استنلی پریسینر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
استنلی بن پریسینر
پریسینر در سال ۲۰۰۷
زادهٔ۲۸ مهٔ ۱۹۴۲ ‏(۸۱ سال)
دی موین، آیووا
ملیتآمریکایی
محل تحصیلدانشگاه پنسیلوانیا
شناخته‌شده برایپریون، انسفالوپاتی‌های اسفنجی شکل، بیماری کروتزفلد جاکوب
جایزه(ها)جایزه پتامکین (۱۹۹۱)
جایزه لسکر (۱۹۹۴)
جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی (۱۹۹۷)
پیشینه علمی
شاخه(ها)عصب شناسی، بیماری‌های عفونی
محل کاردانشگاه کالیفرنیا، برکلی، دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو

استنلی بن پریسینر (به انگلیسی: Stanley Ben Prusiner) (زاده ۲۸ می ۱۹۴۲) متخصص مغز و اعصاب و زیست‌شیمیدانآمریکایی مدیر در حال حاضر مؤسسه بازسازی سلول‌های عصبی در دانشگاه کالیفرنیا، سان فرانسیسکو (UCSF) است. او کاشف پریون (یکی از پروتئین‌هایی است که به‌طور عادی در سلول‌های عصبی وجود دارند ولی جهش در این پروتئین می‌تواند باعث تغییر ساختار اش شده بطوری‌که پروتئین جهش یافته می‌تواند مجتمع شده و پلاک‌های پروتئینی را در سلول‌های عصبی ایجاد کند) او در سال ۱۹۹۴ جایزه آلبرت لسکر برای تحقیقات پایه پزشکی و در سال ۱۹۹۷، جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی را برای تحقیق اش راجع به پریون دریافت کرد.

زندگی‌نامه[ویرایش]

پریسینر در دی موین، آیووا به دنیا آمد و کودکی خود را در زادگاهش و «دبیرستان والنت هیلز» سینسینتی گذراند. او مدرک لیسانس شیمی خود را از دانشگاه پنسیلوانیا دریافت کرد و سپس دکترای پزشکی خود را از پرلمن دانشکده پزشکی در دانشگاه پنسیلوانیا دریافت نمود.[۱]

پریسینر دورهٔ کارآموزی پزشکی خود را در دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو انجام داد و از آنجا به مؤسسات ملی بهداشت ایالات متحده آمریکا راه یافت و در «آزمایشگاه ارل اشتاتمن» بر روی گلوتامین‌های اشریشیا کلی مطالعه کرد.

بعد از سه سال در مؤسسه ملی بهداشت، پریسینر به دانشگاه بازگشت تا دوره دستیاری را در زمینه مغز و اعصاب تکمیل کند. به محض تکمیل دوره دستیاری در سال ۱۹۷۴ پریسینر به عضویت هیئت علمی دپارتمان عصب‌شناسی یوسی اس اف درآمد. از آن زمان او در دو دانشگاه یوسی اس اف و دانشگاه کالیفرنیا، برکلی با کرسی هیئت علمی فعالیت کرد.

جایزه نوبل و جوامع دانشگاهی[ویرایش]

پریسینر در سال ۱۹۹۷ بخاطر تحقیقاتش در پیدا کردن دلیل و توضیح بیماری جنون گاوی و معادل آن در انسان «بیماری کروتزفلد جاکوببرنده» برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی شد.[۱] او در این کار، اصطلاح پریون را ابداع کرد که از کلمات پروتئین و عفونت گرفته شده‌است. بازمی‌گردد به توضیح نوعی عفونت مربوط به پروتئین که قبلاً توضیحی برای آن وجود نداشت.[۲]

پریسینر در سال ۱۹۹۲ به عضویت آکادمی ملی علوم درآمد و در سال ۲۰۰۷ به عنوان یکی از اعضای شورای اداره‌کننده این آکادمی شد. او همچنین عضوی از فرهنگستان هنر و دانش آمریکا (۱۹۹۳)، انجمن سلطنتی (۱۹۹۶)، مجمع فیلسوفان آمریکا(۱۹۹۸)، آکادمی علوم و هنر صربستان (۲۰۰۳) و مؤسسه پزشکی انتخاب شد.

جوایز[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "Stanley B. Prusiner - Autobiography"، NobelPrize.org. برگرفته ۲ ژانویه ۲۰۰۷.
  2. "What really causes mad cow disease?"، Wired. January 31, 2007. Retrieved 2007-01-02.
  3. http://www.nsf.gov http://www.nsf.gov/news/news_summ.jsp?cntn_id=117875 .
  • Prusiner S. B. (1982). "Novel proteinaceous infectious particles cause scrapie". Science. ۲۱۶ (۴۵۴۲): ۱۳۶–۱۴۴. doi:10.1126/science.6801762. PMID 6801762.
  • Prusiner S. B. (1991). "Molecular biology of prion diseases". Science. ۲۵۲ (۵۰۱۲): ۱۵۱۵–۱۵۲۲. doi:10.1126/science.1675487. PMID 1675487.

پیوند به بیرون[ویرایش]