دامبیسا مویو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دامبیسا مویو
زادهٔ۲ فوریهٔ ۱۹۶۹ ‏(۵۵ سال)
لوساکا، زامبیا
محل تحصیلدانشگاه امریکن (کارشناسی، ام‌بی‌ای)
دانشگاه هاروارد (MPA)
کالج سینت آنتونی، آکسفورد (پی‌اچ‌دی)
پیشهاقتصاددانان، نویسنده
شناخته‌شده براینظریه‌های اقتصادی بر
اقتصاد کلان، توسعه بین‌المللی، جهانی‌شدن
کارهای برجستهکمک مرده (۲۰۰۹)
غرب چگونه باخت (۲۰۱۱)
برندهٔ زیاده‌خواه (۲۰۱۲)

دامبیسا مویو (انگلیسی: Dambisa Moyo؛ زادهٔ ۲ فوریهٔ ۱۹۶۹) اقتصاددان، و نویسنده اهل زامبیا است. مویو از منتقدان جدی کمک‌های مالیِ اقتصادهای بزرگ به کشورهای فقیر است.[۱]

او در رشته‌های شیمی و مدیریت کسب‌وکار تحصیل، و دکترای اقتصاد خود را از دانشگاه آکسفورد دریافت کرده است.[۱] مویو تاکنون سه کتاب پرفروش نیویورک تایمز نوشته است که عبارتند از: کمک مرده: چرا کمک مالی فایده ندارد و راه بهتری که برای آفریقا وجود دارد (۲۰۰۹)، چگونه غرب بازنده شد: پنجاه سال حماقت اقتصادی و تصمیم‌های خشن پیش رو (۲۰۱۱)، و برندهٔ زیاده‌خواه: عطش چین برای منابع طبیعی و معنای آن برای جهان (۲۰۱۲).

زندگی‌نامه[ویرایش]

آغاز زندگی و تحصیلات[ویرایش]

دامبیسا مویو در ۱۹۶۹ میلادی در لوساکا، پایتخت زامبیا به دنیا آمد. او در دانشگاه زامبیا شیمی خواند و با دریافت بورس تحصیلی در دانشگاه امریکن در واشینگتن، دی.سی. ادامه تحصیل داد. مایو لیسانس شیمی خود را در ۱۹۹۱ از دانشگاه آمریکن، و یک ام‌بی‌ای در علوم دارایی در ۱۹۹۳ دریافت کرد. او مدرک کارشناسی ارشد در اداره امور عمومی را در ۱۹۹۷ میلادی از مدرسهٔ کندیدانشگاه هاروارد دریافت کرد. مویو در سال ۲۰۰۲ میلادی موفق به دریافت مدرک پی‌اچ‌دی اقتصاد از دانشکدهٔ سینت آنتونی دانشگاه آکسفورد گردید.

کار[ویرایش]

بانک جهانی و گلدمن ساکس[ویرایش]

مویو پس از دریافت مدرک کسب و کارش، از مه ۱۹۹۳ تا سپتامبر ۱۹۹۵ در بانک جهانی کار کرد. او یک مشاور در بخش اروپا و آسیای مرکزی و آفریقا بود و در نوشتن گزارش توسعهٔ سالانهٔ بانک جهانی همکاری کرد.

پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد و دکترا از هاروارد و آکسفورد، مویو به‌عنوان یک پژوهشگر اقتصاد و تدبیر‌اندیش در سال ۲۰۰۱ در گلدمن ساکس مشغول به کار شد. او تا نوامبر ۲۰۰۸ در آن شرکت مشغول به کار بود.

عضویت در هیئت مدیره[ویرایش]

پس از ترک ساکس، مویو در سال ۲۰۰۹ میلادی به هیئت مدیرهٔ سبمیلر پیوست. او به تمامی فعالیت‌های مرتبط با پایایی و مسئولیت اجتماعی شرکت نظارت دارد. مویو همچنین به عضویت هیئت مدیرهٔ چندین شرکت دیگر نیز درآمده است که عبارتند از: بارکلیز از ۲۰۰۹، بریک گولد از ۲۰۱۱، سیگیت از ۲۰۱۵.

مویو سابقاً عضو هیئت مدیرهٔ شرکت خیریهٔ لوندین پترولیوم برای آفریقا بودن است.

سخنرانی‌ها و مقاله‌ها[ویرایش]

مویو به‌طور مرتب در نشست‌ها و کنفرانس‌های اقتصادی و مالی و جای‌های عمومی در سر‌تا‌سر جهان به سخنرانی می‌پردازد؛ که برخی از آن‌ها عبارتند از: تد، بی‌بی‌سی، گفتگوی صریح و همچنین شبکه‌هایی چون سی‌ان‌بی‌سی، سی‌ان‌ان، بلومبرگ تلویژن، بی‌بی‌سی، و شبکه فاکس بیزنس.

برخی از مقاله‌های مویو عبارتند از:

جایزه‌ها و افتخارات[ویرایش]

زندگی شخصی[ویرایش]

مویو در نیویورک زندگی می‌کند. او یک دونده است و در دوهای ماراتن و نیمه‌ماراتن شرکت می‌کند. او به‌طور مرتب برای ملاقات‌های هیئت مدیره سفر می‌کند.

کتاب‌شناسی[ویرایش]

  • کمک مرده: چرا کمک مالی فایده ندارد و چطور راه بهتری برای آفریقا وجود دارد (۲۰۰۹) شابک ۹۷۸–۰۳۷۴۱۳۹۵۶۸
  • چگونه غرب بازنده شد: پنجاه سال حماقت اقتصادی و تصمیم‌های خشن پیش رو (۲۰۱۱) شابک ۹۷۸–۰۳۷۴۵۳۳۲۱۲
  • برندهٔ زیاده‌خواه: عطش چین برای منابع طبیعی و معنای آن برای جهان (۲۰۱۲) شابک ۹۷۸–۰۴۶۵۰۲۸۲۸۳

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «روزنامه سراسری سایه». روزنامه سراسری سایه. ۲۰۱۶-۰۶-۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۱۶-۰۶-۱۵.

پیوند به بیرون[ویرایش]