ایوان کرامسکوی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ایوان کرامسکی)
ایوان کرامسکوی
پرترهٔ کرامسکوی اثر ایلیا رپین، ۱۸۸۲.
نام هنگام تولدIvan Nikolayevich Kramskoi
زادهٔ27 May [سبک قدیمی: June 8] 1837
اوستروگوژسک، Voronezh Governorate، امپراتوری روسیه
درگذشت۶ آوریل ۱۸۸۷ (۴۹ سال)
سن پترزبورگ، امپراتوری روسیه
ملیتروسیهn
تحصیلاتآکادمی امپریال هنر
شناخته‌شده براینقاشی
کارهای برجستهThe Mermaids (1871)
Christ in the Desert (1872)
Portrait of an Unknown Woman (1883)
جنبشواقع‌گرایی (هنر), Peredvizhniki
جایزه(ها)Gold medal winner (1863), five-times silver medal winner
پشتیبان(ـان)Pavel Tretyakov
خودنگاره (ایوان کرامسکوی)۱۸۶۷

ایوان نیکلایویچ کرامسکوی (به روسی: Ива́н Никола́евич Крамско́й)،(زاده ۸ ژوئن یا ۲۷ مه ۱۸۳۷ ،اوستروگوژسک-درگذشته ۶ آوریل یا ۲۴ مارس ۱۸۸۷ ،سن پترزبورگ) نقاش و منتقد هنری اهل امپراتوری روسیه بود. او از رهبران روشنفکر جنبش هنر دموکراتیک روسیه در ۱۸۸۰-۱۸۶۰ بود.

زندگی[ویرایش]

کرامسکوی از یک خانواده خرده-بورژوای فقیر آمده بود. از سال ۱۸۵۷ تا ۱۸۶۳ در آکادمی هنرهای سن پترزبورگ تحصیل کرد. وی علیه هنر دانشگاهی واکنش نشان داد و آغازگر «شورش چهارده نفر» بود که با اخراج گروهی از دانش‌آموختگانی که «آرتل هنرمندان» ("Артель художников") را سازماندهی کرده بودند پایان یافت. کامسکوی، تحت تأثیر عقاید دموکرات‌های انقلابی روسیه، کرامسکوی بر وظیفه اجتماعی خطیر هنرمند، اصول رئالیسم و سرشت اخلاقی و ملی بودن هنر تأکید می‌کرد. وی به یکی از بنیان‌گذاران و نظریه‌پردازان اصلی «شرکت نمایشگاه‌های هنری سیار» (یا پردویژنیکی) تبدیل شد.

در سال ۱۸۶۳–۱۸۶۸ او در مدرسه نقاشی یک انجمن ترویج هنرهای کاربردی تدریس کرد. او یک نگارخانه از پرتره‌های نویسندگان، دانشمندان، هنرمندان و چهره‌های مهم روس ایجاد کرد (لو نیکولایویچ تولستوی، ۱۸۷۳، ایوان شیشکین، ۱۸۷۳، پاول میخائیلوویچ ترتیاکف، ۱۸۷۶، میخائیل سالتیکوف-شچدرین، ۱۸۷۹، سرگئی بوتکین، ۱۸۸۰) که در آن سادگی بیان ترکیب و وضوح تصویر بر عناصر عمیق روان‌شناختی شخصیت تأکید دارد.

آرمان‌های دموکراتیک کرامسکی روشن‌ترین بیان خود را در پرتره‌های دهقانان پیدا کرد که جزئیات زیادی از شخصیت‌های نماینده مردم عامه به تصویر می‌کشید.

نگارخانه[ویرایش]

پریان دریایی ۱۸۷۱

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]