باقر عزت بیگویچ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
باقر عزت بیگویچ
Bakir Izetbegović
عضو شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین
آغاز به کار
۱۷ مارس ۲۰۱۶
نخست‌وزیردنیس ویزدیچ
پس ازدراگان چوویچ
دوره مسئولیت
۱۰ مارس ۲۰۱۴ – ۱۷ نوامبر ۲۰۱۴
نخست‌وزیرویکوسلاو بی واندا
پس ازژیلکو کومشیچ
پیش ازملادین ایوانیچ
دوره مسئولیت
۱۰ مارس ۲۰۱۲ – ۱۰ نوامبر ۲۰۱۲
نخست‌وزیرویکوسلاو بی واند
پس ازژیلکو کومشیچ
پیش ازنبویشا رادمانوویچ
اطلاعات شخصی
زاده۲۸ ژوئن ۱۹۵۶ ‏(۶۷ سال)
سارایوو، یوگسلاوی
(بوسنی و هرزگووین کنونی)
حزب سیاسیحزب عمل دموکراتیک
همسر(ان)صبیحه عزت بیگوویچ
فرزندانیاسمینا عزت بیگوویچ
محل تحصیلدانشگاه سارایوو

باقر عزت بیگویچ (به بوسنیایی: Bakir Izetbegović) یک سیاست‌مدار اهل بوسنی و هرزگوین است. وی از ۱۰ مارس ۲۰۱۲ تا ۲۰ نوامبر ۲۰۱۸، به صورت دوره‌ای ریاست شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگووین را بر عهده داشت. از ۲۵ فوریه ۲۰۱۹ او نماینده مجلس اعلا یا سنای بوسنی و هرزگوین گردید. او فرزند علی عزت بیگویچ بنیانگذار و رئیس جمهوری پیشین بوسنی و هرزگوین است.[۱][۲][۳][۴][۵]

زندگی‌نامه[ویرایش]

باقر عزت بیگوویچ در سال ۱۹۵۶ در یک خانواده مسلمان در سارایوو به دنیا آمد. وی فارغ‌التحصیل در رشته معماری از دانشگاه سارایوو می‌باشد. او در سالهای ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۲ به عنوان مشاور معمار در یکی از شرکت‌های ساختمانی مشغول به کار گردید. بیگویچ از سال ۲۰۰۰ وارد دنیای سیاست شده و توانست برای دو دوره متوالی در شورای منطقه‌ای حضور یابد و در سال ۲۰۰۶ توانست به پارلمان ملی راه یابد. وی در انتخابات عمومی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۰ با ۳۵ درصد آرا در میان ۹ نامزد ریاست جمهوری توانست به شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگووین انتخاب شود. در ۱۰ مارس ۲۰۱۲ به مقام ریاست جمهوری دست یابد و آخرین بار نیز در ۱۰ اکتبر ۲۰۱۴ در انتخابات عمومی با کسب ۳۲٫۸ درصد از کل آرا مجدداً به توانست در شورای ریاست جمهوری ماندگار شود.[۶][۷]

منابع[ویرایش]

  1. «حضور سفیر ایران در مراسم سالگرد اولین رئیس جمهور بوسنی هرزگوین». همشهری آنلاین. ۲۰۱۹-۱۰-۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۹-۰۱.
  2. 2254 (۲۰۲۰-۰۸-۱۳). «مقام رسمی بوسنی: ایران دوست بزرگ و ثابت شده ما است». ایرنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۹-۰۱.
  3. «نمایندگان پارلمان بوسنی پس از ۱۴ ماه بر سر تشکیل دولت به توافق رسیدند». euronews. ۲۰۱۹-۱۲-۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۹-۰۱.
  4. «پایان رای‌گیری در بوسنی و هرزگوین؛ حزب ناسیونالیست صرب مدعی پیروزی شد». euronews. ۲۰۱۸-۱۰-۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۹-۰۱.
  5. «Delegates». www.parlament.ba. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۹-۰۱.
  6. «مراسم استقبال رسمی روحانی از باقر عزت بگوویچ». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۱۶-۱۰-۲۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۹-۰۱.
  7. Carmichael, Cathie (2015), A Concise History of Bosnia, Greenwood Publishing Group, p. 178, ISBN 1316395294.