دانشگاه کاتولیک لون

مختصات: ۵۰°۵۲′۴۱″شمالی ۴°۴۲′۰۰″شرقی / ۵۰٫۸۷۸°شمالی ۴٫۷۰۰°شرقی / 50.878; 4.700
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دانشگاه کاتولیک لوون
Katholieke Universiteit Leuven
Seal of the University of Leuven
لاتین: Universitas Catholica Lovaniensis
شعارSedes Sapientiae
(مسند خرد / تخت فرزانگی)
نوعمستقل/دانشگاه آزاد کاتولیک
بنیانگذاری شده۱۴۲۵A, ۱۸۳۴, ۱۹۷۰
موقوفه مالی€ ۹۵۰ میلیون
رئیس دانشگاهریک تورفس
کارمندان مدیریتی۱۱٬۵۳۴
دانشجویان۵۵٬۴۸۴ (۲۰۱۴–۱۵)(دانشجویان موسسات وابسته: ۳۰٬۰۰۰+؛ دانشجویان خارجی ۶۰۰۰+ (شامل حدود ۲۵۰ دانشجوی ایرانی، ۲۰۱۲–۲۰۱۳)؛ دانشجویان دکترا: ۴۵۰۰+)
موقعیتلوون، برابانت فلندرز،  بلژیک
۵۰°۵۲′۴۱″شمالی ۴°۴۲′۰۰″شرقی / ۵۰٫۸۷۸°شمالی ۴٫۷۰۰°شرقی / 50.878; 4.700
پردیس(اصلی) در لون و الست، آنتورپ، بروخه، بروکسل، دیوپانبئک، ژل (بلژیک)، خنت، کورتریک، اوستنده و سن-کتولیژنوئوه
رنگ آموزشگاهآبی و سفید    
وبگاه
تا تاریخ ۲۰۱۴

دانشگاه کاتولیک لووِن (به هلندی: Katholieke Universiteit Leuven)دربارهٔ این پرونده (تلفظ) یا کِی، یو، لووِن، بزرگ‌ترین دانشگاه هلندی زبان در هلند، بلژیک و لوکزامبورگ (کشورهای «پست») و از جملهٔ قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های اروپاست که از سال ۱۴۲۵ میلادی در شهر تاریخی لوون در منطقهٔ هلندی زبان کشور بلژیک به نام «فلندرز» واقع شده‌است.[۱][۲]

تاریخچه[ویرایش]

این دانشگاه بدنبال اختلافات تاریخی و ریشه دار میان هلندی و فرانسوی زبانهای بلژیک طی سالهای ۱۹۷۰–۱۹۶۸ به دو دانشگاه مستقل تجزیه شد. در حال حاضر، دانشگاه فرانسوی زبان لوون با نام Université catholique de Louvain (دانشگاه کاتولیک لوون (UCL)) و در شهر «لوون-نو» فعال می‌باشد.

واحدها: انجمن دانشگاه لوون[ویرایش]

بخشی از مجموعهٔ آموزشی دانشگاه لوون در شهر «کُرتریک» در غرب بلژیک واقع است. به علاوه، در پی انعقاد پیمان بولونیا برای همگون‌سازی نظام آموزشی کشورهای اروپایی، تعدادی از مجتمع‌های آموزشی بلژیک (که با نام University College شناخته می‌شوند) به عضویت «انجمن دانشگاه لوون» درآمده‌اند. دانشگاه لوون خود حدود ۴۰٫۰۰۰ دانشجو دارد و با احتساب تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در «انجمن دانشگاه لوون» این رقم به بیش از ۸۰٫۰۰۰ دانشجو می‌رسد. از این تعداد در سال تحصیلی ۲۰۱۱–۲۰۱۲ حدود ۶۰۰۰ نفر دانشجویان خارجی بوده‌اند.

هویت مذهبی[ویرایش]

طی سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ تلاشهای فراوانی از سوی مجموعهٔ مدیریت دانشگاه برای کاستن از اهمیت وجه مذهبیِ هویت دانشگاه لوون صورت گرفت. حاصل این اقدامات، کاستن عبارت Katholieke به K در نام هلندی و حذف عبارت Catholic از نام انگلیسی دانشگاه است. در بلژیک دانشگاه‌های «گنت» و «انتورپ» از نظر مذهبی خنثی و دانشگاه «آزاد بروکسل» دانشگاهی «غیر مذهبی» است. اما این تفاوت‌ها بیشتر وجه تاریخی داشته، خود را بیشتر در رسوم و سنتهای هر یک از این دانشگاه‌ها نشان می‌دهد و تأثیری چندانی در پژوهشهای جاری آن‌ها ندارند.

دانشکده ها[ویرایش]

دانشگاه لوون ۱۵ دانشکده دارد که عبارتند از [۳]:

دانشکده الهیات و مطالعات دینی

دانشکده حقوق

دانشکده حقوق

دانشکده اقتصاد و بازرگانی

دانشکده علوم اجتماعی

دانشکده هنر

دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

دانشکده معماری

دانشکده علوم

دانشکده علوم مهندسی

دانشکده مهندسی علوم زیستی

دانشکده مهندسی

دانشکده پزشکی

دانشکده علوم دارویی

دانشکده علوم زیستی و توانبخشی

کیفیت آموزشی و پژوهشی[ویرایش]

دانشگاه لوون مجموعه‌ای پژوهشی است و در بسیاری از رتبه بندیهای بین‌المللی جزو دانشگاه‌های برتر اروپا و جهان به‌شمار می‌رود. این دانشگاه عضو چند شبکهٔ مهم دانشگاهی اروپا است، از جمله شبکهٔ لِرو (لیگ دانشگاه‌های پژوهشی اروپا)، شبکهٔ کویمبرا (شبکهٔ دانشگاه‌های پژوهشی پیشرو اروپا)، شبکهٔ کلاستر (کنسرسیوم دانشگاه‌های علم و فناوری برای پژوهش و آموزش)، و شبکه سزار (کنسرسیوم دانشگاه‌های اروپایی برای آموزش و پژوهش در مهندسی پیشرفته).

در مقایسه با دانشگاه لوون-نو، بودجهٔ تحقیقاتی دانشگاه لوون تقریباً سه برابر و از نظر موقعیت بین‌المللی و وجههٔ علمی به مراتب از وضیعت بهتری برخوردار است. برای مثال، در سال تحصیلی ۲۰۱۳–۲۰۱۲ و بر اساس رتبه‌بندی بین‌المللی مؤسسه «تایمز» دانشگاه لوون از نظر کیفیت کلی آموزش و پژوهش، با احتساب رشته‌های انسانی، فنی و مهندسی، پزشکی، پایه و کشاورزی، جایگاه ۵۸-ام را در دنیا و ۱۳-ام را در اروپا کسب کرده‌است. همچنین این دانشگاه از معدود دانشگاه‌های غیر انگلیسی زبان دنیاست که در رتبه‌بندی تفکیکی رشته‌ها جزو ۵۰ دانشگاه برتر دنیاست و بر اساس رتبه‌بندی مؤسسه تایمز در سال تحصیلی در سال ۲۰۱۳–۲۰۱۲، رتبه ۳۷ در علوم انسانی، رتبه ۴۵ در علو پزشکی، رتبهٔ ۴۰ در علوم فنی و مهندسی را داشته‌است.

رتبه‌بندی بر اساس ارزیابی مؤسسهٔ تایمز[ویرایش]

سال در جهان در اروپا در علوم انسانی در علوم پزشکی در مهندسی و فناوری
۲۰۱۰–۲۰۱۱ ۱۱۹ ۳۴ ۳۷ -- --
۲۰۱۱–۲۰۱۲ ۶۷ ۱۷ ۴۲ ۴۰ ۳۸
۲۰۱۲–۲۰۱۳ ۵۸ ۱۳ ۳۷ ۴۵ ۴۰
۲۰۱۳–۲۰۱۴ ۶۱ ۱۳ ۳۶ ۳۸ ۳۸

ویژگی‌های دانشگاه[ویرایش]

از ویژگی‌های این دانشگاه شهریه‌های تحصیلی بسیار کم علی‌رغم وجود زیرساختهای قوی آموزشی و پژوهشی است. این مسئله از یک سو عدالت آموزشی را برای مردم ساکن «فلاندرز» و بلژیک تضمین و از سوی دیگر آن را به مقصدی جذاب برای دانشجوسان سایر کشورها (بویژه کشورهای انگلیسی زبان که دارای تحصیلات عالی گران هستند) تبدیل می‌کند. زبان تدریس در این دانشگاه در عموم دوره‌های کارشناسی هلندی ولی در رشته‌های فلسفه و الهیات به زبان انگلیسی است. دوره‌های متعدد کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی در این دانشگاه رو به رشد است و بر اساس برنامه‌های دراز مدت تا سال ۲۰۱۵ کلیهٔ دوره‌های کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی ارائه خواهد شد. تحصیل در مقطع دکترا به زبان انگلیسی در همهٔ رشته‌ها ممکن است.

مشخصات و رتبه جهانی[ویرایش]

در سال ۲۰۱۱، در دانشگاه کاتولیک لوون ۲۷ هزار دانشجو در ۴۲ رشته لیسانس و ۱۷۰ رشته کارشناسی ارشد و دکترا، از ۱۲۷ کشور دنیا مشغول به تحصیل بوده‌اند.[۴] دانشگاه لوون در سال ۲۰۱۱ دارای ۶ سایت در شهرهای مختلف بلژیک است و دانشکده پزشکی آن در بروکسل و در وولوو-سن-لامبر قرار دارد.[۵] این دانشگاه در رشته‌های علوم انسانی (فلسفه و مدیریت)، اجتماعی و پزشکی دارای شهرت جهانی می‌باشد.

در رتبه بندی برترین دانشگاه های دنیا سال ۲۰۲۰ که موسسه QS آن را انجام داده است دانشگاه کاتولیک لوون در رده ۸۰ برترین دانشگاه های جهان و اول بلژیک قرار دارد.[۶] در رده بندی دانشگاه های جهان در سال ۲۰۲۰ به نقل از موسسه تایمز این دانشگاه در رتبه ۴۵ برترین دانشگاه های جهان قرار دارد.[۷]

منابع[ویرایش]

  1. According to the university's style guidelines, the name of the university should not be translated in publications. See [۱] بایگانی‌شده در ۲۰ مه ۲۰۱۳ توسط Wayback Machine (هلندی)
  2. "University's 'corporate' name and mission statement finalised". Kuleuven.be. Archived from the original on 31 December 2013. Retrieved 2014-03-28.
  3. "Faculties, departments and schools". www.kuleuven.be (به انگلیسی). Retrieved 2020-01-30.
  4. «UCL - En quelques chiffres». بایگانی‌شده از اصلی در ۶ دسامبر ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۵ مارس ۲۰۱۵.
  5. «UCL - Université multisite». بایگانی‌شده از اصلی در ۲ آوریل ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۲۵ مارس ۲۰۱۵.
  6. "QS World University Rankings 2020". Top Universities (به انگلیسی). 2019-06-05. Retrieved 2020-01-30.
  7. "World University Rankings". Times Higher Education (THE) (به انگلیسی). 2019-08-20. Retrieved 2020-01-30.

پیوند به بیرون[ویرایش]