بدریخ اسمتانا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بدریخ اسمتانا
بدریخ اسمتانا
بدریخ اسمتانا
اطلاعات پس‌زمینه
زاده۲ مارس ۱۸۲۴
درگذشته۱۲ مهٔ ۱۸۸۴ (۶۰سال)
ساز(ها)پیانو

بِدرژیخ اِسمِتانا (به چکی: Bedřich Smetana) (زادهٔ ۲ مارس ۱۸۲۴ در لیتومیشل[۱] - درگذشتهٔ ۱۲ مهٔ ۱۸۸۴ در پراگ) آهنگ‌ساز اهل چک بود.

او پیشگام موسیقی‌ای بود که آرمان‌های استقلال‌طلبی کشورش را زنده نگاه می‌داشت؛ به همین خاطر، در این کشور به‌عنوان «پدر موسیقی چک» شناخته می‌شود. در عرصهٔ بین‌المللی، او با آثاری چون اپرای عروس فروخته‌شده و مجموعهٔ شش پوئم سمفونی به نام میهن من، که تصویری از تاریخ افسانه‌ها، و مناظر سرزمین ملی آهنگ‌ساز ارائه می‌دهد، و برای «اولین کوارتت زهی» به نام برای زندگی من شناخته می‌شود.

او یک پیانسیت بااستعداد بود و اولین اجرای عمومی‌اش در شش‌سالگی بود. بعد از تحصیلات عمومی، تحصیل موسیقی را نزد یوزف پراکش آغاز کرد. اولین ساختهٔ ناسیونالیستی او طی انقلاب ۱۸۸۴ پراگ (که او هم در آن شرکت داشت) شکل گرفت. بعد از اینکه در پراگ نتوانست به کارش ادامه بدهد، به سوئد رفت و در آنجا به‌عنوان استاد و رهبر گروه کر گوتنبرگ و نوشتن آثار ارکستریِ عظیم مشغول شد. در همین دوران، او دو بار ازدواج کرد و صاحب شش دختر شد که سه دختر در نوزادی از دنیا رفتند.

سال‌های پایانی[ویرایش]

اسمتانا، حدود ۱۸۸۳

در سال ۱۸۷۴، به‌دلیل بیماری سفیلیس، وضعیت سلامتی اسمتانا رو به وخامت گذارد و او از رهبری اپرای پراگ استعفا کرد. اسمتانا در سال ۱۸۷۴ کاملاً ناشنوا شد. با این وجود، از سال ۱۸۷۴ تا سال ۱۸۷۹ میلادی به تصنیف شش حلقه پوئم سمفونیک به نام میهن من، با الهام از مناظر و افسانه‌های سرزمین مادری‌اش پرداخت. او همچنین کوارتتی برای سازهای زهی را به نام از زندگی‌ام (۱۸۷۶) تصنیف نمود. اپرای دیوار ابلیس (۱۸۸۲) و تعدادی قطعه برای پیانو (شامل تعداد زیادی پولکا) از دیگر آثار سال‌های پایانیِ سخت آهنگساز می‌باشند. اسمتانا به‌دلیل افسردگی و اختلال اعصاب به آسایشگاه روانی در پراگ برده شد و اندکی بعد در همان‌جا درگذشت.[۲]

برخی از آثار[ویرایش]

شنیدن آثار[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. Litomyšl
  2. "Bedřich Smetana" (به انگلیسی). Encyclopædia Britannica. Retrieved 1 November 2014.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]