الیاس ابوشبکه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
الیاس ابوشبکه
زادهالیاس یوسف ابوشبکه
۳ مهٔ ۱۹۰۳
پراویدنس، ایالت‌های نیو انگلند آمریکا، USA
درگذشته۲۷ ژانویهٔ ۱۹۴۷ (۴۳ سال)
بیروت، لبنان
نام(های) دیگرRassam, 'Asabsab, Abu Nassif, Al-Shater Hassan[۱]
پیشهشاعر، نویسنده داستان کوتاه، ویراستار، منتقد ادبی
ملیتلبنانی
سبک نوشتاریشعر رمانتیک
جنبش ادبیAn-Nahda, ادبیات تطبیقی، رمانتیسم[۲]
همسر(ها)Olga Saroufim
امضا

الیاس ابوشبکه ادیب، نویسنده، شاعر، روزنامه‌نگار،منتقد، مترجم و سیاستمدار بزرگ لبنان از پیشگامان نوآور در نهضت جدید لبنان می‌باشد.

ولادت[ویرایش]

الیاس بن یوسف ابوشبکه در سال ۱۹۰۳ مصادف با ۱۳۲۱ در ایالت متحده آمریکا متولد شد. دربارهٔ روز و ماه ولادت او سخنان متفاوتی وجود دارد؛ و به نظر می‌رسد که هیچ‌کدام دقیق نباشد زیرا ابوشبکه مدتی پس از ولادتش توسط والدین خود به لبنان آورده شد. علت ولادت این شاعر و ادیب بزرگ لبنانی را در آمریکا، مسافرت تفریحی و زیارتی والدینش بدانجا برای دیدار از بستگان یعنی دایی مادرش ذکر کرده‌اند.

تحصیلات ابو شبکه[ویرایش]

در سن هشت سالگی یعنی اوایل سال ۱۹۱۱ شروع به تحصیل در یک مدرسه غربی به نام عینطوره کرد. تقریباً نه ساله بود که پدرش توسط راهزنان ناجوانمردانه به قتل رسید و این نخستین ضربه سنگین بر پیکره حساس وی بود، درحالیکه هنوز خمیرهٔ وجودش ساختار مشخصی نیافته بود در مدرسه مذکور او با زبان عربی و فرانسه به خوبی آشنا شد. با شروع جنگ جهانی مدارس تعطیل گردید و وی وارد عرصه کار و تلاش شد. پس از پایان یافتن جنگ جهانی اول او پس از جهار سال ترک تحصیل بار دیگر شروع به تحصیل کرد. مدتی در مدرسه الاخوه المریمیین به تحصیل پرداخت و بار دیگر در سال ۱۹۱۹ به مدرسه عینطوره بازگشت. پس از سه سال تحصیل، پس از جدال با استاد خود، درسش را نیمه کاره رها کرد و همین دلیل از تحصیلات دانشگاهی محروم ماند. آز آن پس خود مشغول مطالعهٔ آثار شاعران فرانسوی شد و از طریق زبان فرانسه با ادبیات آلمان، انگلیس، ایتالیا و یونان آشنا گردید.

وفات[ویرایش]

ابوشبکه سال‌ها به کم خونی دچار بود و تقریباً از سال ۱۹۴۴ این بیماری شدت یافت. او همواره به خاطر شدت علاقه اش به زندگی آرزوی شفا داشت. بیماری او سرطان خون بود و در اواخر سال ۱۹۴۶ در بیمارستان فرانسوی بیروت بستری شد. طبق گفتهٔ همسرش، در بیمارستان نماز می‌خواند و بارها واجبات دینی را انجام می‌داد. او زمانیکه از مال دنیا جز یک عینک و قلم و عصا چیز دیگری نداشت در اوج فقر حوالی ساعت ۴ صبح روز ۲۷، ۱۹۴۷ دار فانی را وداع گفت.

آثار[ویرایش]

علاوه بر مقالات متعدد، بالغ بر ۴۵ اثر جاودان در زمینه‌های مختلف ترجمه، نثر، نظم و نقد از او به جای مانده‌است.

تالیفات چاپ شده در عرصهٔ شعر:

  1. القیثاره
  2. المریض الصامت
  3. افاعی الفردوس و …

تالیفات نثری چاپ شده:

  1. طاقوت زهور
  2. الرسوم
  3. لامارتین و …

منابع[ویرایش]

  1. almoajam staff. "نسخه آرشیو شده" إلیاس أبو شبکة. معجم البابطین لشعراء العربیة فی القرنین التاسع عشر والعشرین (به عربی). almoajam.org. Archived from the original on 25 July 2011. Retrieved 2011-02-27.
  2. al-Khatib, Hussam (2004). "نسخه آرشیو شده" الأدب المقارن (به عربی). Arab encyclopedia. Archived from the original on 7 July 2011. Retrieved 2011-01-30.

آذرنوش-آذرتاش-فرهنگ معاصر عربی، فارسی۱۳۷۹

ابن منظور-لسان العرب-۱۹۸۸ بیروت

دهخدا-لغت نامه چاپ اول ۱۳۳۳

زرین کوب-عبدالحسین-نقد ادبی ۲ چاپ سوم ۱۳۶۹

موسوعه، جوزیف الخوری طوق، جلد ۱، ص ۱۴۲

اعلام و رواد، کاظم حطیط، ص ۳۶۷تا ۳۶۹