تارا وستوور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تارا وستُوِر
Writer
Writer
زادهClfiton, Idaho
سپتامبر ۱۹۸۶ (۳۷ سال)[۱]
کلیفتون، آیداهو
پیشهتاریخ‌نگار، نویسنده
تحصیلاتدانشگاه بریگم یانگ
کالج ترینیتی، دانشگاه کمبریج (PhD, 2014, تاریخ اندیشه و فلسفه سیاسی)
وبگاه

تارا وستُوِر (انگلیسی: Tara Westover؛ زادهٔ سپتامبر ۱۹۸۶ (۳۷ سال)[۲]) تاریخ‌نگار و نویسنده اهل ایالات متحده آمریکا است.

او به ویژه پس از نگارش کتاب تحصیلکرده به شهرت رسید. مجله تایم او را در فهرست ۱۰۰ چهره تأثیرگذار ۲۰۱۹ قرار داد.[۳] کتاب «تحصیلکرده» سرگذشت او را از کودکی تا حدود سی سالگی در بر می‌گیرد. وستور در آیداهوی آمریکا و در خانواده‌ای مورمون به دنیا آمد. پدرش یک مذهبی افراطی بود و در عین حال از اختلال دو قطبی رنج می‌برد. بیماری و باورهای مذهبی خاصَش باعث شد که نسبت به حکومت آمریکا، پلیس فدرال، خدمات درمانی و مدارس دولتی بدگمان شود. در نتیجه «تارا» و برخی از براداران و خواهرش به مدرسه نرفتند، شناسنامه نداشتند و از خدمات درمانی استفاده نمی‌کردند. آنها حتی واکسیناسیون نشده بودند.

تارا شرح این محرومیت‌ها را در کتاب تحصیلکرده منتشر ساخت. سرگذشت مزبور بلافاصله در ردیف کتاب‌های پرفروش قرار گرفته و ۱۱۳ هفته متوالی است که در لیست پرفروش‌ها قرار دارد.[۴] ویراستاران آمازون، کتاب تحصیلکرده را به عنوان کتاب سال ۲۰۱۸ انتخاب کرد. گودریدز این سرگذشت را به عنوان کتاب برتر در بخش «اتوبیوگرافی و سرگذشت نامه نویسی» برگزید.[۵] نیویورک‌تایمز آن را جزء ده کتاب برتر سال قرار داد. باراک اوباما[۶]و بیل گیتس[۷] «تحصیلکرده» را جزء کتاب‌های محبوب خود آوردند.

در حال حاضر سرگذشت تارا وستُوِر به چهل و پنج زبان دنیا ترجمه می‌شود.[۸]

آثار ترجمه شده به فارسی[ویرایش]

دختر تحصیلکرده، ترجمه هوشمند دهقان، تهران، انتشارات نیلوفر، ۱۳۹۷

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Whitworth, Damian (February 17, 2018). "Review: Educated by Tara Westover — from the Mormon boondocks to a Cambridge PhD". The Times.
  2. whitworth, damian (February 17, 2018). "review: educated by tara westover — from the mormon boondocks to a cambridge phd". the times.
  3. "Tara Westover: The 100 Most Influential People of 2019". TIME (به انگلیسی). Retrieved 2019-04-18.
  4. https://www.nytimes.com/books/best-sellers/hardcover-nonfiction/?module=DropDownNav&action=click&region=navbar&contentCollection=Books&version=Nonfiction&referrer=https://www.google.com/&pgtype=Reference
  5. https://www.goodreads.com/choiceawards/best-books-2018
  6. https://www.washingtonpost.com/gdpr-consent/?destination=/entertainment/books/barack-obamas-summer-reading-list-is-everything-we-need-right-now/2018/08/19/18ed91c4-a3d9-11e8-a656-943eefab5daf_story.html?&utm_term=.3ad9ac8cd28c
  7. https://www.gatesnotes.com/Books/Educated
  8. https://tarawestover.com/book/

پیوند به بیرون[ویرایش]