بیشعوری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بیشعوری
نویسنده(ها)خاویر کرمنت
برگرداننده(ها)محمود فرجامی
کشورتهران
زبانزبان فارسی
موضوع(ها)طنز
ناشرانتشارات تیسا
شمار صفحات۲۳۲
شابکشابک ‎۹۷۸۶٠٠۷۲۱۲٠۶۶

بیشعوری کتابی با مضمون طنز است که به «تجاوز حماقت‌آمیز اما آگاهانه به حقوق دیگران» در عصر معاصر اشاره دارد، این کتاب نوشته خاویر کرمنت (به انگلیسی: Xavier Crement) است و در سال ۱۹۹۰ با نام Asshole No More; The Original Self-Help Guide for Recovering Assholes and Their Victims منتشر شد.[۱]

نویسنده در این کتاب مدعی می‌شود که بیشعوری یک بیماری و اعتیاد است، نه بداخلاقی و سوءرفتار و به معرفی بیشعوری از زوایای مختلف می‌پردازد.[۲]

اشاره به کتاب[ویرایش]

این کتاب در فیلم‌های سینمایی دراکولا، خنده‌های آتوسا و همچنین قسمتِ ۱ مجموعه هیولا، حضور دارد و به آن اشاره می‌شود.

ترجمه در ایران[ویرایش]

این کتاب نخستین بار توسط محمود فرجامی در سال ۱۳۸۶ ترجمه شد[۳] و به دلیل عدم دریافت مجوز نشر به صورت رایگان برای دانلود روی سایت شخصی وی قرار گرفت. مترجم از مخاطبین این کتاب خواست اگر از محتوای کتاب راضی بودند مبلغی به اندازه پول یک پیتزا را به حساب مترجم واریز کنند.[۴] سرانجام در سال ۱۳۹۳ توسط انتشارات تیسا در ۲۳۲ صفحه منتشر[۵] و به سرعت تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین کتابهای غیرداستانی شد،[۶] تا جایی که در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چاپ بیست و نهم این کتاب با تیراژ پنج هزار نسخه در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.[۷]

کتاب بیشعوری با ترجمه محمود فرجامی در کابل توسط نشر زریاب و در لندن توسط نشر اچ اند اس مدیا نیز به‌طور جداگانه به چاپ رسیده‌است.[۸]

ترجمه‌های دیگر[ویرایش]

پس از استقبال گسترده از این کتاب، بیشعوری بارها توسط مترجمان و انتشارات دیگر با همان عنوان و طرح اولیه روی جلد، به صورت غیرقانونی[۹] به بازار عرضه شده‌است.

فرجامی خاطرنشان کرده‌است که «حق انحصاری» ترجمه و فروش کتاب بیشعوری (Asshole No More) را از ناشر و نویسنده خریده و انتشار هر ترجمهٔ دیگری از آن غیرقانونی است.[۱۰]

منابع[ویرایش]

  1. «کتاب بیشعوری: کتابی که خواندن آن به هر انسان باشعور و بیشعوری توصیه می‌شود!». تارنمای رسانه هدهد. ۷ آگوست ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۱ اکتبر ۲۰۱۷.
  2. ««بی‌شعوری» همچنان در صدر است». پایگاه اطلاعاتی شهر کتاب. ۲۵ خرداد ۱۳۹۴. دریافت‌شده در ۱۱ اکتبر ۲۰۱۷.
  3. «سرنوشت تلخ یک ترجمه موفق؛ رنج‌نامه مترجم «بیشعوری» :اعلام ورشکستگی می‌کنم!». تارنمای خبرگزاری مهر. ۱۷ مهر ۱۳۹۶. دریافت‌شده در ۱۱ اکتبر ۲۰۱۷.
  4. «کتاب بیشعوری: راهنمای عملی شناخت و درمان خطرناک‌ترین بیماری تاریخ». ketabweb.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۲-۲۷.
  5. ««بیشعوری» بعد از پنج سال انتظار به نمایشگاه رسید». کتاب، خبرگزاری کتاب ایران. ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳. دریافت‌شده در ۱۱ اکتبر ۲۰۱۷.
  6. «دنیای اقتصاد؛ ناشر پرفروش‌ترین کتاب‌های غیرداستانی». پایگاه خبری-تحلیلی فرارو. ۲۱ شهریور ۱۳۹۴. دریافت‌شده در ۱۱ اکتبر ۲۰۱۷.
  7. «توسط انتشارات تیسا عرضه شد؛ «بیشعورها» در نمایشگاه کتاب/ «بیشعوری» به چاپ بیست و نهم رسید». تارنمای خبرگزاری مهر. ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶. دریافت‌شده در ۱۱ اکتبر ۲۰۱۷.
  8. فرجامی، محمود (۲۶ دسامبرِ ۲۰۱۳). «دانلود نسخهٔ کامل کتاب بیشعوری». باران در دهان نیمه‌باز؛ وب‌سایت شخصی محمود فرجامی. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ اکتبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۱ اکتبر ۲۰۱۷. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  9. «چاپ کتاب "بیشعوری" در ایران با نام ناشری در سوئد عملی غیراخلاقی است». تارنمای انتشارات شهروند. ۲۶ دسامبر ۲۰۱۳. بایگانی‌شده از / اصلی مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک) در ۱۲ اکتبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۱ اکتبر ۲۰۱۷.
  10. فرجامی، محمود. همه چیز دربارهٔ بیشعوری. شبکه خوراسانیان در وبگاه یوتوب. روی داده در ۱۴:۱۱. دریافت‌شده در ۱۱ اکتبر ۲۰۱۷.

پیوند به بیرون[ویرایش]