انسیه خزعلی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
انسیه خزعلی
معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور
آغاز به کار
۱۰ شهریور ۱۴۰۰
رئیس‌جمهورسید ابراهیم رئیسی
پس ازمعصومه ابتکار
رئیس دانشگاه الزهرا
دوره مسئولیت
۱۴ شهریور ۱۳۹۱ – ۱۸ اسفند ۱۳۹۵
پس ازمحبوبه مباشری
پیش ازمهناز ملانظری
اطلاعات شخصی
زاده۱۳۴۲ (۶۱ سال)
قم، ایران
حزب سیاسیبدون عضویت حزبی
همسر(ان)سید محمدرضا رضازاده (ا. ۱۳۵۸)[۱]
فرزندان۴، حمید رضازاده[۲]
والدینابوالقاسم خزعلی (پدر)
طاهره کلباسی (مادر)
خویشاوندان
محل تحصیلجامعةالزهرا
دانشگاه تهران (کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا)
پیشه
هیئت دولتدولت سیزدهم

انسیه خزعلی (زادهٔ ۱۳۴۲) سیاستمدار ایرانی است که در دولت سیزدهم سمت معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور ایران را برعهده دارد. او در فاصله‌ سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵ به‌عنوان رئیس دانشگاه الزهرا و رئیس پردیس خواهران دانشگاه علوم اسلامی رضوی فعالیت می‌کرد.[۴] وی همچنین استاد گروه ادبیات عرب این دانشگاه است.[۵] وی خواهر کبری خزعلی و مهدی خزعلی و فرزند ابوالقاسم خزعلی است.

زندگی‌نامه[ویرایش]

خزعلی متولد قم است. او فرزند ابوالقاسم خزعلی (۱۳۰۴–۱۳۹۴) عضو سابق مجلس خبرگان و رئیس سابق بنیاد غدیر، است. وی تا سطح ۳ حوزه علمیه قم / جامعه الزهرا در سال ۱۳۶۵ تحصیل کرده و همچنین لیسانس، کارشناسی ارشد و دکترای خود در ادبیات عرب را به ترتیب در سال‌های ۱۳۷۱، ۱۳۷۲ و ۱۳۷۸ از دانشگاه تهران دریافت کرد. وی عضو انجمن ایرانی زبان و ادبیات عرب، انجمن قلم ایران و مجمع جهانی زبان عربی است.[۶] او به عنوان استاد نمونه کشوری سال ۱۳۹۰–۱۳۸۹ از سوی رئیس‌جمهور ایران معرفی شد.

خزعلی سیاست کاهش فرزندآوری را نفوذ دشمنان به جوامع اسلامی خوانده‌است.[۷] او از منتقدین سند ۲۰۳۰ یونسکو است و حادثه آزار جنسی دانش آموزان مدرسه‌ای در غرب تهران را از ابزار این سند دانسته‌است.[۸]

زندگی شخصی[ویرایش]

انسیه خزعلی خواهر کبری و مهدی خزعلی و سمیر زند است. خزعلی در ۱۶ سالگی با سید محمدرضا رضازاده ازدواج کرد و چهار فرزند دارد. او حق طلاق را ضمن عقد شرط کرد. رضازاده در دوره احمدی‌نژاد استاندار فارس بوده‌است.[۹] همسر او دوست نداشته او زیاد بیرون از خانه بماند، و برای او حد ۱۵ ساعت در هفته بیرون از خانه ماندن را تعیین کرده‌است.[۱۰] خزعلی از برادرش مهدی انتقادات شدیدی کرده‌است.[۱۱]

حضور فرزند در کانادا[ویرایش]

در شهریور ۱۴۰۱، مهدی خزعلی دربارهٔ حضور فرزندان خواهرانش — کبری و انسیه خزعلی — در آمریکا و کانادا گفت که پسر انسیه «در کانادا صاحب شرکتی است که فقط ثبت آن بیش از صد هزار میلیارد ریال هزینه داشته‌است و دو فرزند خواهر دیگرش، کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی-اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز سال‌ها است که در آمریکا زندگی می‌کنند.»[۱۲] انسیه خزعلی در واکنش به گفته‌های برادرش گفت: «این‌ها پروژه‌های دشمن است. دشمن می‌خواهد کارهای خوب دولت دیده نشود.»[۱۳]

پس از بیانیه هیئت دولت سیزدهم و انکار انسیه خزعلی برای اقامت و خانهٔ فرزندش، اسنادی از اداره املاک ونکوور کانادا منتشر شد که نشان‌دهنده خرید خانه یک میلیون و ششصد هزار دلاری توسط حمیدرضا رضازاده، فرزند انسیه خزعلی بود.[۱۴][۱۵] گفتنی است ونکوور از زیباترین، ثروتمندنشین و گران‌قیمت‌ترین شهرهای کانادا است که حتی بیشتر کانادایی‌ها به‌دلیل هزینه‌های زیاد زندگی، توانایی اقامت در ونکوور را ندارند.[۱۶] براساس قوانین کانادا، اقامت کانادا داشتن، از شرایط لازم برای برخورداری از وام مسکن است، بنابراین پسر انسیه خزعلی حتماً باید نوعی از اقامت را داشته باشد تا از نظر قوانین کانادا واجد شرایط دریافت وام خرید خانه باشد.[۱۴]

فرزندان کبری خزعلی دختر دیگر آیت الله خزعلی هم خارج از ایران زندگی می‌کنند. این موضوع را مهدی خزعلی برادر آنها افشا کرد. مهدی خزعلی گفت: «نه تنها پسر انسیه و کبری خانم؛ حتی خواهرزاده دیگرم، یعنی دختر ایشان نیز سال‌هاست که در آمریکا زندگی می‌کند. پسر انیسه خانم هم که در کانادا صاحب شرکتی است که در زمینه وی‌پی‌ان فعالیت می‌کند، می‌دانید که ثبت شرکت در کانادا هزینه‌ای بیش از صد میلیارد دارد.»[۱۷]

حمید رضازاده، پسر انسیه خزعلی، متولد سال ۱۳۶۵ در تهران است. پدر او، سید محمدرضا رضازاده در مهر سال ۱۳۸۴ و در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، استاندار فارس شد.

حمید رضازاده در سال ۱۳۹۰ شرکت «سامانه همراه پیچک» را در تهران تأسیس کرد که عمده فعالیتش در حوزه تولید نرم‌افزارهای موبایل بود. او پنج سال بعد زمانی که صداوسیما در یک برنامه تلویزیونی او را به عنوان کارآفرین نمونه دعوت کرد، اظهار داشت شرکتش را تنها با مبلغ چهار میلیون تومان که آن هم حاصل وام ازدواجش بوده تأسیس کرده‌است.

او همچنین در بخش دیگری از این برنامه مهاجرت نکردن اعضای شرکتش به خارج از ایران با وجود داشتن شرایط را تمایل آن‌ها برای ماندن در کشور عنوان می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد خود او دست کم حالا چهار سال است که ایران را به قصد زندگی در کانادا ترک کرده‌است.

شرکت سامانه همراه پیچک در سال ۱۳۹۲ از طرف شرکت «رهنما کامیابان نخسین» با مدیریت «امیر وهوشی» سرمایه دریافت می‌کند اما طبق اطلاعات موجود در سایت روزنامه رسمی، در سال ۱۳۹۷ و به رغم موفقیت‌های ادعایی منحل می‌شود. بنابر این، ادعای انسیه خزعلی دربارهٔ فعالیت فرزندش در یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی نمی‌تواند درست باشد، زیرا آن شرکت حالا دیگر وجود خارجی ندارد.

حمید رضازاده، مؤسس و مدیر اجرایی شرکت بترنت (Betternet) بوده و هم‌اکنون به عنوان مدیر بخش نرم‌افزار این شرکت ارائه خدمات وی‌پی‌ان و فیلترشکن فعالیت دارد.[۱۸][۱۹][۲۰]

بررسی گزارش‌های موجود در وبسایت AppBrain نشان می‌دهد که کاربران ساکن ایران جزو ۴ کشور اصلی استفاده‌کننده از خدمات وی‌پی‌ان Betternet به شماره می‌روند.

گزارشی که در سال ۲۰۱۶ توسط سازمان تحقیقات علمی استرالیا دربارهٔ ریسک‌های امنیتی استفاده از برخی برنامه‌های پرمصرف وی‌پی‌ان منتشر شده نشان می‌دهد که وی‌پی‌ان تولید شده توسط شرکت Betternet بیشترین ابزارهای ردیابی را (با ۱۴ نوع کتابخانه مختلف) در بین برنامه‌های بررسی شده در آن تحقیق در خود جای داده‌است.[۲۱]

بعد از انتشار خبرهای مربوط به فعالیت‌های حمید رضازاده در کانادا، جستجوها در اینترنت همچنان نشان می‌داد که شرکت بترنت (Betternet) در حوزه وی‌پی‌ان و فیلترشکن فعالیت می‌کند؛ اما در روز ۲۲ شهریور ۱۴۰۱، پروفایل حمید رضازاده و اطلاعات مربوط به ریاست او در شرکت بترنت از اینترنت حذف شد.[۲۲] بعد از اینکه مشخص شد این شرکت در کار فروش فیلترشکن است، او پروفایل خود را غیرفعال و رزومه‌اش را مخفی کرد![۲۳]

با اینکه هدف اصلی حرفه روزنامه‌نگاری و خبرنگاری روشنگری است! خبرگزاری فارس هم به کمک رضازاده آمد و در ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ نوشت: یکی از نزدیکان خانواده مرحوم آیت‌ا… خزعلی به فارس گفت: «فرزند خانم خزعلی هیچگاه درگیر هیچ نوع فعالیتی در زمینه فروش VPN به کاربران ایرانی چه در زمان حضور در ایران چه در زمان حضور در کانادا نبوده‌است و شایعه جمع‌آوری اطلاعات کاربران ایرانی از این طریق کذب محض است. ادعای مالکیت شرکت فیلتر شکن مراجعه به اینترنت به راحتی می‌توان دریافت که شرکت بترنت متعلق به شرکت پان گو در آمریکاست و هیچ مالکیت یا مسئولیتی سید حمیدرضا زاده در آن ندارد.» نکته قابل تأمل دیگر آنجاست که محمد جرجندی فعال فناوری نخستین کسی بود که این موضوع را افشا کرد.[۲۳]

در ۵ دسامبر ۲۰۲۲ یا ۱۴ آذر ۱۴۰۱ محمد جرجندی فعال یوتیوب مدارکی را رو کرد که ثابت می‌کنند حمید رضازاده صاحب یک خانه ۲ میلیون دلاری در ونکوور است و این با اظهارات انسیه خزعلی مبنی بر اقامت کاری او در کانادا تناقض دارد.[۲۴][۱۵]

کتاب‌شناسی[ویرایش]

  • امام حسین (ع) در شعر معاصر عرب، انتشارات امیر کبیر.
  • زیبایی‌شناسی کلام زینب (س)، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
  • تصویر عصر جاهلی در قرآن، انتشارات امیر کبیر.
  • وهابیت و بازنگری از درون، نشر مشعر.
  • تفکر نحوی عرب، نشر خورشید باران.
  • تصحیح برداشتها، انتشارات دانشگاه الزهراء و مشعر.
  • آرایه‌های ادبی در کلام زینب (س)، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
  • المراة الایرانیة والروایات الحربیة.
  • گفتمان علمی امام رضا (ع).
  • بلاغت تعبیر در ساختارشناسی قرآن.
  • الانساق التربویة فی نهج البلاغة.

منابع[ویرایش]

  1. «پسر انسیه، پروفایل خود را غیرفعال و رزومه‌اش را مخفی کرد / همه حاشیه‌های خاندان خزعلی؛ از سفرهای دانش بنیان تا تأسیس تلویزیون». خبرآنلاین. ۲۰۲۲-۰۹-۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۹-۲۶.
  2. «پسر انسیه، پروفایل خود را غیرفعال و رزومه‌اش را مخفی کرد / همه حاشیه‌های خاندان خزعلی؛ از سفرهای دانش بنیان تا تأسیس تلویزیون». خبرآنلاین. ۲۰۲۲-۰۹-۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۹-۲۶.
  3. «پسر انسیه، پروفایل خود را غیرفعال و رزومه‌اش را مخفی کرد / همه حاشیه‌های خاندان خزعلی؛ از سفرهای دانش بنیان تا تأسیس تلویزیون». خبرآنلاین. ۲۰۲۲-۰۹-۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۹-۲۶.
  4. «انسیه خزعلی: دورکاری زنان به نفع دولت و خودشان است / کودک همسری ظلم به زنان را مضاعف می‌کند». رکنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۲۲.
  5. «تعبیر آیت‌الله خزعلی از فرزندش». خبرگزاری فارس. بایگانی‌شده از اصلی در ۸ نوامبر ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۷ نوامبر ۲۰۱۶.
  6. «دکتر انسیه خزعلی». arabiciran.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۰۳.
  7. «رئیس دانشگاه الزهرا (س) در کرمانشاه: سیاست کاهش فرزندآوری نفوذ دشمنان به جوامع اسلامی است». خبرآنلاین. ۲۰۱۶-۰۳-۰۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۰۳.
  8. «انسیه خزعلی: جنایت مدرسه ای در غرب تهران، از ابزار سند 2030 است». www.iscanews.ir. ۲۰۱۸-۰۵-۳۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۰۳.
  9. «حاشیه‌های اقامت فرزند معاون رئیسی در کانادا برای او و خانواده‌اش». ایندیپندنت فارسی. ۲۰۲۲-۰۹-۰۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۹-۰۸.
  10. «فرزندانم هم مثل خودم زود ازدواج کردند». پایگاه خبری تحلیلی نماینده. ۲۰۱۷-۰۶-۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۰۳.
  11. «انتقاد شدید انسیه خزعلی «دختر آیت‌الله» از برادرش/ ماجرای برائت‌جویی آیت الله از یک پسر و شهادت پسر دیگرش». ایران آنلاین. بایگانی‌شده از اصلی در ۳۱ اکتبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۰۳.
  12. «دو فرزند کبری خزعلی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، هم در آمریکا زندگی می‌کنند». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۹-۱۰.
  13. جهان، Fararu | فرارو | اخبار روز ایران و (۲۰۲۳-۰۴-۱۰). «(ویدئو) واکنش انسیه خزعلی به خبر خرید خانه توسط پسرش در کانادا». fa. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۱۰.
  14. ۱۴٫۰ ۱۴٫۱ «پسر انسیه خزعلی در کانادا، خانه گرانقیمت خریده؟ / راست‌آزمایی یک «سند» منتشر شده در فضای مجازی». خبرآنلاین. ۲۰۲۳-۰۳-۰۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۱۰.
  15. ۱۵٫۰ ۱۵٫۱ «فیلم | سند خانه پسر انسیه خزعلی را پیدا کرده‌اند؟ | پایگاه خبری تحلیلی انصاف نیوز». انصاف نیوز. ۲۰۲۳-۰۳-۰۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۱۰.
  16. "Vancouver yet again most expensive place to live in Canada". British Columbia (به انگلیسی). 2019-06-26. Retrieved 2023-04-10.
  17. «پسر انسیه، پروفایل خود را غیرفعال و رزومه‌اش را مخفی کرد / همه حاشیه‌های خاندان خزعلی؛ از سفرهای دانش بنیان تا تأسیس تلویزیون». خبرآنلاین. ۲۰۲۲-۰۹-۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۹-۲۶.
  18. «پسر معاون رئیسی: از مهاجرت به کانادا تا تأسیس شرکت خدمات وی‌پی‌ان». ایران اینترنشنال. دریافت‌شده در ۱۹ شهریور ۱۴۰۱.
  19. «مأموریت پسر انسیه خزعلی در کانادا لو رفت: فروش فیلترشکن!». تازه نیوز. دریافت‌شده در ۱۸ شهریور ۱۴۰۱.
  20. «معاون رئیس‌جمهور ایران، بعد از مهاجرت پسرش به کانادا و فروش فیلترشکن، زیر ذره‌بین است». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۲.
  21. «پسر معاون رئیسی: از مهاجرت به کانادا تا تأسیس شرکت خدمات وی‌پی‌ان». ایران اینترنشنال. دریافت‌شده در ۱۹ شهریور ۱۴۰۱.
  22. «پسر انسیه، پروفایل خود را غیرفعال و رزومه‌اش را مخفی کرد». ایران اینترنشنال. دریافت‌شده در ۲۳ شهریور ۱۴۰۱.
  23. ۲۳٫۰ ۲۳٫۱ «مخفی‌کاری برای چه؟».
  24. جرجندی. «خانه ۲ میلیون دلاری آقازاده خانم انسیه خزعلی در کانادا + مدارک خرید، ویدئوی معرفی و روش درستی سنجی». یوتیوب.

«حکم انتصاب وی به معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده»، پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری ایران.

پیوند به بیرون[ویرایش]