بهزاد جوانبخش

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بهزاد جوانبخش
بهزاد جوانبخش (سال ۱۳۵۴)
نام هنگام تولدعبدالله جوانبخش فرد
زادهٔ۱ آبان ۱۳۲۶ ‏(۷۶ سال)[نیازمند منبع]
تهران
محل زندگیایران-فرانسه
ملیتایران
پیشهبازیگر
سال‌های فعالیتاز ۱۳۵۱

بهزاد جوانبخش (زاده ۱۳۲۶ در تهران) قابلیت وی در سینما توسط ساموئل خاچیکیان کشف شد. اولین کار سینمایی او فیلم آشوبگر (۱۳۵۱) بود. وی ورزشکار در رشته بوکس و سوارکاری و در زمینه نویسندگی و تهیه‌کنندگی نیز فعالیت داشته‌است.[۱] در قبول بازی‌های پیشنهادی و استحکام فیلمنامه حساسیت ویژه داشته از همین رو آخرین نقش آفرینی وی در فیلم سربازهای جمعه ساخته مسعود کیمیایی بوده‌است که نزدیک به بیست سال از آن می‌گذرد.

چگونگی ورود به بازیگری[ویرایش]

بهزاد جوانبخش از جمله بازیگرانی است که هم قبل از انقلاب خوش درخشید و هم جای پایش را در سینمای بعد از انقلاب سفت کرد. کارگردانانی که او را مقابل دوربین خود داشته اند همواره از بازی او تعریف کرده و جوانبخش را بازیگری ذاتی می دانند. هرچند که او در تصمیمی از سینما دور شد اما ظهور گاه و بی گاهش بر پرده نقره ای مخاطبان سینمای ایران را به یاد نقش های ماندگاری انداخت که در سال های جوانی ایفا کرد. او درباره ورودش به عرصه بازیگری اینچنین می گوید: « در دهه ۵۰ بسیاری از جوانان به سینما علاقه داشتند و از طرف دیگر مردم هم بسیار علاقه مند سینما بودند. من هم مانند دیگران سینما را دوست داشتم. در آن زمان مرحوم خاچیکیان که به حق از بزرگترین کارگردانان سینما ایران است به دنبال بازیگرانی جوان و فیزیکال می گشت. به همین خاطر من را دید از برای بازی در فیلم بوسه بر لب های خونین دعوتم کرد. بعد از آن فیلم، در اثری دیگر با نام پیروزی شرکت کردم که آن فیلم هیچگاه به انتها نرسید. فیلم بسیاری خوبی بود که به دلیل مشکلات تهیه کننده نیمه کاره ماند.

بعد از آن نیز در فیلم گرگ مرحوم ساموئل خاچیکیان حضور پیدا کردم. فیلمی که بر اساس اولین سناریو امیر قوی دل ساخته شد. در آن زمان برای نوشتن قصه ها ماه ها وقت صرف می کردند و به همه جوانب قصه فکر می شد. مرحوم خاچیکیان هم علاقه مند بود که قصه های پلیسی را بسازد و انصافا هم در کارش خبره بود. انتخاب اول عوامل فیلم برای نقش پلیس بهروز وثوقی بود اما به دلیل برخی نا هماهنگی ها دوباره نقش به من پیشنهاد شد. کاراکتر مقابلم را هم ایرج قادری بازی کرد.

بعد از آن فیلم با پیشنهاد آقای محمد متوسلانی به سریال غارت گران اضافه شدم. سریالی که ساختش تا اوایل سال ۱۳۵۶ ادامه داشت و بعد در تلویزیون پخش شد. یادم است ان زمان و به هنگام پخش این سریال خیابان ها خلوت می شد. اقبال مردم به این سریال بی نظیر بود.

بعد از آن هم انقلاب شد و پخش سریال نیمه کاره ماند. من نیز از بازیگری دور شدم. تا فیلم تاراج

دوران کاری

جوانبخش با سابقه‌ی بازی در چهار فیلم سینمایی و یک سریال تلویزیونی، بعد از انقلاب به مدت هفت سال از سینما فاصله گرفت. تا اینکه سال ۶۳، به سینمای ایران بازگشت و بار دیگر به فعالیت خود در بازیگری ادامه داد. او دهه شصت را با بازی در سه فیلم گذراند در دهه هفتاد او پرکار بود و در شش فیلم حضور پیدا کرد، و بعد از تاراج دوبار دیگر با ایرج قادری همکاری کرد، او از هنرپیشه‌های محبوبِ فیلم‌های اکشن و سینمای بدنه بعد از انقلاب بود. جوانبخش در ابتدای دهه هشتاد بعد از بازی در «سربازهای جمعه» مسعود کیمیایی، به یکباره حضورش در سینمای ایران کمرنگ شد و دیگر در هیچ پروژه‌ای بازی نکرد.

او که طی این سال‌ها در ایران و فرانسه سکونت داشته، بیش از دو دهه است در هیچ پروژه‌ای حضور پیدا نکرده. جوانبخش سالها پیش در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود اغلب پیشنهادها در این مدت به اندازه‌ای بی‌کیفیت بوده که ترجیح داده سابقه خود را برای چنین کارهایی خراب نکند.

فیلم‌شناسی[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. جمال امید. فرهنگ سینمای ایران. چاپ نوبت چاپ. تهران: مؤسسه انتشارات نگاه، ۱۳۷۷
  2. وبگاه سینما سوره
  3. بهزاد جوانبخش در IMDb

پیوند به بیرون[ویرایش]