حسن عابدی جعفری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حسن عابدی جعفری
نوزدهمین وزیر بازرگانی
دوره مسئولیت
۶ شهریور ۱۳۶۲ – ۲۹ شهریور ۱۳۶۷
نخست‌وزیرمیرحسین موسوی
پس ازسید مجید هدایت‌زاده (سرپرست)
پیش ازعبدالحسین وهاجی (سرپرست)
اطلاعات شخصی
زاده۱۵ خرداد ۱۳۳۰ ‏(۷۲ سال)
تهران، ایران
حزب سیاسیبدون عضویت حزبی[۱]
تحصیلاتمدیریت
محل تحصیلدانشگاه ایالتی تگزاس
دانشگاه تهران
هیئت دولتدولت سوم
دولت چهارم
خدمات نظامی
وفاداریایران
خدمت/شاخهسپاه پاسداران انقلاب اسلامی[۱]

حسن عابدی جعفری (متولد ۱۳۳۰ در تهران) سیاستمدار ایرانی، استادیار[۲] سابق دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، وزیر بازرگانی در دولت اول و دوم میرحسین موسوی به مدت ۵ سال و رئیس هیآت مدیره انجمن علمی رفتارسازمانی ایران[۳] است. وی همچنین مدیرمسئول فصلنامه علوم مدیریت ایران به‌شمار می‌رود.[۴]

زندگی‌نامه و فعالیت‌های اجرایی[ویرایش]

وی متولد ۱۵ خرداد سال ۱۳۳۰ در تهران است. عابدی جعفری لیسانس زبان انگلیسی و مدیریت بازرگانی را در سال ۱۳۵۲ اخذ نموده و برای ادامه تحصیل با استفاده از بورسیه مدرسه عالی بازرگانی عازم ایالات متحده آمریکا شد و مدرک دکتری خود را از U.S.A Texas دانشگاه ایالتی تگزاس در زمینه مدیریت دریافت کرد. وی در زمان حضور آیت‌الله خمینی در پاریس آمریکا را به مقصد فرانسه ترک نموده و خمینی را در پاریس همراهی نموده و در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ به از فرانسه به ایران بازگشت.

عابدی جعفری که در محافل سیاسی به عابد جعفری معروف است جزو مؤسسین سپاه پاسداران بوده و از اعضای مرکزی آن (با سمتهایی چون عضو شورای فرماندهی و مدیر امور اداری و مالی)[۵] در سال‌های ابتدایی شکل‌گیری این نهاد به‌شمار می‌رفته‌است. در کابینه محمدعلی رجایی پس از رد وی به عنوان وزیر از طرف بنی صدر معاونت وزارت بازرگانی را پذیرفت و در حادثه هفت تیر از ناحیه پا و گوش مجروح شد. وی در زمان دولت میرحسین موسوی تصدی وزارت بازرگانی را به عنوان مهم‌ترین وزارت خانه کشور در آن زمان بر عهده گرفته[۶] و با مخالفت‌های زیادی از طرف بازار روبرو شد. به دلیل حمایت شدید وی از اصناف تولیدی در زمان جنگ وی را می‌توان از پایه گذاران تولید پس از انقلاب در کشور به‌شمار آورد.[۷]

عابدی جعفری پس از جنگ به تدریس در دانشگاه مشغول بوده و در سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۲ به حکم سید حسن خمینی ریاست پژوهشکده امام خمینی را بر عهده گرفت.[۸] در سال‌های اخیر عابدی جعفری پژوشکده‌های مدیریت اسلامی و مبارزه با فساد اداری را در دانشگاه تهران راه اندازی نموده و از صاحبنظران عمده این دو حوزه در داخل کشور محسوب می‌گردد.

وی دارای بیش از ۱۰۰ مقاله در مجلات علمی پژوهشی معتبر و ده‌ها مقاله ترویجی و کنفرانس داخلی و خارجی است.[۹]عابدی جعفری در سال ۹۴ اولین سازمان مردم نهاد در زمینه مبارزه با فساد، با نام "مرکز ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد" را تأسیس نموده است. او همچنین در سال ۱۳۹۵به سمت نماینده وزیرعلوم و مسئول هماهنگی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها منصوب شد.[۱۰]

آراء و نظرات[ویرایش]

فعالیت‌های علمی وی در سازمان حج، دبیر خانه انقلاب فرهنگی، دبیر خانه مجمع تشخیص مصلحت نظام و ارگان‌های دیگر کشور باعث نزدیکی او با مسائل جاری کشور بوده‌است. وی در رابطه با فساد ساختاری، در همایش مبارزه با فساد در ایران اظهار داشته‌است:

...نکته کلیدی در مبارزه با فساد این است که نهادهای قدرت و ثروت در جامعه فی الذاته مستعد فساد هستند. متاسفانه این تجربه ای تاریخی است و مربوط به سرزمینی خاص نیست. بنابراین هر جا که قدرت یا ثروت انباشته ای پدید آمده، فساد ایجاد شده است... اینکه توقع داشته باشیم که این دو نهاد خود را اصلاح کند، اشتباه است.لذا باید نهاد سومی وجود داشته باشد تا این دو نهاد را اصلاح کند که آن علم است. فراموش نکنیم که در مبارزه هم صدمه زدن هست، هم صدمه دیدن. بنابراین نهاد علم باید زیرساخت ها و چارچوب های نظری لازم را برای مبارزه با فساد فراهم کند. بی تردید مبارزه با فساد بدون داشتن علم، خود فساد است و این مهلک ترین اشتباهی است که در مبارزه با فساد با آن مواجهیم[۱۱].

عابدی جعفری در ارتباط با ادغام وزارت بازرگانی در وزارت صنایع و معادن و تشکیل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته‌است: ما با ادغام وزارتخانه‌ها، گوشت قربانی درست کردیم و هر مسوولیتی را به یک دستگاه دادیم.[۱۲]

وی در حمایت از پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی عنوان کرد:«FATF چون به شفافیت کمک می‌کند و شفافیت یکی از ارکان ارتقاء سلامت است، می‌تواند میزان سلامت کشور ما را افزایش بدهد.»[۱۳]

آثار[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ایوبی، علی (۲۷ آذر ۱۳۹۸). «روایت وزیر دولت جنگ از رابطه هاشمی و سپاه». شرق (۳۶۰۰): ۳ – به واسطهٔ مگ‌ایران. - زمانی که نظامی بودید درجه‌دار بودید؟
    + خیر، هیچ‌وقت درجه نداشتم.
    - شما در حزب جمهوری اسلامی هم عضو بودید؟
    + نه، عضو حزب نبودم.
    - پس چرا در روز هفتم تیر در آن جلسه که به شهادت شهید بهشتی و ۷۲ نفر دیگر انجامید، حضور داشتید؟
    + من از جانب سپاه در وزارت بازرگانی مأمور بودم و تمام مدتی که آنجا بودم حقوق خود را از سپاه می‌گرفتم.
  2. «حسن عابدی جعفری». سامانه رخ نما دانشگاه تهران.
  3. «آقای دکتر حسن عابدی جعفری - وب سایت انجمن علمی مدیریت رفتار سازمانی». iaobm.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ مه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۱۶.
  4. «فصلنامه علوم مدیریت ایران - اعضای هیات تحریریه». journal.iams.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۱۶.
  5. «حسن». rasekhoon.net. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۱۷.
  6. «مسئولان دهه ۶۰ آمده بودند چیزی بگذارند نه چیزی ببرند». پایگاه خبری جماران. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۰۹.
  7. «تجربه هایی که فراموش شد؛ چگونه وزارت بازرگانی دولت دفاع مقدس در خدمت تولید قرار گرفت». پایگاه خبری جماران. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۰۹.
  8. «بیوگرافی حسن عابدی جعفری». پایگاه خبری جماران. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۰۹.
  9. magiran.com:جستجوی مطالب مجلات
  10. «انتصاب دکتر حسن عابدی جعفری به سمت نماینده وزیر و مسئول هماهنگی هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها». دفتر رسیدگی به تخلفات اداری و انتظامی اعضای هیات علمی. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ مه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۱۶.
  11. «تسلیمی: مبارزه با فساد نیازمند روش های راهکار شناسی است/ پور عزت: تا وقتی افشاکننده فساد می ترسد و مرتکب شونده آن احساس امنیت می کند، هیچ چیز تغییر نمی کند/ توکلی: برای مقابله با فساد مهمترین راهبرد، تربیت جامعه است». پایگاه خبری جماران - امام خمینی - انقلاب اسلامی. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۱۶.
  12. «وزیر اسبق بازرگانی : نهادی را که پاسخ‌گوی بازار باشد از بین بردیم». خبرآنلاین. ۲۰۱۹-۰۵-۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۱۶.
  13. «FATF سلامت اداری کشور را ارتقا می‌دهد». بازارنیوز. پاییز ۱۳۹۷.
مناصب نظامی
پیشین:
؟
معاون طرح و برنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
؟–؟
پسین:
؟
مناصب سیاسی
پیشین:
سید مجید هدایت‌زاده
سرپرست
وزیر بازرگانی
۱۳۶۷–۱۳۶۲
پسین:
عبدالحسین وهاجی
سرپرست
سِمَت‌های علمی
پیشین:
علی‌محمد حاضری
رئیس پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی
۱۳۸۳–۱۳۷۸
پسین:
مجید انصاری
مناصب احزاب سیاسی
عنوان جدید رئیس کمیته نیروی انسانی ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی
۱۳۸۸
آخرین حضور انتخاباتی موسوی