دالتون مک‌گنتی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دالتون مک‌گنتی
دالتون مگنتی
۲۴مین نخست‌وزیر استان انتاریو
دوره مسئولیت
۲۳ اکتبر ۲۰۰۳ – ۱۱ فوریه ۲۰۱۳
پادشاهملکه الیزابت دوم
پس ازارنی ایوز
پیش ازکاتلین وین
اطلاعات شخصی
زاده
دالتون جیمز پتریک مک‌گنتی

۱۹ ژوئیهٔ ۱۹۵۵ ‏(۶۸ سال)
اتاوا،اونتاریو
ملیت کانادا
همسر(ان)تری مک‌گنتی
روابطپروفسور سر دالتون مک‌گنتی
الیزابت مک‌گنتی
پیشهسیاستمدار
امضا
لقب(ها)MPP
تری مک‌گنتی و دالتون مک‌گنتی

دالتون جیمز پتریک مک‌گنتی (به انگلیسی: Dalton James Patrick McGuinty) (زاده ۱۹ ژوئیه ۱۹۵۵ در اتاوا) سیاستمدار لیبرال کانادایی است.

نماینده استان انتاریوکانادا، وکیل و از ۲۳ اکتبر ۲۰۰۳ تا ۱۱ فوریه ۲۰۱۳ نخست‌وزیر استان انتاریو بود. به صورت کلی مک‌گنتی نگاهی معتدل به مسائل اقتصادی و گرایشی لیبرال در مسائل اجتماعی دارد. او حامی آزادی سقط جنین و حق ازدواج برای همجنس‌گرایان است. در ابتدای سال ۲۰۰۵ برای به رسمیت شناختن کامل حق ازدواج همجنس‌گرایان (که از سال ۲۰۰۳ در استان انتاریو قانونی می‌باشد) دولت مک‌گنتی اقدام به به‌روز کردن تمامی قوانین و اساسنامه‌های استان کرد.

خانواده[ویرایش]

مک‌گنتی در شهر اتاوا، استان انتاریوکانادا زاده شد. پدر او پروفسور سر دالتون مک‌گنتی سیاستمدار و مادر او الیزابت مک‌گنتی پرستار بود. زبان مادری پدرش انگلیسی و مادرش فرانسوی، و مک‌گنتی به هر دو زبان تسلط دارد. او به همراه ۹ خواهر و برادر در خانواده‌ای کاتولیک با تبار ایرلندی کانادایی پرورش یافت. از سال ۲۰۰۴ برادر کوچکتر او دیوید نماینده جنوب اتاوا در پارلمان کانادا می‌باشد. مک‌گنتی در دبیرستان سن پتریک اتاوا درس خوانده و با درجه BSc در بیولوژی از دانشگاه مک مستر فارغ‌التحصیل شده و قبل از پرداختن به وکالت درجه LL.B را از دانشگاه اتاوا کسب کرد. او در ۱۹۸۰ با معشوقه دوران دبیرستان خود تری مک‌گنتی (معلم مدرسه) ازدواج کرد. آن‌ها دارای یک دختر و سه پسر هستند.

منابع[ویرایش]

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Dalton McGuinty». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۳۰ می، ۲۰۱۱.