بوخوم

مختصات: ۵۱°۲۸′۵۵″ شمالی ۰۷°۱۲′۵۷″ شرقی / ۵۱٫۴۸۱۹۴°شمالی ۷٫۲۱۵۸۳°شرقی / 51.48194; 7.21583
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بوخوم
Baukem  (وستفالی)
Bochum Skyline
German Mining Museum
Zeiss Planetarium Bochum
Schauspielhaus Bochum
Bochum Kammerspiele
خط افق بوخوم، موزه معدن آلمان، سیاره‌نمای زیس بوخوم، Schauspielhaus Bochum، بوخوم کامرسپیله
پرچم بوخوم
پرچم
نشان بوخوم
نشان
بوخوم در آلمان واقع شده
بوخوم
بوخوم
بوخوم در نوردراین-وستفالن واقع شده
بوخوم
بوخوم
مختصات:
کشورآلمان
ایالتنوردراین-وستفالن
منطقه اداریآرنسبرگ
ناحیهناحیه شهری
مدیریت
 • شهردارتوماس آیسکیرش[۱] (SPD)
مساحت
 • کل۱۴۵٫۴ کیلومتر مربع (۵۶٫۱ مایل مربع)
منطقه زمانی
CET/CEST (UTC+1/+2)
کدهای پستی
۴۴۷۰۱-۴۴۸۹۴
کدهای شماره‌گیری۰۲۳۴, ۰۲۳۲۷
پلاک خودروBO, WAT
وبگاه

بوخوم (‎/ˈbxʊm/‎ BOHKH-uum, نیز US: ‎/-əm/‎ --əm,[۲][۳][۴][۵] آلمانی: [ˈbo:xʊm] (دربارهٔ این پرونده شنیدن); وستفالی: Baukem)، با جمعیتی بالغ بر ۳۶۴٫۹۲۰ نفر (۲۰۱۶)، ششمین شهر پرجمعیت ایالت نوردراین-وستفالن (پس از کلن، دوسلدورف، دورتموند، اسن و دویسبورگ) و شانزدهمین شهر پرجمعیت آلمان است. این شهر در ارتفاعات روهر (Ruhrhöhen)، میان رودخانه‌های رور در جنوب و امشر در شمال، (شاخه‌های راین) قرار دارد و دومین شهر بزرگ وست‌فالن پس از دورتموند، و چهارمین شهر بزرگ منطقه رور پس از دورتموند، اسن و دویسبورگ محسوب می‌شود. این شهر در مرکز رور، بزرگترین منطقهٔ شهری آلمان، در راین-رور واقع شده‌است و به منطقهٔ آرنسبرگ تعلق دارد. بوخوم ششمین شهر بزرگ و یکی از جنوبی‌ترین شهرهای منطقهٔ گویش آلمانی سفلی است. ۹ مؤسسهٔ آموزش عالی در این شهر وجود دارد که مهمترین آنها دانشگاه رور بوخوم، یکی از ده دانشگاه بزرگ آلمان، و دانشگاه علوم کاربردی بوخوم است.

جغرافیا[ویرایش]

این شهر در منطقه رور و در بین شهرهای اسن، گلزن‌کیرشن، هرنه، کاستروپ-راوکسل، دورتموند، ویتن و هاتینگن واقع شده‌است. در جنوب این شهر نواحی جنگلی و دریاچه کمنادر دیده می‌شود. ارتفاع شهر در بالاترین نقطه به ۱۹۶ متر بالاتر از سطح دریا و در پایین‌ترین نقطه به ۴۳ متر بالاتر از سطح دریا می‌رسد.

جنگ جهانی دوم[ویرایش]

این شهر در طول جنگ جهانی دوم آسیب‌های فراوانی دید. در طی بمباران‌های هوایی ۳۸٪ این شهر نابود شد. از تاریخ ۲۰ ژوئن ۱۹۴۰ تا ۲۲ مارس ۱۹۴۵ در بمباران‌های مختلف توسط نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا در مجموع از ۱۱۵۹۵ تن بمب در این شهر استفاده شد.

دانشگاه‌ها[ویرایش]

در بوخوم یک دانشگاه (دانشگاه رور بوخوم) و چندین مدرسه عالی (Hochschule) وجود دارد.

ترابری[ویرایش]

ایستگاه مرکزی بوخوم که در سال ۱۹۵۷ تأسیس شده به شبکه سراسری راه‌آهن متصل است، همچنین تراموا بوخوم/گلزنکیرشن سیستم ترابری بین شهری و حومه و قطار شهری بوخوم قطار سبک شهری در بوخوم است.

بوخوم دارای فرودگاه نمی‌باشد اما نزدیک‌ترین فرودگاه به این شهر فرودگاه دورتموند در ۲۷ کیلومتری، فرودگاه دورتموند در ۳۱ کیلومتری و فرودگاه بین‌المللی دوسلدورف در ۴۷ کیلومتری آن قرار دارد.

ورزش[ویرایش]

اولین باشگاه فوتبال تأسیس‌شده در بوخوم، مربوط به باشگاه فوتبال «وی‌اف‌ال بوخوم» می‌شود که براساس رتبه‌بندی بوندسلیگا در فصل ۲۰۰۷–۰۸ دوازدهمین باشگاه برتر آلمان محسوب می‌شد.

شهرهای خواهرخوانده[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Wahlergebnisse in NRW Kommunalwahlen 2020, Land Nordrhein-Westfalen, accessed 19 June 2021.
  2. "Bochum". The American Heritage Dictionary of the English Language (5th ed.). Boston: هاوتن مفلین هارکورت. 2014. Retrieved 18 April 2019.
  3. "Bochum". Collins English Dictionary. HarperCollins. Retrieved 18 April 2019.
  4. "Bochum" بایگانی‌شده در ۱۸ آوریل ۲۰۱۹ توسط Wayback Machine (US) و "Bochum". واژه‌نامه‌های آکسفورد (وبگاه). انتشارات دانشگاه آکسفورد.
  5. مریم-وبستر Bochum