرف می‌شود. کته آسانتر از پلو طبخ می‌شود.

بیشتر...

آشپزی ایرانی ۵

درگاه:ایران/آشپزی ایرانی/۵

کباب یکی از معروفترین غذاهای ایرانی و مورد علاقه مردم ایران و خاورمیانه است که در تهیه و پخت بیشتر کباب‌ها از گوشت قرمز بره یا گوساله استفاده می‌شود و همچنین در اکثر کباب‌ها از پیاز و ادویه جات ایرانی استفاده زیادی می‌شود. کباب را به سیخ فلزی یا چوبی کشیده و در برابر آتش مستقیم قرار می‌دهند تا پخته شود و قطر کباب را هر چه قدر که بخواهند می‌توان مطابق میلشان پهن تر و قطور تر ساخت.

بیشتر...

آشپزی ایرانی ۶

درگاه:ایران/آشپزی ایرانی/۶

ته‌چین یک غذای ایرانی است که از مخلوط برنج، انواع گوشت، ماست، تخم مرغ و زعفران فراوان درست می‌شود. ته‌چین در بین غذاهای ایرانی به خاطر شکل و فرم زیبایش از جمله غذاهای رسمی و مناسب مهمانی‌هاست، که از دو بخش تشکیل شده‌است: اول قشر کلفت تَه‌دیگ زعفرانی که مقداری گوشت یا مرغ پخته در آن قالب‌گیری شده‌است. دوم چلو سفید که روی ته‌دیگ ریخته می‌شود و هنگام کشیدن غذا زیر ته‌دیگ یا کنار آن قرار می‌گیرد.

بیشتر...

آشپزی ایرانی ۷

درگاه:ایران/آشپزی ایرانی/۷ لوبیاپلو یکی از پلوهای معروف ایرانی است که به ویژه در شهر تهران طرفداران زیادی دارد.مردم کرمانشاه به این غذا، استمبلی می‌گویند. این پلو با گوشت قرمز چرخ کرده یا قرمه شده درست می‌شود. در پخت این پلو، از برنج ایرانی، رب گوجه فرنگی، ادویه‌جات و لوبیا سبز خرد شده، استفاده می‌شود.

بیشتر...

آشپزی ایرانی ۸

درگاه:ایران/آشپزی ایرانی/۸

مرصع پلو یا پلو نگین‌کار یک ویزه پلوی مخلوطی است که به خاطر مخللاط درخشانی که در آن آمیخته‌است این نام را گرفته‌است. این پلو از چلو سفید و در حدود ۱/۳ چلو زعفران داده با درآمیختن چندین جور میوه تازه یا خشک کوچک چون آلبالو و کشمش‌های سبز و قرمز و تکه‌های زردآلو خشک و خلال‌های خشک شده پسته سبز و بادام و خلال پوست مرکبات که همه آنها در روغن کره کمی تفت داده شده‌اند آماده می‌شود. نام دیگر این خوراک شیرین پلو است. در انگلیسی به آن Jewelled Rice می‌گوییم.

بیشتر...

آشپزی ایرانی ۹

درگاه:ایران/آشپزی ایرانی/۹ خورش فسنجان یکی از انواع خورش‌های اصیل ایرانی است. در طبخ این خورش از مغز گردو، رب انار ترش یا شیرین به دلخواه، پیاز، مرغ یا گوشت قرمز رنده شده، روغن آفتابگردان، ادویه جات، زعفران استفاده و با پلو مصرف می‌شود.

بیشتر...

آشپزی ایرانی ۱۰

درگاه:ایران/آشپزی ایرانی/۱۰

قورمه‌سبزی یا خورش سبزی از معروف‌ترین خورش‌های اصیل ایرانی است که از سبزی قورمه، گوشت قرمز، لیموی عمانی و لوبیا قرمز یا لوبیا چیتی تهیه می‌شود. این غذا محبوبیت زیادی در بین مردم ایران دارد. این غذای اصیل ایرانی با سبزی قرمه (شامل: تره، جعفری، کمی شنبلیله، اسفناج یا برگ چغندر و کمی گشنیزلوبیا (قرمز یا چیتی) یا بلبلیگوشت ماهیچه گوسفندی خرد کرده یا قلم درست می‌شود. طعم این غذا باید کمی ترش باشد، به همین خاطر به آن کمی لیمو عمانی خشک یا آب لیموی تازه می افرایند. پوست لیموی عمانی، اندکی مزه تلخ مطبوع به خورش می افزاید. برای جا افتادن مواد قرمه سبزی زمان زیادی لازم است.

بیشتر...

آشپزی ایرانی ۱۱

درگاه:ایران/آشپزی ایرانی/۱۱

خورش قیمه یکی از غذاهای ایرانی می‌باشد. برای طبخ این غذا از رب گوجه فرنگی، لپه، گوشت قرمز، سیب زمینی و لیموی خشک (لیمو امانی) استفاده می‌شود.

بیشتر...

آشپزی ایرانی ۱۲

درگاه:ایران/آشپزی ایرانی/۱۲

کلم پلو غذای سنتی شیراز می‌باشد که به طور معمول از کلم و برنج و سبزی مخصوص تهیه می‌شود.برای پختن این غذا ابتدا کلم سفید را کمی سرخ کرده و سپس به برنج در حال دم کردن اضافه می​کنند.در این غذا از ادویه، زردچوبه، زعفران استفاده می​شود. به طور معمول در میان این پلو كوفته ریزه قرار می​دهند.

بیشتر...

آشپزی ایرانی ۱۳

درگاه:ایران/آشپزی ایرانی/۱۳

یوخه یا کاک، نوعی شیرینی سنتی ایرانی و سوغات شهرهای شیراز و کرمانشاه است. این شیرینی از ورقه‌های بسیار نازک خمیر خشک شده آرد و تخم مرغ و روغن کرمانشاهی که درون آن با خاک قند یا پودر شکر پر شده‌است درست می‌شود . ادویه بکار رفته در این شیرینی، هل و دارچین می‌باشد.

بیشتر...

آشپزی ایرانی ۱۴

درگاه:ایران/آشپزی ایرانی/۱۴ کباب بختیاری یکی از کبابهای سنتی و مشهور ایرانی است، که برای تهیه آن از راسته گوسفندی یا فیله گوساله، و سینه مرغ استفاده می‌شود. برحسب سلیقه می‌توان بجای سینه مرغ از فیله ماهی استفاده کرد.

بیشتر...

آشپزی ایرانی ۱۵

درگاه:ایران/آشپزی ایرانی/۱۵

کباب برگ نوعی از کباب‌های ایرانی است. کباب برگ ممتاز را از گوشت لخم گوسفند یا مغز ران گوساله تهیه می‌کنند، معمولاً کباب برگ با چلو خورده می‌شود. کباب برگ از آن دسته غذاهای ایرانی است که بیشتر در خارج از منزل در چلوکبابی‌ها صرف می‌شود. مشهور است که بهترین چلوکباب‌های ایران در شهرهای تبریز، مشهد و تهران و اصفهان عرضه می‌شود.

بیشتر...

آشپزی ایرانی ۱۶

درگاه:ایران/آشپزی ایرانی/۱۶

نان و کباب یک غذای ملی ایرانی متشکل از کباب از هر نوع، و یک نوع نان لواش است. این غذا که کباب کوبیده هم نامیده می‌شود، در سراسر ایران شهرت دارد. امروزه به طور سنتی در همه جای ایران استفاده و شناخته می‌شود. جوجه کباب، کباب ادویه، شیش‌لیک، چنجه، کباب برگ و چلوکباب از دیگر انواع و ارقام کباب در این سبک از غذاها می‌باشد.

بیشتر...

آشپزی ایرانی ۱۷

درگاه:ایران/آشپزی ایرانی/۱۷

جوجه‌کباب یکی از غذاهای اصیل ایرانی و از رده کباب‌های سنتی ایران است. در طبخ جوجه‌کباب، قطعات خوردشده گوشت مرغ را برای مدتی تقریباً طولانی (حدود سه ساعت) در یک ظرف پر از آبلیمو، پیاز خرد شده، زعفران و ادویه‌جات قرار می‌دهند و پس از اینکه قطعات گوشت طعم‌دار شد، آنها را به یک سیخ بلند می‌کشند و روی کباب‌پز و به وسیله آتش مستقیم، کباب می‌کنند.

بیشتر...

آشپزی ایرانی ۱۸

درگاه:ایران/آشپزی ایرانی/۱۸

کباب کوبیده یکی از انواع کباب و از غذاهای ایرانی است. کباب کوبیده انواع گوناگونی دارد. این کباب را می‌توان با گوشت های مختلف مانند: گوشت گوسفند، گاو، ماهی و مرغ درست کرد.

بیشتر...

آشپزی ایرانی ۱۹

درگاه:ایران/آشپزی ایرانی/۱۹

کله‌پاچه یک غذای سنتی ایرانی است . این غذا بسیار چرب و پرانرژی است. کله‌پاچه از پختن سر و دست و پای گوسفند تهیه می‌گردد.

بیشتر...

آشپزی ایرانی ۲۰

درگاه:ایران/آشپزی ایرانی/۲۰

آبگوشت یکی از غذاهای سنتی ایران و افغانستان است. در طبخ آبگوشت از گوشت و دنبه گوسفند، گوجه فرنگی (و یا رب گوجه فرنگی) و برخی حبوبات از قبیل نخود و لوبیا استفاده می‌شود.آبگوشت از غذاهای اصیل ایرانی است.

بیشتر...

آشپزی ایرانی ۲۱

درگاه:ایران/آشپزی ایرانی/۲۱ اشکنه یکی از غذاهای ایرانی از نوع خوراک است که به صورت معمول با نان مصرف می‌شود.اشکنه دارای انواع مختلف است و در نقاط مختلف کشور به صورتهای مختلف طبخ می‌شود. در یکی از انواع معمول اشکنه از تخم مرغ، سیب زمینی، پیاز، شنبلیله، آرد گندم و ادویه استفاده می‌شود.

بیشتر...

آشپزی ایرانی ۲۲

درگاه:ایران/آشپزی ایرانی/۲۲

آب‌دوغ خیار نام یک غذای ساده سنتی ایرانی است.انواع مشابه آن در بلغارستان، ترکیه، مقدونیه، قبرس، آلبانی و ارمنستان نیز تهیه می‌شود

بیشتر...

آشپزی ایرانی ۲۳

درگاه:ایران/آشپزی ایرانی/۲۳

تاس کباب یکی از غذاهای معروف ایرانی است که در طبخ آن از آلو، گوشت قرمز، سیب قرمز، سیب زرد، دارچین، پیاز، سیب زمینی، هويج و گوجه فرنگی، استفاده می‌شود و این غذا را با نان و بعضا با برنج مصرف می‌کنند.

بیشتر...

آشپزی ایرانی ۲۴

درگاه:ایران/آشپزی ایرانی/۲۴

میرزاقاسمی یکی از غذاهای محلی استان گیلان است. مواد موردنیاز برای تهیهٔ میرزاقاسمی عبارتند از: بادمجان، سیر، روغن، تخم‌مرغ، نمک و ادویه.

بیشتر...

آشپزی ایرانی ۲۵

درگاه:ایران/آشپزی ایرانی/۲۵

کوکو یکی از غذاهای معروف در آشپزی ایرانی است. در طبخ انواع مختلف این غذا از پیاز سیب زمینی فلفل دلمه قارچ سیر دارچین سبزی معطر و ادویه جات به طور معمول استفاده می‌شود.

بیشتر...

آشپزی ایرانی ۲۶

درگاه:ایران/آشپزی ایرانی/۲۶

فالوده شیرازی یا پالوده از خوردنی‌های ایرانی و از نوع دسر است. فالوده نوعی دسر یخی ایرانی است که با قرار دادن رشته‌های باریک نشاسته در محلول آب و شکر تهیه می‌شود. پالوده شیراز معروف است. پالوده را معمولاً با یک نوع چاشنی مانند آب لیمو یا شربت آلبالو مخلوط کرده و مصرف می‌کنند. فالوده از نوع شیرازیش در ایران و دیگر کشورها بیشتر از انواع دیگر مصرف داردو در بسیاری از بستنی فروشی‌های سنتی به فروش می‌رسد.

بیشتر...

آشپزی ایرانی ۲۷

درگاه:ایران/آشپزی ایرانی/۲۷

سنبوسه یا سمبوسه خوراکی است که از خمیر پهن‌شده درست می‌شود که میانش را با گوشت کوبیده و پیاز و ادویه پر کرده و در روغن برشته کرده باشند.از خوراکی‌های معروف ایرانی و متعلق به شهر آبادان ایران است. در طبخ سنبوسه از نان لواش، گوشت قرمز، سبزیجات معطر، سیب زمینی، فلفل قرمز، ادویه و برخی مواد دیگر که مرتبط با نوع سنبوسه است استفاده می‌شود. سنبوسه در ایران به عنوان خوراکی -و نه وعده غذائی- مصرف می‌شود.

بیشتر...

آشپزی ایرانی ۲۸

درگاه:ایران/آشپزی ایرانی/۲۸

شله‌زرد یک دسر سنتی ایرانی است که در جشن‌ها و گاهی عزاداری‌ها پخته می‌شود.شله‌زرد به خاطر وجود زعفران زردرنگ و شیرین است و روی آن را دارچین و خلال بادام و خلال پسته می‌ریزند. شله‌زرد عموماً به یک طریق پخته می‌شود و به‌خصوص از آن در ماه رمضان برای صرف افطار استفاده می‌شود.

بیشتر...

آشپزی ایرانی ۲۹

درگاه:ایران/آشپزی ایرانی/۲۹

سالاد شیرازی، سالادی متشکل از خیار، گوجه‌فرنگی و پیاز به همراه چاشنی‏های آبغوره، نمک و فلفل است که به صورت نگینی (ربع بند‏انگشت) خرد شده باشند.

بیشتر...

آشپزی ایرانی ۳۰

درگاه:ایران/آشپزی ایرانی/۳۰

سوهان یک شیرینی ایرانی و سوغات استان قم است.سوهان به شکل‌ها و انواع مختلفی نظیر: سوهان عسلی، سوهان کنجدی، سوهان بادامی، سوهان گزی، سوهان لقمه، سوهان کره‌ای و غیره تولید و عرضه می‌شود. از عمده مواد اولیه مورد استفاده در پخت و تهیه سوهان می‌توان به آب، آرد سبوس‌دار، جوانه گندم، شکر، روغن، زرده تخم مرغ، هل، زعفران و مغز پسته اشاره کرد.

بیشتر...

آشپزی ایرانی ۳۱

آشپزی ایرانی ۳۲

آشپزی ایرانی ۳۳

آشپزی ایرانی ۳۴

آشپزی ایرانی ۳۵

آشپزی ایرانی ۳۶

آشپزی ایرانی ۳۷

آشپزی ایرانی ۳۸

آشپزی ایرانی ۳۹

آشپزی ایرانی ۴۰

آشپزی ایرانی ۴۱

آشپزی ایرانی ۴۲

آشپزی ایرانی ۴۳

آشپزی ایرانی ۴۴

آشپزی ایرانی ۴۵

آشپزی ایرانی ۴۶

آشپزی ایرانی ۴۷

آشپزی ایرانی ۴۸

آشپزی ایرانی ۴۹

آشپزی ایرانی ۵۰

آشپزی ایرانی ۵۱

آشپزی ایرانی ۵۲

آشپزی ایرانی ۵۳

آشپزی ایرانی ۵۴

آشپزی ایرانی ۵۵

آشپزی ایرانی ۵۶

آشپزی ایرانی ۵۷

آشپزی ایرانی ۵۸

آشپزی ایرانی ۵۹

آشپزی ایرانی ۶۰

آشپزی ایرانی ۶۱

آشپزی ایرانی ۶۲

آشپزی ایرانی ۶۳

آشپزی ایرانی ۶۴

آشپزی ایرانی ۶۵

آشپزی ایرانی ۶۶

آشپزی ایرانی ۶۷

آشپزی ایرانی ۶۸

آشپزی ایرانی ۶۹

آشپزی ایرانی ۷۰

آشپزی ایرانی ۷۱

آشپزی ایرانی ۷۲

آشپزی ایرانی ۷۳

آشپزی ایرانی ۷۴

آشپزی ایرانی ۷۵

آشپزی ایرانی ۷۶

آشپزی ایرانی ۷۷

آشپزی ایرانی ۷۸

آشپزی ایرانی ۷۹

آشپزی ایرانی ۸۰

آشپزی ایرانی ۸۱

آشپزی ایرانی ۸۲

آشپزی ایرانی ۸۳

آشپزی ایرانی ۸۴

آشپزی ایرانی ۸۵

آشپزی ایرانی ۸۶

آشپزی ایرانی ۸۷

آشپزی ایرانی ۸۸

آشپزی ایرانی ۸۹

آشپزی ایرانی ۹۰

آشپزی ایرانی ۹۱

آشپزی ایرانی ۹۲

آشپزی ایرانی ۹۳

آشپزی ایرانی ۹۴

آشپزی ایرانی ۹۵

آشپزی ایرانی ۹۶

آشپزی ایرانی ۹۷

آشپزی ایرانی ۹۸

آشپزی ایرانی ۹۹