اسکوات

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از اسکات)
اسکوات پشت موازی

در بدن‌سازی و تناسب اندام، به چُنبَک زدن بدون بغل کردن دستان، اصطلاحاً اسکوآت (squat) یا (با تلفظ غیردقیق) اسکات یا در فارسی《بشین-پاشو》می‌گویند.

اسکوآت یا چنبک ورزشی، حرکتی است چندمفصلی که ماهیچه‌های چهارسر ران را هدف گرفته اما به خاطر ماهیتی که دارد، عضلات پشت، عضلات سرینی (باسن)، عضلات شکم و عضلات همسترینگ (پشت پا) را هم درگیر می‌کند. اسکوات یکی از حرکت‌های اصلی ورزش وزنه‌برداری قدرتی است و دو حرکت دیگر پرس سینه و ددلیفت هستند. این حرکت در دو مرحله بررسی می‌شود:

الف) حرکت به طرف پایین تا حدی که زانوها به اندازه ۹۰درجه خم شوند.

عضلات درگیر در این حرکت، در مفصل ران شامل سرینی بزرگ، نیم غشایی، نیم وتری، و دو سررانی، هستند. در مفصل زانو شامل راست رانی، پهن میانی، پهن خارجی، و پهن داخلی می‌باشند و در حرکت دورسی فلکشن مچ پا دوقلو نعلی هستند. عضلات بازکننده مفصل ران، زانو و ماهیچه‌های کف‌پایی فلکشن مچ پا همگی به‌صورت اکسنتریک در این حرکت (وضعیت زانو خم) منقبض می‌شوند.

ب) برگشت به وضعیت شروع

تمامی عضلات بخش قبل در این بخش درگیر هستند و فقط نوع انقباض عضلات در این حرکت کانستریک (درون‌گرا) است.

ماهیچه‌های درگیر[ویرایش]

ماهیچه‌های اصلی

ماهیچه سرینی بزرگ، ماهیچه چهارسر ران، ماهیچه‌های همسترینگ[۱]

ماهیچه‌های فرعی

رکوردهای جهانی[ویرایش]

جونتس از فنلاند در ۸ اکتبر ۲۰۱۱ اسکواتی با وزن ۵۷۵ کیلوگرم انجام داد و رکورد قبلی که متعلق به دانی تامسن از آمریکا (به وزن ۵۷۳ کیلوگرم) بود را شکست.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "Bodyweight Squat". acefitness.org. American Council on Exercise. Retrieved 27 March 2011.
  2. "Historical Overview Of Powerlifting Records" (به انگلیسی). CT Fletcher. Archived from the original on 22 May 2015. Retrieved 2015-05-22.