تویوتا کورولا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تویوتا کورولا
دید کلی
شرکتتویوتا
تولید۱۹۶۶–اکنون
بدنه و شاسی
کلاسکامپکت کوچک (۱۹۶۶–۱۹۹۱)
خودروی کامپکت (۱۹۹۱–اکنون)
گاه‌شمار
پیشینتویوتا پابلیکا
آبی: کشورهایی که در حال حاضر تویوتا کرولا در آنها تولید می‌شود
سبز: کشورهایی که تویوتا کرولا سابقاً در آنها تولید می‌شد
قرمز: ژاپن، بازار محلی تویوتا کرولا

تویوتا کرولا (به انگلیسی: Toyota Corolla) نام مجموعه‌ای از خودروهای کامپکت است که در ۱۹۶۶ میلادی توسط تویوتا معرفی شد و همچنان تولید می‌شود. بیش از ۵۰ میلیون کرولا در مدل‌هایی متفاوت تا سال ۲۰۲۱ به فروش رسیده‌اند و هنوز فروش این خودرو ادامه دارد.[۱]

محبوبیت و مقبولیت این ماشین به حدی است که مثلاً در کشور افغانستان، کرولا تبدیل به نام عام شده و به تمامی ماشین‌های کامپکت و سدان، بدون در نظر گرفتن شرکت سازنده، واژه کرولا اطلاق می‌شود.[نیازمند منبع]

تویوتا کرولا پرفروش‌ترین خودروی جهان است.[۲][۳] تا سال ۲۰۲۱ میلادی بیش از ۵۰ میلیون از این خودرو به فروش رفته است.[۴][۵]

نسل‌ها[ویرایش]

کورولا در دوازده نسل تولید شده که عبارتند از:

نسل اول - ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۰[ویرایش]

با شروع دهه ۶۰ میلادی، آیجی تویودا (برادرزاده ساکیشی تویودا مؤسس برند تویوتا) تلاش‌های بی‌وقفه‌ای را برای عرضه یک خودرو شهری کارآمد و ارزان‌قیمت آغاز کرد؛ اما از آنجایی که صنعت خودرو آن روزهای ژاپن حرفی برای گفتن نداشت، عملاً ساخت این مدل با چنین فلسفه‌ای ممکن نبود. آیجی هیچ‌گاه از تصمیمش منصرف نشد. طرح‌های مختلفی را برای هیئت‌مدیره ارسال می‌کرد ولی هربار با یک ایراد روبه‌رو می‌شد. تا این‌که در ابتدای ۱۹۶۵ یکی از طرح‌های او مورد موافقت قرار گرفت. شرکت روی آن سرمایه‌گذاری کرد و سدان سایز کوچکی به اسم کرولا متولد شد. برای شروع، این خودرو به یک پیشرانه ۱٫۲ لیتری ۷۰ اسب‌بخاری مجهز بود.

نسل دوم - ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۴[ویرایش]

شاید استفاده از واژه موفقیت برای نسل اول چندان مناسب نباشد. کرولای اولیه تنها آمد که اسمی از تویوتا را حمل کند؛ اما شرایط برای نسل دو کمی دستخوش تغییر شد. چهره کرولا جدید اندکی بروزتر و مشخصات فنی‌اش قابل قبول‌تر شد. استفاده از پیشرانه ۱٫۴ لیتری ۸۶ اسب‌بخاری شاید آن روزها در ژاپن اتفاق بدیعی نبود ولی بهره‌گیری از یک جعبه‌دنده ۳ سرعته اتوماتیک اتفاقی بود که کرولا را تبدیل به بحث داغ رسانه‌های صنعتی کرد. شاید به همین دلیل بود که این نسل از کرولا به‌تنهایی ۸ سال عمر کرد. دیدگاه آینده‌نگرانه مدیران تویوتا، بخشی از تولید کرولای نوپا را به اندونزی و استرالیا واگذار کرد.

نسل سوم - ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۹[ویرایش]

کمی که از دهه ۷۰ گذشت، کرولا جای خود را در بازار ژاپن باز کرد. این خودرو همان چیزی شد که مدیران ارشد می‌خواستند؛ یعنی یک خودرو مقرون‌به‌صرفه شهری. به‌منظور توسعه بازار، شرکت ویرایش‌های کوپه، استیشن، ون و لیفت‌بک را نیز به لیست فروش اضافه کرد. تصور کنید آن سال‌ها تویوتا با این خودرو توانست پیشرانه‌ای تولید کند که از فناوری DOHC (دو میل‌سوپاپ روی سیلندر) استفاده می‌کرد. این همان پیشرانه معروف ۱٫۶ لیتری ۱۲۴ اسب‌بخاری بود که هنوز هم از نظر مهندسی جایگاه بالایی دارد. البته نباید فراموش کرد که یکی از دلایل کارایی بالای موتورهای کرولا، وزن پایین آن بود. نسل سوم کرولا تنها ۸۸۰ کیلوگرم وزن داشت.

نسل چهارم - ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۷[ویرایش]

تمرکز بیش از حد شرکت روی مباحث مهندسی، باعث فراموش شدن ریزه‌کاری‌های طراحی شده بود. نسل چهار با یک تحول عظیم در زبان بصری معرفی شد. چهره کرولا دیگر مانند اسلاف خود، فانتزی نبود. حالا دیگر می‌شد به این خودرو لقب خودرو سنگین و رنگین داد. تویوتا با این مدل تمام رکوردهای قبلی خود را شکست. آن‌ها توانستند به تیراژ تولید روزانه ۲۳۴۶ دستگاه برسند. دقیقاً در همین نسل بود که آمار کل تولید کرولا از مرز یک میلیون دستگاه عبور کرد. اضافه شدن تایلند و نیوزیلند به لیست تولیدکنندگان این خودرو در این رکوردزنی بی‌تأثیر نبوده‌است. کرولا برای نسل چهارم به پیشرانه ۱٫۸ لیتری دیزلی (گازوئیل‌سوز) با قدرت ۶۵ اسب‌بخار مجهز شد، تا دوست‌داران این نوع پیشرانه‌ها را نیز راضی کرد.

نسل پنجم - ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۷[ویرایش]

این نسل یکی از عجیب‌ترین اتفاق‌ها در کل صنعت خودروسازی بود. در حالی‌که کرولا نسل چهارم همچنان روی خط تولید بود، تویوتا نسل پنج را معرفی کرد. شرکت هیچ‌گاه دربارهٔ این اقدام خود توضیح نداد. هرچه بود، حضور این مدل در بازارهای جهانی نیز اتفاق خوبی محسوب می‌شد. چراکه با پایان تواید نسل پنجم، مجموع تولید کرولاها به ۳٫۳ میلیون دستگاه رسید. بزرگ‌ترین شانس تویوتا، حضور آن در آمریکا و تأسیس یک خط تولید ساده بود. درست به همین دلیل بود که ژاپنی‌ها یک نمونه سفارشی را باب میل آمریکایی‌ها تولید کردند. این خودرو یک کوپه با دیفرانسیل عقب بود. جالب است که نسخه مسابقه‌ای جی‌تی AE86 از همین نسل، راهی رقابت‌های سرعت استرالیا شده بود.

نسل ششم - ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۴[ویرایش]

در آستانه دهه ۹۰ و اوج‌گیری ناگهانی خودروسازان آسیایی، تویوتا برنامه‌های جدید خود را برای کرولا معرفی کرد. خط تولید کانادا مشتریان جدیدی برای آن‌ها فراهم کرد. برای اولین‌بار یک نسخه 4WD نیز تولید شد. همچنین برای نخستین‌بار بود که روی مدل خاص GT-Z پیشرانه ۱٫۶ لیتری سوپرشارژ با قدرت ۱۶۵ اسب‌بخار تعبیه شد. در دهه ۹۰ بازار هوندا سیویک و نیسان آلتیما رونق فوق‌العاده‌ای داشت. نسل ششم کرولا شاید نتوانست آن‌ها را به زیر بکشد ولی به‌طور حتم تأثیر خود را روی فروش خیره‌کننده آن‌ها گذاشت. عدم اقبال نسبت به مدل استیشن این خودرو از همین نسل شروع شد.

نسل هفتم - ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۲[ویرایش]

درست در همان روزهایی که تویوتا با دیگر سدان پرفروش خود یعنی کمری ایام طلایی را تجربه می‌کرد، بازارهای متوسط به‌شدت منتظر حضور ویرایش جدید کرولا بودند. اتفاقی که در بهترین صورت ممکن رخ داد. ترکیه و تایلند بیش از هر کشور دیگری برای خرید این خودرو مشتاق بودند. چهره جوان‌گرای نسل هفتم کرولا این سدان شهری را از خودرویی که فقط مناسب افراد مسن بود، خارج کرد. بازار آمریکای جنوبی که پیش از این در سیطره خودروهای ارزان آمریکای‌شمالی بود، کم‌کم با کرولا آشنا شدند. شیلی و پرو از جمله کشورهایی بودند که درخواست‌های پیاپی خود را برای خرید این خودرو به دفتر مرکزی تویوتا ارسال می‌کردند.

نسل هشتم - ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۲[ویرایش]

وقتی حرف از انقلاب در طراحی می‌زنیم، منظور ما دقیقاً چنین چیزی است. اصرار تویوتا برای باقی ماندن در بازار پرحاشیه اما مهم آمریکا، قدرت طراحان ژاپنی این شرکت را دوچندان کرد. حالا شاهد خودرویی بسیار مدرن با چهره‌ای گیرا و آینده‌نگر هستیم. البته نسل هشتم از نظر فنی هم حرف‌هایی برای گفتن داشت. به‌خصوص عرضه پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۱۶۵ اسب‌بخاری که حتی خودروهای ساخت آمریکا را نیز تحت تأثیر قرار داده بود. نصب سیستم صوتی با چنجر سی‌دی، سان‌روف و چراغ‌های LED قابلیت‌هایی بودند که این ژاپنی محافظه‌کار را محبوب‌تر می‌کرد. به دلیل کیفیت خوب قطعات، این خودرو برای مدتی تبدیل به تاکسی رسمی انگلستان شد.

نسل نهم - ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷[ویرایش]

قرن ۲۱، آغازگر عصر نوین کرولا بود. نسل نهم کرولا بیش از هر خودروی اروپایی و آمریکایی، حس و حال غربی داشت. در حالی که بازار خودروهای سایز کوچک شهری آمریکای شمالی غرق در خرید پونتیاک Vibe بود، این ژاپنی تمام معادلات را به هم ریخت. تویوتا با این مدل یک بار دیگر سراغ پیشرانه‌های سوپرشارژ رفت. عرضه نسخه ۱٫۸ لیتری ۲۱۵ اسب‌بخاری موفقیت قابل قبولی برای شرکت به همراه آورد. البته همچنان پرفروش‌ترین مدل کرولا همان سری ۱٫۶ لیتری ۱۰۹ اسب‌بخاری بود. عربستان برای اولین‌بار به لیست خریداران کرولا اضافه شد.

نسل دهم - ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳[ویرایش]

دومین انقلاب طراحی در دنیای کرولاها در نسل دهم رخ داد. تویوتا با عرضه این مدل کمی چاشنی جسارت و هیجان را بیشتر کرد. اقدامی که اتفاقاً خیلی هم با استقبال روبه‌رو شد. پس از سال‌ها از عرضه اولین کرولا، برای اولین‌بار شرکت روی این خودرو جعبه‌دنده اتوماتیک ۵ سرعته و یک نمونه CVT تعبیه کرد. تا پیش از این معروف بود که کرولاها خودروهای کم‌آپشنی هستند؛ اما روی این نسل می‌شد امکاناتی مانند سنسور جلو و عقب، دوربین، کروز کنترل هوشمند، نمایشگر لمسی، نقشه‌خوان و گرم‌کن صندلی دید. شاید پرفروش‌ترین ویرایش این خودرو نمونه ۱٫۸ لیتری ۱۳۶ اسب‌بخاری باشد ولی شرکت برای دوست‌داران سرعت یک نمونه جی‌تی ۱٫۵ لیتری توربو با ۱۵۰ اسب‌بخار قدرت نیز تدارک دیده بود.

نسل یازدهم - ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸[ویرایش]

اقبال خیره‌کننده‌ای که دنیا به کرولا نشان داد، تویوتا را مجبور کرد تا با صرف هزینه سنگین چند میلیون دلاری یک پلت‌فرم جدید برای آن طراحی کند. کرولاهای جدید آنقدر توسعه‌یافته بودند که شرکت برای هر بازار، مدل مخصوصی را تدارک می‌دید؛ یعنی آنچه در هند عرضه می‌شد، با چیزی که در چین به فروش می‌رفت، تفاوت داشت. آنچه در پاکستان عرضه می‌شد با مدل فروخته‌شده در سنگاپور توفیر می‌کرد. شاید بزرگ‌ترین تفاوت بین مدل‌هایی بود که در آمریکا فروخته می‌شدند، چرا که از طراحی کاملاً متفاوتی با سایر کرولاهای هم‌نسلش بهره می‌برد. نکته مهم دربارهٔ نسل یازدهم کرولا آن بود که شرکت دیگر دست از آن پراکندگی پیشرانه‌ها کشید و تنها روی دو مدل پیشرانه ۱٫۸ و ۲ لیتری متمرکز شد.

جدول فروش[ویرایش]

سال تقویمی آمریکا کانادا استرالیا اروپا
۲۰۰۰ 230,156[۶] ن/م ۳۰٬۵۷۶ ن/م
۲۰۰۱ ۲۴۵٬۰۲۳ ن/م ۳۰٬۸۱۳ ن/م
۲۰۰۲ 254,360[۷] ن/م ۳۴٬۹۴۸ ن/م
۲۰۰۳ ۳۲۵٬۴۷۷ ن/م ۳۶٬۱۲۸ ن/م
۲۰۰۴ 333,161[۸] ن/م ۳۹٬۰۵۳ ن/م
۲۰۰۵ ۳۴۱٬۲۹۰ ن/م ۴۶٬۴۱۵ ن/م
۲۰۰۶ 387,388[۹] ن/م ۴۶٬۲۵۶ ن/م
۲۰۰۷ ۳۷۱٬۳۹۰ ن/م 47,792[۱۰] 85,407[۱۱]
۲۰۰۸ 351,007[۱۲] 57,736[۱۳] ۴۷٬۹۰۱ 119,120[۱۴]
۲۰۰۹ 296,874[۱۵] 53,933[۱۶] 39,013[۱۷] ن/م
۲۰۱۰ 266,082[۱۸] 38,680[۱۶] 41,632[۱۹] 51,189[۲۰]
۲۰۱۱ 240,259[۲۱] 36,663[۲۲] 36,087[۲۳] 69,889[۲۴]
۲۰۱۲ 290,947[۲۵] 40,906[۲۶] 38,799[۲۷] 63,481[۲۸]
۲۰۱۳ 302,180[۲۹] 44,449[۳۰] 43,498[۳۱] 67,987[۳۲]
۲۰۱۴ 339,498[۳۳] 48,881[۳۴] 43,735[۳۵] 83,301[۳۶]
۲۰۱۵ 363,332[۳۷] 47,199[۳۸] 42,073[۳۹] 69,194[۴۰]
۲۰۱۶ (از جمله Corolla/Scion IM) 360,483[۴۱] 45,626[۴۲] 40,330[۴۳] 67,876[۴۴]
۲۰۱۷ 76,086[۴۵] ن/م ن/م ن/م

نگارخانه[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. «Toyota Marks 50-Millionth Corolla Sold». Toyota USA Newsroom (به انگلیسی). ۲۰۲۱-۰۸-۲۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۸-۱۰.
  2. The Top 5 Best Selling Cars of All Time top5ofanything
  3. "Newest Toyota Corolla's Quiet Evolution; Toyota Sticks with Tradition in Updating World's Best-Selling Car" (به انگلیسی). Cape Times (South Africa). 13 March 2014. Archived from the original on 22 December 2017. Retrieved 3 December 2014.
  4. «Toyota Marks 50-Millionth Corolla Sold». Toyota USA Newsroom (به انگلیسی). ۲۰۲۱-۰۸-۲۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۸-۱۰.
  5. «Toyota Corolla: 50 Million Sales and Counting». Toyota Media Site (به انگلیسی). ۲۰۲۱-۰۹-۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۸-۱۰.
  6. "Toyota Sets Sales Record for Sixth Year in a Row". Theautochannel.com. 2004-11-17. Retrieved 2009-07-14.
  7. "Toyota Announces Best Sales Year in Its 46-Year History, Breaks Sales Record for Eighth Year in a Row". Theautochannel.com. 2004-11-17. Retrieved 2009-07-14.
  8. "Toyota Reports 2005 and December Sales". Theautochannel.com. Retrieved 2009-07-14.
  9. "Toyota Reports 2007 and December Sales". Theautochannel.com. 2008-01-03. Retrieved 2009-07-14.
  10. "2007: A milestone year for motor vehicle sales". Australia: Federal Chamber of Automotive Industries. 2008-01-07. Archived from the original on 11 April 2013. Retrieved 2012-04-15.
  11. "Toyota Achieves 11th Consecutive Record Year of Sales in Europe" (Press release). Europe: Toyota. 2008-01-16. Retrieved 2016-03-25.[پیوند مرده]
  12. "Toyota Reports 2008 and December Sales". Theautochannel.com. 2009-01-05. Retrieved 2009-07-14.
  13. "Canadian-built models drive Toyota Canada Inc. to all-time record year in 2008 Drivers embrace quality, fuel-efficiency and safety, setting 2008 Toyota and Lexus records" (Press release). Canada: Toyota. Archived from the original on 10 January 2014. Retrieved 2012-04-15.
  14. "Toyota Motor Europe announces 2008 sales and production results" (Press release). Europe: Toyota. 2009-01-14. Retrieved 2016-03-25.[پیوند مرده]
  15. "Toyota Reports December 2009 and Year 2009 Sales". Theautochannel.com. 2010-01-05. Retrieved 2010-07-12.
  16. ۱۶٫۰ ۱۶٫۱ "Toyota Canada Inc. reports December and full year 2010 sales" (Press release). Canada: Toyota. 2011-01-04. Archived from the original on 10 January 2014. Retrieved 2012-04-15.
  17. "New Vehicle Market Ends Strong Year With Record December". Australia: Federal Chamber of Automotive Industries. 2010-01-06. Archived from the original on 11 April 2013. Retrieved 2012-04-15.
  18. "Toyota Reports December and 2010 Sales" (Press release). USA: Toyota. 2011-01-04. Retrieved 2012-04-15.
  19. "New Vehicle Sales Top The Magic Million". Australia: Federal Chamber of Automotive Industries. 2011-01-06. Archived from the original on 11 April 2013. Retrieved 2012-04-15.
  20. "2010 Sales and Production Results for Toyota Motor Europe" (Press release). Europe: Toyota. 2011-01-13. Retrieved 2016-03-25.[پیوند مرده]
  21. "Toyota Reports December 2011 and Year-End Sales" (Press release). USA: Toyota. 2012-01-04. Archived from the original on 22 July 2013. Retrieved 2012-04-15.
  22. "Toyota brand finishes 2011 with six straight months of market share growth" (Press release). Canada: Toyota. 2012-01-04. Archived from the original on 10 January 2014. Retrieved 2012-04-15.
  23. "New Vehicle Sales Top the Million Mark in 2011". Australia: Federal Chamber of Automotive Industries. 2012-01-05. Archived from the original on 10 April 2013. Retrieved 2012-04-15.
  24. "Toyota Motor Europe posts year-on-year sales increase despite supply disruptions" (Press release). Europe: Toyota. 2012-01-09. Retrieved 2016-03-25.[پیوند مرده]
  25. "December 2012 and Year-End Sales Chart" (Press release). USA: Toyota. 2013-01-03. Archived from the original on 6 January 2013. Retrieved 2013-03-20.
  26. "Annual records for hybrid and truck sales power Toyota Canada Inc. to 18.4% year-over-year increase" (Press release). Canada: Toyota. 2013-01-03. Archived from the original on 9 January 2014. Retrieved 2016-03-25.
  27. "Toyota drives industry to record sales" (Press release). Australia: Toyota. 2013-01-04. Retrieved 2016-03-25.
  28. "Toyota Motor Europe 2012 sales up 2% (+15,583 units) in a sharply declining market" (Press release). Europe: Toyota. 2013-01-10. Retrieved 2016-03-25.[پیوند مرده]
  29. "December 2013 and Year-End Sales Chart" (Press release). USA: Toyota. 2014-01-03. Archived from the original on 8 January 2014. Retrieved 2014-01-09.
  30. "Best-ever year for Lexus helps Toyota Canada Inc. increase sales by 1.7% in 2013" (Press release). Canada: Toyota. 2014-01-03. Archived from the original on 9 January 2014. Retrieved 2016-03-25.
  31. "Toyota, Corolla and Camry take sales honours" (Press release). Australia: Toyota. 2014-01-06. Retrieved 2016-03-25.
  32. "Record hybrid sales push Toyota Motor Europe market share and volume gains" (Press release). Europe: Toyota. 2014-01-14. Retrieved 2016-03-25.[پیوند مرده]
  33. "December 2014 and Year-End Sales Chart" (Press release). USA: Toyota. 2015-01-05. Archived from the original on 7 January 2015. Retrieved 2015-01-06.
  34. "TCI 2014 Sales Up 2.8% Led By Record Truck And Lexus Sales" (Press release). Canada: Toyota. 2015-01-05. Retrieved 2016-03-25.
  35. "Toyota makes it an even dozen" (Press release). Australia: Toyota. 2015-01-06. Retrieved 2016-03-25.
  36. "Fourth consecutive year of sales growth for Toyota Motor Europe in 2014 with record hybrid sales" (Press release). Europe: Toyota. 2015-01-14. Retrieved 2016-03-25.[پیوند مرده]
  37. "December 2015 and Year-End Sales Chart" (Press release). USA: Toyota. 2016-01-05. Archived from the original on 18 January 2016. Retrieved 2016-01-18.
  38. "Toyota Canada Inc. Reports December and Year-End 2015 Sales Results" (Press release). Canada: Toyota. 2015-01-05. Retrieved 2016-03-25.
  39. "Toyota's lucky streak: 13 years as top-selling brand" (Press release). Australia: Toyota. 2016-01-06. Retrieved 2016-03-25.
  40. "Toyota Motor Europe (TME) sold 874,000 vehicles in 2015 with record 209,000 hybrid sales" (Press release). Europe: Toyota. 2016-01-14. Archived from the original on 10 April 2016. Retrieved 2016-03-25.
  41. "December 2016 and Year-End Sales Chart" (Press release). USA: Toyota. 2017-01-05. Retrieved 2017-01-05.
  42. "Record Hybrid Sales Lead 4.2% Overall Sales Growth for Toyota Canada Inc. in 2016" (Press release). Canada: Toyota. 2017-01-04. Retrieved 2017-04-30.
  43. "Toyota Hilux: Australia's best-selling car" (Press release). Australia: Toyota. 2017-01-05. Retrieved 2017-04-30.
  44. "Toyota Motor Europe (TME) sold 928,500 vehicles in 2016 with best-ever sales for Hybrids and Lexus" (Press release). Europe: Toyota. 2017-01-06. Retrieved 2017-04-30.
  45. "Enero-marzo 2017: Autos más vendidos en EE. UU" [January-March 2017: Best-selling cars in the US]. El diario NY (به اسپانیایی). 2017-04-04. Retrieved 2017-06-20.

منابع[ویرایش]