انگشت‌گز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

انگشت‌گز
انگشت‌گز نر که تخم‌ها را بر پشت خود می برد.
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: بندپایان
رده: حشرات
راسته: نیم‌بالان
فروراسته: ناجوربالان اصلی[۱]
تیره: زوبین‌دهانان
لیچ، ۱۸۱۵
زیرخانواده‌ها و سرده‌ها

Belostomatinae

Abedus
Appasus
Belostoma
Diplonychus
Hydrocyrius
Limnogeton
Poissonia
Sphaerodema
Weberiellia

Lethocerinae

Lethocerus
دریاچه گاردا
Kirkaldyia

Horvathiniinae

Horvathinia

اَنگُشت‌گَز حشره‌ای است از راسته نیم‌بالان که بزرگ‌ترین حشره در این راسته می‌باشد. انگشت‌گز حشره‌ای شکارچی و مکنده است که در برکه‌ها و دریاچه‌ها به کمین می‌نشیند و انگشت پای عابران را گاز می‌گیرد. انگشت‌گز آنزیم‌های قدرتمندی به طعمه تزریق کرده و آن‌ها را می‌کشد. گاز این حشره از دردناک‌ترین تجربه‌ها است و این حشره از قاتلان بچه‌ماهی‌ها به‌شمار می‌آید.[۲]

خانواده‌ای که انگشت‌گز به آن تعلق دارد زوبین‌دهانان Belostomatidae نامیده شده است. اندازه آن‌ها بسته به گونه از ۲ تا ۱۲ سانتی‌متر است. انگشت‌گزها در بیشتر نقاط جهان زندگی می‌کنند اما بیشتر گونه‌های آن‌ها در آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، شمال استرالیا و آسیای شرقی دیده می‌شود. انگشت‌گز در تایلند از خوراکی‌های محبوب است.

منابع[ویرایش]

  1. Nepomorpha
  2. Giant Water Bugs, Family Belostomatidae بایگانی‌شده در ۱۳ مه ۲۰۱۳ توسط Wayback Machine: By Debbie Hadley, About.com Guide. بازدید: اوت ۲۰۱۳.
  • D. R. Lauck (1962). "A monograph of the genus Belostoma (Hemiptera), Part I. Introduction and B. Dentatum and Subspinosum groups". Bulletin of the Chicago Academy of Sciences 11 (3): 34–81.