بری لارسون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بری لارسون
نام هنگام تولدبرین سایدونی دیسولنیرز
زادهٔ۱ اکتبر ۱۹۸۹ ‏(۳۴ سال)
ساکرامنتو، کالیفرنیا، ایالات متحده
تحصیلاتتئاتر هنرستان آمریکا
پیشه
  • بازیگر
  • فیلم‌ساز
سال‌های فعالیت۱۹۹۸–اکنون
آثارفهرست کامل
شریک(های)
زندگی
الکس گرین‌والد (۲۰۱۳–۲۰۱۹)
جایزه(ها)فهرست کامل

برین سایدونی دیسولنیرز (انگلیسی: Brianne Sidonie Desaulniers؛ زادهٔ ۱ اکتبر ۱۹۸۹) که به‌طور حرفه‌ای به نام بری لارسون (انگلیسی: Brie Larson) شناخته می‌شود، بازیگر و فیلم‌ساز آمریکایی است. لارسون از جوان‌ترین بازیگران سینمای هالیوود در سال‌های اخیر است که هنرنمایی‌اش در فیلم‌های مختلف با تحسین گسترده منتقدان و تماشاگران مواجه شده‌است. او در سن ۲۶ سالگی موفق به کسب جوایز معتبری از جمله اسکار، بفتا و گلدن گلوب شده‌است. مجلهٔ تایم لارسون را یکی از ۱۰۰ فرد با نفوذ جهان در سال ۲۰۱۹ نامید.

بری لارسون در اولین روز اکتبر ۱۹۸۹ و در ساکرامنتو، کالیفرنیا به دنیا آمد.[۱][۲] لارسون به مدرسه نرفت و خواندن و نوشتن را در خانه آموخت. در سن شش سالگی او به گروه آموزشی تئاتر کانسروتری[E ۱] پیوست تا جوانترین بازیگری باشد که موفق به این کار شده‌است. بری خیلی زود استعدادهای خود را نشان داد و مثل بسیاری از کسانی که در صدد راه یافتن به هالیوود هستند به لس آنجلس سفر کرد. او کار بازیگری خود را در سال ۱۹۹۸ با اجرای بخش کمدی در برنامه امشب با جی لنو[E ۲] آغاز کرد. لارسون مدت نسبتاً زیادی به بازی در آثار کمدی و خانوادگی ادامه داد. او در سال ۲۰۰۱ در سریال سیت‌کام بزرگ کردن بابا[E ۳] در نقش امیلی استوارت ظاهر شد. او هنگام بازی در این سریال تنها ۱۲ سال داشت. در سال ۲۰۰۶، لارسون به همراه لوگان لرمن و کودی لینلی در فیلم کمدی هوت بازی کرد. موفقیت او در آثار طنز باعث شد تا با پیشنهادهای مشابه مواجه شود. لارسون در سال ۲۰۱۰ در فیلم اسکات پیلگریم در برابر دنیا ظاهر شد، شهرت فیلم، نام بازیگران اکثراً جوانش از جمله لارسون را بر سر زبان‌ها انداخت. لارسون در سال ۲۰۱۲، بازهم در یک فیلم کمدی یعنی خیابان جامپ شماره ۲۱ حضور پیدا کرد که این فیلم با واکنش مثبتی از سوی منتقدان همراه بود و در گیشه نیز به فروش خوبی رسید. در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱، بیشتر وقت لارسون صرف بازی در سریال کمدی ایالات متحده تارا[E ۴] شد. نخستین موفقیت بزرگ لارسون در سال ۲۰۱۳ و با بازی در فیلم تحسین شده بخش کوتاه‌مدت شماره ۱۲ اتفاق افتاد. فیلم و بازی او مورد تحسین گسترده منتقدان و تماشاگران قرار گرفت و بسیاری از ظهور یک بازیگر زن تازه‌نفس ابراز خوشحالی کردند. لارسون هنگام بازی در این فیلم تنها ۲۳ سال داشت. بعد از موفقیت بخش کوتاه‌مدت شماره ۱۲، لارسون دوباره به ژانر کمدی بازگشت و در آثاری همچون دان جان، فاجعه و اکنون شگفت‌انگیز ظاهر شد.

در سال ۲۰۱۵، بری لارسون در فیلم اتاق بازی کرد. بازی او در نقش یک دختر ربوده شده که سال‌ها در اتاقی کوچک محبوس شده‌است، مورد تحسین و تمجید گسترده منتقدان قرار گرفت.[۳][۴] لارسون به خاطر بازی در این فیلم تقریباً تمامی جوایز بازیگری را ربود و موفق به کسب جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن،[۵] جایزه بفتای بهترین بازیگر نقش اول زن،[۶] جایزه گزینش منتقدان فیلم[۷] جایزه انجمن بازیگران[۸] و جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن فیلم درام شد.[۹][۱۰] این موفقیت بزرگ او باعث شد تا پایش به پروژه‌های بزرگ و جریان اصلی هالیوود باز شود. او در سال ۲۰۱۷ در فیلم کونگ: جزیره جمجمه حضور پیدا کرد که این فیلم در گیشه به فروش خوبی دست پیدا کرد. در سال ۲۰۱۶ و در جریان کامیک-کان بین‌المللی سن دیگو خبر رسید که لارسون قرار است به دنیای سینمایی مارول بپیوندد. سپس اعلام شد او به عنوان بازیگر کارول دنورز انتخاب شده‌است و قرار است در فیلم‌های آینده مارول در این نقش ظاهر شد. لارسون تا کنون در دو فیلم کاپیتان مارول و انتقام جویان:پایان بازی (هردو محصول سال ۲۰۱۹) این نقش را ایفا کرده‌است، او همچنین در فیلم فقط رحمت(۲۰۱۹) به کارگردانی دستین دنیل کرتون نیز بازی کرده‌است.

به عنوان کارگردان، لارسون تا کنون دو فیلم کوتاه ساخته‌است. او در سال ۲۰۱۲ فیلم کوتاه بازو[E ۵] را ساخت که مورد توجه منتقدان قرار گرفت و سرانجام برای آن برنده جایزه هیئت دوران از جشنواره فیلم ساندنس شد. او دومین فیلم کوتاه خود با عنوان سنگینی را در سال ۲۰۱۳ ساخت. لارسون در نخستین تجربه کارگردانی فیلم بلند خود، فیلم کمدی فروشگاه تک‌شاخ را ساخت. لارسون علاوه بر کارگردانی در فیلم به عنوان بازیگر حضور دارد. فروشگاه تک‌شاخ در تاریخ ۵ آوریل توسط نت‌فلیکس منتشر شد.[۱۱]

لارسون یکی از چهره‌های مشهور طرفداری برابری جنسیتی است. او از بازماندگان تجاوز جنسی حمایت کرده و در سخنرانی‌های خود به مسائل سیاسی و اجتماعی واکنش نشان داده[۱۲] و جزو چهره‌های سرشناس هالیوود در این حوزه محسوب می‌شود.[۱۳][۱۴] لارسون از سال ۲۰۱۳ با خواننده آمریکایی، الکس گرین‌والد[E ۶] وارد رابطه شد اما این رابطه در سال ۲۰۱۹ به اتمام رسید و آن‌ها از یکدیگر جدا شدند.[۱۵][۱۶]

کودکی و نوجوانی[ویرایش]

بری لارسون در کامیک سن دیگو ۲۰۱۶

برین سایدونی دیسولنیرز در تاریخ ۱ اکتبر ۱۹۸۹ در ساکرامنتو، کالیفرنیا به دنیا آمد. پدر و مادر او هردو متخصص هومئوپاتی هستند. لارسون یک خواهر به نام میلین[E ۷] نیز دارد. پدر لارسون اصالتی فرانسوی-کانادایی دارد که این مسئله باعث شد تا او در دوران کودکی قادر باشد به زبان فرانسه صحبت کند. لارسون برخلاف بسیاری از مردم به مدرسه نرفت و خواندن و نوشتن را در خانه آموخت. او معتقد است این کار باعث شده تا او فرصت تجربه‌های جدیدی به‌دست‌آورد که بچه‌های دیگر آن را تجربه نمی‌کنند. لارسون دوران کودکی خود را «ساده و سرراست» توصیف می‌کند. لارسون ارتباط بسیار نزدیکی با مادر خود دارد. او در دوران کودکی خجالتی بود و از اختلال اضطراب اجتماعی رنج می‌برد. لارسون در زمان کودکی و در ایام تابستان، داستان‌های کوتاه می‌نوشت و همراه با پسرعموهای خود آن را کارگردانی می‌کرد. او برای ساختن فیلم‌های کوچک خود از گاراژ خانه‌شان به‌عنوان محل فیلم‌برداری استفاده می‌کرد. در سن شش‌سالگی علاقهٔ خود را به بازیگری نشان داد. خودش در این باره گفته‌است: «اثری هنری خلاق همیشه چیزی بود که در من وجود داشت.» لارسون در همان سن شش‌سالگی به گروه آموزشی تئاتر کانسروتری رفت و تبدیل به جوان‌ترین هنرآموزی شد که پا به این مؤسسه گذاشته‌است.

زندگی شخصی و تصویر رسانه‌ای[ویرایش]

لارسون در مورد زندگی شخصی‌اش محتاط است و در مصاحبه‌ها از پاسخ دادن به سؤالاتی که باعث ناراحتی او می‌شود، خودداری می‌کند. او دربارهٔ تمایل به محرمانه بودن گفته که می‌ترسد به خاطر نقص‌هایش مورد قضاوت قرار بگیرد و این حریم خصوصی به او اجازه می‌دهد تا نقش‌های متنوعی را بدون تکراری شدن بازی کند.[۱۵][۱۷] لارسون در سال ۲۰۱۳ با الکس گرینوالد، خواننده اصلی گروه فانتوم پلنت آشنا شد و از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ با هم نامزد بودند.[۱۸][۱۹][۲۰][۲۱] در ژانویه ۲۰۱۹ گزارش شد که این زوج نامزدی خود به هم زدند.[۲۲] آن‌ها با هم در محلهٔ هالیوود هیلز لس آنجلس زندگی می‌کردند.[۲] او به گرینوالد به خاطر ایجاد فضای امن برای او و قدرت بخشیدن برای ریسک کردن در کارش قدردانی کرده بود.[۲۳]

لارسون حضور فعالی در رسانه‌های اجتماعی دارد و از آن به‌عنوان بستری برای به اشتراک گذاشتن نظرات و پست‌هایی که خودش می‌نویسد استفاده می‌کند.[۲][۲۴] او در سال ۲۰۲۰ کانال یوتیوب خود را راه اندازی کرد.[۲۵] نام او در سال ۲۰۱۶ در فهرست فوربز از ۳۰ شخص زیر ۳۰ سال و در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹ در فهرست زیبایی سالانهٔ پیپل قرار گرفته‌است.[۲۶][۲۷][۲۸] نام او در سال ۲۰۱۸ از سوی ایندی‌وایر در بین بهترین بازیگران آمریکایی زیر ۳۰ سال قرار گرفت.[۲۹] در سال ۲۰۱۹، مادام توسو نیویورک از مجسمه مومی لارسون در نقش کاپیتان مارول رونمایی کرد.[۳۰] در همان سال، مجلهٔ تایم او را به‌عنوان یکی از ۱۰۰ شخص تأثیرگذار در جهان معرفی کرد.[۳۱]

کارنامهٔ هنری و جوایز[ویرایش]

بنا به گزارش بازبینی جمعی منتقدان وبگاه راتن تومیتوز و وبگاه گیشه باکس آفیس موجو، تحسین‌شده‌ترین و پرفروش‌ترین فیلم‌های لارسون عبارتند از اسکات پیلگریم در برابر دنیا (۲۰۱۰)، خیابان جامپ شماره ۲۱ (۲۰۱۲)، بخش کوتاه‌مدت شماره ۱۲ (۲۰۱۳)، دان جان (۲۰۱۳)، اکنون شگفت‌انگیز (۲۰۱۳)، فاجعه (۲۰۱۵)، اتاق (۲۰۱۵)، کونگ: جزیره جمجمه (۲۰۱۷)، کاپیتان مارول (۲۰۱۹)، و انتقام‌جویان: پایان بازی (۲۰۱۹).[۳۲]

لارسون برای نقش‌آفرینی در اتاق، جوایز گوناگونی از جمله یک جایزهٔ اسکار، یک جایزهٔ گلدن گلوب، یک جایزهٔ انجمن بازیگران فیلم و یک جایزهٔ فیلم بفتا دریافت کرده‌است.[۳۳][۳۴][۳۵][۳۶]

فیلم‌شناسی[ویرایش]

سال عنوان نقش توضیحات
۲۰۰۴ رفتن از ۱۳ به ۳۰
۲۰۰۴ دور از خانه لیز دانیلز
۲۰۰۵ مدیسون
۲۰۰۶ هوت بئاتریس
۲۰۰۶ مسخره بازی پنگوئن‌ها به عنوان صداپیشه
۲۰۰۷ به یاد داشته باشید به خیرگی آنجی
۲۰۰۹ خانه‌خراب سوزی دکر
۲۰۰۹ تنر هال کیت
۲۰۱۰ اسکات پیلگریم در برابر دنیا انوی آدامز
۲۰۱۱ رمپارت هلن
۲۰۱۲ خیابان جامپ شماره ۲۱ مالی
۲۰۱۲ دردسر با بلیس استفانی جوسکی
۲۰۱۳ دان جان مونیکا
۲۰۱۳ بخش کوتاه‌مدت شماره ۱۲ گریس اولین حضور وی در نقش اول یک فیلم محسوب می‌شود.
۲۰۱۳ اکنون شگفت‌انگیز کسیدی
۲۰۱۴ قمارباز ایمی فیلیپس
۲۰۱۴ آسفالت ۲
۲۰۱۵ فاجعه کیم
۲۰۱۵ اتاق جوی/مامان برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن
۲۰۱۶ آتش آزاد جاستین
۲۰۱۶ بلوز باسماتی لیندا
۲۰۱۷ کونگ: جزیره جمجمه ویور
۲۰۱۷ فروشگاه تک‌شاخ کیت نخستین فیلم بلند لارسون در مقام کارگردان است.
۲۰۱۷ قصر شیشه‌ای جنت والز
۲۰۱۹ کاپیتان مارول کارول دنورز / کاپیتان مارول
۲۰۱۹ انتقام جویان: پایان بازی
۲۰۱۹ فقط رحمت اوا انسلی سومین تجربه همکاری با دستین دنیل کرتون
۲۰۱۹ بین دو سرخس: فیلم[۳۷] خودش حضور افتخاری
۲۰۲۱ شانگ چی و افسانه ده حلقه کارول دنورز / کاپیتان مارول
۲۰۲۳ مارول‌ها[۳۸]
۲۰۲۳ فست اکس

واژه‌نامه[ویرایش]

  1. American Conservatory Theater
  2. The Tonight Show with Jay Leno
  3. Raising Dad
  4. United States of Tara
  5. The Arm
  6. Alex Greenwald
  7. Milaine

منابع[ویرایش]

  1. "Brie Larson". Biography.com. Archived from the original on July 19, 2018. Retrieved July 19, 2018.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ Smith, Krista (آوریل 25, 2017). "Cover Story: Brie Larson, Hollywood's Most Independent Young Star". Vanity Fair. Archived from the original on December 20, 2017. Retrieved July 19, 2018.
  3. "National Board of Review Announces 2015 Award Winners". National Board of Review. December 1, 2015. Retrieved July 17, 2016.
  4. Gire, Dann (December 17, 2015). "'Mad Max: Fury Road' wins best picture from Chicago Film Critics". Daily Herald. Retrieved December 18, 2015.
  5. "Oscars 2016: Winners list in full". BBC News. February 28, 2016. Retrieved February 28, 2016.
  6. "Bafta Film Awards 2016: Winners". BBC News. February 14, 2016. Retrieved May 20, 2016.
  7. Rosen, Christopher (January 17, 2016). "Critics' Choice Awards 2016 winners: Spotlight, Mad Max, Leonardo DiCaprio, and more". Entertainment Weekly. Retrieved February 17, 2016.
  8. "The 22nd Annual Screen Actors Guild Awards". Screen Actors Guild Awards. Retrieved February 9, 2016.
  9. "The Golden Globes: Full List of Winners and Nominees". NBC News. January 10, 2016. Retrieved January 12, 2016.
  10. "Golden Globes 2016: DiCaprio, Lawrence, The Martian and The Revenant win top awards – as it happened". The Guardian. 10 January 2016. Retrieved 12 January 2016.
  11. Mavity, Will (January 10, 2019). "Breaking (I think?): Brie Larson's directorial debut, Unicorn Store has been acquired by Netflix for a streaming release later this year". Twitter.
  12. Nordine, Michael (ژانویه 1, 2018). "Time's Up: 300 Women in the Film Industry Launch Initiative to Fight Sexual Harassment". IndieWire. Archived from the original on June 15, 2018. Retrieved July 24, 2018.
  13. Stone, Natalie (فوریه 28, 2016). "Oscars: Watch Brie Larson Hug the Survivors Featured in Lady Gaga's Performance". The Hollywood Reporter. Archived from the original on June 15, 2018. Retrieved July 24, 2018.
  14. Larson, Brie (March 2, 2017). "Me, Jane". Porter. Retrieved July 24, 2018.
  15. ۱۵٫۰ ۱۵٫۱ Petersen, Anne Helen (October 15, 2015). "Brie Larson is Ready". BuzzFeed. Archived from the original on October 8, 2017. Retrieved October 19, 2015.
  16. Vineyard, Jennifer (December 3, 2013). "Jared Leto Accepts Matthew McConaughey's Gotham Award, and Other Highlights From the Show". Vulture. Archived from the original on December 22, 2015. Retrieved October 19, 2015.
  17. Radloff, Jessica (April 21, 2017). "Brie Larson on Gun Violence, Women in Action Films, and Her Von Dutch–Wearing Years". Glamour. Archived from the original on June 17, 2017. Retrieved July 24, 2018.
  18. Petersen, Anne Helen (October 15, 2015). "Brie Larson Is Ready To Become Your Favorite Actress". BuzzFeed News. Archived from the original on January 14, 2019. Retrieved October 19, 2015.
  19. Vineyard, Jennifer (December 3, 2013). "Jared Leto Accepts Matthew McConaughey's Gotham Award, and Other Highlights From the Show". New York. Archived from the original on December 22, 2015. Retrieved October 19, 2015.
  20. Lindsay, Kimble (May 9, 2016). "Brie Larson Engaged to Alex Greenwald". People. Archived from the original on August 16, 2016. Retrieved May 9, 2016.
  21. Munzenrieder, Kyle (January 11, 2019). "Brie Larson is No Longer Engaged to Phantom Planet Lead Singer". W. Archived from the original on January 12, 2019. Retrieved January 12, 2019.
  22. Contreras, Cydney (January 12, 2019). "Brie Larson and Alex Greenwald Split 2 Years After Getting Engaged". E! Online. Retrieved June 6, 2022.{{cite web}}: نگهداری CS1: url-status (link)
  23. Mandell, Andrea (August 8, 2017). "Brie Larson, aka Captain Marvel, has an adorable secret". USA Today. Archived from the original on August 15, 2018. Retrieved August 15, 2018.
  24. Graham, Jamie (March 26, 2017). "Brie Larson: Grit and grace". The Times. Archived from the original on August 1, 2018. Retrieved August 1, 2018.
  25. Del Rosario, Alexandra (July 2, 2020). "Brie Larson Launches YouTube Channel as She Recalls Making Movies in Her Garage". The Hollywood Reporter. Retrieved July 13, 2020.{{cite news}}: نگهداری CS1: url-status (link)
  26. Robehmed, Natalie; O'Malley Greenberg, Zack; Berg, Madeline (eds.). "30 Under 30 2016: Brie Larson". Forbes. Archived from the original on April 24, 2017. Retrieved August 11, 2018.
  27. Willis, Jackie (April 20, 2016). "Jennifer Aniston Is People's 'World's Most Beautiful Woman 2016'". Entertainment Tonight. Archived from the original on August 13, 2018. Retrieved August 13, 2018.
  28. Jordan, Julie (April 21, 2019). "Beauty of the Day Brie Larson Says She Is 'Not Trying to Maintain a Certain Image'". People. Archived from the original on April 24, 2019. Retrieved April 25, 2019.
  29. Ehrlich, David (July 2, 2018). "The Best American Actors Under 30". IndieWire. Archived from the original on August 16, 2018. Retrieved July 8, 2018.
  30. "Brie Larson as Captain Marvel". Madame Tussauds New York. Archived from the original on April 24, 2019. Retrieved April 25, 2019.
  31. Thompson, Tessa (April 17, 2019). "Brie Larson". Time. Archived from the original on April 17, 2019. Retrieved April 17, 2019.
  32. "Brie Larson". راتن تومیتوز. Archived from the original on April 19, 2018. Retrieved March 8, 2019.
  33. "'Spotlight' wins best picture". The Denver Post. The Associated Press. February 28, 2016. Archived from the original on August 17, 2016. Retrieved July 18, 2016.
  34. "The Golden Globes: Full List of Winners and Nominees". NBC News. January 10, 2016. Archived from the original on September 11, 2016. Retrieved January 12, 2016.
  35. Lodderhose, Diana (February 14, 2016). "'The Revenant,' Leonardo DiCaprio Dominate BAFTA Awards". Variety. Archived from the original on September 4, 2016. Retrieved February 15, 2016.
  36. Harrison, Lily (January 30, 2016). "SAG Awards 2016 Winners: The Complete List". E! News. Archived from the original on December 29, 2017. Retrieved January 27, 2018.
  37. Nichols, Mackenzie (September 3, 2019). "Zach Galifianakis Takes His Talk Show on the Road in 'Between Two Ferns: The Movie' Trailer". Variety. Retrieved September 3, 2019.
  38. DaCosta, Nia (2022-11-10), Captain Marvel 2 (Action, Adventure, Fantasy, Sci-Fi), Brie Larson, Teyonah Parris, Zawe Ashton, Iman Vellani, Marvel Studios, retrieved 2021-04-20

پیوند به بیرون[ویرایش]