ازدواج همجنس در آمریکا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ازدواج همجنس‌گرایانانه مدنی در سیتی هال سان فرانسیسکو
وضعیت حقوقی ازدواج همجنس
در بعضی مناطق انجام می‌شود
به رسمیت شناخته می‌شود، انجام نمی‌شود
قوانین در خصوص روابط همجنسگرایان در آمریکا
  ازدواج همجنسگرایان
  به اتحادها امتیازاتی مشابه ازدواج‌ها اعطا می‌شود
  قانون امتیازات محدود/مشخصی را اعطا می‌کند
  ازدواج‌های همجنس انجام شده در جاهای دیگر به رسمیت شناخته می‌شود
  ممنوعیت یا به رسمیت شناخته شدن مشخصی در خصوص ازدواج‌ها یا اتحادها در قانون ایالتی وجود ندارد
  قانون موضوعهٔ ایالت ازدواج همجنس را ممنوع می‌کند
  قانون اساسی ایالت ازدواج همجنس را ممنوع می‌کند
   قانون اساسی ایالت ازدواج همجنس و برخی یا همهٔ دیگر انواع اتحادهای همجنس را ممنوع می‌کند

ازدواج همجنسگرایان در نیو مکزیکو در سطح شهرستانی اجرا می‌شود
فقط به مزایا در سطح ایالتی اعمال می‌شود، مزایای فدرال را شامل نمی‌شود
بر اساس ایالات متحده در برابر ویندزر همهٔ ازدواج‌های همجنسی که به طور قانونی انجام شده به منظور مقاصد فدرال به رسمیت شناخته می‌شوند

ازدواج همجنس‌ توسط دیوان عالی آمریکا در تاریخ ۲۶ ژوئن ۲۰۱۵ را در سرتاسر ایالت‌های آمریکا قانونی اعلام شد.[۱] به این ترتیب ایالات متحده آمریکا هجدهمین کشوری بود که ازدواج همجنس را به رسمیت شناخت.
پیش از این قانون، این‌گونه ازدواج‌ها در بعضی از ایالت‌ها قانونی بود، در بعضی از آن فقط به رسمیت شناخته می‌شد و در بعضی دیگر ممنوع بود. اولین ایالتی که این موضوع را قانونی را کرد ماساچوست و در سال ۲۰۰۴ بود و پس از آن در شانزده ایالت ازدواج همجنس‌گرایان قانونی شناخته می‌شد:کنتیکت، نیوهمپشایر، آیووا، ماساچوست، نیویورک، ورمونت، رودآیلند، مریلند، مینه‌سوتا، کالیفرنیا، مین به علاوه واشنگتن دی. سی. و بعضی مناطق دیگر. از دسامبر ۲۰۱۲ و پس از همه‌پرسی که در نوامبر ۲۰۱۲ صورت گرفت، در کل ایالت واشنگتن، ایالت مریلند و ایالت مین نیز ازدواج قانونی شد. تا تاریخ ژوئن ۲۰۱۲، ۱۲ ایالت ازدواج همجنس‌گرایان بر طبق قانون و بیست و نه ایالت از طریق قانون اساسی ایالتشان منع کرده بودند.[۲]

مباحثات[ویرایش]

حمایت[ویرایش]

تظاهرات حامیان، سن فرنسیسکو، کالیفرنیا، ۲۰۰۹

حامیان ازدواج همجنس‌گرایان استدلال‌های مختلفی در حمایت از نظرشان می‌کنند. مارک میتبن ممنوعیت ازدواج همجنس‌گرایان را به ممنوعیت ازدواج‌های بین نژادی تشبیه می‌کند.[۳] فرناندو اسپلس استدلال می‌کند که ازدواج همجنس‌گرایان به این دلیل باید مجاز شود که ازدواج همجنس‌گرایان یک حق مدنی را به یک گروه اقلیت بسط می‌دهد.[۴] به گفته ننسی کات، یک دانشور تاریخ آمریکایی، «در واقع هیچ مقایسه‌ای وجود ندارد، زیرا هیج چیز جز ازدواج مشابه ازدواج همجنس‌گرایان نیست.[۵] یکی دیگر از دلایلی که درحمایت از حقوق همجنسگرایان قرائت می‌شود قیاس این مسئله با حقوق زنان است. برای نمونه در گذشته از منظر دینی پذیرش برخی حقوق مسلم عصرفعلی برای زنان، در گذشته از منظر دینی امری غیر قابل باور بود اما سرانجام و با تلاش درازمدت مدافعان زنان این حقوق از هر دو گروه دیندار و غیر دیندار به رسمیت شناخته شدندد، همجنسگرایان نیز به همین سان حق طی همین مسیر را دارا می‌باشند.در پاسخ به این ادعا که حقوق زنان امری بر خلاف طبیعت نیست، ولی همجنسگرای مخالف طبیعت بشری است هم باید اظهار کرد که جدای از نقدهایی که بر اصل این ادعا وجود دارد، عین همین استدلال در گذشته از سوی مخالفان حقوق زنان ارائه می‌شد که اموری مانند اعطای حق رای و شغل و ... بر خلاف طبیعت زنان و فطرت انسانی می‌باشد.[۶]

مخالفت[ویرایش]

تظاهرات به نفع لایحه ۸، فرسنو، کالیفرنیا، ۲۰۰۸

مبنای استدلال مخالفین ازدواج همجنسگرایان در ایالات متحده بر دغدغه‌های سرپرستی از فرزندان، دغدغه‌های مذهبی، و این دغدغه است که تغییر دادن تعریف ازدواج ممکن است منجر به شامل شدن چندهمسری، زنای با محارم و دیگر ایده‌های روشنفکرانه بشود که در نظریه حقوق طبیعی مطرح می‌شود.[۷] کنوانسیون بپتیست جنوبی می‌گوید که گسترش دادن حقوق ازدواج به زوج‌های هم جنس ممکن است هدف سنتی از ازدواج را از بین ببرد.[۸] کلیسای عیسی مسیح قدیسان آخر زمان، کنفرانس کشیشهای کاتولیک ایالات متحده و کنوانسیون بپتیست جنوبی، و سازمان ملی ازدواج استدلال می‌کنند که بهترین نوع بزرگ کردن بچه‌ها توسط یک مادر و یک پدر است و این که قانونی کردن ازدواج همجنسگرایان می‌تواند نتیجتاً به بهترین منافع کودکان ضربه بزند.[۹][۱۰][۱۱][۱۲] مگی گلگر از سازمان ملی ازدواج دغدغه‌هایی را در خصوص اثر ازدواج همجنسگرایان بر آزادی مذهبی و بر خیریه‌های مذهبی در ایالات متحده طرح کرده‌است.[۱۳] دیگر استدلال‌ها علیه ازدواج همجنسگرایان مبتنی بر این دغدغه است که فرایند بازتعریف این نهاد، ممکن است یک «جعبه پاندورا» باشد. استنلی کورتس از ویکلی استندرد نوشته است که ازدواج همجنسگرایان نهایتاً به قانونی‌سازی چندهمسری و چندمهری و ازدواج گروهی در ایالات متحده خواهتد انجامید.[۱۴]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «ازدواج همجنسگرایان در سراسر آمریکا قانونی شد». بی‌بی‌سی فارسی. دریافت‌شده در ۲۶ ژوئن ۲۰۱۵.
  2. Schwartz, John (June 27, 2011). "After New York, New Look at Defense of Marriage Act". نیویورک تایمز. Retrieved June 29, 2011.
  3. Mathabane, Gail (January 25, 2004). "Gays face same battle interracial couples fought". USA Today. Retrieved May 23, 2010.
  4. "Commentary: Latinos should see gay marriage a civil right - CNN.com". CNN. November 7, 2008. Retrieved May 23, 2010.
  5. Direct Examination of Nancy Cott, p. 208. Perry v. Schwarzenegger, No. 09-2292 (N.D. Cal. January 11, 2010). Retrieved December 20, 2011.
  6. «چرا به یک قرائت دینی سازگار با همجنس‌گرایی نیازمندیم؟».
  7. "Homosexuality". Stanford Encyclopedia of Philosophy. stanford.edu. Retrieved May 8, 2012.
  8. Southern Baptist Convention, On Same-Sex Marriage (adopted 2003) http://www.sbc.net/resolutions/amResolution.asp?ID=1128 بایگانی‌شده در ۲۵ دسامبر ۲۰۱۳ توسط Wayback Machine (visited January 20, 2008).
  9. "The Divine Institution of Marriage - LDS Newsroom". Beta-newsroom.lds.org. August 13, 2008. Retrieved January 28, 2011.
  10. "(FLWY)". USCCB. November 12, 2003. Retrieved January 28, 2011.
  11. "Obama celebrates gay dads on Father's Day - Florida Baptist Witness". Gofbw.com. July 2, 2010. Archived from the original on 7 July 2010. Retrieved January 28, 2011.
  12. "Why Marriage Matters" (PDF). Archived from the original (PDF) on 3 March 2012. Retrieved December 20, 2011.
  13. "Banned in Boston". The Weekly Standard. May 15, 2006. Archived from the original on 16 May 2006. Retrieved January 28, 2011.
  14. "Beyond Gay Marriage". The Weekly Standard. August 4, 2003. Retrieved January 28, 2011.